Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EF vs EF-S
Fra : Heine Christensen

Dato : 28-06-05 21:32

Hej NG

Jeg er på udkig efter en zoom linse og har kigget på lidt forskellige, bla.
Canons EF-S 17-85MM f4-5.6 IS USM.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvad forskellen er på et EF og et EF-S objektiv.
EF-S objektivet kommer tættere på spejlet, hvorfor den kun kan bruges på
kameraer med mindre(1,6x) billedenhed. Så meget har jeg forstået/læst, men
er der ellers andre ting man skal være opmærksom på?

HC

Fra : ThomasM

Dato : 28-06-05 21:45

"Heine Christensen" <hc@_remove_teamhm.dk> wrote in message
> Jeg er dog lidt i tvivl om hvad forskellen er på et EF og et EF-S
> objektiv.

EF-S objektiver kan pt. kun bruges på 300D, 350D og 20D - fatningen er
anderledes end den "almindelige" EF.

/ThomasM

Fra : Heine Christensen

Dato : 28-06-05 22:04

Hej

"ThomasM" <fzcore@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> EF-S objektiver kan pt. kun bruges på 300D, 350D og 20D - fatningen er
> anderledes end den "almindelige" EF.

Ja, det er også hvad jeg er kommet frem tilmin spørgsmål gik også på om der
var andre forskelle udover denne/disse.

HC

Fra : Brian Lund

Dato : 28-06-05 22:34

> Hej

> Ja, det er også hvad jeg er kommet frem tilmin spørgsmål gik også på om
der
> var andre forskelle udover denne/disse.

Nej.

Brian

Fra : Knud Bonke

Dato : 29-06-05 04:15

: EF-S objektiver kan pt. kun bruges på 300D, 350D og 20D - fatningen er
: anderledes end den "almindelige" EF.

Mærkeligt, for jeg bruger både EF-s og EF objektiver på mine
300d og 350d. Forklaringen er at EF-S objektiver stikker dybere
ind i kamerahuset, og spejlet skal "flytte" sig baglæns, samtidig med
at det åbner. Og det klarer kun 20d, 300d og 350d.
mvh Knud

Fra : Brian Lund

Dato : 29-06-05 08:17

> [...]
> ind i kamerahuset, og spejlet skal "flytte" sig baglæns, samtidig med
> at det åbner. Og det klarer kun 20d, 300d og 350d.

Fatningen er anderledes, det kan slet ikke monteres på andre end de nævnte!

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 29-06-05 08:21

> Fatningen er anderledes, det kan slet ikke monteres på andre end de
nævnte!

Måske skulle jeg have skrevet; Fatningen _er_ anderledes _og_
bagudkompatibel med EF, men det har du jo allerede fundet ud af...

Det kan ikke uden modifikationer lade sig gøre at montere et EF-S objektiv
på andre huse...
Jeg har set en der har modificeret sit 18-55 og haft det til at køre på et
10D, uden at smadre spejlet!

Brian

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-06-05 22:51

"Heine Christensen" <hc@_remove_teamhm.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg er på udkig efter en zoom linse og har kigget på lidt forskellige,
> bla. Canons EF-S 17-85MM f4-5.6 IS USM.

Hvad med om du kiggede på "mellembroderen", 28-135mm, den har også IS, men
2000,- billigere (ca.)
-derudover kan du fra 1/7 få 350,- kr tilbage fra Canon.

--
MortenC

Fra : Heine Christensen

Dato : 29-06-05 22:58

"Morten Christensen" <mhchris_SPAMMYJO_@gmail.com> skrev i en meddelelse
> -derudover kan du fra 1/7 få 350,- kr tilbage fra Canon.

På 17-85'eren eller 28-135?

HC

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-06-05 05:56

> [...]
> objektiv.
> EF-S objektivet kommer tættere på spejlet, hvorfor den kun kan bruges på

Det er rigtigt.

> Så meget har jeg forstået/læst, men er der ellers andre ting man skal være
> opmærksom på?

Det er ikke nok at sensoren har den rigtige størrelse - huset skal være
bygget til at kunne tage EF-S objektiver.
EF-S objektiver kan ikke benyttes på D30, D60 og 10D selvom sensorstørrelsen
har en crop-faktor 1.6

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Claria

Dato : 29-06-05 12:04

> [...]
> kameraer med mindre(1,6x) billedenhed. Så meget har jeg forstået/læst, men
> er der ellers andre ting man skal være opmærksom på?

Hvis man er finger nem kan man godt konvertere EF-S til EF, så alle EF-s
objektiver kan bruges af EOS Digital programet.
http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/efs/index_eng

Mvh
Claudia

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-06-05 12:15

Claria wrote:
> Hvis man er finger nem kan man godt konvertere EF-S til EF, så alle EF-s
> objektiver kan bruges af EOS Digital programet.
> http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/efs/index_eng

Jah, men der er ingen garanti for at spejlet i de øvrige
EOS-kameraer ikke rammer det bagerste glas når man skyder.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding