Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Minolta Z2 vs Z20 vs Z3 ??
Fra : Peter

Dato : 22-06-05 06:38

Hej.

Jeg skal kontakte forretningen hvor jeg har købt mit kamera (Minolta Z2)
idag, da det er gået i stykker for tredje gang inden for 1/2 år.

Og derfor vil jeg høre, hvis jeg kan få pengene tilbage, hvilket kamera jeg
så skal vælge i stedet og hvorfor.

1. Minolta Z2, jeg kener det ud og ind, vi har taget rigtig mange billeder
med det (3-4000 i alt)
Derudover har vi taget en del filmsekvenser, men det er ikke ret godt,
autofocus er for ringe ved filmoptagelse)

2. Minolta Z3, som ser ud til at være en anden konstruktion, derudover er
der noget anti-rystelses elektronik indbygget. (kun 100.- dyere nu end Z2
var da jeg købte det)

3. Minolta Z20, som vel er afløseren til Z2 (?), men med "kun" 8 x zoom og
5mp ccd, dette kamera ser også ud til at være af en anden konstruktion end
Z2, om det så er bedre eller dårligere er ikke til at vide.
(ca. 350.- billigere end da jeg købte mit Z2)

Har i et par enkelte ord at sætte på ovenstående, så jeg kan ledes på rette
vej ??

Mvh.
Peter

Fra : Michael L

Dato : 22-06-05 11:19

Peter wrote:

> [...]
> at vide. (ca. 350.- billigere end da jeg købte mit Z2)
>
> Har i et par enkelte ord at sætte på ovenstående, så jeg kan ledes på

Hvad med at kigge på noget andet end Minolta - Det kunne være der var
lidt mere held ved det.

- Michael

Fra : Palle

Dato : 22-06-05 15:46

"Peter" <p@g.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (ca. 350.- billigere end da jeg købte mit Z2)
>
> Har i et par enkelte ord at sætte på ovenstående, så jeg kan ledes på

Det lyder til at du har været glad for dit Minolta - på trods af 3*defekt,
så du kan bedst selv vurdere om du vil have samme kamera. Z3 er en smule
"bedre", da det har billedstabilisator. Men det har fået nogle hug i
forskellige tests over at autofokus er ustabil.

Z20 har mindre zoom end du er vant til. Kan du finde dig i det? Eller bruger
du tit fuld zoom? Her er ingen billedstabilisator.

Hvis du vil et prisleje længere op er der også Z5, som har 5 megapixles,
12*zoom og billedstabilisator. Problemet med autofokusen fra Z3 er blevet
forbedret, men er stadig usikker i svag belysning.
I samme prisklasse er der også Panasonic Lumix DMC-FZ5 med 5 megapixles,
12*zoom og billedstabilisator. Billedkvaliteten er en smule bedre end ved
Minolta, autofokus er en smule hurtigere og mere præcis, også i svagt lys.

Panasonic har også lavet FZ 1, FZ3 og FZ4 (muligvis også FZ 2), og du kan
muligvis finde dem til billige penge...

Der er også andre, der laver ultra-zoom kameraer: Olympus, Canon, Sony og
Kodak.

Du kan evt. gå ind på edbpriser.dk og bruge deres udvidet søgefunktion under
digitalkameraer for at få et overblik over det mest almindelige på
markedet...

Håber det kunne hjælpe lidt...

Palle

Fra : Peter

Dato : 22-06-05 16:47

Hej.

Tak for jeres svar.....

Der er fire ting der gør at jeg/vi gerne vil have et Minolta igen:

1. Jeg kan godt lide udformningen, altså at det har en størrelse så det
er til at få fat på, lidt lige som et rigtigt SLR kamera har.
2. Vi har i bund og grund været godt tilfredse med de billeder det har
taget, da vi fandt ud af at bruge det rigtigt.
3. Vi har et par "store" 512Mb SD-ram kort som vi har købt specielt til
dette kamera, så et evt. alternativet skal også kunne bruge SD kort.
4. Et evt. alternativ skal have rigitg god batteri økonomi, vi fylder
mindst et 512Mb kort på ét sæt 2300mA batterier (dvs. ca. 250+ billeder
svjh), og tit en del mere.
5. Vi føler os rigtigt godt behandlet der hvor vi har købt Minolta´en, så
det skal også være en model de har.
(Jeg vil ikke reklamere, derfor intet firmanavn her i NG....)

Korrekt, Z2 er ikke ret godt til autofocus ved svag belysning, faktisk
nærmest utroligt ringe !
(Der er vores gamle HP612 LANGT bedre)

Og zoom på 10X er nærmest ubrugelig på Z2, men det har jo heller ikke
billedstabilisator som Z3 (som så samtidig har 12X).

Så hvis vi får lov at lade handlen gå tilbage, så tror jeg at det skal være
et Z3.

Mvh.
Peter

Fra : Peter

Dato : 22-06-05 16:55

Hov, jeg glemte lige:

Sidst men ikke mindst så er Z5 langt over hvad vi vil op i mht. pris......

Mvh.
Peter

Fra : Peter

Dato : 22-06-05 19:54

> Der er fire ting der gør at jeg/vi gerne vil have et Minolta igen:

Ja, fem ting så.....
Tælle kan man så heller ikke.

Mvh.
Peter

Fra : Palle

Dato : 22-06-05 16:28

"Peter" <p@g.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Har i et par enkelte ord at sætte på ovenstående, så jeg kan ledes på
> [...]

Du kan også prøve at læse denne tråd. Den handler om Minolta Z20 og
alternativer til dette kamera:
http://www.jakobdam.dk/forum/viewtopic.php?t=887&sid=4f8c7c71572d9721073d4cc
4a53b373e

Mvh Palle

--
Læs om golden retrieveren, dens oprindelse, udseende og karakteregenskaber.
Læs også om vores hvalpe og deres forældre, og se billeder af dem:

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 22-06-05 19:28

Hej Peter
On Wed, 22 Jun 2005 07:38:07 +0200, "Peter" <p@g.dk> wrote:

> [...]
>idag, da det er gået i stykker for tredje gang inden for 1/2 år.
>
>Og derfor vil jeg høre, hvis jeg kan få pengene tilbage, hvilket kamera jeg

Det er unägtelig kedeligt at du har haft sådan uheld med din Minolta.

> [...]
>der noget anti-rystelses elektronik indbygget. (kun 100.- dyere nu end Z2

Jeg har selv en Z3 som jeg er meget tilfreds med. Den har mere eller
mindre blevet aflöst af Z5 som har höjere oplösning, 5 megapixel mod
Z3 4 megapixel og en större dieplay på bagsiden. På den anden side
står der i de tester jeg har set i det svenske fotoblad Digital Foto
at den ikke gör helt så skarpe billeder. Så Z3 er nok tords alt det
bedre alternativ.

>3. Minolta Z20, som vel er afløseren til Z2 (?), men med "kun" 8 x zoom og
>5mp ccd, dette kamera ser også ud til at være af en anden konstruktion end
>Z2, om det så er bedre eller dårligere er ikke til at vide.

Z20 er ikke en aflöser for Z2, den er en efterfölger for Z10.

Der er ganske mange forskelle mellem de to serier.

Så mit råd er at forsöge få din syge Z2 byttet til en Z3.
Billedstabiliseringen fungerer väldigt fint, en fordel når man
använder zoomen på längeste brändvidde.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Peter

Dato : 22-06-05 19:52

Tak for info.

> Så mit råd er at forsöge få din syge Z2 byttet til en Z3.
> Billedstabiliseringen fungerer väldigt fint, en fordel når man
> använder zoomen på längeste brändvidde.

Det er også hvad vi vil prøve.....
Butikken lød bestemt ikke afvisende for ideen, så vi får se hvad der
sker....

Mvh.
Peter