Opmagasinering af akvarium
Fra : Kent Christensen

Dato : 03-06-01 22:16

Hej

Jeg står for at skulle opmagasinere et akvarium i længere tid,
og så vil jeg jo gerne gøre det på en skånsom måde. Hvis fx
jeg for brug for det igen om et års tid, ville det jo være ærgeligt,
hvis siliconen til den tid er tørret ind.

Jeg har aldrig før prøvet at opmagasinere et akvarium, da jeg altid
har haft god brug for mine akvariet. Men nu er jeg blevet givet et
akvarium af én, som er blevet træt af hobbyen, og jeg har ganske
enkelt ikke plads til flere.

Jeg har hørt, at det skulle være en god ide at lade lidt vand stå i
bunden af akvariet - det skulle holde siliconen frisk ????.

Råd og tips modtages meget gerne.

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-01 00:05

Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en
> [...]
> jeg for brug for det igen om et års tid, ville det jo være ærgeligt,
> hvis siliconen til den tid er tørret ind.

Hvis du bare stiller akvariet så der ikke sker uheld med glasset,
er det godt nok. Siliconen sker der ikke noget med, ihvertfald ikke
de første mange år.
Jeg har et Akvastabil akvarie, som har stået på loftet i ca 15 år. Det
var snavset men
ellers helt og ikke mindst tæt, da det kom til ære og værdighed igen.

Carsten

Fra : Anders Winther

Dato : 04-06-01 02:12

> [...]
> var snavset men
> ellers helt og ikke mindst tæt, da det kom til ære og værdighed igen.

Men ellers kan man vel give det noget siliconespray i ny og næ..
Jeg ved ikke om det kan være skadeligt for de fisk der en dag vil komme til
at gå i det..
Det skal nok undersøges først..

-Anders Winther

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-06-01 08:29

Anders Winther skrev:

> Men ellers kan man vel give det noget siliconespray i ny og næ..
> Jeg ved ikke om det kan være skadeligt for de fisk der en dag vil komme til
> at gå i det..
> Det skal nok undersøges først..

Jeg har aldrig set siliconespray, der var eddikesyrebaseret...
Umiddelbart vil jeg mene at en idéel placering må være kold
og ikke for svingende i fugtighed. Mit eget loft bliver til tider
meget varmt og knastørt (om sommeren), så en kælder
synes som et bedre alternativ. Men åbenbart er det ikke så
kritisk efter hvad Carsten har erfaret.

Mvh Jonas

Fra : Arild Madsen

Dato : 04-06-01 10:42

Jonas Jacobsen wrote:

> [...]
> meget varmt og knastørt (om sommeren), så en kælder
> synes som et bedre alternativ. Men åbenbart er det ikke så

Jeg har hatt et akvarie stående på et loft i ca 10 år hvor temperaturen
har variert medd årstiden fra ca 40 grader på varme dager med mye sol
ned til ca -20 på de kaldeste dagene.
Dette akvariet er i bruk i dag uten noen som helst problemer, ingen
lekasjer så langt.

Arild Madsen

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-06-01 13:03

"Arild Madsen" <Arild.nospam.madsen@whoever.com> wrote in message

> [...]
> ned til ca -20 på de kaldeste dagene.
> Dette akvariet er i bruk i dag uten noen som helst problemer, ingen

....og jeg kan så fortsætte rækken med en erfaring med et siliconelimet
50liters, der blev taget i bruge efter 25 år i et udhus med
temperatursvingninger fra +35 til -20 grader. Det var tæt.

mvh
Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-06-01 15:03

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> writes:

> ...og jeg kan så fortsætte rækken med en erfaring med et siliconelimet
> 50liters, der blev taget i bruge efter 25 år i et udhus med
> temperatursvingninger fra +35 til -20 grader. Det var tæt.

Begynder man at kunne se et vist mønster her ? Man kan vist roligt
drage konklusion at man ikke skal spilde sin tid og penge på at gøre
noget særligt for at holde et silikonelimet akvarium tæt under
opbevaring

/Esben

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-06-01 21:41

Tak for jeres reaktioner på mit indlæg.

Opmagasineringen af et silicone-limet akvarium kræver altså
ikke de store foranstaltninger, kan jeg forstå. OK!

Vh
Kent