Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Mine billeder fra spotters day i Karup
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-05 18:00

Her er min samling af billeder fra Spotter dagen. Mere fokus på fly.
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/

Men jeg har da også leget lidt med det fototekniske. Så hvis du er
interesseret i fly er der lidt at se på her.

For dem der er mere teknisk interesserede, så er her næsten det samme
billede med polfilter stillet til aggresivt hhv passivt:
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6528.html

Jeg har med eksponering / levels indstillinger forsøgt at gøre
billederne lidt mere ens. Men der er en stor forskel.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-06-05 18:49

Hej,

jeg er ikke i tvivl om at
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6710.html
er det allerbedste, men hensyn til komposition.

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-06-05 19:26

Povl H. Pedersen wrote:
> Her er min samling af billeder fra Spotter dagen. Mere fokus på fly.
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/

Hvad hulen sker der her?!?!
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6725.html

Især:

http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6482.html

http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6519.html

http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html

http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6539.html

I øvrigt. Hvad har du der kan skyde i 10mm? Troed du havde Sigma 12-24?
Er det Clause's (med T ) Canon 10-22?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

- The best way to kill a troll, is to ignore him.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-05 19:38

In article <42b70a23$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Hvad hulen sker der her?!?!
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6725.html

De giver tilskuerne spænding. Den til venstre er begyndt at krænge.
Et øjeblik senere passerer de hinanden med bugen mod hinanden.
Det gør alle opvisningshold med respekt for sig selv. Også i jets.

> Især:
>
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6482.html

Den synes jeg også selv meget godt om. Er beskåret lidt. Og
polfiteret gør underværker ved himlen.

> [...]
>
> http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6539.html
>

> I øvrigt. Hvad har du der kan skyde i 10mm? Troed du havde Sigma 12-24?

Nej - Det er mit eget 10-22mm. Jeg overvejede Sigma da jeg skulle
have vidvinkel, men pga af manglende kvalitetskontrol på 12-24mm,
og ingen mulighed for frontfilter, så blev det canon, hvilket jeg ikke
har fortrudt. Farverne er fantastiske. og 10mm er fedt.

Elsker den med polfilter, selvom den store vinkel gør, at der er
forskel på himlen. Eksempelvis den sidste du nævner, her er himlen
til højre meget mørkere end til venstre. Men jeg forsøger at være
opmærksom på det, og bruge det så det ikke ødelægger billedet.

Fra : Jakob

Dato : 20-06-05 21:08

In article <42b70a23$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>,
REMOVEnews@schreiber.se says...

Jamen der er mange flotte imellem, kan rigtigt godt lide
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6608.html men der
er mange gode.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-06-05 19:58

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
>
> Men jeg har da også leget lidt med det fototekniske. Så hvis du er
> interesseret i fly er der lidt at se på her.

Jeg har sammenlignet disse to:

http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html

http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6539.html

Jeg er ikke i tvivl om at det sidste er det bedste. Det første ser ud
som om den har spiddet en flok mindre fly. Det sidste er mere
"velordnet" (fra førerhuset og frem)

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-05 20:19

In article <42b711b7$0$31793$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Jeg er ikke i tvivl om at det sidste er det bedste. Det første ser ud
> som om den har spiddet en flok mindre fly. Det sidste er mere

Enig - Skulle have være nede i knæ på det første. Men på højde med
vingen virkede naturligt i situationen.

Fra : Brian Lund

Dato : 20-06-05 20:21

> For dem der er mere teknisk interesserede, så er her næsten det samme
> billede med polfilter stillet til aggresivt hhv passivt:
> [...]

Jeg skulle lige til at spørge hvad forskellen var på de to (selvom jeg havde
gættet det), men så så jeg du havde skrevet dette, og det gør da en verden
til forskel, jeg ved hvad min næste investering bliver :)

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-06-05 20:43

Brian Lund wrote:

> Jeg skulle lige til at spørge hvad forskellen var på de to (selvom jeg havde
> gættet det), men så så jeg du havde skrevet dette, og det gør da en verden
> til forskel, jeg ved hvad min næste investering bliver :)

Har du nu osse råd til sådan et flyveapparat. HUSK: uddannelsen koster
nok næsten det samme, når du regner det hele med.

Bo //

Fra : Brian Lund

Dato : 20-06-05 21:18

> Har du nu osse råd til sådan et flyveapparat. HUSK: uddannelsen koster
> nok næsten det samme, når du regner det hele med.

Ja da, jeg sparer bare pol-filteret væk ;) - Så har jeg lige de 130 mio som
sådan en F-16 koster!
Men hvis jeg nu melder mig som jagerpilot i hæren kan jeg jo få det
gratis...

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-06-05 21:29

Brian Lund wrote:

> Ja da, jeg sparer bare pol-filteret væk ;) - Så har jeg lige de 130 mio som
> sådan en F-16 koster!

Når du har papirern i orden, skal jeg gerne låne dig mit polfilter..

> Men hvis jeg nu melder mig som jagerpilot i hæren kan jeg jo få det
> gratis...

-sammen med en kontrakt om at du skal blive der i mange år.

Bo //

Fra : Ole Sahl

Dato : 20-06-05 20:24

> [...]
>
> Men jeg har da også leget lidt med det fototekniske. Så hvis du er
> interesseret i fly er der lidt at se på her.

Tak for kikket syntes du ret godt har fået puttet noget action ind i mange
af dine billeder.

Min personlig favorit.
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6574.html er altså
bare et foto der bringer de mandlige hormoner op på det rigtige niveau *S*
Også lige 14 år tilbage til tiden som menig på Flyvetation Aalborg. Intet
slår lyden af sådan "en lille jet" der starter. Specielt ikke når man står
for enden af startbanen.

Mvh. Ole Sahl
Som desværre selv var forhindret i at tage afsted :(

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 21:21

> [...]
>
> Jeg har med eksponering / levels indstillinger forsøgt at gøre
> billederne lidt mere ens. Men der er en stor forskel.

Tak for en fin tur. Det var da godt at billederne ikke blev rystede af at
komme med hjem bag på motorcyklen, hva'? Du har godt nok fået noget ud af
det! Flot!
Hvornår kommer der så billeder fra om søndagen? De er måske på vej?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-05 22:25

In article <42b72527$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen wrote:
> Hvornår kommer der så billeder fra om søndagen? De er måske på vej?

De er generelt meget kedelige da der var skyet det meste af dagen,
men så er der nok nogen der synes jeg har lavet et par pæne
fritlægninger :) Vi var godt nok heldige med vejret lørdag.

Her er de:
http://povlhp.spymac.com/airshow05/

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 22:47

> [...]
> men så er der nok nogen der synes jeg har lavet et par pæne
> fritlægninger :) Vi var godt nok heldige med vejret lørdag.

Ja, farverne er godt nok noget kedeligere end om lørdagen. Jeg kan også godt
se at et polfilter ikke kunne gøre hverken fra eller til på de farver. Men
du har da mange spændende billeder med i samlingen. Der er da en del mere
action på, end der var om lørdagen. Og selve handlingen tæller vel også? Det
gør da billederne meget se-værdige. Jeg kan se at du var helt fremme ved
hegnet om søndagen.
Kunne du mærke at du havde "øvet" dig om lørdagen?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-05 22:59

In article <42b7398f$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, Claus Petersen wrote:

> [...]
> hegnet om søndagen.
> Kunne du mærke at du havde "øvet" dig om lørdagen?

Øvelsen lørdag gjorde at jeg gik i ISO 200 hele dagen. Jeg prøvede
lidt mere 24-70 ved formationerne (og var hurtigere til at få polfilter
og step-up ring af/på 8uden at bruge det)).

Desværre holdt teknikken med at lysmåle på græsset ikke. De fleste
billeder blev overeksponeret omkring 1EV, selvom jeg lå 1/3-2/3 EV
undereksponering i forhold til græsset.

Mht action, så var der væsentlig mindre kondensstriber på vingerne
søndag, det virkede som MIG-29 holdt igen. Så den sort/sølv/orange F-16
performede næsten lige så godt. Og hvis det bare er action, så er det
vel snapshots / dokumentation.

Lyset lørdag var en ren foræring, det bliver ikke meget bedre. Jeg var
helt oppe at køre over mange af billederne.

Fra : Peter

Dato : 20-06-05 21:23

Hejsa.

Uden at vide et klap om alle de udtryk i bruger, vil jeg sige at jeg har
siddet og kikket på de to billeder, og jeg syntes altså at det første,
nemlig: http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6527.html
- er det bedste, det andet billede trætter ligesom mine øjne på en eller
anden måde, det er for anstrængende at se på, hvor det første er mere
roligt, og næmmere at kikke på i længere tid.....?!?

(Så håber jeg sku´også at det var det der var tiltænkt, så jeg ikke lyder
helt som en bøv)

Mvh.
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-06-05 22:37

In article <fAFte.9487$f05.4175@news.get2net.dk>, Peter wrote:
> [...]
> roligt, og næmmere at kikke på i længere tid.....?!?
>
> (Så håber jeg sku´også at det var det der var tiltænkt, så jeg ikke lyder

Der er nogle der foretrækker det første - polfilter giver en slags
solbrille effekt - og skulle dermed give et mere afslappet billede,
andre bryder sig ikke om det, da det fjerne en del af reflektionerne.
Flyskroget er eksempelvis helt mat i polfilter versionen. Og har
reflektioner lige under cockpit og på droptanken på 6528
(uden polfilter).

Det andet billede (uden polfilter) rammer meget tættere på det
naturlige lys, hvor himlen er meget lysere end det på/ved jorden.

Ved at dæmpe lyset på himlen, så står flyet relativt mere tydeligt frem.

Jeg er selv glad for
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6482.html
hvor polfilteret også rigtigt fremhæver himlen.

Et billede som dette:
http://povlhp.spymac.com/airshow05-spotters/slides/IMG_6545.html

er meget mørkt øverst til venstre da det er ca. vinkelret på solen, og
en del lysere i midten og i bunden. Når man bruger sit polfilter, så er
det vigtigt at dreje det "rigtigt".

Eksempler på mindre vellykkede billeder:

Mørkt hjørne:
http://povlhp.spymac.com/10-22mm/slides/IMG_2321.html
Kæmpe forskel mellem højre og venstre
http://povlhp.spymac.com/10-22mm/slides/IMG_2357.html

Og det mest ekstreme eksempel jeg har:
http://povlhp.spymac.com/10-22mm/slides/IMG_2426.html
Himlen er næsten nat-sort, men der er fuld knald på solen. Men
polfilteret taget alt det lys der reflekteres af partikler i luften.

Fra : Peter

Dato : 20-06-05 22:46

Hej.

Tak for den fine udredning, jeg vil sætte mig og kikke nærmere på det du
skriver, og på dine billedeksembler.....
- ja, hvem ved, jeg kunne måske lære lidt....

Mvh.
Peter