Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon ETTL spørgsmål
Fra : .J.S...

Dato : 24-06-05 22:44

Har købt en Sigma macro blitz som jeg ikke lige kan få til at spille sammen
med min 350D.
Nu har jeg ikke prøvet externe blitz med ETTL før så måske jeg blot har
misforstået hvordan det skal virke...

På kameraet vælger jeg AV mode.
I en special function på kameraet har jeg valgt fast 1/200s ved AV mode.
Blitzen er blot sat til ETTL.

Nu ville jeg så forvente at lysmængden fra blitzen ville blive reguleret så
man fik korrekt belysning uanset hvilken blænde man vælger ?
Det sker ikke, den skyder samme mængde lys af hele tiden, og det er ikke
fuld knald.
Den blinker i øvrigt med ETTL symbolet som om alt er godt efter hvert
billede ?

Og det er ikke fordi der ikke er lys nok til rådighed, går jeg over på
manual på blitzen giver langt mere fra sig.

Har også prøvet med manuel på kameraet, hvor jeg vælger f.eks 1/100s og så
varierer blænden, det giver samme resultat.

Jeg har læst manual for blitzen, på flere sprog , men det er jeg ikke
blevet meget klogere af.
Der omtaler man kun AV mode i den indstilling hvor kameraet vælger en
lukkertid, men det er jeg ikke interesseret i til macro hvor jeg jo gerne
skal ha en kort lukkertid.

Fuldatomatisk er heller ikke sagen til macro, man vil jo ha kontrol med
blænden.

Hvordan afgør man så hvilket apparat der evt er defekt, når man kun har en
af hver ?

mvh/JS

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-05 07:05

In article <42bc7e92$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, .J.S... wrote:
> [...]
>
> På kameraet vælger jeg AV mode.
> I en special function på kameraet har jeg valgt fast 1/200s ved AV mode.

Næh, i Av mode styrer du alene blænden. Sæt den til manuel, og en
lukketid mellem 1/60s og 1/200s. Du kan så også justere blænden
manuelt. ETTL gør, at blitzen affyres med den korrekte styrke
afhængig af lysmålingen.

> [...]
> fuld knald.
> Den blinker i øvrigt med ETTL symbolet som om alt er godt efter hvert

Blink lyder forkert. Prøv manuelt. Og prøv med forskellige blænder.
Det kan være den i Av mode mener den skal bruge 1/500s, og det kan
den ikke.

Blink lyder også forkert. Jeg ville forvente konstant lys i ETTL.

> Og det er ikke fordi der ikke er lys nok til rådighed, går jeg over på
> manual på blitzen giver langt mere fra sig.

Det kan også være at den lysmåler på noget der er lyst. Brug
FEC til at justere flash output.

> Har også prøvet med manuel på kameraet, hvor jeg vælger f.eks 1/100s og så
> varierer blænden, det giver samme resultat.

FEC

> [...]
> blænden.
>
> Hvordan afgør man så hvilket apparat der evt er defekt, når man kun har en

Prøv med forskellige lysmålingsmetoder og prøv med FEC

Fra : .J.S...

Dato : 25-06-05 17:55

> [...]
> lukketid mellem 1/60s og 1/200s. Du kan så også justere blænden
> manuelt. ETTL gør, at blitzen affyres med den korrekte styrke

Jooh, som jeg skriver har jeg valgt ,via en special function, at den skal
køre fast 1/200s ved AV og flash.
Har siden prøvet med den indbyggede flash og det virker perfekt
Tager jeg med den indbyggede flash 2 billeder af samme motiv hvor jeg ændrer
blænde fra 4.0 til 16 så bliver de belyst præcis ens og i begge tilfælde
indikeres der 1/200s i søgeren.

> Blink lyder forkert.
Ja, måske jeg skal være tydeligere her, det er ETTL symbolet på LCD'en på
flashen som blinker.
Flash pilen i søgeren på kameraet blinker ikke.

Det er i øvrigt forvirrende hvad der står i flash manualen :
"When the camera receives the appropriate exposure, the ETTL mark on the LCD
will appear for 5 seconds".
ETTL symbolet vises hele tiden og blinker i 5 sec efter hvert billede.
Men det er måske det sædvanlige dårlig oversættelse fra japansk.

For nu at få lidt klarhed over de symboler så har jeg prøvet at tage flashen
væk fra objektivet (sidder jo ude foran på en ring), og pege den væk fra
motivet, så det er totalt underbelyst. Så blinker ETTL symbolet på flashen
ikke, og flash-pilen i søgeren blinker.

> Det kan også være at den lysmåler på noget der er lyst. Brug
> FEC til at justere flash output.

Tror du misforstår problemet, det handler ikke om at et billede ikke er helt
perfekt exponeret, der er jeg med på at forskellige motiver og forskellige
lysmåle metoder kan give lidt forskellige resultater.

Problemet er at den ikke synes at regulere lyset :
Jeg har den stående på stativ med et motiv og det eneste jeg ændrer er
blænden fra f.eks 4.0 til 16.
Resultatet er så 2 billeder som inde i raw konverteren viser sig at være
præcis 2 stop forskelligt belyst ??

Går jeg 2 blænder længere ned så er det blot 2 stop yderligere underbelyst.
Og der er ingen indikation fra kameraet om underbelysning.

Dog får jeg en underbelynings advarsel hvis jeg peger flashen helt væk så
billedet er næsten totalt sort.

Vil prøve at rode lidt med flashens manual mode og se om reguleringen af
output fungerer i det mode.

mvh/JS