Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Justeres Levels på NEF filer, i rawconvert~
Fra : Jakob

Dato : 19-06-05 13:30

Jeg vil lige høre om man bør indstille "levels" i rawconverteren, jeg
prøver rawshooter for tiden, eller skal det gøres efterfølgende i
billedredigering.

Jeg er ikke helt klar over om der sker noget fra NEF til Tiff der
betyder at det helst skal gøres inden. Kan se histogrammet i rawshooter
men synes ikke rigtig jeg kan justere på det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth K.

Dato : 19-06-05 14:14

On Sun, 19 Jun 2005 14:30:10 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

> Jeg vil lige høre om man bør indstille "levels" i rawconverteren, jeg
> prøver rawshooter for tiden, eller skal det gøres efterfølgende i
> billedredigering.

Lav så meget du kan i konvertoren, alt andet er dobbeltarbejde som jeg ser
det. I rawshooter er det jo meget meget nemt at lave billeder med fuld
knald på kontrast og farver, så har du konverteret "rigtigt" bør
efterfølgende levels slet ikke være nødvendig. Holder du ctrl nede i
rawshooter viser den dig hvor/om du klipper højlys eller skygger.

> Jeg er ikke helt klar over om der sker noget fra NEF til Tiff der
> betyder at det helst skal gøres inden.

Gemmer du tif i 16bit beholder du de 10-12bit billeddata som NEF har. Du
mister dog muligheden for at justere hvidbalancen tabsløst som man kan man
NEF'en.

> Kan se histogrammet i rawshooter
> men synes ikke rigtig jeg kan justere på det.

Når du justerer de forskellige parametrer flytter du jo rundt på
histogrammet og ved mig opdaterer histogrammet real-time.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jakob

Dato : 19-06-05 14:33

In article <op.ssmcc1068jage9@kk>, fake@fakemail.it says...

> [...]
> efterfølgende levels slet ikke være nødvendig. Holder du ctrl nede i
> rawshooter viser den dig hvor/om du klipper højlys eller skygger.

Ah ok jeg har ikke været opmærksom på at levels ændrer sig sammen med
andre parametre i rawshooter. Troede egentlig det var en fast størrelse.

Tak for tippet.

> Gemmer du tif i 16bit beholder du de 10-12bit billeddata som NEF har. Du
> mister dog muligheden for at justere hvidbalancen tabsløst som man kan man
> NEF'en.

OK, så hvidbalance skal justeres i rawshooter. Bruger du generelt et
hvidkort til det eller hvordan.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth K.

Dato : 19-06-05 15:12

On Sun, 19 Jun 2005 15:33:28 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

> Ah ok jeg har ikke været opmærksom på at levels ændrer sig sammen med
> andre parametre i rawshooter. Troede egentlig det var en fast størrelse.
> Tak for tippet.

Levels er jo bare navnet på det værktøj man bruger til at manipulere med
histogrammet. Det er ikke en parameter i billedet som sådan.

> OK, så hvidbalance skal justeres i rawshooter. Bruger du generelt et
> hvidkort til det eller hvordan.

Jeg bruger normalt auto-hvidbalancen på kameraet og hvis det ikke er godt
nok, justerer jeg indtil jeg synes det ser rigtigt ud. Det er ik' så
svært. :)

vh,
Kenneth

--