Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ultravidvinkel til Nikon?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-07-05 21:32

Jeg har opdaget, at jeg godt kunne bruge en meget kraftig vidvinkel. De 18
mm, kitoptikken giver mig, er ikke nok.
Jeg har kastet mig over en bestemt type motiver, hvor forreste del af
motivet næsten skal gå bagom kameraet, hvis I kan følge mig.

Men hvad er godt, til at betale, rimeligt lysstærkt og til Nikon?

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-07-05 21:42

In article <42c84b41$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> motivet næsten skal gå bagom kameraet, hvis I kan følge mig.
>
> Men hvad er godt, til at betale, rimeligt lysstærkt og til Nikon?

Det er vist et Tokina 12-24mm som Thomas Schreiber har købt.
Canon EF-S 10-22mm er lidt dyrt da du også skal have kamera med :)

Der er vist kommet eller er noget 10-20mm på vej.

Fra : Rolf Egil Sølvik

Dato : 03-07-05 21:55

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3301&navigator=6

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-07-05 07:52

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> motivet næsten skal gå bagom kameraet, hvis I kan følge mig.
>
> Men hvad er godt, til at betale, rimeligt lysstærkt og til Nikon?

Hej Jesper,

Kom forbi og prøv min Tokina 12-24 f4. Super byggekvalitet og samme
billedkvalitet som de andre. Den har IF, og der kan sidde filtre foran
første linse, hvilket Sigma ikke kan. Gav ca. 3600kr inkl fragt fra TD.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-07-05 10:13

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedkvalitet som de andre. Den har IF, og der kan sidde filtre foran
> første linse, hvilket Sigma ikke kan. Gav ca. 3600kr inkl fragt fra TD.

Det lyder interessant.
Den vil jeg godt prøve at kigge nærmere på.

Hvordan går det med TC'erne?
Er det et hit or not?

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-07-05 15:08

Frodo Nifinger wrote:
> Det lyder interessant.
> Den vil jeg godt prøve at kigge nærmere på.

Du skal være velkommen. Du kender adressen

> Hvordan går det med TC'erne?
> Er det et hit or not?

2x = MEGET CA ved f/5.6 - som jeg skød med hele dagen lørdag til
travløb. Ingen af billederne kunne bruges pga CA

1.4X = lidt CA ved f under 8. 8 og opefter ser fin ud. AF er ikke påvirket.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-07-05 07:48

> [...]
> Ingen af billederne kunne bruges pga CA
>
> 1.4X = lidt CA ved f under 8. 8 og opefter ser fin ud. AF er ikke

Ærgerligt, men bevares, kombinationen af zoom og TC'er er også kendt for at
være lidt uheldig.
Man bør nok holde sig til faste teler ved brug af TC'er.
De har den uheldige evne, at de forstærker et optiks givne fejl

Jeg mener, at Hans Kruse slipper ret godt af sted med at bruge en Sigma 2x
sammen med sin 300/2,8 Sigma tele.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-07-05 08:34

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> Man bør nok holde sig til faste teler ved brug af TC'er.
> De har den uheldige evne, at de forstærker et optiks givne fejl

Jojo. Hvis man kunne købe en "lille" tele og smide en TC på og få samme
optiske resulat, blev der nok ikke solgt mange lange tele'er

> Jeg mener, at Hans Kruse slipper ret godt af sted med at bruge en Sigma 2x
> sammen med sin 300/2,8 Sigma tele.

Det virker også ok ved større stop. Ekselmpelvis 8 eller mere.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Martin Madsen

Dato : 04-07-05 14:05

> Kom forbi og prøv min Tokina 12-24 f4. Super byggekvalitet og samme
> billedkvalitet som de andre. Den har IF, og der kan sidde filtre foran
> første linse, hvilket Sigma ikke kan. Gav ca. 3600kr inkl fragt fra TD.

Hej Thomas.

Det lyder meget interessant. Måske er det bare mig der er uvidende, men "fra
TD." hvorfra er det.
Jeg kunne godt selv tænke mig sådan en fætter, så kan man få at vide hvor du
har købt det?

Mvh. Martin.

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 04-07-05 14:16

Martin Madsen wrote:

> [...]
> men "fra TD." hvorfra er det.
> Jeg kunne godt selv tænke mig sådan en fætter, så kan man få at vide

TD --> http://www.technikdirekt.de/

/Claus

Fra : Martin Madsen

Dato : 04-07-05 14:34

Takker...

Martin.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-07-05 09:15

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> motivet næsten skal gå bagom kameraet, hvis I kan følge mig.
> Men hvad er godt, til at betale, rimeligt lysstærkt og til Nikon?

Sigma 15mm f/2.8 Fisheye ?

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Michael Bothager

Dato : 04-07-05 15:36

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> motivet næsten skal gå bagom kameraet, hvis I kan følge mig.
>
> Men hvad er godt, til at betale, rimeligt lysstærkt og til Nikon?

Ole (www.photos4u.dk) har Nikkor DX 10,5/4 fiskeøje, her får du virkelig
det hele om bagved. Han har også Nikkor DX 12-24/4 vidvinkel-zoom.

Kig evt. i hans billeder for dem der er taget med disse

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-07-05 12:22

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Ole (www.photos4u.dk) har Nikkor DX 10,5/4 fiskeøje, her får du virkelig
> det hele om bagved. Han har også Nikkor DX 12-24/4 vidvinkel-zoom.
>
> Kig evt. i hans billeder for dem der er taget med disse

Uha fiskeøje
Jeg er ikke sikker på, at jeg kan leve med de stærke fortegnelser.
Jeg så et koncertbillede på Psig taget med Nikon DX10,5/4 fiskeøje.

Scenen var buet som en banan!
Men selvfølgelig; man kan jo altid arbejde kreativt med det.

--
Jesper Nielsen
aka