Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q:Sigma
Fra : Ole

Dato : 28-06-05 11:36

Hejsa

Jeg overvejer at købe et :
Sigma 70 - 300 1:4-5.6 APO DG Macro

til mit Canon 300D.

Men hvad betyder tal og bogstaver.
Jeg skal lige sige at jeg er helt grøn med DSLR

Ole
Ved mail ingen xx

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-06-05 13:21

<Ole ole@solaugustinus.dkxx> wrote in message
> [...]
>
> til mit Canon 300D.
>
> Men hvad betyder tal og bogstaver.
> Jeg skal lige sige at jeg er helt grøn med DSLR

Gå ind på www.sigmaphoto.com og under Lenses der finder du også en
forklaring på hvad de betyder.

Men kort fortlt er APO altså et linsesystem der rigtig godt. DG står for
DiGital, hvilket gør objektivet særligt velegnet til digitale SLR huse, men
også kan bruges med stor udnyttelse på 35mm film SLR kameraer. Macro står
for at du kan bruge som næsten makro objektiv altså du kan gå tættere på end
deres almindelige udgave af det objektiv.

70-300 er brændvidden der bestemmer hvor meget objektivet forstører og
1:4-5,6 eller også skrevet f/4-5,6 betyder hvor meget lys der kan komme ind,
desto lavere talt desto mere lys, og desuden kan man også få bedre
skarphedsdybde med et lavere tal. For eksempel laver sigma en 24-70
f/3,5-5,6 som ikke er helt skarp og ikke så godt udviklet, det er bygget i
plastic og noget der kan købes for ca. 1000 kr. Så laver de også en der
hedder 24-70 f/2,8 dette betyder at på hele zoomområdet bruges der blænden
2,8 som den mindste, hvilket betyder at der kan kommer meget lys igennem
hele tiden. Det objektiv du har kig på mister lidt af lyset desto længere
brændvidden bliver, det er meget normalt også for de gode objektiver.

Håber det gav lidt info. Ellers må nogle af de virkelige kloge hoveder jo
give en mere matematisk og teknisk forklaring på begreberne.

Mvh
Simon

Fra : Ole

Dato : 28-06-05 14:33

In article <42c140aa$0$63701$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...

> Gå ind på www.sigmaphoto.com og under Lenses der finder du også en
> forklaring på hvad de betyder.
>
> Mvh
> Simon

Mange tak

Det vil jeg prøve.
Er det et ok obj. til en nybegynder
prisen er jo ikke ret høj

Ole

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-06-05 15:01

> In article <42c140aa$0$63701$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> [...]

Det er et rigtig godt objektiv til en begynder ja, du vil finde mange ting
du kan bruge det til. Og lav ikke den samme fajl som mange nybegynder at
holde dig langt væk fra ting. Prøv engang i mellem at gå tæt på og se hvad
du så får ud af det, der er rigtig mange muligheder i det objektiv.

Mvh
Simon

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-06-05 14:31

Hej Ole

Jeg kan se du allerede har fået nyttig hjælp fra Simon, så dette sarkastiske
indslag kan du forhåbentlig klare....

http://www2.cwrl.utexas.edu/~wolff/veeravagu/images/google.jpg

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-06-05 16:24

<Ole ole@solaugustinus.dkxx> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg overvejer at købe et :
> Sigma 70 - 300 1:4-5.6 APO DG Macro

Hey Ole,

Hvor har du fundet det til salg henne?
Er det en lagervare?
Jeg har snuset lidt efter det i nogle uger, men konkluderede (måske for
tidligt) at det ikke fandtes på disse breddegrader endnu.

//Morten

Fra : Brian Lund

Dato : 28-06-05 16:26

> [...]
> Jeg har snuset lidt efter det i nogle uger, men konkluderede (måske for
> tidligt) at det ikke fandtes på disse breddegrader endnu.

Jeg har for en ven bestilt en Super 2 version af objektivet hos
technikdirekt.de, men det er snart en måned siden, og der går nok et par
uger endnu før det er hos mig (er hvad jeg har fået at vide), så det er et
godt efterspurgt objektiv! :)

Brian

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-06-05 17:03

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> uger endnu før det er hos mig (er hvad jeg har fået at vide), så det er et

Eller så er det fordi, det er et helt nyt?
Har kun kunnet finde det på Sigma's tyske side, ikke på den usa'ske :(

Ikke at sammenligne med det som også hedder "Super Macro APO II"

//MortenC

Fra : Ole

Dato : 28-06-05 17:34

In article <42c16b7f$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>,
mhchris_SPAMMYJO_@gmail.com says...
> [...]
> Jeg har snuset lidt efter det i nogle uger, men konkluderede (måske for
> tidligt) at det ikke fandtes på disse breddegrader endnu.

Iden lokale fotopusher til 2495,-

Ole

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-06-05 17:58

> Iden lokale fotopusher til 2495,-

Og hvad hedder han?
Og hvad er hans adresse

//MortenC

Fra : Ole

Dato : 28-06-05 20:28

In article <42c181a2$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>,
mhchris_SPAMMYJO_@gmail.com says...
> Og hvad hedder han?
> Og hvad er hans adresse
>
> //MortenC

Photocare lagerstatus OK eller photocare.dk
Korsgade i Svendborg.

Ole

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-06-05 22:38

> Photocare lagerstatus OK eller photocare.dk
> Korsgade i Svendborg.

Hmm, måske jeg burde gå til en optiker i stedet....
Jeg kan ihvertfad ikke finde noget som helst på deres hp om objektiver
overhovedet?

--
MortenC