Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor 70-210 på d70, kan det fungere ??
Fra : Jakob

Dato : 26-06-05 22:32

jeg har set nogle meget rosende omtaler af de ældre Nikkor 70-210 f4-
5.6. Da de samtidig kan fåes til meget rimelige penge ville jeg høre om
det kan fungere sammen med et d70.

Kan se at der er en "Blændering" vil det sige at automatikken så ikke
funger på kameraet eller hvordan ??

Sidst vil jeg lige høre om et sådant objektiv er sammenligneligt med
nyere i kvallitet. Det får jo rigtigt meget ros, men man bliver jo noget
skeptisk når det samtidigt kan fåes meget billigt, hvad er hagen ved det
?? :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-06-05 01:04

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> jeg har set nogle meget rosende omtaler af de ældre Nikkor 70-210 f4-
> 5.6. Da de samtidig kan fåes til meget rimelige penge ville jeg høre om
> det kan fungere sammen med et d70.

Jeps, Nikon er bagudkompatible med (næsten) alle de gamle objektiver. Kig i
din manual så bliver du klog på hvor mange ovjektiver det kan bruge.

> Kan se at der er en "Blændering" vil det sige at automatikken så ikke
> funger på kameraet eller hvordan ??

Nej, det vil sige du har noget du kan dreje på som du ikke skal bruge til en
pind, det betyder intet for automatikken

> [...]
> nyere i kvallitet. Det får jo rigtigt meget ros, men man bliver jo noget
> skeptisk når det samtidigt kan fåes meget billigt, hvad er hagen ved det

Hagen ved det er at deres pull out system bliver slidt og det har roterende
frontlinse ved fokus. Et slidt pullout system gør at objektivet går fra
70-210 hvis man går med objektivet nedad. Den roterende frintlinse gør det
irriterende hvis man bruer polfilter. Så er der jo også lige det med at det
har blænde på 4-5.6 og Nikons store objektiv 70-200/2.8 er en del mere
lysstærkt, jeg er selv ejer af et "70-210 U" som det også kaldes, som jeg
regner med at adoptere bort på et tidspunkt. Jeg har været utroligt glad for
det, men nu har jeg fået lov til i en længere periode at låne et Sigma
70-200 /2.8 som jeg skal ud og lege med og så bliver den gamle Nikon svend
nok lagt på hylden, måske til opstart af mit eget Nikon museum om 30 år.

Stort set så er det et røverkøb i dag, hvis altså ikke man helt vildt meget
har brug et mere lysstærkt objektiv, det er jo i sig selv et ganske
fremragende objektiv og der kan også komme en hel del lys igennem, så hvis
du kan få det billigt så prøv det lige engang og hvis det ikke rasler eller
er for løst i pull-out systemet så op med tegnebogen, du bliver glad for
det.

Faktisk var det mit allerførste Nikon Objektiv, lidt sjovt men det var det
der fulgte med da jeg købte mit F90X får nogle år siden. Siden har det
virket upåklageligt på mit D1.

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 27-06-05 07:31

In article <42bf4266$0$63688$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...

> [...]
> 70-210 hvis man går med objektivet nedad. Den roterende frintlinse gør det

Ahh ok det er nok lidt en ulempe da det nok kan være det bliver
nødvendigt.

> har blænde på 4-5.6 og Nikons store objektiv 70-200/2.8 er en del mere
> lysstærkt

Det har jeg også set men det er jo vel noget dyrere. Er det ikke også en
del større rent fysisk ?

> Stort set så er det et røverkøb i dag, hvis altså ikke man helt vildt meget
> har brug et mere lysstærkt objektiv,

OK, hvordan er det mht til at tegne skarpt, har du været tilfreds på den
front også.

> virket upåklageligt på mit D1.

OK, tak for informationerne simon.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-06-05 11:39

> In article <42bf4266$0$63688$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> newz@siho.dk says...

> Ahh ok det er nok lidt en ulempe da det nok kan være det bliver
> nødvendigt.

Ja man skal bare indstille polfiltret hver gnag man har fokuseret.

> Det har jeg også set men det er jo vel noget dyrere. Er det ikke også en
> del større rent fysisk ?

Jo det er det

> OK, hvordan er det mht til at tegne skarpt, har du været tilfreds på den
> front også.

Jeps, ganske tilfreds. Det lider ikke at kromatisk abveration som mange
andre zoom objektiver gør. Skarpheden er ganske fotræffelig, jeg tog lige to
skud af en due der lige kom, forbi, nu skal man også tage højde for at det
her er håndholdt.

www.siho.dk/DSC_0124.JPG
www.siho.dk/DSC_0123.JPG

> OK, tak for informationerne simon.

Det var så lidt.

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 27-06-05 12:07

In article <42bfd755$0$63607$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...

> www.siho.dk/DSC_0124.JPG
> www.siho.dk/DSC_0123.JPG

tak for det, god service :0), det ser jo fint ud.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 27-06-05 12:10

In article <42bfd755$0$63607$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...

> her er håndholdt.
>
> www.siho.dk/DSC_0124.JPG
> www.siho.dk/DSC_0123.JPG

Lige et tillægsspørgsmål er der kørt sharpening på dem her eller er de
ubehandlet i den henseende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-06-05 12:52

> In article <42bfd755$0$63607$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> newz@siho.dk says...

> Lige et tillægsspørgsmål er der kørt sharpening på dem her eller er de
> ubehandlet i den henseende.

De er urørte, altså de kommer lige fra kameraet, jeg har kun lige brugt
Microsoft picture viewer til at se billederne

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 29-06-05 14:12

In article <42bfd755$0$63607$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...

Jeg vil lige sige at jeg er blevet lidt nysgerrig på det objektiv så
hvis du har lidt flere billeder taget med det så ville det være cool :0)
kan ikke rigtigt finde nogen på nettet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Claus Smith

Dato : 27-06-05 11:26

Du kan roligt sætte en 70-210 på din D70.

Jeg har haft en, som jeg netop har solgt og den fungerede helt fint sammen
med min D70.

Claus

Fra : Jakob

Dato : 27-06-05 22:50

In article <42bfd459$0$25021$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
claussmith@mail1.stofanet.dk says...

> Du kan roligt sætte en 70-210 på din D70.
>
> Jeg har haft en, som jeg netop har solgt og den fungerede helt fint sammen
> med min D70.

hvad fik du foriøvrigt for sådan en, ren nysgerrighed :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Claus Smith

Dato : 28-06-05 10:44

Jeg byttede mig til et andet objektiv, så det er lidt svært at gøre op.

Men de findes da med jævne mellemrum til priser fra kr 700 og opefter.

Claus

Fra : AS

Dato : 28-06-05 13:56

Jeg vil tor det er mere opefter, specielt for D versionen.