Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filtre - hvilke producenter?
Fra : Thomas

Dato : 22-06-05 20:37

Et 62mm pol-filter koster hos flere producenter ca. 450,-. Er nogle
producenter billigere end andre?
Er pol-filter bare et pol-filter uanset hvad?

Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-06-05 20:59

Thomas wrote:
> Et 62mm pol-filter koster hos flere producenter ca. 450,-. Er nogle
> producenter billigere end andre?
> Er pol-filter bare et pol-filter uanset hvad?

Ja, NEJ: der er forskellige optiske kvaliteter, og dermed forskellige
pris. Der er osse forskel på om det er lineært eller cirkulært
polariceret. Andre må forklare forskellen, for jeg bruger ikke et
"moderne" digitalt AF kamera...

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 22-06-05 21:56

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pris. Der er osse forskel på om det er lineært eller cirkulært
> polariceret. Andre må forklare forskellen, for jeg bruger ikke et

Et cirkulært polfilter gør at autofokus vil fungere. det kan være et problem
med et liniært. og hvorfor ?
Jeg tror det er fordi at autofukus er nogle små vandrette og lodrette
streger som har brug for lys der vender samme vej som de selv gør.

du kan jo prøve at se om det gør en forskel i dit tilfælde.

jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-06-05 21:03

In article <42b9bdf3$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas wrote:
> Et 62mm pol-filter koster hos flere producenter ca. 450,-. Er nogle
> producenter billigere end andre?
> Er pol-filter bare et pol-filter uanset hvad?

Nej.

Der er B+W som anvender messingringe. De er lettere at få
af/på. Derudover fås de i forskellige tykkelser. Hoya's
er Pro-1 serien. De skal bruges på vidvinkelobjektiver, eksempelvis
canon 10-22mm hvor en standard tykkelse filter vil give vignettering
(mørkere hjørner).

Inde i ringen er der noget glas. Dette glas kan have polfilteret
som en coating på noget glas. Det kan også have polfilteret mellem
2 lag glas som det er tilfældet på eksempelvis kvalitetssolbriller.
Derudover kan der være forskellig coating til at mindske reflektioner
og øge lysgennemskindeligheden.

Så jo, der er forskel.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-06-05 21:37

Thomas skrev:
> Et 62mm pol-filter koster hos flere producenter ca. 450,-. Er nogle
> producenter billigere end andre?
> Er pol-filter bare et pol-filter uanset hvad?
>

> Thomas
Min "gamle" fotomand igennem mange år og en af de få fagfolk tilbage
siger, at B+W benytter messingring og ikke alu. som de andre, hvorfor de
ikke gror fast.
450 for et 62 mm. pol er ikke dyrt - det kan du næppe få et cirk. B+W for.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-06-05 23:59

Thomas wrote:
> Et 62mm pol-filter koster hos flere producenter ca. 450,-. Er nogle
> producenter billigere end andre?
> Er pol-filter bare et pol-filter uanset hvad?

Min erfaring siger B+W eller HOYA Pro-1.

B+W, bruger en messingring, det gør at det er let at få på og af da
messing er et blødt metalt der let giver sig og derfor hvis det begynder
at sætte sig er det bare at vride det af og så glider du uden problemer,
man mærker ikke at messingfatningen har sat sig. B+W optiske kvalitet er
helt fremragende og de er en af de bedste producenter inden for filtre.
Det er Creme de la Creme inden for filtre og kan anbefales til
almindelige objektiver og tele da det er kraftigt glas og har en stor
solid ring hvor galsset sidder i.

Hoya bruger et coatet metal, alt afhængig af størrelse og type skifter
de mellem, stål, aluminium og titanium. Titanium gør at filtret sætter
sig rimeligt godt fast, men det kan skrues af, titan er for hårdt til at
sætte sig helt fast, der skal dog bruges lidt kræfter. Titan bruges på
hele deres Pro-1 serie bortset fra UV hvor der bruges aluminium.
Aluminiumet som bruges på deres lidt mindre serie og UV Pro-1 serien gør
at det kan sætte sig fantastisk godt fast da aluminium næsten former sig
efter gevindet og til sidst begynder at "smelte sammen", derfor skal man
skrue det en halv omgang og så på igen hver måned for at det ikke sætter
sig. Stål ringende bruges på deres billigserie og kan ikke anbefales,
det er et så utilregneligt metal og det sætter sig fast ret hurtigt og
er meget svært at få af, når det først har siddet i 5 år. Hoya er også
et meget førende mærke, deres polfiltre er af sammen optiske kvalitet
som B+W og kan stærkt anbefales til vidvinkelobjektiver da de er meget
tynde ringen som glasset sidder i.

Håber det gav lidt bedre info.

Mvh
Simon