Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon objektiver. Hvad er Nikon AI og Niko~
Fra : Lars Hjortø

Dato : 04-07-05 17:40

Hejsa.

Jeg er ved at købe et brugt objektiv til mit Nikon D70 (ca 70-200 mm). Men
kan jeg bruge dem af typen AI og F? Og hvad betyder de forskellige
betegnelse på objektiverne?

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
5700 Svendborg

Fra : HKJ

Dato : 04-07-05 18:04

Lars Hjortø wrote:
> Jeg er ved at købe et brugt objektiv til mit Nikon D70 (ca 70-200 mm). Men
> kan jeg bruge dem af typen AI og F? Og hvad betyder de forskellige
> betegnelse på objektiverne?

Du kan bruge så godt som alle Nikon objektiver på D70, men dem der ikke
starter med AF manger autofocus og lysmåleren på D70 vil ikke virke.
F skal vist også have noget mekanisk tilpasning.

Læs mere om Nikon markeringer her:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

Fra : Lars Hjortø

Dato : 04-07-05 19:20

Hejsa...

Tak for svaret. Øv, så er det ikke sådan et jeg skal have. Må ud og kigge
efter et andet. Er der andre man skal undgå hvis der skal være med autofocus
og med lysmåling?

Fra : TSchmidt

Dato : 04-07-05 20:46

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message
> Hejsa...
>
> Tak for svaret. Øv, så er det ikke sådan et jeg skal have. Må ud og kigge
> efter et andet. Er der andre man skal undgå hvis der skal være med
> autofocus og med lysmåling?

Det ved jeg ikke - men det du skal have i den længde er et af følgende:

Nikkor 80-200 F/2.8 AF - fremragende optik, der kan skaffes for 3-5000 kr.
Nikkor 80-200 F/2.8 AF-S - fremragende optik med lynhurtig AF... (5-7000
kr.)
Nikkor 70-200 F/2.8 VR AF - et af de bedste Nikon nogensinde har lavet. I
særklasse på næsten alle parametre (10000-15000 kr.)

.... eller et Sigma 70-200 F/2.8 (5.500 kr. fra ny)

Thomas
www.tschmidt.dk

Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-07-05 15:33

Hej Thomas

"TSchmidt" <ts@FJERNtschmidt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særklasse på næsten alle parametre (10000-15000 kr.)
>
> ... eller et Sigma 70-200 F/2.8 (5.500 kr. fra ny)

Tak for forslagene, men jeg har ikke lige guldet til at købe dyre objektiver
med for tiden, så jeg er på jagt efter et brugt. Det skal erstatte mit
70-300 mm G-objektiv fra Nikon, så det skal være bedre end det (dårligere
fås nok ikke), men jeg kan godt leve med at det kun er 200 mm.

Fra : HKJ

Dato : 04-07-05 21:00

Lars Hjortø wrote:
> Tak for svaret. Øv, så er det ikke sådan et jeg skal have. Må ud og kigge
> efter et andet. Er der andre man skal undgå hvis der skal være med autofocus
> og med lysmåling?

Så lang tid det hedder noget med AF har du både AF og lysmåling.