Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Godt motiv til at teste fokus og skarphed ~
Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 17:53

Hej

Jeg fik mit D2X sidst på dagen igår og har så idag været igang med at
teste det en smule og synes indtil videre at der lader til at være et
problem med fokus/skarpheden.

Jeg har prøvet den back-fokus test der ofte bliver linket til, men
umiddelbart ligner det ikke backfokus. Jeg synes bare stort set alle
billeder jeg har taget ser ud til at være en smule uden for fokus.

Jeg vil derfor høre om der er nogen der har nogle idéer til et godt
motiv til at teste skarphed og fokus på hvor det er nemt og se om der
er et reelt problem.

Eller om der skulle være nogen på fyn et sted(Gerne Odense eller omegn)
som gad hjælpe med at se om der skulle være et problem - Gerne en anden
Nikon ejer. Men enhver der vil hjælpe vil være værdsat.

Det er da lidt trist at så dyrt legetøj har problemer allerede inden
det bliver brugt. Jeg synes generelt temmelig mange kameraer har fokus
problemer i dag. Er det simpelthen fordi producenterne er ved at have
en kvalitetskontrol som vinden blæser? I hvertfald ikke særlig fedt på
et kamera i den prisklasse.

På forhånd tak.

- Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 19:11

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemer i dag. Er det simpelthen fordi producenterne er ved at have
> en kvalitetskontrol som vinden blæser? I hvertfald ikke særlig fedt på

Tag et stykke A4 kopipapir eller lignede hvidt papir og slå en tyk sort
streg.
Læg en lineal vinleret på stregen gerne ved 10 cm stregen over din tykke
streg.
Tag nu et billede med (Helst en lysstærk tele) med max åbning på stativ 45
grader mod linealen. Du fokuserer naturligvis på den tykke streg.
Så bør det være meget tydeligt om der er problemer.

Jeg havde problemer med D70. Ca. 5 % på en meter.

Den fejl så jeg først med en 200mm på 1,5m afstand!
Dybdeskarpheden klarede problemet med normalen og kit-optikken. Ikke med min
80-200 2,8!

Det har du iøvrigt spurgt om.
Sigme 70-200 kontra Nikkor VR 70-200.
AF-D 80-200 burde du se på som ikke VR alternativ. Den koster en smule mere
end Sigma'en men kontrasten er bedre imo.
Så kan du starte din vurdering om du vil ofre det dobbelte på 70-200 VR.
Optisk skal den være bedre. Blot for at fortælle at nikon har et fint
objektiv i samme prisklasse (og vægt) som Sigma.
Gert

Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 19:25

Gert Nielsen wrote:
> [...]
>
> Den fejl så jeg først med en 200mm på 1,5m afstand!
> Dybdeskarpheden klarede problemet med normalen og kit-optikken. Ikke

Jeg har allerede printet en back-focus test ud med en masse streger på
og taget et billede fra 45 grader osv. Og umiddelbart kan jeg ikke
rigtig se om der er et problem der. Men super mange af de billeder jeg
ellers har taget er uskarpe og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvorfor,
fordi nogle af dem(Ikke ret mange) ser rimelig skarpe ud.

> [...]
> VR. Optisk skal den være bedre. Blot for at fortælle at nikon har et
> fint objektiv i samme prisklasse (og vægt) som Sigma.

Tak for infoen, men var godt klar over det. :)

- Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-06-05 19:55

Michael L wrote:
> [...]
> ellers har taget er uskarpe og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvorfor,
> fordi nogle af dem(Ikke ret mange) ser rimelig skarpe ud.

Husk at rette det fokuspunkt du vil bruge ind på noget der har
skarpe kanter, fx. et øje ved portrætfotos. Det gør det en del
nemmere for AF-systemet at ramme.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 20:39

> [...]
> ellers har taget er uskarpe og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvorfor,
> fordi nogle af dem(Ikke ret mange) ser rimelig skarpe ud.

Har du overvejet om du holder kameraet tilstrækkeligt stille? Der er faktisk
ret mange, der ukritisk fotograferer på de længste brændvidder uden at
koncentrere sig særligt om at holde det roligt. Du kan garanteret hente
bedre kvalitet ud af din fotografering ved at holde kameraet i ro/bruge
stativ. Når du tager billeder, så forsøg at tage en dyb indånding, pust ud,
og lige i det øjeblik, hvor du skal til at ånde ind igen, så tager du
billedet. Der er man mest i ro. Overvej evt. et stativ. Gerne étbenet.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 21:07

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>i det øjeblik, hvor du skal til at ånde ind igen, så tager du billedet. Der
>er man mest i ro. Overvej evt. et stativ. Gerne étbenet.

Altid stativ ved test! Det burde jeg have skrevet.

Altid stativ, hvis du vil være sikker på resultatet.

Gert, der har et godt gammelt og billigt Velbon stativ. Altid bedre end jeg
kan gøre det.

Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 21:11

Claus Petersen wrote:

> [...]
> tage en dyb indånding, pust ud, og lige i det øjeblik, hvor du skal
> til at ånde ind igen, så tager du billedet. Der er man mest i ro.

Ja det skulle jeg mene. Det er jo ikke mit første kamera og jeg har
ikke haft problemer før - Heller ikke med den D70 jeg har brugt de
sidste par måneder.

Og jeg sørger for at støtte kameraet og objektivet så godt som muligt
så det bliver holdt stabilt.
En monopod har jeg men det bør på ingen måde være nødvendigt med det
objektiv jeg har brugt indtil videre - Nemlig et 18-70mm - På de
brændvidder burde stativ ikke være nødvendigt.
Og selvom jeg båd ehar monopod og stativ så bruger jeg det ikke særlig
tit - det er simpelthen alt for upraktisk at skulle slå stativ osv. op
for at tage et enkelt billede - Især hvis meget af det man tager ikke
lige er noget hvor der er tid til den slags.

Men jeg har lige været ude og tage lidt testbilleder i området og har
lagt det første online.

www.mlykke.dk/test1.jpg (Advarsel: Fylder ca. 5.5 MB)

Det er taget som JPG Fine direkte fra kameraet med 18-70mm objektiv på
70mm og en lukkertid på 1/45s - Og i min mening blev det holdt rimelig
stabilt uden at blive rystet.
Men er det bare mig eller ser det ud som om det bare ikke er skarpt.

Det er sådan 90% af billederne er blevet af dem jeg har taget i løbet
af dagen.

Prøv check nogle af de andre der er taget og fortæl mig om det bare er
mig der pludselig har udviklet parkinson syge efter at have fået nye
kamera - De fylder alle ca. 4.5-5.5 MB stykket - de er fullsize fra
kameraet med alle EXIF data i.

www.mlykke.dk/test2.jpg
www.mlykke.dk/test3.jpg
www.mlykke.dk/test4.jpg
www.mlykke.dk/test5.jpg
www.mlykke.dk/test6.jpg

Fx. den sidste den er taget med en lukkertid på 1/80s og fokus var
direkte på den "store" sten i midten af billedet, men alligevel er den
uskarp som bare pokker i mine øjne.

- Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 21:38

> [...]
> for at tage et enkelt billede - Især hvis meget af det man tager ikke
> lige er noget hvor der er tid til den slags.

Ja det er upraktisk. Men for at afklare dine billeders uskarphed kunne det
jo være et forsøg værd.

> [...]
> stabilt uden at blive rystet.
> Men er det bare mig eller ser det ud som om det bare ikke er skarpt.

Hvis du tager håndholdt på 70mm, så er hovedreglen jo at du ikke bør tage
billedet langsommere end 1/70 sek - dvs. 1/100 sek. Men det ved du jo godt.
Men lige i dag har det jo blæst en halv pelikan, og selv ikke mig, der
ellers vejer og fylder en del (er tre-cifret - godt og vel) kan stå helt
stille i sådan et vejr. Hvis du er i tvivl, så prøv at holde en kikkert
stille...
Men hvad nu hvis du forsøger med en flash? Så eliminerer du jo lukkertidens
indflydelse, for så fotograferer du jo med 1/1000 - 1/10.000 sek. Altså
under forudsætning at du får "skruet ned" for det eksisterende lys. Kan det
ikke lade sig gøre?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 21:49

Claus Petersen wrote:

> Ja det er upraktisk. Men for at afklare dine billeders uskarphed
> kunne det jo være et forsøg værd.

Ja den er jeg med på - Må lige have sat en test op i morgen. Gjorde det
tidligere, men er ikke sikker på om jeg ikke bare slettede billedet
igen.

> [...]
> 1/10.000 sek. Altså under forudsætning at du får "skruet ned" for det
> eksisterende lys. Kan det ikke lade sig gøre?

Ja men her har det nu været rigtig vindstille da jeg var ude :), meeeen
det kan da godt være det bare er mig der har haft alt for travlt med at
knalde nogle tilfældige billeder af uden at tænke over teknikken som
normalt.

Men jeg vil lige prøve med stativ og prøve nogle billeder med flash og
så ud i morgen og snuppe nogen på 1/125 eller mindre og se om de så er
skarpe.

- Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 22:20

> [...]
>
> Men jeg vil lige prøve med stativ og prøve nogle billeder med flash og
> så ud i morgen og snuppe nogen på 1/125 eller mindre og se om de så er

Hej Michael
Du har investeret i et dyrt hus og sætter et godt men billigt objektiv på.
Jeg har en D70 og havde også en 18-70. Den er skiftet til en 17-55. Tror du
der er forskel på en optik til 3,2k og en til 12k?
I min egen filosofi som amatør fotograf uden behov for et super robust hus
til flere 100.000 skud og mulighed for at bruge den som hammer er en D70,
D20 eller D350 det rigtige køb. Så er der plads til indkøb af ordentlige
objektiver.
Jeg tror det gode objektiv er vigtigere een huset, hvis huset er godt nok!

Ud fra dine billeder tror jeg kun du har et problem med din forventning om
at alt så er perfekt med det fine hus.
Har du en 50mm D, så prøv med den. Med 18-70 får du ikke bedre billeder end
med din gamle D70!
Gert

Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 22:24

Gert Nielsen wrote:

> [...]
> forventning om at alt så er perfekt med det fine hus.
> Har du en 50mm D, så prøv med den. Med 18-70 får du ikke bedre

Bare rolig :) Den eneste grund til det er det nævnet objektiv der
sidder på er fordi at jeg venter på at få 17-55'eren, 70-200'eren og et
par andre her én af dagene, men den var ikke kommet sammen med huset :)

Jeg forventer heller ikke bedre billeder end D70'eren - Jeg synes bare
at billederne med D70'eren er skarpe, men med D2X'eren er de pludselig
slørede - Men det kan som sagt være mig der har været for hurtig på
aftrækkeren.
Det var ikke mangel på kvalitét i billederne fra D70 der var grunden
til jeg købte D2X'eren.

- Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-06-05 19:42

In article <42b9a9c2$0$731$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Gert Nielsen wrote:
> [...]
> grader mod linealen. Du fokuserer naturligvis på den tykke streg.
> Så bør det være meget tydeligt om der er problemer.

Duer ikke. Du ved ikke hvor fokus er. Det du fokuserer på skal være
vinkelret på objektivet. Og gerne et smalt objekt så du kan se din
"bund" både foran og bagved.

> Jeg havde problemer med D70. Ca. 5 % på en meter.

5 cm på en meter er en del. specielt ved f/1.4

> Den fejl så jeg først med en 200mm på 1,5m afstand!
> Dybdeskarpheden klarede problemet med normalen og kit-optikken. Ikke med min
> 80-200 2,8!

Ja, man skal have et stort hul fir at gøre det tydeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 20:43

> Duer ikke. Du ved ikke hvor fokus er. Det du fokuserer på skal være
> vinkelret på objektivet. Og gerne et smalt objekt så du kan se din
> "bund" både foran og bagved.

Vrøvl, en streg på et A4 papir er abs. fladt også ved 45 grader.
På linealen kan man så aflæse front-/ back focus.

> 5 cm på en meter er en del. specielt ved f/1.4

Korrekt, det så jeg efterfølgende, men ikke under normal "drift"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-06-05 21:06

In article <42b9bf4b$0$652$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Gert Nielsen wrote:

> Vrøvl, en streg på et A4 papir er abs. fladt også ved 45 grader.
> På linealen kan man så aflæse front-/ back focus.

Hvor stor er din fokussensor ? Du kan ikke være sikker på at
den fokusskærm du ser gennem søgeren er centreret helt som
fokussensoren.

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 21:45

> Hvor stor er din fokussensor ? Du kan ikke være sikker på at
> den fokusskærm du ser gennem søgeren er centreret helt som
> fokussensoren.

Da jeg lavede min test lavede jeg en 2mm streg med Word og printede siden
ud.
AF vil med 45 grader stille skarp på forkanten af stregen, da den vil give
størst kontrast.

Det virker
Gert

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-06-05 22:12

In article <42b9cdc8$0$692$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Gert Nielsen wrote:

> [...]
> ud.
> AF vil med 45 grader stille skarp på forkanten af stregen, da den vil give

Er du sikker på at den ikke har valgt bagkanten af stregen ? I så fald vil
dit objektive have 1.4mm mere frontfokus end du tror.

Der er en grund til man anbefaler et kontrast område venkelret
på kameraet.

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 22:42

> [...]
> dit objektive have 1.4mm mere frontfokus end du tror.
>
> Der er en grund til man anbefaler et kontrast område venkelret

Vi er vist ude i flueknæpperi, Selv med 18-70 ved fuld tele og åbning var
der tydelig forskel på for og bagkant ved ca 50cm afstand.
AF vil/skal focusere på forkanten - Ergo skal forkanten være skarpest. Er
det bagkanten har du en totalt ligegyldig bagfocus.
Gert

Fra : Morten Christensen

Dato : 22-06-05 23:07

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> umiddelbart ligner det ikke backfokus. Jeg synes bare stort set alle
> billeder jeg har taget ser ud til at være en smule uden for fokus.

Har du prøvet denne test?

http://md.co.za/d70/focus11.pdf

//Morten
EOS 350D