Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Pasfoto
Fra : Michael Ravn

Dato : 01-07-05 06:35

Jeg ville bruge mit digitalkamera til at lave pasfotos, ved at bruge
IrfanView og Paint. Er der en bedre måde, når man ikke har Photoshop?
Problemet er at få en opløsning på 300 ppi, når jeg cropper billedet i
IrfanView og kopierer det for at sætte ind i Paint. Så bliver det for
stort i Paint. Problemet er der ikke, hvis jeg beholder en opløsning
på 1 ppi, men bliver det så godt nok?

Jeg har også lige prøvet at installere et program som hedder Gimp 2.
Kan det bruges til dette?

Michael Ravn

Fra : Brian Lund

Dato : 01-07-05 06:52

> [...]
> IrfanView og kopierer det for at sætte ind i Paint. Så bliver det for
> stort i Paint. Problemet er der ikke, hvis jeg beholder en opløsning

Hvad? - Nu kender jeg ikke Irfanview, men jeg ved at paint er stort set
ubrugeligt til alt...
Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil med ppi i paint?

Hvis billedet skal være 300 ppi, altså ~120 p/cm, og billedet skal være
hvad? - 4*3 cm?
Så skal billedet altså være 480*360 pixels...

> Jeg har også lige prøvet at installere et program som hedder Gimp 2.
> Kan det bruges til dette?

Gimp skulle vist være godt...

Brian

Fra : Michael Ravn

Dato : 01-07-05 17:37

On Fri, 1 Jul 2005 07:51:55 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

>Hvad? - Nu kender jeg ikke Irfanview, men jeg ved at paint er stort set
>ubrugeligt til alt...

Jeg har faktisk brugt Paint på samme måde før, til nogle bordkort. Det
så faktisk godt ud også efter fremkaldelsen, men jeg læste et sted at
man burde have en ppi på fx. 300, og her kunne jeg ikke bruge Paint.

>Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil med ppi i paint?
>
>Hvis billedet skal være 300 ppi, altså ~120 p/cm, og billedet skal være
>hvad? - 4*3 cm?

Ok, hvordan kommer man fra ppi til p/cm? Deler man med 2,5? (Pasfoto
er iøvrigt 3,5 x 4,5 cm.)

>Så skal billedet altså være 480*360 pixels...

>Gimp skulle vist være godt...

Jeg prøvede lige Gimp. Jeg fandt ikke ud af det i går, men det ser ud
til at lykkes i dag - så jeg tror jobbet er gjort, så skal de bare
sendes til fremkaldelse. Jeg brugte Irfanview sammen med Gimp, men det
kunne sikkert være gjort nemmere.
Michael Ravn

Fra : Brian Lund

Dato : 01-07-05 18:22

> Jeg har faktisk brugt Paint på samme måde før, til nogle bordkort. Det
> så faktisk godt ud også efter fremkaldelsen, men jeg læste et sted at
> man burde have en ppi på fx. 300, og her kunne jeg ikke bruge Paint.

Jeg forstår ikke helt hvorfor...
Det du skal gøre er, beskær billedet så det passer med forholdet 3,5 til 4,5
(pasfoto).
Bagefter resizer du så billedet til 3,5*120 og 4,5*120, altså 420x540
pixels, voila!

Voila, nu har du et billede på 3,5*4,5 cm hvis du printer det i 300 ppi!

En tomme er 2,54 cm :)

Brian

Fra : Michael Ravn

Dato : 01-07-05 18:58

On Fri, 1 Jul 2005 19:22:21 +0200, "Brian Lund"

>Jeg forstår ikke helt hvorfor...

Næ, det gør jeg heller ikke - men nu blev det Gimp i stedet for.

> [...]
>pixels, voila!
>
>Voila, nu har du et billede på 3,5*4,5 cm hvis du printer det i 300 ppi!

Det jeg ikke kunne med Paint var at sætte 8 pasfotos sammen til et 10
x 15 cm billede med 300 dpi. Dette 10 x 15 foto skal så fremkaldes hos
fotohandleren.

>En tomme er 2,54 cm :)

Ak ja, så simpelt. Tak for hjælpen.
Michael Ravn

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-07-05 09:21

"Michael Ravn" <mravn@emailFJERNDETTE.dk> wrote in message
> [...]
> på 1 ppi, men bliver det så godt nok?
>
> Jeg har også lige prøvet at installere et program som hedder Gimp 2.

Hej Michael.

Du skal altså have lave et vellignende brystbillede i halvprofil, sådan at
begge øjne, men også højre side af ansigtet er synligt.
35 mm bredt og 45 mm højt, hovedet skal måle 25-35 mm i højden.
Fotografiet skal have en neutral baggrund, være af god kvalitet og være
egnet til skanning.
Neutral baggrund vil i dette tilfælde sige: Ingen
bogreoler/plakater/mødre/hænder/andet i baggrunden.
Fotografiet må ikke være forsynet med stempler.
Du må som hovedregel ikke bære hovedbeklædning på billedet.
Politiet kan dog tillade, at du bærer hovedbeklædning, hvis du af religiøse
grunde beder om lov til det.
Og du vil lave det i Paint???
Jeg *ved* at kontordamerne der ordner pas, kørekort og hittegods, er meget
strikse med alle disse punkter.
Husk også de relevante papirer, og penge.
Se regler på www.politi.dk - mere så du husker det hele med det samme, der
ligge også de relevante skemaer du skal bruge, lige til at downloade og
printe.
Det er for surt at sidde i kø i lang tid og så få at vide at der mangler et
eller andet, hvorpå du vil blive sendt afsted igen.
Eller evt. at få at vide at billedet ikke er godt nok til pasbrug, og så
blive gelejdet ud af døren igen.
Jeg har set det ske flere gange på arbejdet, folk ser *ikke* sjove ud i
ansigtet oven på dén besked - måske efter lang ventetid, så:
Vil det ikke være nemmere, hurtigere og billigere at smutte ned til
fotografen og få det ordnet?
Regn med 14 dages ventetid på pas.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Michael Ravn

Dato : 01-07-05 17:50

On Fri, 1 Jul 2005 10:21:10 +0200, "Aragorn Elessar"
<aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote:

> [...]
>Du må som hovedregel ikke bære hovedbeklædning på billedet.
>Politiet kan dog tillade, at du bærer hovedbeklædning, hvis du af religiøse
Paint har jo ikke noget at gøre med om ovenstående er opfyldt. Jeg har
faktisk allerede taget nogle gode billeder til formålet med vores
digitalkamera. Men jeg fik gjort det med Irfanview/Gimp i stedet for.
> [...]
>ligge også de relevante skemaer du skal bruge, lige til at downloade og
Er gjort for nogle dage siden.
> [...]
>Jeg har set det ske flere gange på arbejdet, folk ser *ikke* sjove ud i
>ansigtet oven på dén besked - måske efter lang ventetid, så:
Ja, enig - det ville være surt; men iflg. andre tråde i
nyhedsgrupperne, har mange gjort det med succes.
>Vil det ikke være nemmere, hurtigere og billigere at smutte ned til
>fotografen og få det ordnet?
Nemmere: Jo - måske. Hurtigere: Jeg ved det ikke. Billigere: Nej -
absolut ikke. På denne her måde får man 8 pasfotos af op til 8
personer for 1,50 kr, som det koster, at få det fremkaldt hos den
lokale fotohandler (hvis man alligevel skal have fremkaldt nogle andre
digitalbilleder - startgebyret er 10 kr.) Samme skal svjh. have 65 kr.
pr. fotograferet person. For at citere en kendt fodboldkommentator:
"Det er genialt - det der".
Jeg fik iøvrigt ideen fra en udsendelse i tv - kan ikke huske om det
var Rabatten eller Kontant eller noget tredje. Der lavede de pasfotos
på samme måde.

Michael Ravn

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 01-07-05 23:22

> <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote:

>"Michael Ravn" <mravn@emailFJERNDETTE.dk> wrote

> Ja, enig - det ville være surt; men iflg. andre tråde i
> nyhedsgrupperne, har mange gjort det med succes.

Tror mig der er mange flere der bliver sendt hjem igen, dem høre man ikke
om, har endnu ikke set et indlæg i gruppen, hvor en skriver "nu havde jeg
brugt tid på at lave mine egne pasfoto, og så blev de sgu afvist, øv øv nu
må jeg på den igen"
Nej vel...*S*

> Nemmere: Jo - måske. Hurtigere: Jeg ved det ikke. Billigere: Nej absolut
> ikke.

Helt klart nemmere. Ind "goddag jeg skal bruge et pasfoto" og vupti 2
minutter senere er det klar.
Helt klart hurtigere, du har allerede nu brugt en masse tid på at undersøge
og hente software og indstallere det og lege med det osv.
Helt klart billigere for du glemme at regne den tid du bruger at lave dem
med i din regnestykke.

> Jeg fik iøvrigt ideen fra en udsendelse i tv - kan ikke huske om det
> var Rabatten eller Kontant eller noget tredje. Der lavede de pasfotos
> på samme måde.

Ja det er smart, men de glemte bare at fortælle at man risikere at have
spildt sin tid hvis man ikke gør det perfekt i første forsøg. Og en smule
træls at skulle gå hjem igen med 3 børn (som jo skal med hvis det er
børnpas) efter måske et par timers venten.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
Har meget mørkekamre udstyr samt digitale proff printere til salg lige nu.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-07-05 10:09

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Tror mig der er mange flere der bliver sendt hjem igen, dem høre man ikke
> om, har endnu ikke set et indlæg i gruppen,

Jeg har taget et foto af min søn med blå himmel som baggrund, selv printet
det ud og sendt konen op på paskontoret med billedet. Der var lang, lang,
lang kø, men fotoet blev accepteret i første hug. Hold da ferie, hvor ville
hun været blevet vred (på mig), hvis hun kom tomhændet hjem...

Vh, Lars.

Fra : Michael Ravn

Dato : 09-07-05 22:22

On Sat, 2 Jul 2005 11:09:08 +0200, "Lars Bonnesen" <none@invalid>
wrote:

> [...]
>lang kø, men fotoet blev accepteret i første hug. Hold da ferie, hvor ville
>hun været blevet vred (på mig), hvis hun kom tomhændet hjem...

Ja, så lykkedes det uden problemer på paskontoret. Jeg har dog ikke
selv printet det ud - men kun lavet lidt fotoredigering på PC'en, så
vi havde 8 pasfotos på et 10x15 billede, som vi sendte til
fremkaldelse hos fotohandleren.
Michael Ravn