Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hurtig overførsel af billeder hvad er hurt~
Fra : Magnus

Dato : 01-07-05 16:54

Med mit Canon 20D har jeg et hurtigt 4Gb kort som jeg gerne ville finde den
hurtigste måde at tømme det på.

1)
Nu har jeg en billig kortlæser som læser/overfører mit CF kort og det tager
lang tid.

2)
Så har jeg en bærbar pc med en adaptor fra PCMIA til CF-kort det går noget
hurtigere men stadig mange minutter.

3)
Hvad hvis man lader kortet sidde i kameraet og overfører billederne med et
USB kabel direkte fra kameraet og til pc er det hurtigere end metode 1 og 2?

4)
Jeg overvejer at købe en Ipod mp3-afspiller og der kan jeg se at man kan få
en som også kan bruges til at lagre billeder fra et kamera og som tilbehør
kan man få både en kortlæser men også en USB port så man kan tilslutte den
direkte til kameraet og overfører billederne til Ipod'en. Er der nogen der
har erfaringer med sådan en og ved hvad hastighed billederne overføres i
forhold til de andre nævnte metoder?

/Magnus

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-07-05 17:10

"Magnus"
> [...]
> har erfaringer med sådan en og ved hvad hastighed billederne overføres i

Det lyder som en rigtig rigtig dårlig ide - Ipod'n er det mest sexede
stykke legetøj men til billed overførsel er den imo hul i hovedet,
de er sat ud af drift hvergang du overfører billeder. Jeg har tit brug
for at skyde videre mens mine kort blir overført. Super lækkert
design på bekostning af funktion, sorry men den holder ikke. Kig
evt på en x-drive de er godt nok ikke kønne, men bedre funktionalitet,
nogle modeller med mp2, radio og video og kortlæser indbygget, så
du kan fotografere videre mens den spiser dine kort.
Kig i tråden Digital fotobank, for mere inspiration. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-07-05 18:26

> [...]
> du kan fotografere videre mens den spiser dine kort.
> Kig i tråden Digital fotobank, for mere inspiration. -max-

Enig, jeg har en Epson P-2000 http://www.dpreview.com/reviews/epsonp2000/,
som overfører med ca. 2MB/sec, men det væsentlige er at den gør det mens du
har et andet kort i dit kamera og kan skyde videre. Se også her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/P-2000.shtml. Den
koster ca. dobbelt så meget, som dem uden skærm, men til gengæld kan man se
billederne og f.eks. grovsortere inden man kommer hjem om man skulle have
behov for det. Lækkert apparat, som også kan fungere som videoafspiller og
MP3 spiller, men det sidste er iPOD'en dog langt bedre til.
Mvh, Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-07-05 18:38

"Hans Kruse"

> [...]
> behov for det. Lækkert apparat, som også kan fungere som videoafspiller og
> MP3 spiller, men det sidste er iPOD'en dog langt bedre til.

Damn Hans - du er sku da lidt af en gadget freak hva )
Så må jeg jo spørge hvordan er skærmen, for vi har prøvet
forskellige (tidligere) modeller og det var totalt håbløst at
vudere noget som helst, selv når man sad inde i bilen ;o(
Den har jo vundet præmie og er højt rost alle vegne, men
du kender mig jeg stoler sku ikke på hvad folk siger, bortset
fra et par stykker som dig for hvem det er en hobby og passion.
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-07-05 19:06

> [...]
> du kender mig jeg stoler sku ikke på hvad folk siger, bortset
> fra et par stykker som dig for hvem det er en hobby og passion.

Ja, det kan jeg vist ikke lige løbe fra Skærmen er drøngod og
imponatoreffekten uovertruffen, når man sætte Hornborgaserien på slideshow!
Min tanke var at jeg kunne skyde i raw+jpg og bruge jpg versionen til at
bedømme skarphed og dermed kunne sortere inden jeg kom hjem. raw kan vises,
men man kan ikke zoome in på dem (ikke så mærkeligt). Man kan bestemt
vurdere jpg billederne mht. skarphed, da man kan zoome ind. Den ellers
smarte box er ikke superhurtig til at skifte billeder, så lidt afhængig af
temperament og tålmodighed (jeg er ikke kendt for at have super meget af det
sidste altså med teknik..) så kan den bruges til det formål, så når man
sletter jpg versionen, så sletter man så lige raw versionen også, så man
kommer hjem med færre billeder og dem man vil arbejde videre med. Som sagt
raw billeder kan vises men ikke zoomes, så man kan stadig vurdere på
billedets komposition etc. om det er værd at beholde. Men alt det er jo kun
interessant, hvis man er på rejse og har tid til at se billederne igennem og
sortere. Hvis man er ude og fotografere og man vil checke at man det med
hjem i kassen, som man forventer og man har chancen for at gå tilbage og
skyde flere billeder, ja så kan den bestemt bruges til det forudsat man
tager jpg (eller raw+jpg). Det eneste jeg har at anke over er hastigheden
ved bladring i billeder og den tid, det tager at zoome (en evighed...).
Kopiereingstid er ikke specielt hurtig, men det er ikke noget problem med
den hastighed jeg tager billeder. Selv i Hornborga klarede jeg mig med mine
kort en hel dag i raw format, så der ville være rigelig tid for Epson'en at
kopiere et par 2GB kort indimellem. Jeg ser den som ideel på rejser. Den er
solidt bygget og ser flot ud og den skærm.....men det er nok lidt det samme,
som hvorfor køber man en ipod, når man kan købe noget billigere, som også
kan spille? Nu er du advaret mvh, Hans

Fra : Brian Lund

Dato : 01-07-05 18:29

> [...]
> USB kabel direkte fra kameraet og til pc er det hurtigere end metode 1 og

På mit 350D går det ca. lige hurtigt om jeg bruger min USB1 kortlæser eller
om jeg bruger direkte kamera>PC, selvom dét skulle være USB2!

Et hurtigt flashkort kan kopiere op til 10 MB/s, så et 4 GB kort skulle i
aller hurtigste tilfælde tage 400 sekunder om at blive tømt! - Og du skal
nok have fat i en USB2 kortlæser, men de kan også fås billigt (150 kr i min
lokale Bilka)!

Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-07-05 18:58

In article <42c56705$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Magnus wrote:
> [...]
>
> 1)
> Nu har jeg en billig kortlæser som læser/overfører mit CF kort og det tager

Hi-Speed USB 2.0 er hurtigere end langsom USB.
Firewire er hurtigere end USB 2.0 (da USB 2.0 skal holde pauser hele
tiden).

> 2)
> Så har jeg en bærbar pc med en adaptor fra PCMIA til CF-kort det går noget
> hurtigere men stadig mange minutter.

Hvis din bærbare er relativt ny, så burde dette være det hurtigste,
da CF taler samme protokol som en PCCard harddisk.

PCMCIA er den gamle standard, PCCard er den nyere 32-bit standard.