Knirkende elruder på 320d '02
Fra : Christensen

Dato : 17-07-05 16:21

Hej NG

Jeg har en BMW 320d Touring '02 som jeg er rigtig glad for. Dog har bilen en
irriterende drille-skavank jeg lige vil vende med jer.

De forreste elruder knirker noget så irriterende når de er kørt helt i top.
De kniker under kørsel, og det er værst når bilen "vrides" - f.eks. når man
kører langsomt ind i en indkørsel. Problemet kan afhjælpes 100% ved at køre
ruderne 0.5 cm ned - men det holder jo ikke rigtig.

Sælger (som ellers har behandlet mig eksemplarisk) siger det skyldes tørre
gummilister, og det bare skal smøres væk med silicone - det kan dog ikke
afhjælpe problemet...jeg har påsmurt som en gal.

Der er mit spørgsmål til de BMW-kyndige i gruppen: Er der nogle, der ved om
der er generelle problemer med elsideruderne i min bilmodel - og det det i
så fald noget jeg kan henvende mig til BMW DK med? (selvom bilen er
importeret fra Tyskland).

Rudeophæng? Elhejs?

Der er en brugtsvogns test i motor 12/2004, men der står ikke noget.

/f christensen
320d Touring '02

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:49

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> Rudeophæng? Elhejs?

Knirker ?
Noget tyder på spændinger når du kører 'ujævnt'.
Har bilen været skadet ?
Mente den sku' være alm. vridningsstabil.

Prøv at holde med det ene forhjul på kantstenen
og se om du kan åbne og lukke alle døre normalt
uden 'støden på' mv.

Fra : Christensen

Dato : 17-07-05 18:22

> Knirker ?
> Noget tyder på spændinger når du kører 'ujævnt'.
> Har bilen været skadet ?

Jeg er helt 100 på at det er forruderne den er gal med....jeg kan også
fremtvinge lyden ved at trykke på ruderne. Spørgsmålet gik på om det var et
"kendt" problem....og det jeg jeg se i Jacobs post at det godt kan være....

Der er ingen andre indikationer på at bilen har været skadet...

hmmmmm....

/f christensen

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-07-05 18:06

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
> [...]

> om der er generelle problemer med elsideruderne i min bilmodel - og det
> det i så fald noget jeg kan henvende mig til BMW DK med? (selvom bilen er

Det er åbentbart noget som E46 modellen har som skavank, min har det også,
men jeg kan nu godt få det væk vha siliconespray. Dog fik jeg skiftet
elrudehejsne i bilen under garanti, da kulfiberdelene i dem havde det med at
tørre ud, og de medvirkede også til knirken.

Mvh
Jacob

Fra : Hans

Dato : 17-07-05 18:42

Hej,

Har du snakket med den person der har haft den før. Det at den knirker kan
godt skyldes, at den har haft en skade før og er skæv i stellet.

Fra : Christensen

Dato : 17-07-05 21:04

> Har du snakket med den person der har haft den før. Det at den knirker kan
> godt skyldes, at den har haft en skade før og er skæv i stellet.

Det var intet knikeri da jeg fik den....det er bare blevet værre og værre
det sidste halve år...

Fra : ena

Dato : 17-07-05 22:16

Det er en velkendt "skavank" på E46 og har intet med skader at gøre - min
gjorde det også.

Tal med BMW min fik skiftet lister og så var det væk - knirkeriet kommer
mellem dør og karm - ikke mellem rude og dør - selvom det forsvinder når du
ruller vinduet ned.

At vaske listerne med sæbevand (så de er fedtfri) hjælper - for en tid - men
BMW har fremstillet nogle nye lister der ikke larmer.

Det optræder for øvrigt aldrig på modellerne med forkromede lister rundt om
vinduerne - måske fordi gummilisten dermed gnider mod noget der er mere
glat?

Fra : Christensen

Dato : 18-07-05 05:35

"ena" <ekk@nomail.com> wrote in message
> [...]
> om vinduerne - måske fordi gummilisten dermed gnider mod noget der er mere

Jeg tænkte det nok - nu er spørgsmålet bare om det er noget BMW vil dække på
en 3½ år gammel tysk importbil. Men det må jeg jo finde ud af.

Tak for hjælpen.

/f christensen
320d Touring '02

Fra : Christensen

Dato : 18-07-05 06:06

> Tal med BMW min fik skiftet lister og så var det væk - knirkeriet kommer
> mellem dør og karm - ikke mellem rude og dør - selvom det forsvinder når
> du ruller vinduet ned.

Hmmm...den fik jeg ikke fat i første gang....du mener det er imellem døren
og karmen? Altså på dørens anlægsflade - den som fryser fast til bilen hvis
du er uheldig? Så må problemet opstå ved, at elruderne (når de køres helt i
top) deformerer døren ganske svagt? Hvis døren er åben når man kører ruden i
top, kan kan jo se at døren skifter lidt facon - meget, meget svagt - men
den er der. Måske skulle de ikke have lavet rudehejset så voldsomt stærkt...

> Det optræder for øvrigt aldrig på modellerne med forkromede lister rundt
> om vinduerne - måske fordi gummilisten dermed gnider mod noget der er mere
> glat?

Måske fordi listerne ikke bliver så varme i solen når de her en kromliste
på? Anyway - jeg snakker med BMW...

/f christensen
320d Touring

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-05 06:11

Christensen skriver:

> Hvis døren er åben når man kører ruden i
> top, kan kan jo se at døren skifter lidt facon - meget, meget svagt - men
> den er der.

Godt at man ikke har fingrene i klemme der.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 07:12

| Godt at man ikke har fingrene i klemme der.....

Hvis døren er lavet af plade, som ellers skulle have været brugt til
øldåser, bayersk øl...., skal der ikke meget til ;). Jeg kan ikke få
Skodaaens døre til at vride vha mine 80 kg+ afsæt fra væggen i
carporten~100kg. Jeg har nemlig også været på operation "gummiliste".

Fra : Finn

Dato : 18-07-05 08:58

Hej

Et rigtigt godt tips er at bruge en talgstift. Jeg har selv en E46 og har
haft samme problem. Silicone og vinylrens holder kun sparsomt men efter jeg
brugte en talgstift for over et år siden har lyden ikke været der
overhovedet.
Sonax har den omtalte stift men kan være svær at få fat på og jeg bestilte
den hjem ved en forhandler men var alle pengene værd - ikke fordi den var
specielt dyr.

Mvh
Finn