Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt begynder hjælp.
Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 19:32

Hejsa.

Jeg har endeligt fået spare nogen penge sammen til at købe et
ordentligt kamara. Mit budget vil maks. være på 10-12.000 kr..

I mit firma hvor jeg arbejder har vi for kort tid siden købt et Canon
EOS 300D, som jeg har haft med hjemme og lege med. Jeg er meget
begejstret for det, og syntes godt om det. Så jeg har faktisk
besluttet mig for at købe Canon EOS 350D som er den lidt nyere model.

En af mine store interesser ved fotografering er aften/nat billeder
med lys, bl.a. lyn er jeg meget vild efter at få tage billeder af.

Inden jeg køber at jeg lidt i tvivl om nogle tekniske udtryk, som jeg
gerne vil have på plads.

Jeg kan købe dette kamara med 2 objektiver 18-55 mm og 55-200 mm, med
3 og 3,6 gange zoom. Hvis jeg ser i forhold til det laveste 18 mm mod
det højeste 200 mm, så kan man vel godt sige at der er 10,9 gange zoom
i alt, bare fordelt på de 2 objektiver.?
Grunden til jeg er lidt lun på dette med masser af zoom skyldes at mit
nuværende kamara har 10 gange optisk zoom, og det er jeg glad for,
selvom det kan være svært at tage billeder med 10 gange zoom, dog har
jeg et stativ.

Så findes der objektiver med billede stabilisator, er det noget jeg
bør tænke på, altså vil det være et dumt sted at spare.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : [HCS] 4000

Dato : 04-07-05 19:58

Det er et godt sampak du har fundet med 350D og de to objektiver, og ganske
rigtigt svarer zoomen til lidt over 10x som du selv skriver. Jeg har set
Bingo Foto annoncerer det til 8499 kr. incl. batterigrebet (se BT ell. EB).
Stabilisator er en god ting at have, med det gør objektiverne en del dyrere.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jacob

Dato : 04-07-05 21:40

> [...]
>
> Så findes der objektiver med billede stabilisator, er det noget jeg
> bør tænke på, altså vil det være et dumt sted at spare.?

Dit valg af 350D lyder fornuftigt. jeg regner med at 18-55mm linsen er kit
linsen fra canon.
hvad er det for en 55-200mm linse ? hvad hedder blænden ? (f tallet/tallene)
Når du kan lide at tage billeder med lidt lys bør du have et objektiv med
stor lysstyrke. en 50mm f 1.8 er forholdsvis billig og meget mere lysstærk
end kitlinsen. vil du ud på lidt afstand så find dig en ?-300mm objektiv de
koster ikke alverden. at der står is på linsen (billedstabelisering) gør
linsen en del dyere. istedet for 18-55mm linsen skulle du måske kigge på
kittet med 17-85mm is linsen. den nævnes mange steder som en god alround
linse.
mit bud er start med et kit med enten 17-85 IS objektivet eller 18-55mm
objektivet. 18-55 objektivet er meget billigt når man køber kameraet. du kan
så efter lidt overvejelser købe en zoom linse. jeg har en 100-300mm. den
kunne godt efter min mening være noget længere. så måske skulle du kigge
efter en 75-300mm de fås båbe med og uden IS.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-07-05 23:33

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote in message

> [...]
> linsen fra canon.
> hvad er det for en 55-200mm linse ? hvad hedder blænden ? (f

Jeg tror det er et sigma sæt, de har jo også samme zoomområder og det er
vist et ganske okay sæt til en begynder.

Mvh
Simon

Fra : Brian Lund

Dato : 05-07-05 01:17

> tallet/tallene)
>
> Jeg tror det er et sigma sæt, de har jo også samme zoomområder og det er
> vist et ganske okay sæt til en begynder.

Sigma har ikke lavet en 18-55 men derimod flere forskellige 18-50'ere, nej
jeg tror det er et Canon sæt :)

Brian

Fra : Jacob

Dato : 05-07-05 16:50

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> kit

> Sigma har ikke lavet en 18-55 men derimod flere forskellige 18-50'ere, nej
> jeg tror det er et Canon sæt :)
>

> Brian

Læs lige hvad du svarer på.
det er en 55-200mm der omtales. selv med skummel teleconverter bliver en
sigma 18-50 ikke til en 55-200mm

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 19:39

Ja 18-55 mm er det som følger med som standard til EOS 350D.

Det ekstra der følger med er 55-200 og det er et Canon, hvor blænden
er F/4.5-5.6.

Nu har jeg overvejer det lidt mere og har set på et andet ekstra
objektiv 75-300 hvor blænden er F/4-5.6. Den lidt mindre blænde fra
4.5 til, vil det have en synlig forskel som jeg vil kunne registrere.?

Denne løsning med 75-300 mm er sikkert en bedre løsning, og jeg vil
gerne ofre de ekstra penge. Desuden er 75-300 mm med billede
stabilisator, og det er ca. 2000 kr mere.

Hvis jeg vil have objektiver som gr under 4 eller 3.5 begynder de at
blive voldsomme dyrer, og ligger derfor også uden for mit budget.

--
....::Hilsen Erik

On Mon, 4 Jul 2005 22:39:53 +0200, "Jacob"