Eftermontering af airbag - muligt?
Fra : Thomas

Dato : 16-07-05 23:30

Hej NG

Ja, jeg er rigtigt kommet i skrivehjørnet her til aften

Kan man eftermontere airbag i en bil, som aldrig har kunne fåes med airbag?
Jeg tænker her kun på det i rattet Er det kun dynamitten der er
placeret i rattet og så elektronikken andet steds, eller er begge dele
monteret i rattet ? Hvis det sidste er tilfældet er en overflytning måske
ikke helt urealistisk ?

Og for lige at undgå "sælg og køb en anden..... " - kommentaren, så gik
mine tanker på ældre specialbiler som kan være nok så fristende, men som
lige mangler dette

Mvh

Thomas

Fra : Brizz

Dato : 17-07-05 02:22

Thomas wrote:
> [...]
>
> Og for lige at undgå "sælg og køb en anden..... " - kommentaren, så gik
> mine tanker på ældre specialbiler som kan være nok så fristende, men som

Umiddelbart nej. Tror ikke på det kan lade sig gøre at monterer noget.
Og turde sådan set heller ikke. For tror det kunne være noget ustabilt
da det ikke blev født på. Det kunne resulterer i en airbag i hovedet på
dig med 130 km/t på motorvej...dårlig ide

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Pilots without fuel are pedestrians

Fra : Clarke

Dato : 17-07-05 07:23

nixen, går ikke. Det kræver alt for meget arbejde og så skal det godkendes
og det går de ikke med til.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 08:14

"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og for lige at undgå "sælg og køb en anden..... " - kommentaren, så gik
> mine tanker på ældre specialbiler som kan være nok så fristende, men som

Jeg vil påstå at det bestemt er muligt og heller ikke særlig svært. I
tyskland kan langt de fleste biludstyrbutikker levere rat med airbag, endda
til rimelige penge (f.eks momo).
Der skal så en styreboks til, men har kan man jo bare tage fra en eller
anden bil, det samme med sensoren. Sensoren sidder ude på forbroen.
Ledningsføringen skal selvfølgelig laves efter alle kunstens regler med stik
der kan tåle vand (altså, ikke Citroen) og det skal forsynes med sin egen
sikring.
Det sværeste bliver nok at få det godkendt i danmark, men måske hvis man
lader TuV kigge på det, at det så kan synes og godkendes i dk også.
Det vil sikkert være ledningningsføringen der tager længst tid.

Jeg kan ikke se det skulle være umuligt eller farligt når man bruger
elektronik og sensor fra en bil hvor det virker.

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 17-07-05 09:11

> Jeg kan ikke se det skulle være umuligt eller farligt når man bruger
> elektronik og sensor fra en bil hvor det virker.

Også mine tanker. Om det kan godkendes eller ej, det er jo så nok det store
spørgsmål. Eller om man faktisk gør en ulykke endnu være, ved at montere
airbag i en kabine som ikke er beregnet til det fx vinkel imellem rat/sæde
/døre og alt andet., får man hoved skudt baglæns ind i en dørkam, rammer
airbaggen halsen osv..... ja jeg har aldrig nærstuderet en oplæst
airbag, så måske mine bekymringer her er helt hen i vejret

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 09:37

> [...]
> rammer airbaggen halsen osv..... ja jeg har aldrig nærstuderet en
> oplæst airbag, så måske mine bekymringer her er helt hen i vejret

Airbagger skyder ikke hoved tilbage. Hovedet er jo netop på vej fremad da
kollisionen jo ER indtruffet når den først bliver udløst. Så den vil ikke
gøre udheldet værre såfremt at man har selen på. Airbaggen er dimensioneret
til at tage de forskelle i sædestillingen (sædet helt tilbage/frem). Men den
kan selvfølgelig ikke tage en mand helt uden sele.

Men et uheld er sjældent så "rent" og ligepå som det bliver testet ved NCAP.
Mange gange er det forbundet med påvirkninger fra siden og måske en tur
rundt på taget og lign. Så hovedet kan sagtens få knobs alligevel. Alene det
at have en taske på bagsædet som pludselig begynder at flyve rundt i kabinen
med en vægt på flere hundrede Kg pga. G, kan jo skade ALT på sin vej.

--
Tom

--
Tom

Fra : Gert

Dato : 17-07-05 09:25

> [...]
> airbaggen halsen osv..... ja jeg har aldrig nærstuderet en oplæst
> airbag, så måske mine bekymringer her er helt hen i vejret

jeg ville nu heller ikke sætte en airbag i en bil der ikke er født med det!
skal der egentlig ikke også være selestrammer sammen med den ?

jeg er af den holdning at kan jeg undgå en bil med airbag så gør jeg det
har nemli nærstuderet en, og det gør dælme nas! den udløste ved en hastighed
hvor der ikke var behov for den
og havde det været en bil uden, ville jeg ha sluppet med skrækken, men jeg
måtte ta imod en brækket næse og 2 nydelige blå øjne

bilen var for iøvrigt en Renault Clio

Mvh
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 09:54

"Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og havde det været en bil uden, ville jeg ha sluppet med skrækken, men jeg
> måtte ta imod en brækket næse og 2 nydelige blå øjne

Men er du sikker på at den ikke har modvirket et piskesmæld, hvor du har
kunnet døje med hovedpine resten af dine dage?

> bilen var for iøvrigt en Renault Clio

Min kollega fik smadret sådan en clio for 3 uger siden. Men her var det en
Touran der påkørte clioen bagfra så airbaggen blev ikke udløst. Hun har ikke
kunnet bevæge hovedet til siden, fra det uheld.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 17-07-05 09:56

Tom wrote:

> Min kollega fik smadret sådan en clio for 3 uger siden. Men her var
> det en Touran der påkørte clioen bagfra så airbaggen blev ikke
> udløst. Hun har ikke kunnet bevæge hovedet til siden, fra det uheld.

Jeg troede egentlig der sad sensorer spredt med løs hånd, på sådan
en bil - også selvom der kun er 2 airbags.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 10:44

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede egentlig der sad sensorer spredt med løs hånd, på sådan
> en bil - også selvom der kun er 2 airbags.

Nej oftest sidder der kun 1 på biler med 2 airbag. Ved 4 eller flere airbag
sidder der 2 eller 3 som skal registrere sidekollisioner.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-05 17:50

> Nej oftest sidder der kun 1 på biler med 2 airbag. Ved 4 eller flere
> airbag sidder der 2 eller 3 som skal registrere sidekollisioner.

Oftest sidder der 2 sensorer, på biler med 1 - 2 airbags.

Fra : Gert

Dato : 17-07-05 11:09

> Men er du sikker på at den ikke har modvirket et piskesmæld, hvor du har
> kunnet døje med hovedpine resten af dine dage?

ja det er jeg ret sikker på. modparten som jeg ramte dengang, fik ikke
udløst deres airbag (det var en stor Honda)
og de havde ikke nogen som helst problemer, ihvertfald ikke de par timer som
vi tilbragte sammen efterfølgene

jeg var bremset ned til en minimum hastighed, og de kørte vel godt 40 km/t.

men har så siden lært lidt om hvornår en airbag udløser. hvis bilen ikke
rammes i deformerings zone vanger mm
udløser den ikke, med mindre det er et meget voldsomt slag.
men selv et mindre tryk lige på en vange kan føre til udløsning.. altså af
airbag

det er jo længe siden det her skete
men har da stadig billeder af det
http://hjem.get2net.dk/grm/2_biler_modes.htm

bemærk hvor meget Hondaen er krøllet i forhold til Clioen

> [...]
ikke
> kunnet bevæge hovedet til siden, fra det uheld.

avs den er ikke sjov men indimellem er det vist et spil i lotteriet
hvornår den slår ud

her er i øvrigt nogen som leger med en airbag
http://www.big-boys.com/articles/airbag.html

Mvh
Gert

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-05 17:51

> Min kollega fik smadret sådan en clio for 3 uger siden. Men her var det en
> Touran der påkørte clioen bagfra så airbaggen blev ikke udløst. Hun har
> ikke kunnet bevæge hovedet til siden, fra det uheld.

Sådan går det, når man ikke kører med sæde og fremfor alt ankkenstøtten
korrekt indstillet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-07-05 17:05

Gert skriver:

> jeg er af den holdning at kan jeg undgå en bil med airbag så gør jeg det
> har nemli nærstuderet en, og det gør dælme nas! den udløste ved en hastighed
> hvor der ikke var behov for den

Er du sikker ?

> og havde det været en bil uden, ville jeg ha sluppet med skrækken, men jeg
> måtte ta imod en brækket næse og 2 nydelige blå øjne

Men ikek en flækket overkæbe ved at "spise ratkransen". Havde en kollega
der gjorde det, han måtte spise flydende mad de næste mange måneder. Så
jeg tror at du slap billigt pga. airbag.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Gert

Dato : 17-07-05 17:34

> Gert skriver:

> Er du sikker ?

jeps det er jeg helt sikker på! det skete ved så lav en hatighed + jeg havde
min sele på

> Men ikek en flækket overkæbe ved at "spise ratkransen". Havde en kollega
> der gjorde det, han måtte spise flydende mad de næste mange måneder. Så
> jeg tror at du slap billigt pga. airbag.

tjae modparten slap da helt uden skrammer. men jeg vil selvfølgelig ikke
benægte at med de rette uheldige omstændigheder
kunne det ha gået værre.

men det ændre ikke faktum at jeg bestemt ik, på nogen måde bryder mig om
airbag!
hvis jeg havde haft solbriller på ville jeg måske have været blind i dag
netop pga den.
så hellere en brækket kæbe som vil hele, end leve resten af livet uden at
kunne se

Mvh
Gert

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-07-05 18:49

Gert skriver:

> jeps det er jeg helt sikker på! det skete ved så lav en hatighed + jeg havde
> min sele på

Har du lyst til at prøve igen ?

Jeg er sikke rpå at du slår dig _kraftgigt_ selv kun med 40 km/t.

> men det ændre ikke faktum at jeg bestemt ik, på nogen måde bryder mig om
> airbag!

Det er jo personligt med sele og airbag går uheld meget let hen over de
fleste mennesker....

> hvis jeg havde haft solbriller på ville jeg måske have været blind i dag
> netop pga den.

Måske ikke ??

> så hellere en brækket kæbe som vil hele, end leve resten af livet uden at
> kunne se

Sandsynligheden for at en med briller mister synet er meget lille.
Sandsynligheden for at kysse rattet er meget stor.

Fra : Gert

Dato : 17-07-05 19:22

> Gert skriver:

> Har du lyst til at prøve igen ?
>
> Jeg er sikke rpå at du slår dig _kraftgigt_ selv kun med 40 km/t.

nej har selvfølgelig ikke lyst til at prøve igen, det ville jo være fjollet

men jeg har faktisk prøvet at køre en bil med 40km/t ind i et træ,
da jeg var yngre, og havde markræser.
jeg havde ikke sele på og skulle bare lege, der fik jeg en meget hævet
overlæbe
men ellers ingen skader (ja det var tåbeligt men man var jo ung og kåd
og jo selvfølgelig en lærestreg, har ikke kørt uden sele siden

men nu skal vi ikke gøre det til en mudderkastning om hvad der ku ske og
ikke ku ske.
det samme er jo med seler, enkelte gange er de til mere skade end gavn..

og vi har jo alle vores personlige mening om ting (heldigvis da)
jeg ved jo også at jeg før eller siden ender med at ha en bil med airbag.
det blir bare ikke lige med det første he he

Mvh
Gert

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 17-07-05 09:54

> Jeg vil påstå at det bestemt er muligt og heller ikke særlig svært.

Det kan godt være, men hvis det kaldes for konstruktionsændring af bilen, så
er der lige en tilladelse fra fabrikken der skal indhentes også.

> [...]
> Der skal så en styreboks til, men har kan man jo bare tage fra en eller
> anden bil, det samme med sensoren. Sensoren sidder ude på forbroen.

Hvor på forbroen er det så lige den skal sidde ?? Man kan vel ikke sige, at
den skal sidde eks. 200 mm fra venstre forhjulsnav, eller hvad?? Det har vel
også lidt at gøre med, hvordan bilen er beregnet på at krølle, hvis uheldet
skulle være ude.

> Ledningsføringen skal selvfølgelig laves efter alle kunstens regler med
> stik der kan tåle vand (altså, ikke Citroen)

Var det ikke Peugeot fra den koncern sidst?? Glemmer alle at VW også har
problemer?? Nååh ja !! Når det er fransk er det bare generelt noget l... ,
og de tyske biler er bare kvalitet--- NOT !!

> [...]
>
> Jeg kan ikke se det skulle være umuligt eller farligt når man bruger
> elektronik og sensor fra en bil hvor det virker.

Det er nu heller ikke sikkert det er umuligt, men man må gøre op med sig
selv, om det er pengene/arbejdet/besværet værd. Danske biler skal helst
ligne de originale så meget som muligt. Prøv at kigge over Øresund, og se
biler der ovre, der er blevet ombygget med lavere tag, længere akselafstand,
skift fra tromle til skivebremser, og alt det sjove der er sat på. At køre
sådan en bil til syn i DK er dødsdømt på forhånd, selv om den opfylder alle
lovkrav. Den er simpelthen _FOR_ speciel.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 10:33

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42da1c75$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kan godt være, men hvis det kaldes for konstruktionsændring af bilen,
> så er der lige en tilladelse fra fabrikken der skal indhentes også.

Eller man skal have foretaget en "enkeltgodkendelse" som tyskerne (tuv) ikke
er så bange for at foretage. I england ville det helt sikkert være muligt.

> [...]
> at den skal sidde eks. 200 mm fra venstre forhjulsnav, eller hvad?? Det
> har vel også lidt at gøre med, hvordan bilen er beregnet på at krølle,

Sensoren sidder midt på, men den sidder INDE i broen (på nogen biler) for at
skåne den mod vind og vejrforhold. Sensoren sørger sammen med elektronikken
for at når (de-)"acceleration" overstiger en vis grænse så er der tale om en
ydre påvirkning og ikke noget bilen med motor/bremser er i stand til at
frembringe. Sensoren er det man kalder et accelerometer så den måler i
princippet kun G-påvirkninger. Sensoren skal selvfølgelig sidde på SAMME
måde/vinkel som i originalkøretøjet.
Problemet med hvor meget bilen krøller osv. er ikke større end at HVIS
sensoren tager fejl, ja så aktiverer den bare ikke airbaggen. Men ved 50
Km/t og derover med et lige "impact" skal den nok aktivere, selv om den sad
på en lastbil. Der er godt nok knald på når man først rammer noget.

> Var det ikke Peugeot fra den koncern sidst??

Jo mht. brand. Men med hensyn til stik og deres manglende modstand over for
fugt, tja da er Citroen unik. Mange her i gruppen har i tidens løb haft
problemer med lysende ABS lampe på deres citroner.

> Glemmer alle at VW også har problemer??

Med hvad?
Det eneste jeg husker er for år tilbage med skivebremser på Passat og vores
vejsalt, som de vist HAR løst for fabrikkens regning.

> Nååh ja !! Når det er fransk er det bare generelt noget l... , og de tyske
> biler er bare kvalitet--- NOT !!

Nej, men at Citroen er kendt for dårlig ledningsnet er bestemt kendt af
skribenter der har fulgt med i denne gruppe. Ledningsnet er tyskerne
generelt gode til at lave.
Andre typer fejl har hvert mærke deres kendetegn på, men citroen kan bare
IKKE det der med strøm.

> Det er nu heller ikke sikkert det er umuligt, men man må gøre op med sig
> selv, om det er pengene/arbejdet/besværet værd.

Enig.
Men nogle få ejere går jo op i teknik med liv og sjæl, mens andre bare har
bilen som en brugsgenstand.

> [...]
> alt det sjove der er sat på. At køre sådan en bil til syn i DK er dødsdømt
> på forhånd, selv om den opfylder alle lovkrav. Den er simpelthen _FOR_

Ja bilsyn i danmark vælger den lette løsning som også fritager dem for
ansvar, så de vælger bare at alt ikke standard skal ikke godkendes. De KAN
dog gå med til at en TuV godkendelse kan også godkendes her. Sørgeligt at
det skal være så konservativt.
Det er YDERST sjældent at teknikken har den overvejende andel i en ulykke,
så MIN mening er at man er ALLLLLLLLLT for restriktiv her. Men fjolser der
aldrig har lært at køre bil, dem lukker man gladeligt ud på vejene, hvor de
så kan lemleste andre, samtidig med at man "nakker" alm. folk fordi de måtte
have et RS-sportsrat hvor man ikke har fabriksgodkendelse liggende på.

--
Tom

Fra : Katja & Dennis

Dato : 17-07-05 11:24

Hejsa....

Tror nu heller ikke jeg vil eftermontere et uorginalt system, det er rimelig
omfattende. diverse følere, selesstammere, nyt ror, komplet ledningsnet.

Hvis man skal gøre det er det mest rigtige at tage det fra samme bil model
med Airbag Evt fra en bil uden afgift og så bygge det hele over i med
ledningsnet og alt hva der høre til, det tager lidt tid koster lidt penge
men så er man sikker på det virker og man vil formenligt ikke får problemer
med syn da samme bil findes med Airbag, man behøver jo ikke at nævne at
bilen ikker født med det.

Det med at montere noget tilfældigt man har hørt måske virker, dur bare
ikke, det er jo ikke tilfældigt hvor man sætter en føler eller en
ratstamme/selestrammer.

Mvh Dennis....

Fra : alexbo

Dato : 17-07-05 11:37

"Katja & Dennis" skrev

> Hvis man skal gøre det er det mest rigtige at tage det fra samme bil model
> med Airbag

Nu er det jo ikke nemt at finde en ældre specialbil med airbag,
har man en ældre Jaguar f.eks. og ønsker airbag, så er den eneste mulighed
at lave noget uoriginalt.

Der er jeg enig i med flere andre, at med en smule omtanke kan det ikke være
noget problem.
Det er værre med synet, en airbag skal være monteret efter bilfabrikkens
anvisninger, og sådanne findes ikke for gamle biler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 12:14

"Katja & Dennis" <Dodge@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa....
>

> Tror nu heller ikke jeg vil eftermontere et uorginalt system, det er
> rimelig omfattende. diverse følere, selesstammere, nyt ror, komplet
> ledningsnet.

Jeps, men mange af dem som ejer gamle biler har måske endda været involveret
i en mere eller mindre total adskillelse af bilen i forvejen. Så det at
montere en airbag vil ikke være særlig afskrækkende.

> [...]
> men så er man sikker på det virker og man vil formenligt ikke får
> problemer med syn da samme bil findes med Airbag, man behøver jo ikke at

I danmark vi man med garanti få problemer ved syn.

> Det med at montere noget tilfældigt man har hørt måske virker, dur bare
> ikke, det er jo ikke tilfældigt hvor man sætter en føler eller en
> ratstamme/selestrammer.

Som sagt føleren sidder i forbroen og elektronikken sørger for at den ikke
springer ved små stød som f.eks et stenslag. Hvis man monterer den så den
f.eks vender 45° forkert så sker der bare det at den ikke virker i en
kollision, så man er ikke dårligere stillet end hvis der slet ikke var nogen
airbag.
En evt selestrammer er indbygget i hele oprulningenssytemet. Mekanikere har
i årvis eftermonteret sikkerhedesseler til bagsæder og i gamle biler hvor
den slet ingen seler var, endsige H-seler til motorsport.
Det er ikke hvermand der kan lave det, men jeg har nu set flere rigtig gode
mekanikere over skulderen. Nogle af dem er ganske habile til det med at få
ting til at passe sammen.
Lige fra at smide en V6 i en mini til at montere bagbro fra et helt andet
bilmærke osv.

Der er slet ikke så mange tryllekunster i at (om)bygge en bil, når man først
er en erfaren mekaniker....f.eks fra motorsport, hvor ALT stort set skal
bygges om.

--
Tom

Fra : Torben Madsen

Dato : 18-07-05 03:41

> [...]
nogen
> airbag.
> er en erfaren mekaniker....f.eks fra motorsport, hvor ALT stort set skal

Jeg vil så lige påpege, at det er ikke på alle biler, at sensoren sidder i
forbroen. F.eks på en Golf IV, der sidder der en sensor i hver side lige ved
den vange, som går tværs over bilen under forsæderne. Så det er lidt
afhængig af biltype, hvor sensorerne sidder... - men derudover vil jeg give
dig ret i at det ikke er det store problem at bygge i en anden bil - der er
faktisk ikke ret mange ledninger i det system i forhold til så mange andre
ting i en moderne bil...

mvh
Torben Madsen

Fra : Brian M

Dato : 17-07-05 11:56

"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message news:<dbc1qh$asf$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
> placeret i rattet og så elektronikken andet steds, eller er begge dele
> monteret i rattet ? Hvis det sidste er tilfældet er en overflytning måske

Intet er umuligt, men det er vist temmeligt urealistisk. Systemet er
precist lavet til hver enkelt bil. Airbagen skal have den rigtige
størrelse, springe den rigtige vej på det rigtige tidspunkt og så er
der lige styreelektronikken.... hvem vil du få til at justere ind hvor
stort en slag bilen skal have før den udløser? ..uden computer hjælp,
kræver det nok en stribe biler og en betonvæg! Hvis det ikke virker
rigtigt gør airbagen langt mere skade end den hjælper.

Hvordan tør du egenligt sætte dig i en bil, hvis du er så fokuseret på
om en ældre specialbil har airbag eller ej. Airbag er en vældig
opfindelse ingen tvivl om det og at køre bil er farligt. Men hvis jeg
var så focuseret på sikkerheden i bilen, dvs. gik og spekulerede på om
man kom ud for et uheld, ville jeg altså ikke kunne sove roligt om
natten. :)

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 12:21

"Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kræver det nok en stribe biler og en betonvæg! Hvis det ikke virker
> rigtigt gør airbagen langt mere skade end den hjælper.

Arhh, hvis du kigger på f.eks momo rat, så kan de fuldt lovligt flyttes over
på en masse biler. Jeg tvivler på at momo har smadret dusinvis af biler af
hver eneste model. Det er nok mere et standard airbag, med forskellige
ratkranse og stik.
En airbag er en ON-OFF ting at enten springer den eller også gør den ikke.
Elektronikken er så udviklet i dag, at vi ikke mere ser de springer fordi
man taler i mobiltelefon, eller fordi mekanikeren kommer til at slå på
forbroen med en hammer, eller man yder starthjælp.
Placeringen af sensoren kan man jo så i Haynes på masser af biler, de sidder
stort set alle samme sted.

Men bilsynet skal nok sørge for at denne diskussion kun forbliver teoretisk
i danmark

--
Tom

Fra : Katja & Dennis

Dato : 17-07-05 18:32

Hejsa...

Så fikser man bare lige et beslag til en føler, ratstammen får bare lige en
ny 8 mm bolt så sætter vi en B-R ballon i rattet som airbag måske lige
strips til en ledning hvis vi ikke har ståltråd. så skulle den være klaret

Nej det er vist meget godt sådan noget ikke kan synes i Danmark...

Næææ måske skulle jeg montere Airbag i min Challenger fra 70.... He He

Med risiko for kritik !!!!!!!!

Med venlige sommer hilsner

Dennis....