Køleskab i CV
Fra : Jacob Madsen

Dato : 15-07-05 14:39

Hej

Vi er nybagte CV-ejere til en Dethlefss Nomad 510 fra 1986. FIn, fin vogn,
men hvor godt skal man fovente at køleskabet virker? Ret meget under ti
grader har vi ikke kunnet få det ned. Faktisk så virker den medbragte
køletaske fra Harald Nyborg til 249 kr. noget bedre.
Og hvordan kører sådan et skab på gas og er det så mere effektivt?

Jacob

Fra : Campingstuff

Dato : 15-07-05 18:04

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi er nybagte CV-ejere til en Dethlefss Nomad 510 fra 1986. FIn, fin vogn,
> men hvor godt skal man fovente at køleskabet virker?

Et køleskab i en campingvogn køler ikke særlig godt i meget varmt vejr, du
vil sikkert (forhåbentlig) opdage at når vejret er "normalt" vil det virke
ok igen.

Man kan forbedre kølingen noget ved at bruge en blæser, du kan her se hvad
man kan gøre.
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=25
Gider man ikke lave det, kan selv blæseren alene gøre noget.
Jeg har lavet den blæser som linket henviser til og den har helt sikkert en
effekt.
Mere effektiv på gas, nej det er ikke min erfaring.
Det står faktisk ikke, men blæseren skal naturligvis sættes i
udluftningsristen på siden af campingvognen så den suger den varme luft ud,
den kan faktisk være meget varm.
vh
Hans Jørgen H

Fra : Teknonom

Dato : 15-07-05 21:56

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> wrote in message
> Det står faktisk ikke, men blæseren skal naturligvis sættes i
> udluftningsristen på siden af campingvognen så den suger den varme luft
> [...]

Hej Hans Jørgen.

Hvor anbringer du så føleren?
--

Med venlig campinghilsen, Erik Nielsen – Odense.
www.camping-brunner.dk - et campingparadis i Kärnten, Østrig

Fra : Campingstuff

Dato : 16-07-05 17:44

"Teknonom" <teknonom@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Hans Jørgen.

Hej med dig

> Hvor anbringer du så føleren?
> Med venlig campinghilsen, Erik Nielsen - Odense.

Med fare for at blive "helt til grin" men hvad det har jeg prøvet før, så
hænger føleren og dasker bag køleskabet ca midt på køleskabets øverste
halvdel.
Og jeg kan da sige at det virker, er det meget varmt kører blæseren for fuld
kraft, som aftenen skrider frem kan jeg høre den kører langsommere og
langsommere.

Går lige nu og leder efter noget som kan lukke taglugen ved regnvejr, nogen
ideer?
vh
Hans Jørgen

Fra : LS

Dato : 16-07-05 19:46

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse

> Går lige nu og leder efter noget som kan lukke taglugen ved regnvejr,
> nogen
> ideer?
> vh
> Hans Jørgen

Prøv at tape et badekar oven på taglugen. Efter hånden som det i regnvejr
bliver fyldt vil den ekstra vægt presse taglugen i. Og skal du flytte dig
før det bliver fyldt kan du tømme det gennem bundproppen for at undgå den
ekstra vægt

Fra : Campingstuff

Dato : 18-07-05 09:25

Hej

"LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> før det bliver fyldt kan du tømme det gennem bundproppen for at undgå den

Jeg vidste jeg kunne regne med gruppen, det glæder mig og så kunne man bruge
det (i solskin) som varm badevand med en slange og brusehoved.
hjh

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-05 11:26

Campingstuff wrote:

> Det står faktisk ikke, men blæseren skal naturligvis sættes i
> udluftningsristen på siden af campingvognen så den suger den varme
> luft ud, den kan faktisk være meget varm.

Det har også altid været min opfattelse, men jeg får altså mere effektiv
køling, når jeg vender plæseren, så den sender en stråle frisk luft direkte
ind på radiatoren. Nu har jeg brugt noget af min sommerferie, der holdt
mellem 33 og 37 grader i skyggen hver dag, til at eksperimentere. Og i mit
tilfælde er den /klart/ bedre, når den blæser direkte på radiatoren bag på
skabet end når den vender 'rigtigt'.
I øvrigt er det stadigvæk noget lort - køletasken a la Hem og Fix (godt nok
købt i Napoli, hvor den slags ting blot er 50% dyrere end i H&f) er mere
effektiv. Så en sådan er stærkt anbefalelsesværdig som et supplement til
fordampningskøleskabet, når det går syd på.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 12/7/2005) knipserier fra Napoli kan findes på

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 19-07-05 09:20

> Campingstuff wrote:
[klip]
> [...]
> effektiv. Så en sådan er stærkt anbefalelsesværdig som et supplement til
> fordampningskøleskabet, når det går syd på.

Vi har gået og gispet med det samme problem. Havde endda et ekstra køleskab
med for at få svale drikke.
Hans Jørgens montering af blæsere er der også købt ind til; men de er
desværre ikke monteret endnu.
Nå, men:

Sidste år havde vi besøg af en kølemontør ... altså sådan i social
sammenhæng. Han sagde:
Skru ALDRIG dit køleskab op på max. Stil regulatoren på midten, så det også
får pause.I blind tiltro til autoriteten gjorde vi som befalet, både på det
indbyggede og det medbragte - og vi synes det går møj bedre med de kølige
drinks.

ivan, århus v

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 09:59

Sparvath [8210] wrote:

> Vi har gået og gispet med det samme problem. Havde endda et ekstra
> køleskab med for at få svale drikke.

Vi har også tidligere haft et lille kompressorskab (bar-typen) men, og det
fungerer fremragende. Men denne gang undlod vi (vi var kun 2 personer
afsted, og synes udstyrsorgiet måtte kunne begrænses). Hvilket altså udløste
en indkøb af en køletaske for at kunne få temperaturer på under en 15-16
grader.
Hvad der undrer mig er, hvorfor man stort set kun kan få disse temmeligt
elendige køleskabe herhjemme. I USA lejede vi en camper med et indbygget
fryse/køleskab. Og selvom det også var gasdrevet fungerede det fremragende.
Også i Mojaveørkenen, hvor temperaturen blev langt højere end på vores tur i
Italien. Men iflg. den lokale campingforhandler er vores Elektrolux af
nøjagtig samme (gode, synes han) kvalitet som i alle andre campingvogne. Jeg
synes det er besynderligt, at man skal give så mange penge for noget, der
IMHO er af stærkt tvivlsom værdi. Og jeg kan konstatere, at det åbenbart
/er/ teknisk muligt at lave noget, der virker. Hmmmmf!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 22-07-05 11:47

Hej Jan

Det med køleskabet i USA er vel forståeligt , den Camper var vel udrustet
med aircon og derfor blev køleskabet vel ikke direkte udsat for 40-45
graders udetemperatur ?
Principielt ville det vel også være bedre at koble sit aircondition på
køleskabet , eventuelt med de her Bænkmonterede Aircon anlæg der anvender
blæseslangerne i vognen .
Med en lille afstikkerslange op i nærheden af køleskabet.
Desuden findes der også en anden stor leverandør af CV + bil/lastvogns
køleskabe = www.waeco.com
Har kun hørt godt om disse produkter indtil videre .....

Kim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-07-05 13:14

Kim Bonnesen wrote:

> Det med køleskabet i USA er vel forståeligt , den Camper var vel
> udrustet med aircon og derfor blev køleskabet vel ikke direkte udsat
> for 40-45 graders udetemperatur ?

Ja, der var Aircon og nej - den blev ikke startet (kræver 220V og selv om RV
selvfølgeligt er udstyret med egen generator, så blev den ikke startet). Og
udetemperaturen var midt i 30'erne - akkurat som når vi er i sydeuropa. Så
hvad der er forståeligt ved jeg ikke.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : riis7

Dato : 09-08-05 18:58

Har lige skiftet min Knaus ud med splinterny Hobby. I knausen havde vi
nøjagtig samme problem med køleskab som beskrives her. Vi prøvede
alle former for blæsersystemer. Uden held. Glædede mig så til den
nye vogn. Kørte som vanligt sydpå, men tog ny alligevel det ekstra
køleskab med til fortelt. Man kunne jo aldrig vide. Resultat?
Køleskab i den nye Hobby stod af allerede ved 30 grader. Forsøgte
igen med at skrue lidt ned. Køre på Gas. Sætte blæser op etc.
Ligelidt hjalp det. Nå men vi havde det ekstra køleskab, så vi
skulle nok klare os. Troede vi! Efter 2 dage stod det af. Kørte så ud
og købte en Electrolux køleboks til 2000 kroner. Den virkede. Som det
eneste. KONKLUSION: Jeg forbander de køleskabe i campingvogne. Og ser
frem til at nogen kan give en rigtig god forklaring på, hvorfor de
generelt ikke virker under varmere himmelstrøg.

Så fik jeg lidt luft

Fra : Sten Bo

Dato : 10-08-05 08:56

"riis7" <riis7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/koeleskabseffekt.asp

Læs evetuelt de andet sider på stedet om CVkøleskabet.

Men det forklarer ikke hvorfor der er nogle der er bedre end andre.

Hvis man har været i Spanien eller tar til Tyrkiet hvor der kan være 45 gr.
i skyggen skal det vel gå galt.

Som du måske har set andre steder anbefaler man at ta køle luften til
køleskabet fra den køligere luft under vognen.

Det eneste der virker stensikkert er kompressorskabet/ boks hvor der loves
virkning på op til 60 gr.inde ude forskel.

Hilsen

Fra : riis7

Dato : 22-08-05 08:01

Er der nogen der har kendskab til at man kan få et kompressor
køleskab til cv istedet for disse amoniak-skabe???