Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal man vælge - D50, D70, D70S - ell~
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 01-07-05 21:17

Kære Nyhedsgruppe

Jeg har nu besluttet, at ville købe et digitalt SLR-kamera, men har lidt
problemer med at få gjort det endelige valg. Måske nogle i denne gruppe har
gjort tilsvarende overvejelser, og ønsker at dele deres synspunkter.

Jeg har brug for et rimeligt lysstærkt kamera til optagelser af bl.a.
gymnastikopvisninger i en hal. Det kræver også en rimelig vidvinkel
mulighed. Det er årsagen til SLR-valget. Desuden ønskes kameraet brugt til
fjeldture, og her kan jeg være lidt ked af høj vægt. Jeg vil nok stadig
betragte mig selv som en begynder med fotos, men er indstillet på at lære
mere.

D50 fås standard med et objektiv 18-55mm F3.5-5.6, som kun vejer 210g - pris
omkring 6500 kr.
D70 fås standard med et objektiv 18-70mm F3.5-4.5, som vejer 420g - pris
omkring 7000 kr.
D70S fås standard med et objektiv 18-70mm F3.5-4.5, som vejer 420g - pris
omkring 9000 kr.
EOS300D med de "rigtige" større lagerkort fås brugt til omkring 4000 kr.

Måske kan jeg lave en aftale med min fotohandler, så jeg f.eks. køber et D50
med et 18-70mm objektiv - er det en fornuftig mulighed? Objektivet 18-70mm
har mere zoom og lidt mere lys. Er det værd den ekstra pris og vægt?

Jeg overvejer også et EOS300D købt brugt. Det er ikke så dyrt, og måske
derfor bedre til en begynder, som skal have lidt flere erfaringer.

Med venlig hilsen
Viggo Brøndegaard

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-07-05 22:23

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> skrev i en
meddelelse news:42c5a582$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> omkring 9000 kr.
> EOS300D med de "rigtige" større lagerkort fås brugt til omkring 4000 kr.

D70 er det rigtige valg i den mængde af kameraer, du nævner.
D50 er en begrænset udgave af D70 med et dårligere (læs Dyrere)
hukommelseskorttype og færre muligheder.) og koster det samme eller mere.
(18-70/3,5-4,5 er et ret dyrt og godt objektiv.
D70s er den nye udgave af D70, men forskellen er meget lille, da det kun er
skærmen der er 0,2" større end på
D70 + et par små features.
Især er forskellen forsvindende lille mellem D70 og D70s, da Nikon har
frigivet ny firmware til D70, der opgraderer den til D70s med undtagelse af
skærmen og et par små features.

Canon 300D er ingen match i forhold til D70. Den er softwaremæssigt
handikappet i forhold til.
Derimod 350D XT er en fornuftig konkurrent til D70 sammen med 20D. - men
meget dyrere når man indregner kitobjektiverne.
Det er et spørgsmål om , hvad du foretrækker at have i hånden fremfor
features og størrelsen på CCD'en/CMOS'en.

D70 med AF-S 18-70/3,5-4,5 DX ED IF er det bedste valg af de nævnte med
suverænt best bang for the buck.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Michael L

Dato : 01-07-05 23:55

Frodo Nifinger wrote:

> D70 med AF-S 18-70/3,5-4,5 DX ED IF er det bedste valg af de nævnte
> med suverænt best bang for the buck.

Kan kun være enig. En test i den seneste udgave af "Amateur
Photographer" udnævner også D70'eren som testvinder i forhold til Canon
EOS 350D, Olumpus E-300, Pentax *ist DS og Sigma SD10.

- Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-07-05 23:30

> D50 fås standard med et objektiv 18-55mm F3.5-5.6, som kun vejer 210g -
pris
> omkring 6500 kr.
Ganske ok køb

> D70 fås standard med et objektiv 18-70mm F3.5-4.5, som vejer 420g - pris
> omkring 7000 kr.
Meget bedre køb

> D70S fås standard med et objektiv 18-70mm F3.5-4.5, som vejer 420g - pris
> omkring 9000 kr.
Ret dårligt køb i forhold til hvad du får

> EOS300D med de "rigtige" større lagerkort fås brugt til omkring 4000 kr.
Rigtig skidt køb

> [...]
> med et 18-70mm objektiv - er det en fornuftig mulighed? Objektivet 18-70mm
> har mere zoom og lidt mere lys. Er det værd den ekstra pris og vægt?
Objektivet er bestemt men du skriver en forskel på 500 kr fra D50 og D70, så
skal du købe D70 helt klart.

Og nu min begrundelse

D70 er absolut topklassen i de kameraer du skriver op her, også til prisen.
D70s er bare en lille opgradering og emd den nye firmware fra Nikon til D70
får du faktisk et D70s bortset fra en fysisk forskel på skærmen og så det at
D70s har nogle enkele fatures som gør den lidt bedre en D70 men kun noget
man vil mærke hvis man er en dygtig fotograf og vil bruge de features,
blandt andet at man ved trådløs blitzstyring kan bestemme hvor langt væk
blitzen er, det kan D70 ikke da den ikke kan sende de info og så kan man få
en ledning til at fjernudløse kameraet, det gør det smart hvis man skal tage
billede i det man trykker på knappen, D70 kan kun bruge trådløs
fjernbetjening og der skal signalet lige over til kameraet inden det
klapper.

D50 er ganske ok kamera men der er større udgift ved ekstra kort og så er
det mere klumpet end D70, det er mindre og lidt uhandy syntes jeg efter at
have holdt det. D70 derimod ligger bare perfekt i hånden og det vejer altså
heller ikke så meget. Så mangler det tråsløs styring, både med
fjernbetjening til kameraet og med trådløs blitz styring, det kan den heller
ikke. Men også andre manuelle modes er gået tabt da D50 er en sympati
ordning for dem der ikke vil ofre i et D70.

300D skal du holde dig fra da der står Canon på det ej pjat, men 300D er
lang begud for sin tid. Skal du have noget der kan hamle op med D70 så er
det 20D og et der hamler op med D50 er 350D. Men som sagt kan jeg bedre lide
Nikon da de bruger Sonys fremragende CCD Sensor i deres Non-Pro DLSR
kameraer, de har større sensor og så mangler Nikon D70 ikke noget når du nu
skal fotografere indendørs, både med at du faktisk kan lyse hele salen med
gymnastik opvisning op ved hjælp af op til 6 eller 8 (kan ikke lige huske
det) Nikon SB-800 blitze som er trådløst styret af kameraet. Og så lige den
finde at Nikon kan bruge continues fokus hvilket betyder at har du fokus på
et punkt og punktet flytter sig så følger fokus med så billedet ikke bliver
sløret, det syntes er rart da det nogle gange sker, så vidt jeg kan se eller
huske fra dengang jeg havde Canon så har Canon ikke det system.

Mvh
Simon

Fra : .J.S...

Dato : 02-07-05 00:33

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> 300D skal du holde dig fra da der står Canon på det ej pjat,
>men 300D er lang begud for sin tid.
Du har ret, 6Mpixel er jo til grin anno 2005

> Skal du have noget der kan hamle op med D70 så er
> det 20D og et der hamler op med D50 er 350D.
Nu må du holde op inden vi falder ned af stolen af grin, har du overhovedet
set en 20D ?

Det er da for komisk når du tænder fuldstændigt af med hvor fantastisk netop
det fabrikat du har valgt er

>Men som sagt kan jeg bedre lide
> Nikon
Det er ved at skinne igennem...
> da de bruger Sonys fremragende CCD Sensor i deres Non-Pro DLSR
> kameraer, de har større sensor
Er det et plus ?
Det burde kunne give mindre støj, men trods det har den ikke mindre støj end
en Canon med 8Mpixel fra en mindre sensor, var der nogen der sagde forældet
teknologi.
Det burde også give basis for en større søger med en større sensor, men D70
søgeren har en forstørrelse så ringe som 0.5X.

Nu har jeg valgt Canon, lidt tilfældigt, og det er det altså ikke lige
pludseligt blevet det eneste saliggørende af.

Kan undre at det er Canon/Nikon der altid skrives om.

Så en Minolta Maxxum 7D den anden dag, meget solidt bygget og 'gammeldags'
på den gode måde hvor mange ting kan styres uden at skulle rode med menuer,
bedste søger jeg endnu har set (ikke fuldframe), stort display bagpå, og
imagestabilisator på alle objektiver da det er indbygget i huset.
Underligt egentligt at man ikke hører mere om den.

Eller Pentax *ist DS, lille solid og med en god søger, hvorfor kan hverken
Nikon eller Canon finde ud af at bygge sådan en.

mvh/JS

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-07-05 11:33

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> [...]
> Du har ret, 6Mpixel er jo til grin anno 2005

> Nu må du holde op inden vi falder ned af stolen af grin, har du

Ja og sikke noget skrammel:) ej pjat, det er et ganske godt kamera, men ikke
noget der kan tilfredsstille mig. Mit næste er et Nikon D2x.

> Det er da for komisk når du tænder fuldstændigt af med hvor fantastisk
netop
> det fabrikat du har valgt er

åh dog, ja nu tænder jeg da fuldstændig af. Du prøver at fornærme mig,
åh nej nu går mit liv fuldstændig i vasken. JEg siger at D70 er det man får
mest for pengende. Og D70 Støj på ISO 1600 kontra 300D 1600 ISO støj er der
altså ikke den store forskel. Men 350D er mindre støjfri end D70'eren og da
D50 ikke er nogen viderudvikling så er den heller ikke et vidunder med støj.
Nu skal du så tænke at 350D er meget nyere.

Jeg tror at valget mellem Canon og Nikon er som det er da der produceres
langt flere objektiver til de to kamera producenter.

Gør dit værste med at skrive tingene på en fornærmende måde. Du kunne også
prøve at være lidt mere oprigtig og skrive hvad du egentlig syntes om de
forskellige kameraer, i stedet for at rakke mig ned, det hjælper jo ikke
ligefrem Viggo.

Mvh
Simon

Fra : Futte

Dato : 02-07-05 07:15

> [...]
> eller
> huske fra dengang jeg havde Canon så har Canon ikke det system.

Jeg ved ikke om 350D har, men 20D har det.

Futte.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-05 09:14

> Jeg ved ikke om 350D har, men 20D har det.

Ja, en forudsætning for en diskussion er at man ved, hvad man taler om

300D har kontinuerlig autofokus aka. AI servo på sportsindstillingen. 350D
har separat indstilling til AI Servo ligesom 20D naturligvis og forgængerne.
Men med vidvinkel har man ikke burg for AI Servo, kun med tele ved
bevægelige objekter.
Mvh,
Hans

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-07-05 11:27

> [...]
forgængerne.
> Men med vidvinkel har man ikke burg for AI Servo, kun med tele ved

Ok jamen så er det jo ganske fint.

Mvh
Simon

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 02-07-05 08:12

On Fri, 1 Jul 2005 22:16:59 +0200, Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg overvejer også et EOS300D købt brugt. Det er ikke så dyrt, og måske
> derfor bedre til en begynder, som skal have lidt flere erfaringer.

Hej

Jeg købte et 300d engang i efteråret. Jeg valgte det ud fra økonomi og fra
det der var sagt i gruppen om det og D70 på det tidspunkt. OG fandt frem
til at det var det bedste køb på det tidspunkt. Men jeg vidste heller ikke
hvormeget jeg egentlig ville fotografere. På nuværende tidspunkt har jeg
taget 6-7000 billeder med det. Det jeg har fundet ud af er at 300d mangler
en del features (UnDutchables firmwaren har hjulpet en del, men ikke det
hele) Jeg mangler noget Servo focus. Og noget hastighed når det tages
mange billeder af gangen. Da jeg købte overvejede jeg seriøst både D70 og
Canon 10d, men da jeg ikke vidste hvor meget jeg ville fotografere fandt
jeg dem for dyre. Det jeg går og venter på nu er faktisk at Canon laver en
opgradering af 20d, hvis jeg ikke finder et godt tilbud på et 20d for jeg
kan sagtens vente. Vil så nok bruge nogle penge på objektiver i
mellemtiden. (noget godt hverdagsoptik(24 - 70) , noget vidvinkel(10 -22)
og et macro (Tamron 90 mm eller sigma 105).

JEg forstår ikke helt Nikon ikke opgraderede sensoren da D70s kom på banen
til en 8 Mpx, men de må jo have deres grunde. Men de foreslag du nævner
ville jeg som ny køber idag nok købe D70, men også andre mærker kunne være
interesante. Men jeg ville købe noget med enten Nikon eller Canon bajonet
da udvalget af objektiver er meget større og bedre (IMHO) samt det er
nemmere at komme af med igen.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-07-05 11:41

> JEg forstår ikke helt Nikon ikke opgraderede sensoren da D70s kom på banen
> til en 8 Mpx, men de må jo have deres grunde.

Jeg men er at have hørt nogle steder at Nikon har noget underopsejling. Jeg
mener at have hørt navnet D90 med en 10 MP sensor og muligheden for aat
batterigreb samt at det er bygget i magnesium i stedet for plastik gør det
ret interessant, og så skulle det være let. SÅ jeg tror Nikon bare har sat
deres D70s på gaden for at få solgt lidt mere mens de stadig er i gang med
at færdiggøre prototypen af deres nye halv/semi-pro kamera. I samme omgang
mener jeg også at have hørt at der skulle komme en D3 fra Nikon. Så
D70s'eren kommer til at dominere sammen med D2X lidt endnu. Men det hele er
bare rygter fra en bekendt.

Mvh
Simon

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 02-07-05 12:27

.... og jeg har hørt at din bekendte har set Osama bin Laden på strøget med
en grøn hat!!!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-07-05 12:35

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

> Jeg men er at have hørt nogle steder at Nikon har noget underopsejling.

Det er der formodentlig ingen tvivl om.

> [...]
> batterigreb samt at det er bygget i magnesium i stedet for plastik gør det
> ret interessant, og så skulle det være let.

Der har også været mange tilsvarende rygter de sidste par år om Nikon D200.
Det er da meget sjovt - men ikke særligt brugbart hvis man står og skal købe
et kamera.

Men helt seriøst så mangler både Nikon og Canon noget midt imellem -
svarende til noget i retningen af Nikon F100 og Canon EOS 3.

> I samme omgang
> mener jeg også at have hørt at der skulle komme en D3 fra Nikon.

Forhåbentligt - ellers vlile det betyde at de var på vej ud af markedet.
Der kommer også en D4 som er endnu bedre. Det har jog dog ikke hørt fra
nogen - så jeg er først med nyheden

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-05 13:42

> Men helt seriøst så mangler både Nikon og Canon noget midt imellem -
> svarende til noget i retningen af Nikon F100 og Canon EOS 3.

Canon er da meget godt dækket ind med 350D, 20D, 1D mk II og 1Ds mkII og kan
ikke se, hvad der mangler pt.

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-07-05 15:12

> Canon er da meget godt dækket ind med 350D, 20D, 1D mk II og 1Ds mkII

Enig

> og kan
> ikke se, hvad der mangler pt.

Kig på prisen (dansk listepris)
20D: ca. kr. 14.000
1D MkII: ca. kr. 35.500

Alene det gør at der sagten kunne være plads til en model imellem til
omkring 20-25K.

Kig på Canon EOS 3 for noget inspiration:
45 fokus punkter med fokus understøttelse for f/8.0 objektiver
Multi spot måling
Bedre holdbarhed end 20D (lukker specificeret til 100.000 eksponeringer,
metal top og bund)
Fysisk mindre end 1D
5-7 billeder/sek
Solidt, løst vertikal greb (i stil med EOS 1V og EOS 3)
Bedre søger end 20D (større, mere info f.eks. ISO)
Måske bedre sensor (noget i stil med Nikon D2X)
Samme betjening som 1D
Bedre LCD monitor end 20D

Noget i den stil ville være være mere passende for mig end hvad de har i dag

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-05 16:08

20D kan forbedres og det vil næste model også være, men jeg tror ikke der er
marked for en model mellem 20D og 1D mk II. Ønsker jeg ville have til næste
model er større buffer for RAW, endnu hurtigere AF og justeringsmuligheder i
forbindelse med AI Servo, ISO i søger ville være nyttigt ellers ville det
være nok om det blev vist i den lille slærm på toppen af kameraet. Flere
megapixels ville selvfølgelig være nyttigt på et tidspunkt. Ellers må jeg
sige at 20D ikke har mange svagheder.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-07-05 20:10

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> Bedre LCD monitor end 20D
> Noget i den stil ville være være mere passende for mig end hvad de har i dag

Meeen, den vil så komme til at koste det samme som 1D mk2 alligevel? :)

Det er jo faktisk bare et mindre 1D du har dér :)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-07-05 21:22

[8<8<8<]
> Meeen, den vil så komme til at koste det samme som 1D mk2 alligevel? :)

Hvorfor mener du det ?
Der er rigelig plads mellem prisen på 20D og 1D MkII, og der er ikke nogen
1-til-1 sammenhæng mellem produktionspris og salgspris.

> Det er jo faktisk bare et mindre 1D du har dér :)

Det samme kan men sige om EOS 3 i forhold til EOS 1N.

Den indeholder (afprøver?) endda teknik (øje valgt fokuspunkt) som ikke
findes i 1 serien.
EOS 3 er dårligere end 1 serien på adskillige punkter:
* opgivet til at have mindre holdbar lukker
* dårligere beskyttelse mod fugt og støv
* langsommere filmfremføring.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael L

Dato : 04-07-05 01:00

Mogens Hansen wrote:

> Hvorfor mener du det ?
> Der er rigelig plads mellem prisen på 20D og 1D MkII, og der er ikke
> nogen 1-til-1 sammenhæng mellem produktionspris og salgspris.

Nej men der er en meget klar sammenhæng mellem pris på et produkt når
der i forvejen tilbydes produkter af samme art eller modeller der
ligger under eller over hvilket diktere prisen. Og da det du nævner
stort set er alt hvad der er i 1D modellerne så ligner det jo mere et
ønske om en billig topmodel uden at der reelt er plads til den. Lavede
de den model du nævner ville der stort set ikke være nogen der købte
topmodellen.
Og hvorfor lave en model som er 95% af topmodellen - Det giver ikke så
meget mening.

Jeg synes faktisk Canon er godt dækket ind - 300/350D i den lave ende
og lidt længere oppe. 20D'eren er et rigtig godt kamera som klare sig
godt i semi-pro sammenhæng - Selv pro for nogle fotografer og så har du
de to 1D modeller i 30K klassen og 50-60K klassen - Canon er dækker
overordentligt godt ind.

Nikon derimod, som er mit mærke, mangler helt klart noget mellem D70 og
D2X - De mangler den D200 der har været snakket om i evigheder til at
afløse D100'eren.
Personligt har jeg selv ventet på den længe, men blev træt af at vente
og måtte så gå til toppen selvom en D200 sikkert havde haft præcis det
jeg savnede ved D70'eren.

> Det samme kan men sige om EOS 3 i forhold til EOS 1N.

Ja men fordi man før har "dummet" sig en smule ved at lave flere
produkter der dækker næsten det samme markede så er der ingen grund til
at fortsætte. Faktisk er der en masse fornuft i at bibeholde deres
produktlinie for DSLR som den er nu fordi den dækker rigtig godt.

- Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-07-05 06:24

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Og hvorfor lave en model som er 95% af topmodellen - Det giver ikke så
> meget mening.

Det gav god mening med kameraer som Nikon F100 og Canon EOS 3.
Begge var så vidt jeg kan vurdere successer.

Se på samtidige modeller der findes, og hvor der faktisk ikke er voldsom
stor forskel - somme tider er forskellen endda kunstigt skab for at fylde
flere segmenter i markedet:
Nikon D50/D70s (primært kunstige forskelle)
Canon 300D/10D (primært kunstige forskelle)
Canon 350D/20D

Der er mange eksempler på samtidige modeller fra samme producent, der har
ligger forholdsvis tæt.
Der er mange eksempler "mindre" modeller der har indeholdt ting som ikke var
i top modellerne (f.eks. Nikon F3 vs. FA, Nikon D2H vs. D70, Canon F1 vs.
A1, Canon F1 New vs. T90, Canon EOS 1N vs. EOS 3)

[8<8<8<]
> Personligt har jeg selv ventet på den længe, men blev træt af at vente
> og måtte så gå til toppen selvom en D200 sikkert havde haft præcis det
> jeg savnede ved D70'eren.

Jeg gjorde nogenlunde det samme.
Mon ikke vi er flere, og der dermed er et marked ?

Det er måske forklaringen på hvorfor det segment ikke er fyldt ud endnu:
Markedet for DSLR er ungt. Ved ikke at have Nikon D200 eller Canon 5D kan
man få folk til at købe D2X eller 1D MkII hvor profitmargin er større. Andre
vil vælge en mindre model og opgradere når mellem modellen kommer - og
dermed kan producenterne tjene 2 gange.

> Ja men fordi man før har "dummet" sig en smule ved at lave flere
> produkter der dækker næsten det samme markede så er der ingen grund til
> at fortsætte.

Hvad får dig til at tro at lanceringen af tidligere produkter som F100 og
EOS 3 var en dumhed ?

> Faktisk er der en masse fornuft i at bibeholde deres
> produktlinie for DSLR som den er nu fordi den dækker rigtig godt.

Vi snakkes ved når de lanceres

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael L

Dato : 05-07-05 12:24

Mogens Hansen wrote:

> Der er mange eksempler på samtidige modeller fra samme producent, der
> har ligger forholdsvis tæt.

Der er mange eksempler, men det er ikke ensbetydende med det er smart :)

> Hvad får dig til at tro at lanceringen af tidligere produkter som
> F100 og EOS 3 var en dumhed ?

Jeg siger ikke det er en dumhed - Men jeg synes det er lettere åndsvagt
at skabe flere produkter som dækker stort set det samme og det er der
flere årsager til.
Men i sidste ende, hvis de kan sælge dem, så gør de det jo uanset om
det så giver fornuft på anden vis eller ej.

> Vi snakkes ved når de lanceres

Jamen det gør vi da bare :) Håber nu når jeg endelig har gået helt til
toppen, at så må Nikon godt trække en D200 ud i laaaang tid ;) Eller i
hvertfald sørge for den kun har 70% af de ting D2X'eren har men så
lyder det jo næsten som en D70 :)

- Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-07-05 15:22

> Forhåbentligt - ellers vlile det betyde at de var på vej ud af markedet.
> Der kommer også en D4 som er endnu bedre. Det har jog dog ikke hørt fra
> nogen - så jeg er først med nyheden

Jo jo men har du hørt fra en medarbejder på Nikon at de har tegnet D4 det
tror jeg ikke. Min kilde er ganske pålidelig, men jeg vil ikke hænge nogen
ud i nyhedsgrupperne, det har jeg og min kammerat privatlivet for kært
til

Mvh
SImon

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-07-05 15:32

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Jo jo men har du hørt fra en medarbejder på Nikon at de har tegnet D4 det
> tror jeg ikke.

Du har ret.
Læs hvad jeg skrev - kilden var tydeligt angivet

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 02-07-05 12:44

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> mener jeg også at have hørt at der skulle komme en D3 fra Nikon. Så
> D70s'eren kommer til at dominere sammen med D2X lidt endnu. Men det hele er

Måske har din ven læst dette:
<http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm>

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-07-05 15:21

"Jeppe Høiby" <spam@example.com> wrote in message
Jeg

> Måske har din ven læst dette:
> <http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm>

Den har jeg også set og derfor jeg mere tror på det, da det er kommet lidt
længere ud end bare til mine ører. Nu skriver jeg en Bekendt, da jeg ikke
vil hænge nogle medier ud. Men det er altså en pålidelig kilde som tjekekr
tingene.

Mvh
SImon

Fra : Michael L

Dato : 02-07-05 13:43

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> have hørt at der skulle komme en D3 fra Nikon. Så D70s'eren kommer
> til at dominere sammen med D2X lidt endnu. Men det hele er bare

Tja det er nok den D200 alle venter på og snakker om som man forventer
vil have 8-10mp - Men den er ikke annonceret endnu så indtil da er det
kun gætværk. Men den skal nok komme på et tidspunkt, men så snakker vi
altså også en anden klasse end de nævnte. Så snakker vi nok et hus til
12-15K og derfor i mellemklassen og ikke startklassen som her ellers
snakkes om.
En D3 er nok lidt længere ude. D2X'eren er næsten lige smidt på gaden
for ikke mange måneder siden så du skal ikke regne med at se noget i
butikkerne på den front før tidligst om et år - I hvertfald ikke som en
afløser for D2X'en. Nikon udskifter ikke deres topmodeller så hurtigt -
Det gør Canon for den sags skyld heller ikke.

- Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-05 14:05

> [...]
> altså også en anden klasse end de nævnte. Så snakker vi nok et hus til
> 12-15K og derfor i mellemklassen og ikke startklassen som her ellers

Ja Nikon mangler klart en afløser for D100, som de aldrig kom med. Nikon har
pt. ikke en konkurrent til 20D, det kommer nok snart.
mvh, Hans

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-07-05 15:25

> Tja det er nok den D200 alle venter på og snakker om som man forventer
> vil have 8-10mp - Men den er ikke annonceret endnu så indtil da er det
> kun gætværk.

Nej ikke D200, D90, som er et forbruger kamera og ikke et semipro.

> [...]
> afløser for D2X'en. Nikon udskifter ikke deres topmodeller så hurtigt -
> Det gør Canon for den sags skyld heller ikke.

Nej netop min pointe, at de kommer til at dominere lidt endnu. Jeg håber dog
at se Nikon standen med nogle spændene tegninger på Photokina næste år.

Mvh
Simon

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-05 09:22

Problemet med den slags spørgsmål her i gruppen er at de absolut færreste
har andet end et mærke og derfor bliver det til en lovprisning af dette
mærkes fortræffeligheder. Mit råd til dig er at du studerer anmeldelser og
sammenholder dem og deres konklusioner. Hver anmelder har sine favoritter og
preference, men ved at samnenholde dem får man et godt billede og langt mere
seriøst end indlæggene her. Som nybegynder og uden at vide, hvor langt du
vil drive det her, så køb dig et billigt DLSR. En 300D kan sagtens opfylde
det behov du beskriver. Ellers køb noget brugt. Der er masser af brugt til
salg fra dem, der ikke havde interessen alligevel eller opgraderer, men vær
dog opmærksom på urealistiske priser.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 02-07-05 12:18

Mange tak for hjælpen!

Jeg har nu købt et D70 med den medfølgende 18-70mm optik til 7000 kr hos
Bingo Foto, Vesterbrogade i KBH.

Hvis du påtænker at gøre dette køb, så skal du nok være hurtig. Til morgen
ringede jeg til Bingo Frederiksbergcenteret, de havde eet tilbage, men det
var solgt, da jeg kom 20 min. efter. Men de mente at ville få 3 stk. til
mandag morgen kl. 10 (men her er jeg på arbejde). Derefter var jeg inde hos
6 andre fotohandlere i området der heller ikke havde flere inden jeg landede
hos Bingo på Vesterbrogade, som havde to tilbage, da jeg kom. Thorsøe foto
gav et tilbud med et D70 hus og et Tamron 28-200 mm objektiv, men jeg synes
ikke, at det giver nok vidvinkel.

Nå - nu må jeg se hvordan vidunderet fungerer!

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Michael L

Dato : 02-07-05 13:49

> [...]

> nok vidvinkel.
>
> Nå - nu må jeg se hvordan vidunderet fungerer!

Ja de bliver solgt hurtigt men DFA har lige fået 8 containere hjem med
Nikon produkter så de skulle have lidt på lager til hurtig levering
igen :)

- Michael

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 02-07-05 15:57

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Ja de bliver solgt hurtigt men DFA har lige fået 8 containere hjem med
> Nikon produkter så de skulle have lidt på lager til hurtig levering
> igen :)

De fotohandlere jeg talte med påstod, at D70 ikke blev produceret mere, så
det må betyde, at kun D50 og D70S i den klasse er i produktion nu. Men det
er nok svært at få at vide, hvad de containere indeholder.

Mvh. Viggo

Fra : Michael L

Dato : 02-07-05 21:08

> [...]

> mere, så det må betyde, at kun D50 og D70S i den klasse er i
> produktion nu. Men det er nok svært at få at vide, hvad de containere

Ja de har nok ikke indeholdt D70 fordi den jo er afløst. Men der er da
flere online butikker der påstår de har dem på lager sidst jeg tjekkede
og DFA har sikkert også lidt på lager. Noget af det der kom i de
containere var D2X, D50 og formodentligt også D70s plus hvad nu ellers
har af nikon produkter som SB600 og SB800.
Det sidste er gætværk men det første har jeg fået bekræftet.

- Michael

Fra : Lars Troels

Dato : 03-07-05 10:01

> Jeg har nu købt et D70 med den medfølgende 18-70mm optik ..... Nå - nu må
> jeg se hvordan vidunderet fungerer!
>
> Mvh. Viggo Brøndegaard

Held og lykke med det. Du har truffet et godt valg. Husk lige at checke at
kameraet har den allernyeste firmware udgave. Det giver egenskaber der
næsten laver det til et D70s.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-07-05 09:25

Lars Troels skrev:

> Husk lige at
> checke at kameraet har den allernyeste firmware udgave.

Hvordan?

> Det giver
> egenskaber der næsten laver det til et D70s.

Hvorhenne opgraderer man?

Pris?
Hans
potentiel D70-ejer

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-07-05 10:39

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Hvordan?

> Hvorhenne opgraderer man?
>
> Pris?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> potentiel D70-ejer

Opgraderingen er gratis og klares igennem computeren. Du kan hente
opdateringen på nikons hjemmeside her er lidt info fra nikon
http://kortlink.dk/vpc

Mvh
Simon

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-07-05 10:42

Simon Nielsen skrev:

> Opgraderingen er gratis og klares igennem computeren. Du kan hente
> opdateringen på nikons hjemmeside her er lidt info fra nikon
> http://kortlink.dk/vpc

Fedt!

Tak!
Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-07-05 10:32

> [...]
> omkring 9000 kr.
> EOS300D med de "rigtige" større lagerkort fås brugt til omkring 4000 kr.

Når du selv skriver indendørs sport, så vil jeg anbefale at du ser efter
et lysstærkt objektiv, istedet for dem, du nævner.

Til fjeldture bruger jeg stadig et gammelt kamera med film, da det ikke
vejer ret meget, det er ikke afhængift af en PC til lagring, eller en
stikkontakt til opladning. Faktisk bruger jeg en Nikon FG, en 50mm/1.8
og en 105/2.5 til den slags.

Bo //

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 03-07-05 19:12

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vejer ret meget, det er ikke afhængift af en PC til lagring, eller en
> stikkontakt til opladning. Faktisk bruger jeg en Nikon FG, en 50mm/1.8

Tak for kommentaren. Ja, måske bør der bedre linser til indendørs sport, men
nu prøver jeg alligevel.

Jeg frygter også batteriet på fjeldture, og specielt på forårsture med
frostgrader. Om natten kan det blive -15 grader i teltet. Man kan
selvfølgelig have kameraet tæt på kroppen, når det er koldt. Men fugtigheden
fra sved er måske heller ikke det bedste for et kamera. Jeg har på et
tidpunkt set en fyr, som har taget en større ekstra hjemmelavet batteripakke
med for at kunne klare forholdene til digital fotografering, og her bliver
rygsækken for tung til min smag. Så et rimeligt let mekanisk kamera til film
er nok stadig det bedste til fjeldbrug, og når det bliver koldt.

D70 har fået gode anmeldelser om lavt batteriforbrug, så det får nok lov at
prøve mindst een fjeldtur. Et ekstra genopladeligt batteri koster 500 kr.
Man kan også indsætte 3 stk. Litium CR2-batterier - men det er 300 kr hver
gang. Vægten for D70 med objektiv, rem og batteri er over 1100 g og så
kommer tasken - så vægten kan jeg ikke særligt godt lide. Jeg har på flere
fjeldture brugt mit lille Olympus mju-II - det vejer 200 g og behøver ikke
mere end en plasticpose at være i. Det har taget rimelige billeder - men
heller ikke bedre. Og det kamera bruger også batteri.

Jeg har læst lidt om dit Nikon FG kamera her:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/fg/index.htm
men jeg fandt ikke, hvor meget det vejer. Det synes også at behøve batteri
for en del funktionalitet. Jeg synes ofte at have haft brug for mere
vidvinkel end de 50 mm i fjeldet, så måske vil jeg finde et andet objektiv
til den ende. Jeg gætter på, at du ønsker at bruge specielt lyssvage film
med stor dynamik i fjeldet, når du vælger optik med fast brændvidde her.
Normalt er der jo godt med lys.

Mvh. Viggo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-07-05 19:51

> [...]

> med stor dynamik i fjeldet, når du vælger optik med fast brændvidde her.

FG20 med 50mm/1.8 vejer 650gram. Min 105mm vejer 450gram. batteriet i
kameraet er til at drive lysmåleren, og er svjh et par PX625 celler. Jeg
skifter dem hvert andet år, selv om de holder væsentligt længere. Min
foretrukne fjeldfilm er en provia 100F. Temperatu har aldrig været et
problem for det gamle grej.

Ja, jeg holder meget at lysstærke objektiver. 50/1.8 er nok det letteste
objektiv Nikon har, og det tegner skarpt som en ragekniv. Min 105 er
bl.2.5, og den har jeg anskaffet for mange år siden. Jeg har også en
105/1.8, men den er alt for tung til fjeldbrug.

Problemet ved digital kamera er at man er så afhængig af batterier og
mulighed for at tømme sine kort.

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 03-07-05 20:25

Bo Bjerre wrote:

> Problemet ved digital kamera er at man er så afhængig af batterier

Det kan være et problem.

> og
> mulighed for at tømme sine kort.

Det syntes jeg er unfair, prøv at se hvor meget kort til 1000 billeder
fylder og hvor meget film til 1000 billeder fylder og hvis du så lader
være at tage flere billeder med digital, end du gør med film, så er det
altså ikke så slemt at slæbe kort med.

Men investeringen er lidt større

Fra : Michael L

Dato : 04-07-05 01:03

HKJ wrote:

> Det kan være et problem.

KAN er ordet - Det svinger selvfølgelig meget afhængig af kameraet men
med et D70 kan du i hvertfald snuppe et par tusinde billeder på en
enkel opladning.
Jeg tog for nyeligt 1000 billeder i løbet af ca. 4-5 timer uden at
batterimåleren på D70'eren så meget som rykkede sig den mindste smule.
Og et ekstra batteri fylder ikke ret meget og vil garantere man kan
tage frygteligt mange billeder.

> [...]
> du så lader være at tage flere billeder med digital, end du gør med
> film, så er det altså ikke så slemt at slæbe kort med.

Ja i første omgang :) I længden vil den være billigere med mindre alle
billederne skal printes.
Bare tanken om hvor meget film til 1000 billeder fylder er nok til at
krumme tæer over.

- Michael