Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 50mm 1.4 + 350D backfokus test resul~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 21-06-05 18:24

Hej

Som opfølgning til tidligere debat er her et uredigeret skud med min Canon
50 mm 1.4, fuld blænde, 100 ISO, på stativ, fjernudløser.

Der er stillet skarpt på den midterste dominobriks midterstreg.

Brikkerne står i en forskudt linie med 7 mm´s interval (= brikkernes
tykkelse), den yderste venstre brik er således længst væk, den yderste højre
brik er tættest på.

http://konkav.dk/img_0410.jpg (2 mb)

Jeg har et par spørgsmål:

Kan back/frontfokus skyldes både kamerahuset og linsen?

Så vidt jeg er orienteret indeholder objektivet kun blænde, glas, motor og
en infochip, selve autofokusen er i kamerahuset.

Hvis et kamera/objektiv på en given afstand *ikke* har back/frontfokus, kan
man så regne med at dette også gælder på alle andre fokuseringafstande?

Hvis dette ikke er tilfældet kan man da komme på et kæmpe testarbejde

Mvh. Stig

Fra : .J.S...

Dato : 21-06-05 18:41

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Brikkerne står i en forskudt linie med 7 mm´s interval (= brikkernes
> tykkelse), den yderste venstre brik er således længst væk, den yderste

Det virker som om du har holdt kameraet højere oppe end midten af
dominobrikkerne, altså skråt nedad ?
Det betyder jo så at dit fokus-plan er tættere på forneden, hvilket giver
indtryk af frontfokus nede på linealen.

mvh/JS

Fra : Stig Holmberg

Dato : 21-06-05 21:11

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dominobrikkerne, altså skråt nedad ?
> Det betyder jo så at dit fokus-plan er tættere på forneden, hvilket giver

Ja, det peger nedad, kan det ikke bruges alligevel? laver en vandret i
morgen, det bliver for utydeligt med kunstlys.

Mvh. Stig

Fra : .J.S...

Dato : 21-06-05 21:21

> Ja, det peger nedad, kan det ikke bruges alligevel? laver en vandret i
> morgen, det bliver for utydeligt med kunstlys.

Jo det kan sagtens bruges, og jeg synes ikke der ser ud til at være et fokus
problem.
Det var blot for at man ikke skulle blive snydt af at det nede på linealen
ligner front-fokus.

Prøv evt denne metode :
http://md.co.za/d70/focus21.pdf

Det er så også skråt neadad, men det er meningen for her fokuserer man nede
på 'linealen', som i øvrigt er tegnet så længden passer når man ser på den i
en 45 graders vinkel.

mvh/JS

Fra : Stig Holmberg

Dato : 22-06-05 12:02

> [...]
> dominobrikkerne, altså skråt nedad ?
> Det betyder jo så at dit fokus-plan er tættere på forneden, hvilket giver

Her er et nyt skud med vandret kamera (linealen er der stadigvæk men nu kan
man ikke se den):

http://konkav.dk/img_0418.jpg

Mvh. Stig

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-06-05 19:21

In article <A2Yte.56369$Fe7.177923@news000.worldonline.dk>, Stig Holmberg wrote:
> [...]
>
> http://konkav.dk/img_0410.jpg (2 mb)
>
> Jeg har et par spørgsmål:
>
> Kan back/frontfokus skyldes både kamerahuset og linsen?

Ja - Og nogle objektiver fokuserer forskelligt hver gang man trykker
på knappen. Og fokuserer forskelligt afhængigt af om man kommer fra
nær-fokus eller fjernfokus.

> Så vidt jeg er orienteret indeholder objektivet kun blænde, glas, motor og
> en infochip, selve autofokusen er i kamerahuset.

Autofokus sensoren er i kamerahuset. Men der sker ikke en konstant zoom
frem og tilbage til det er i fokus. Det sker ved at der vurderes en afstand,
og så laves der 1, 2 eller måske 3 justeringer.

> Hvis et kamera/objektiv på en given afstand *ikke* har back/frontfokus, kan
> man så regne med at dette også gælder på alle andre fokuseringafstande?

Nej. Og husk på, 5 mm på 1000mm afstand er 0,5% eller 5 promille
nøjagtighed. Jeg ved ikke hvor meget mere man kan forlange.

> Hvis dette ikke er tilfældet kan man da komme på et kæmpe testarbejde

Ja.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 21-06-05 21:16

> Ja - Og nogle objektiver fokuserer forskelligt hver gang man trykker
> på knappen. Og fokuserer forskelligt afhængigt af om man kommer fra
> nær-fokus eller fjernfokus.

Det lyder ikke betryggende, det må så kaldes et fejl-objektiv der bør
justeres?

> [...]
> afstand,
> og så laves der 1, 2 eller måske 3 justeringer.

Forstår stadig ikke hvordan fejlen kan ligge i objektivet...

> Nej. Og husk på, 5 mm på 1000mm afstand er 0,5% eller 5 promille
> nøjagtighed. Jeg ved ikke hvor meget mere man kan forlange.

det burde være præcist nok ja, hvordan vurderer du testbilledet?

> Ja.

Hvis man indleverer sit udstyr har de vel en automatiseret testbænk med
laser eller lignende.

Mvh. Stig

Fra : Jesper HVL

Dato : 22-06-05 09:49

Hej

> Nej. Og husk på, 5 mm på 1000mm afstand er 0,5% eller 5 promille
> nøjagtighed. Jeg ved ikke hvor meget mere man kan forlange.

Iflg. PW Service så er canons "tilladte tolerance" på autofokus på
f.eks. EOS 20D +/- 10cm !!!!

(
Det fik jeg at vide da mit 20D + 24-70L objektik kan fokuserer korrekt
ved 70 mm, men har tydelig backfokus ved 24mm. Problemet er også
tydeligt på selve objektivets fokusafstandsskala (eller hvad den nu
hedder). Selv ved "uendelig" bliver der stiller skarpt tydeligt bag
uendelig - ved 24 mm, ikke ved 70 mm. Men det er åbenbart indenfor +/-
10 cm ?!

Men ... Iflg PW Service så kan de _ikke_ gøre noget p.gr.a. "canons
tilladte tolerancer". Men jeg tror nu ikke jeg giver op så let. Man
kunne jo skrive til Canon / forbrugerklagenævnet.
)

Mvh
Jesper

Fra : Stig Holmberg

Dato : 22-06-05 10:25

"Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilladte tolerancer". Men jeg tror nu ikke jeg giver op så let. Man kunne
> jo skrive til Canon / forbrugerklagenævnet.

10 cm, ja så har de da helgarderet, synes det er helt grotesk at man sælger
et objektiv til over 10000 kr. og så tillader sådanne fejl fordi ens
produktionssystem/kvalitetskontrol ikke er bedre, det går åbenbart alt for
godt for Canon, de har jo også kun haft ca. 20 år til at få deres autofokus
system til at virke...

Mener simpelthen det er for utrygt at købe de dyre objektiver, når der ingen
garanti er for at man får et produkt der er i orden.

Man kan sellvfølgelig betale sig fra at få objektivet justeret, er der
alternativer til Canon, et uafhængigt værksted?

Mvh. Stig

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-05 10:27

"Jesper HVL"
Selv ved "uendelig" bliver der stiller skarpt tydeligt bag
> uendelig - ved 24 mm, ikke ved 70 mm. Men det er åbenbart indenfor +/-
> 10 cm ?!

> Jesper

Den er sku go* )-max-