Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CCD - CMOS
Fra : Claus Bjerre

Dato : 18-06-05 18:15

Canon 350D benytter en CMOS sensor, Nikon D70 benytter en CCD sensor.
Hvad er forskellen? og har det mening at spørge om hvad der er det bedste?

Claus Bjerre

Fra : Per

Dato : 18-06-05 20:04

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Canon 350D benytter en CMOS sensor, Nikon D70 benytter en CCD sensor.
> Hvad er forskellen? og har det mening at spørge om hvad der er det bedste?
>
> Claus Bjerre

Det er klart bedre at have en CCD fremfor en CMOS, når vi taler webcam - så
mon ikke det samme gør sig gældende inden for kameraer.

CCD har klart bedre billedkvalitet end CMOS - igen når vi taler Webcam - jeg
tror det må være det samme her.

ER du sikker på at det er den samme "ting" du ser på på de 2 kameraer?

Mvh. Per!

Fra : Brian Lund

Dato : 18-06-05 21:03

bedste?

Forskellen er at Canon selv laver deres billed-sensorer, hvor Nikon vist
køber nogen færdigproducerede...
Canon har valgt CMOS, men det gør ikke den store forskel i praksis så længe
vi taker om kvalitetschips, som der jo er i DSLR! - Man kan ikke sige at det
ene er bedre end det andet...

> Det er klart bedre at have en CCD fremfor en CMOS, når vi taler webcam

Ja...

> så mon ikke det samme gør sig gældende inden for kameraer.

Nej...

> [...]

> jeg tror det må være det samme her.

Nej...

> ER du sikker på at det er den samme "ting" du ser på på de 2 kameraer?

Canons billedsensor bygger på CMOS, Nikons på CCD!
Billedmæssigt er der ikke den store forskel, men der er en anelse _mindre_
støj på Canons 350D med CMOS end på Nikons D70 med CCD!

Brian

Fra : Kenneth K.

Dato : 18-06-05 21:11

On Sat, 18 Jun 2005 22:02:53 +0200, Brian Lund
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

> Canons billedsensor bygger på CMOS, Nikons på CCD!

Den holder ikke mere da Nikon har brugt CMOS i deres nye top-of-the-line
kamera, D2x.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Michael L

Dato : 18-06-05 21:18

Kenneth K. wrote:

> Den holder ikke mere da Nikon har brugt CMOS i deres nye
> top-of-the-line kamera, D2x.
>
> vh,
> Kenneth

Ja men i det her tilfælde blev der sprugt på Nikon D70 og ikke D2X - så
i den sammenhæng holder den, men ellers har du ret.

Men vel og mærke en CMOs sensor produceret i samarbejde mellem Nikon og
Sony - Canon producere vidst deres egen sensor såvidt jeg husker.

- Michael

Fra : Kenneth K.

Dato : 18-06-05 23:07

On Sat, 18 Jun 2005 22:17:38 +0200, Michael L <michael@mlykkeNOSPAM.dk>
wrote:

> Ja men i det her tilfælde blev der sprugt på Nikon D70 og ikke D2X - så
> i den sammenhæng holder den, men ellers har du ret.

Ja ok, det havde jeg overset.

vh,
Kenneth

--