Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
WhiteBallance på D70
Fra : Jesper Larsen

Dato : 02-07-05 21:29

Hej

Jeg er igang med at fotografere nogle smykker men har store problemer med at
få styr på hvid-ballancen.

Jeg skyder i en cubelite med to byggelamper, mit Nikon D70 er monteret med
enten en Nikkor 18-70 eller en Sigma 105 macro.

Mine billeder er ok hev lav blænde men er meget mørke når jeg bruger en høj
blænde (fra 8 op opefter) hvis jeg øger lukketiden har jeg lidt problemer
med rystelser i billederne, hvilken kunne skyldes mit stativ...

Jeg har prøvet at bruge både blændeprioteret program og helt manuelt men det
er det samme resultat, mine kurver endet i ca 130-140%.

Jeg har lavet en WB måling både med kameraet og med Nikon capture og
resultater se ens ud. Jeg kan ikke finde nogle stedder hvor jeg har mulighed
for at rette i denne WB kurve.

Er der nogle der har nogle foreslag?

Hilsen

Jesper

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 02-07-05 21:42

Jesper Larsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har lavet en WB måling både med kameraet og med Nikon capture og
> resultater se ens ud. Jeg kan ikke finde nogle stedder hvor jeg har

Jeg er ikke helt sikker på, jeg er med.

- Er det hvidbalancen, du har problemer med? Altså at det, der skulle være
hvidt på et foto, i stedet bliver blåt, gult, orange eller lign.?

Så kan du indstille hvidbalancen manuelt eller fotografere i RAW og hurtigt
ændre balancen i en konverter.

- Er det eksponeringen, der er gal? Altså at billedet generelt bliver
over/-underbelyst?

- Er det rystede billeder, der er problemet?

- Eller er der bøvl med alle tre ovenstående punkter?

/Claus

Fra : Jesper Larsen

Dato : 02-07-05 23:48

Min teori få det hele til at hænge sammen - hvis den altså kan passe.

Det er min hvid balance den er gal med - min baggrund og bund er hvid - der
er langfra hvid mere en grå nuance. For af få den mere hvid prøver jeg med
en længere lukketid hvilken giver rystelser på billederne. Jeg har skudt i
RAW men har også brugt JPG da billederne ikke skal bruges til tryk.

Hvis jeg kunne få min hvid ballance rigtig tror jeg at mange af mine
problemer ville være løst da der så ville være mindre at "repererer" i
Photoshop.

Jesper

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 03-07-05 00:55

Jesper Larsen wrote:
> [...]
> Hvis jeg kunne få min hvid ballance rigtig tror jeg at mange af mine
> problemer ville være løst da der så ville være mindre at "repererer" i

Hej Jesper,

Så er problemet netop IKKE hvidbalancen, snarere fejleksponering.
Hvidbalance betyder grundlæggende, at hvid ligner hvid, at blå ligner blå...
og grå ligner grå - ikke f.eks. henholdsvis rødlig hvid, rødlig blå eller
rødlig grå. Man kan manipulere med hvidbalancen som effekt, så man f.eks.
får varmere (rødlige) eller koldere (blålige) farver i billledet. Normalt
vil man dog blot have, at hvid vitterligt er hvid :)

Man indstille hvidbalancen manuelt, så den passer til lige nøjagtig de
omgivelser, man fotograferer i.

Her er begrebet hvidbalance forklaret:
http://www.jakobdam.dk/index.php?side=503&jdkindex=38

Når du fotograferer noget hvidt, og der ikke er lys nok, så bliver det gråt
som i dit tilfælde.
Det skyldes, at lukkertiden og/eller blændetallet er for højt.

Du kan læse om blænde her: http://www.jakobdam.dk/index.php?side=200&v=2

Her kan du læse om lukkertid: http://www.jakobdam.dk/index.php?side=200&v=3

og en række andre glimrende artikler, der forklarer grundlæggende udtryk
indenfor fotografering.
http://www.jakobdam.dk/index.php?side=201

Prøv at sætte kameraet i blændeprioritet, vælg den ønskede blænde og foretag
så en spotmåling på smykket. Så burde det blive korrekt eksponeret.
Du risikerer så rystede billeder, hvis lukkertiden bliver lav.

Så kan du:
- Vælge lavere blænde. (som går ud over dybdeskarpheden).
- Fyre op for lyset.
- Hæve ISO'en. (Som giver mere støj i billedet)
- Bruge stativ (som du også skriver, du bruger. Brug evt. en fjernbetjening
eller timer, så du ikke rører ved kameraet, når billedet tages)

Ellers begynd med at vælge en lukkertid, hvor billedet ikke bliver rystet,
og indstil så ISO og blænde derefter.

/Claus

P.S. RAW er ikke kun noget, der bruges til tryk. Det kan være særdeles
nyttigt, hvis man f.eks. ikke bekymrer sig om hvidbalance ude i "marken" og
vil være sikker på at kunne få den rettet senere. Jeg tager som regel
billeder i begge formater - så har jeg mulighed for at rette på slige ting,
hvis jpg'en ikke er tilfredsstillende.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 03-07-05 08:20

Jesper Larsen wrote:
> [...]
> en længere lukketid hvilken giver rystelser på billederne. Jeg har skudt i
> RAW men har også brugt JPG da billederne ikke skal bruges til tryk.

Du kan nok ikke få din hvide farve til at blive helt hvid uden at
overexponere meget. Jeg har lavet noget lignende, og dér foretog jeg
lysmåling på den genstand som skulle fotograferes (spotmåling). Herefter
tog jeg et billede, tjekkede på displayet om det så fint og hvorefter
jeg eventuelt tog et par billede med anden eksponering.

I billedbehandlingsprogrammet foretog jeg herefter en udklipning af
genstanden ved at kopiere laget med genstanden, tilsætte rigtig meget
kontrast (så hvid blev hvid), valgte at maske på den hvide farve,
slettede dette kontrastlag og fyldet herefter masken med hvid (i det
store hele (nogle gange ville jeg gerne have skyggen med)).

Jeg ærgrede mig i øvrigt over at jeg brugte hvid baggrund nogle gange
eftersom en afmaskning ville have været lettere hvis baggrunden havde
været blå. Men på den anden side havde en blå sikkert givet genskind.

> Hvis jeg kunne få min hvid ballance rigtig tror jeg at mange af mine
> problemer ville være løst da der så ville være mindre at "repererer" i
> Photoshop.

Næppe.

--Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-07-05 09:01

Martin Agersted Jarl skrev:

> [...]
> eftersom en afmaskning ville have været lettere hvis baggrunden havde
> været blå. Men på den anden side havde en blå sikkert givet genskind.

Jeg tror ikke jeg forstår ret meget af dette fordi:
stiller du en passende hvidbalance, evt. sætter den custom (hedder det
vist på D70) og eksponerer korrekt, skulle det passe tilnærmelsesvist og
være nemt at korrigere efterfølgende. Mon ikke problemet opstår når i
fifler med over-/undereksponering og ikke har styr på hvad der sker?
Prøvede lige mit ur da jeg ikke ejer juveler. Stål/stållænke/hvid skive,
på baggrund af hvidt printerpapir. A-wb i kamera og i rawkonverter.
Hvidpunkt i urskive eller på omgivende papir giver naturligvis
forskellige resultater da hvid er lige så mange forskellige nuancer som
sort er.

Men - jeg ville nok ikke bruge hvid baggrund af lige nævnte grunde.
De prof laver en prøveekspon. med et farvekort i billedet så de ved
hvordan der skal korrigeres.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 03-07-05 11:13

"Jesper Larsen" <docone@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg kunne få min hvid ballance rigtig tror jeg at mange af mine
> problemer ville være løst da der så ville være mindre at "repererer" i

Det er snarere et eksponeringsproblem. Lysmåleren er i bund og grund lige så
"dum" som den altid har været (trods flere målepunkter m.m.), og den kan
altså ikke regne ud, hvad du har tænkt dig. Den aner ikke, om du peger på et
hvidt stykke papir eller en sortmalet væg. Den vil blot forsøge at få det
målte til at ligne ca. 18% reflektion, svarende til et gråkort. Når du
præsenterer den for en opstilling med en hvid baggrund (som formentlig
procentvis er en ret stor del af billedet), vil den "tænke" "Uha, her er
meget lys, jeg må skrue ned for eksponeringen for at få det til at ligne min
gråkortsreference". Resultatet bliver et billede med grå baggrund, eller i
hvert fald et tilsyneladende undereksponeret billede. Det er nøjagtigt det
samme fænomen, der gør sig gældende, når man fotograferer f. eks.
snelandskaber. Overeksponer 1- 2 blænder i forhold til lysmålerens
angivleser (brug manuel).
Når den del er på plads, kan du interessere dig for kompensation for
byggelampernes lave farvetemperatur.

Ole

Fra : KNL DtP

Dato : 03-07-05 09:43

> Jeg skyder i en cubelite med to byggelamper,

Lyset fra byggelamperne har en meget lav farvetemperatur (~ 3.200 K), hvilket
gør billederne gule/orange. Ved at vælge (i post produktionen på computeren)
lige netop den rigtige farvetemperatur i grader Kelvin, så vil du udligne
gulstikket, da programmet så at sige propper et blåt filter ned foran billedet.
Derved bliver hvidt også hvidt på billedet.

> Mine billeder er ok hev lav blænde men er meget mørke når jeg bruger en høj
> blænde (fra 8 op opefter)

Når du ændrer på blænden, skal du også samtidig ændre på lukkertiden, hvis du
vil have en korrekt eksponering.

Efter at have læst dit indlæg tyder det på, at du har problemer med
eksponeringen. Da lyskilden er konstant gælder det om at finde en indstilling,
og så skyde alt på denne.

Sæt kameraet på M og vælg en lille blændeåbning (f/8 - f/11 - f/16), da du dels
ønsker stor dybdeskarphed (hele smykket skal vel være skarpt) og at objektivet
tegner skarpest muligt. Sæt nu lukkertiden til den værdi, som lysmåleren
foreslår. Dvs. at hvis lysmåleren viser overbelyst, så er lukkertiden for lang -
og viser den underbelyst er den for kort. Når den viser korrekt tager du et
prøveskud. Vurder preview-billedet og meget vigtigt histogrammet bag på
D70'eren. Er der nogle områder, som er overbelyste (ofte står de og blinker)? Er
billedet for mørke forlænger du lukkertiden og visa versa. ISO sætter nu
naturligvis på den laveste værdi (200 ISO, hvis jeg husker ret for D70).

> hvis jeg øger lukketiden har jeg lidt problemer
> med rystelser i billederne, hvilken kunne skyldes mit stativ...

Enten skal du have mere lys, så du kan bruge kortere lukkertider eller også skal
du have fat i et ordenligt stativ. Du kan også bruge selvudløser, hvor du
indstiller kameraet til at slå spejlet op - vente to sekunder - og så tage
billedet (kaldet mirror lock up). På den måde undgår du at røre ved kameraet i
det du tager billedet, og rystelserne fra spejlet, som klapper op, sker før
eksponeringen.

> Jeg har lavet en WB måling både med kameraet og med Nikon capture og
> resultater se ens ud.

Jeg vil anbefale, at du skyder i RAW-format. Dels har du meget mere information
at gøre godt med, dels kan du meget nemt fremkalde en mængde ens billeder
efterfølgende og dels kan du sætte hvidbalancen trinløst.

Hvis du synes, at det er svært at ramme den korrekt hvidbalance, så placér et
lille gråkort (et *neutralt* stykke hvid/gråt pap) på placeringen i cubelite'en,
hvor smykkerne ligger. Når du hiver billedet ind i Nikon Capture, vælger du
pipetten og klikker så på pappet. Herved fortæller du programmet, at dette er en
neutral grå farve, som på billedet skal gengives som neutral. Derved retter alle
andre farver ind efter dette. Indstillingen bruger du nu på alle de andre
billeder - og har dermed perfekt hvidbalance på alle skud!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-05 21:02

> [...]
>
> Jeg har lavet en WB måling både med kameraet og med Nikon capture og
> resultater se ens ud. Jeg kan ikke finde nogle stedder hvor jeg har

Prøv at finde en god bog om Zonesystemet. Det kan måske få dine
eksponeringer til at "falde lidt på plads"?

Mvh. Claus Petersen