Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg mellem EOS D20 eller D350.
Fra : Billen

Dato : 26-06-05 07:51

Jeg er ked af at skulle bidrage med endnu en "hvad skal jeg vælge" tråd, men
efter at have læst her + diverse anmeldelser, er jeg stadig ikke blevet
afklaret.
Efter at have fotograferet med film i mange år, har jeg nemlig besluttet at
investere mine få sparepenge i et digitalt kamera.

Mit spørgsmål er ganske simpelt:
Hvor stor forskel er der i billedkvaliteten mellem EOS D350 og det noget
dyrere D20?

Jeg er klar over at D20 er et mere professionet kamera end D350 og arbejder
meget hurtigere. Men det er ikke et problem for mig - jeg fotograferer mest
stilleben og bruger meget tid på hvert enkelt billede.
Jeg vil altså gerne spare pengene hvis forskellen i kvaliteten på det
færdige billede er minimal.

Med venlig hilsen:
Finn.

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-06-05 08:06

Billen skrev:

> Mit spørgsmål er ganske simpelt:
> Hvor stor forskel er der i billedkvaliteten mellem EOS D350 og det noget
> dyrere D20?

Selv med lupbriller kan du næppe se forskel på billedet

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jacob

Dato : 26-06-05 09:04

> Selv med lupbriller kan du næppe se forskel på billedet
>

> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:
> http://home.tiscali.dk/muggler

Er forskellen på 350D og 20D i virkeligheden ikke næsten kun størrelse facon
og betjening af huset samt der er lidt mindre støj på sensoren på 20D. jeg
læste på et tidspunkt en direkte sammenligning af de to kameraer. og den
fandt jeg lige.
http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos_digital_rebel_xt_vs_20d.html
og en meget uvidenskabelig test.
http://www.dcresource.com/forums/showthread.php?t=6179

Jacob

Fra : AS

Dato : 26-06-05 08:54

Der er ikke kun billedkvalitet gør forskel.

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-06-05 09:03

AS skrev:
> Der er ikke kun billedkvalitet gør forskel.

Men det er det, der bliver spurgt om...

Fra : AS

Dato : 26-06-05 09:09

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Men det er det, der bliver spurgt om...

Det ved jeg, det ved jeg... Jeg prøver læser mellem linjer

Fra : Billen

Dato : 26-06-05 09:54

> Det ved jeg, det ved jeg... Jeg prøver læser mellem linjer

He, he.
Det ville da være lækkert med den ekstra hastighed som D20 har, men det vil
ikke give bedre billeder for mig. Så hellere investere i nogle ekstra
objektiver.

Med venlig hilsen:
Finn.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-06-05 09:04

"Billen" <finnbille@privat.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvor stor forskel er der i billedkvaliteten mellem EOS D350 og det noget
> dyrere D20?

Alle de test jeg har set siger at der ikke er forskel på billedkvaliteten.

[8<8<8<]
> Jeg vil altså gerne spare pengene hvis forskellen i kvaliteten på det
> færdige billede er minimal.

Du skulle overveje om en brugt 300D kunne bruges - de burde kunne fås
billigt brugt.
300D er noget langsommere end 350D på en række punkter, men det lyder ikke
som om det er væsentligt for dig.
De overskudende penge kan du bruge på godt glas i stedet.

Jeg bruger Canon 10D (samme 6M pixel sensor som 300D) og 1D MkII (8 M pixel
sensor i nogenlunde samme kvalitet som 20D og 350D) og må klart sige at
kvaliteten af objektivet er langt mere afgørende for billedkvaliteten end de
2 M pixel ekstra.
Hvis de 6 M pixel og godt glas ikke er godt nok, så skal man nok kigge helt
andre og langt dyrere steder for at få opfyldt sig behov.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : [HCS] 4000

Dato : 26-06-05 09:11

Kvaliteten af billedet er der ikke den store forskel på, og det er næppe
noget du vil kunne se.
Forskellen ligger i de ekstra funktioner som 20D har, og kan du undvære dem
vil du være godt tjent med 350D.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-06-05 09:19

Billen wrote:
> Hvor stor forskel er der i billedkvaliteten mellem EOS D350 og det noget
> dyrere D20?

Ikke nogen væsentlig... den eneste forskel må vel være den sjat
pixels 20D har mere. Og det er ikke nok til at betyde noget.

> Jeg vil altså gerne spare pengene hvis forskellen i kvaliteten på det
> færdige billede er minimal.

Hvis du sparer pengene og måske istedet bruger dem på et par gode faste
optikker som fx. EF 28 f/1.8 USM, EF 50 f/1.4 USM, EF 50 f/1.8, EF
85 f/1.8 (alt efter hvilke brændvidder du kan lide at arbejde med)
vil du ihvertfald få bedre kvalitet end 20D med kitoptikken.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Billen

Dato : 26-06-05 09:57

> [...]
> 85 f/1.8 (alt efter hvilke brændvidder du kan lide at arbejde med)
> vil du ihvertfald få bedre kvalitet end 20D med kitoptikken.

Jeg har også kig på en 50 f/1.8. Den ser ud til at give ekstrem god 'value
for money'.

Med venlig hilsen:
Finn.

Fra : Billen

Dato : 26-06-05 09:56

Tak for alle svarene.
Det er hurtig og effektiv service må man sige.

Med venlig hilsen:
Finn.

Fra : .J.S...

Dato : 26-06-05 15:59

> [...]
>
> Mit spørgsmål er ganske simpelt:
> Hvor stor forskel er der i billedkvaliteten mellem EOS D350 og det noget
Det skulle være yderst minimalt.

> Jeg er klar over at D20 er et mere professionet kamera end D350 og
> arbejder meget hurtigere. Men det er ikke et problem for mig - jeg
> fotograferer mest stilleben og bruger meget tid på hvert enkelt billede.

Sørg for at få et kig i søgeren på begge kameras.
Den lille søger er det eneste ved min 350D som jeg er decideret skuffet
over, manual fokus er næsten håbløst med mindre det er lang brændvidde så
man får det forstørret.

Umiddelbart lyder en forstørrelsesgrad på 0.8 x jo helt ok for en søger, det
kan man huske fra SLR at det er om ikke fantastisk så rimeligt godt.
Problemet er at de måler det med en 50mm så reelt skal man lige dividere med
crop-factoren på 1.6, og så er det kun 0.5x og det er altså småt.

20D er 0.9x, og det giver så reelt 0.56x. Det er jo ikke megen forskel men
måske det lige er det som gør at man kan leve med det.

Nikon d50/d70 : 0.75x cropfactor 1.5 = 0.5x

Pentax er bedre.
ist*DS er 0.95x og med cropfaktor 1.5 er det så reelt 0.63.

mvh/JS

Fra : Michael L

Dato : 26-06-05 17:10

..J.S... wrote:

> [...]
>

> Nikon d50/d70 : 0.75x cropfactor 1.5 = 0.5x
>

> Pentax er bedre.
> ist*DS er 0.95x og med cropfaktor 1.5 er det så reelt 0.63.

Ja søgeren gør en temmelig stor forskel. Det var én af de store
forskelle på mit tidligere D70 og det nye D2X - Søgeren på X'eren er
simpelthen tyve gange så god som på D70'eren og meget nemmere at
arbejde med.

-Michael

Fra : .J.S...

Dato : 26-06-05 17:29

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskelle på mit tidligere D70 og det nye D2X - Søgeren på X'eren er
> simpelthen tyve gange så god som på D70'eren og meget nemmere at

D2x : 0.86x cropfactor 1.5 = 0.57.
D70 : 0.75x cropfactor 1.5 = 0.5x

Hvis det virkeligt gør en stor forskel så må jeg hellere prøve en 20D

mvh/JS

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-06-05 18:31

".J.S..."

> "Michael L"

> D2x : 0.86x cropfactor 1.5 = 0.57.
> D70 : 0.75x cropfactor 1.5 = 0.5x
>
> Hvis det virkeligt gør en stor forskel så må jeg hellere prøve en 20D
>

> mvh/JS

Michael har fået nyt kamera - la ham nu bare nyde det.. Han har nok
at slås med i markeds gruppen, - thin ice.. )-max-

Fra : Michael L

Dato : 26-06-05 19:34

-max- wrote:

> Michael har fået nyt kamera - la ham nu bare nyde det.. Han har nok
> at slås med i markeds gruppen, - thin ice.. )-max-

Ja nyt legetøj er da en dejlig ting. Ved nu ikke om jeg slås - Synes
isen er fin tyk ;) Bare ikke tyk nok til at give mig det for mit brugte
D70 som jeg vil have - øv øv :)

- Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-06-05 20:29

"Michael L"

> Ja nyt legetøj er da en dejlig ting. Ved nu ikke om jeg slås - Synes
> isen er fin tyk ;) Bare ikke tyk nok til at give mig det for mit brugte
> D70 som jeg vil have - øv øv :)
>
> - Michael

Njae - den der med rep hos dfa, ville jeg ikke satse en ugeløn på.
jeg har fået alt mit nik. can.og sig. udstyr købt i eu rep. i dk. mit fuj.
er røget til tyskl. fordi de ikke har værksted i dk.. måske er der
forskel på folk, jeg plejer at smile bredt (eller stortude) what ever it
takes, men som er det nok med garanti bevis og faktura..)-max-

Fra : Michael L

Dato : 26-06-05 20:35

-max- wrote:

> [...]
> der forskel på folk, jeg plejer at smile bredt (eller stortude) what
> ever it takes, men som er det nok med garanti bevis og

Tja det er så bare hvad jeg selv har oplevet eller dvs. nogle stykker
jeg kender som har købt deres udstyr i udlandet - De to af dem havde
købt i USA og den ene havde købt sit et sted i Hong Kong eller lign. Og
de to af dem blev afvist da de henvente sig til DFA.

Og jeg kan da se der har været snakket en del om dette tidligere.

Men hvis du og andre ikke har haft den slags problemer så er det jo
positivt, fordi så tyder det bare på nogle enkelte tilfælde hvor der
har været problemer.

- Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-06-05 20:46

"Michael L"

> [...]
>
> Men hvis du og andre ikke har haft den slags problemer så er det jo
> positivt, fordi så tyder det bare på nogle enkelte tilfælde hvor der

Ja se det hjælper jo når du kommer med flere detaljer.
Verden er opdelt i, tror jeg, tre dele Europa, Asien og
Amerika.Og digitalt udstyr (kamera) kan så kun repareres
under garanti i den verdensdel den er købt.. Objektiver
er stadig omfattet af verdens garantien, hvis ellers det er
leveret med et sådant garanti bevis.. Det er tricky og nemt
at blive forvirret.. Jeg køber alt mit udstyr i EU, så slipper
jeg for problemer, både med moms og garanti..
Du ku' ha' købt dit d2x i Tyskland og sparet lidt, men på
den anden side, har du købt hos een af de tjekkede som
feks. goecker, følger der noget service med, som måske er
de ekstra penge værd, men det er en anden snak.. )-max-

Fra : Michael L

Dato : 26-06-05 19:33

..J.S... wrote:

> D2x : 0.86x cropfactor 1.5 = 0.57.
> D70 : 0.75x cropfactor 1.5 = 0.5x
>
> Hvis det virkeligt gør en stor forskel så må jeg hellere prøve en 20D

Jeg skal ikke kunne sige om det er den faktor der gør forskellen eller
ej. Jeg ved bare at jeg synes søgeren på den nye er mange gange bedre.
For det første er den meget lysere end D70'eren og for det andet er den
meget nemmere at fokusere manuelt med - På 70'eren synes jeg det kunne
være svært at vurdere om man var i fokus eller ej, men ikke længere.

Hvor stor forskel der er på Canons ved jeg ikke - Men det bedste er jo
altid en tur ned til fotobutikken og prøv og kig på dem begge. Se
hvordan de ligger i hånden og kig ud af søgeren :)

- Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-06-05 19:36

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> wrote in message

> [...]
> forskelle på mit tidligere D70 og det nye D2X - Søgeren på X'eren er
> simpelthen tyve gange så god som på D70'eren og meget nemmere at

Tja, de fleste DSLR søgere er et tilbageskridt i forhold til film SLR.
Prøv
Nikon F6: 0.74x (fantastisk lækkert film kamera)
Canon 1Ds: 0x70x (formodentlig største DSLR søger)
Olympus OM 3: 0.84x (fantastik godt 20 år gammelt fuldt mekanisk kamera)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-06-05 08:14

> Mit spørgsmål er ganske simpelt:
> Hvor stor forskel er der i billedkvaliteten mellem EOS D350 og det noget
> dyrere D20?

Ingen forskel af betydning i billedkvalitet. Det kan du også se i den mange
tests, heriblandt www.dpreview.com

> [...]
> stilleben og bruger meget tid på hvert enkelt billede.
> Jeg vil altså gerne spare pengene hvis forskellen i kvaliteten på det

Men der er stor forskel på de to kameraer (jeg har begge med 350D som
backup/ekstra kamera) og 20D er bedre at holde på, flere funktioner, bedre
søger og i det hele taget et meget bedre kamera, men i det færdige resultat
ser man det ikke. Efter et stykke tid, specielt med større objektiver på det
bliver den ulidelig at holde på, jeg må have købt et batterigreb til
den...søgeren er ikke god at fokusere manuelt efter. Som eneste kamera ville
jeg købe 20D igen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse