Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
point and shoot på højde med D70
Fra : Jakob

Dato : 18-06-05 12:22

Ja overskriften er lidt provokerende for selvfølgelig kan man ikke
direkte sammenligne men alligevel.

Jeg vil lige debatere en lidt gennerel ting. Jeg har netop modtaget et
d70 (til låns :0(, og er igang med at sætte mig ind i det, og vil da slå
fast med syvtommer søm at jeg kender det overhovedet ikke til bunds
endnu..

Men rent umiddelbart er jeg lidt "skuffet" over billedkvalliteten. Ikke
sådan at forstå at det ikke tager gode billeder, men jeg synes faktisk
ikke de står så skarpt/klart som jeg havde regnet med.

Det er ind imellem lykkedes mig at få virkelig skarpe billeder med mit
ixus 700, og jeg må sige at det er endnu ikke lykkedes mig at tage et
med d70 som står helt så glasklart. Jeg er klar over at man skal vænne
sig til kameraet, men med alt på fuld auto skulle det vel også kunne
levere varen eller hvad. Er godt klar over at et dslr billede er mere
ubehandlet fra kameraet af, men alligevel.

Jeg er begyndt at eksperimentere med nef, og vil selvfølgelig
eksperimentere mere især nu hvor der kommer noget mere lys, har mest
haft gråvejr til de første forsøg, men hvad er jeres inputs på
ovenstående ??
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-06-05 12:37

"Jakob"
> [...]
> eksperimentere mere især nu hvor der kommer noget mere lys, har mest
> haft gråvejr til de første forsøg, men hvad er jeres inputs på

Det har været diskuteret før, hehe - Thomas Pedersen poster af
og til billeder her i gruppem og hans billeder er skarpe mon ikke
du gør noget galt.. Hva med ham du har lånt kameraet af, er hans billeder
også uskarpe,måske er kameraet deffekt.. Det har jeg været igennem
Lav en back/front fokus test, hvis det ikke er problemet, så gør du noget
galt, eller glemmer at alle billeder skal have usm og contrast justering i
ps eller lignende - Eller du kan bare bruge en højere sharpening og kontrast
setting i kameraet - Læs brugs anvisningen - Hyg dig - )-max-

Fra : Jakob

Dato : 18-06-05 12:43

In article <kITse.55974$Fe7.174529@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Det har været diskuteret før, hehe - Thomas Pedersen poster af
> og til billeder her i gruppem og hans billeder er skarpe mon ikke
> du gør noget galt..

Jo det er der nok ingen tvivl om ;0)

> eller glemmer at alle billeder skal have usm og contrast justering i
> ps eller lignende

Ja det er egentlig billederne direkte fra kameraet jeg taler om. Ved
godt at de nok skal efterbehandles og at dlsr billeder som udgangspunkt
er neutrale i forhold til PS kameraer hvor de bliver behandlet i
kameraet i forskellig grad.

> setting i kameraet - Læs brugs anvisningen - Hyg dig

Tak tak, brugsanvisningen skal nok blive gnavet igennem og der er da
ingen tvivl om at det er en helt anden fornemmelse at fotografere med
dslr, og det på den gode måde.

Jeg regner absolut ikke med at kameraet fejler noget, det er helt nyt,
måske skal jeg bare arbejde noget mere med USM etc.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 18-06-05 15:01

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg regner absolut ikke med at kameraet fejler noget, det er helt nyt,
> måske skal jeg bare arbejde noget mere med USM etc.

selv om en ting er ny kan der godt være fejl på. på canon 20D er der vist
noget focus problem som de ikke har helt styr på.

Fra : Per O.

Dato : 18-06-05 12:59

> [...]
> eksperimentere mere især nu hvor der kommer noget mere lys, har mest
> haft gråvejr til de første forsøg, men hvad er jeres inputs på

Da jeg fik mit Canon EOS 20D var jeg da også en lille smule skuffet da jeg
så de første billeder, for de var mere farveløse end jeg var vandt til fra
mit Canon G2. Skarpheden var også lidt ustabil ....
MEN så fandt jeg ud af at stille lidt på mit kamera, og nu tager det ganske
flotte og yderst klare billeder i de "rigtige" farver. Løsningen var den
samme som jeg vil anbefale dig: Læs manualen grundigt, og lær dit kamera at
kende!

Og en lille tinge mere .. dit kamera bliver aldrig bedre end den optik
(linse) du sættet på det. Bedre optik giver bedre skarphed, lysfølsomhed
m.m.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Jakob

Dato : 18-06-05 12:58

In article <6d1a5$42b40c6a$3e3d9995$1431@news.arrownet.dk>,
digital@NEJTAK-osterbo-net.dk says...

> flotte og yderst klare billeder i de "rigtige" farver. Løsningen var den
> samme som jeg vil anbefale dig: Læs manualen grundigt, og lær dit kamera at
> kende!

Ja ok det tænkte jeg nok, man får sgu da heller aldrig noget forærende
;0)

> Og en lille tinge mere .. dit kamera bliver aldrig bedre end den optik
> (linse) du sættet på det. Bedre optik giver bedre skarphed, lysfølsomhed
> m.m.

Klart nok, den er jeg med på, men den her 18-70 mm skulle da gerne være
bedre rent optisk en linsen på et ixus 700 :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : zczc

Dato : 18-06-05 16:35

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> >
> Er godt klar over at et dslr billede er mere

Forklar, forklar

Fra : Jakob

Dato : 18-06-05 16:50

In article <42b43f31$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Hans@lgø.zc
says...

> Forklar, forklar

Ikke forstået ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-06-05 13:45

Jakob skrev:

> [...]
> levere varen eller hvad. Er godt klar over at et dslr billede er mere
> ubehandlet fra kameraet af, men alligevel.

Hvis du ikke ved hvordan de to kameraer behandler billederne, er der
ingen mening i at drage sammenligninger, men en god p&s kan faktisk lave
gode billeder
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Jakob

Dato : 18-06-05 14:15

In article <42b41745$0$63665$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Hvis du ikke ved hvordan de to kameraer behandler billederne, er der
> ingen mening i at drage sammenligninger,

Jeg synes faktisk det er en spændende sammenligning. Jeg ved ikke hvilke
algoritmer kameraerne benytter sig af, men er dog klar over at ixus jo i
højere grad behandler billedet en D70 gør.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-06-05 15:51

In article <MPG.1d1e3ca72d6c4074989b80@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> algoritmer kameraerne benytter sig af, men er dog klar over at ixus jo i
> højere grad behandler billedet en D70 gør.

IXUS 700 kører max kontrast, og mere farve - og for meget USM

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-06-05 16:02

Jakob skrev:
> [...]
> algoritmer kameraerne benytter sig af, men er dog klar over at ixus jo i
> højere grad behandler billedet en D70 gør.

Ikke desto mindre kunne det være relevant at vide hvad det er, man
sammenligner, hvis det skal give mening. På begge kameraer er der
instillingmuligheder og disse er næppe helt sammenlignelige. Så er det
man skal til at fifle sig frem....

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-06-05 19:09

> [...]
> eksperimentere mere især nu hvor der kommer noget mere lys, har mest
> haft gråvejr til de første forsøg, men hvad er jeres inputs på

Du kan jo på D70 indstille, hvor meget kontrast, farvemætning og USM (samt
andre parametre) du vil have når du fotograferer i JPG. På den måde kan du
få dine billeder lige som du vil have dem, direkte klar til print.
Personligt har jeg fravalgt alt dette og fotograferer primært RAW, da jeg
her selv har muligheden for at kontrollere disse parametre (og der er andre
fordele ved RAW-formatet også).

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 19-06-05 13:28

In article <42b46324$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...

> Du kan jo på D70 indstille, hvor meget kontrast, farvemætning og USM (samt
> andre parametre) du vil have når du fotograferer i JPG. På den måde kan du
> få dine billeder lige som du vil have dem, direkte klar til print.

OK det vil jeg lege lidt med.

> Personligt har jeg fravalgt alt dette og fotograferer primært RAW, da jeg
> her selv har muligheden for at kontrollere disse parametre (og der er andre
> fordele ved RAW-formatet også).

Det er jeg også begyndt at lege med, og det går faktisk fremad men nu
har jeg også haft mulighed for at tage billeder under bedre lysforhold.
Har du nogen standardgreb du bruger når du efterbehandler billederne fra
dit d70 ? Det jeg har prøvet nu er at justere levels og så efterfølgende
give det noget usm. Har du nogen "standard" indstillinger i usm du
bruger ?

--
Venlig hilsen

Jakob