indslag i dr tv om bla kia canival og fiat~
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 11-07-05 12:40

Heysa

Der var for et par uger siden et indslag om familie biler med ringe
sikkerhed bla de to ovennævnte - er der nogen der ved hvor man kan gense den
udsendelse, jeg har ledt og ledt på dr.dk men uden større held..

Pft

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 13:04

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

- er der nogen der ved hvor man kan gense den
| udsendelse,

Her: http://www.dr.dk/konsum/programmer2005/uds7/uds7.html

jeg har ledt og ledt på dr.dk men uden større held..

Ikke for godt, tog 20 sek. ;).

Fra : Søren Helskov

Dato : 11-07-05 15:35

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Her: http://www.dr.dk/konsum/programmer2005/uds7/uds7.html
>
> jeg har ledt og ledt på dr.dk men uden større held..

Må godt nok ikke være sjovt at være sælger og skal sælge en bil der er
livsfarlig...

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 20:44

> Må godt nok ikke være sjovt at være sælger og skal sælge en bil der er
> livsfarlig...

Er alle biler ikke det, i et eller andet omfang? :)

Var iøvrigt ude på det lokale ophug i dag, der stod en nylig ankommen
Multipla der havde fået et ordentlig gok i føresiden, det så godt nok ikke
pænt ud. taget havde rejst sig en halv meters penge, dør og a stolpen sad
inde på skødet af chaufføren :(

Det giver stof til eftertanke når man så ser en (gammel model) Saab 900 hvor
hele forenden er kørt af men forruden ud over et par kraftige revne stadig
er intakt.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Mogens

Dato : 11-07-05 20:47

On Mon, 11 Jul 2005 21:43:50 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

> [...]
>hele forenden er kørt af men forruden ud over et par kraftige revne stadig

Der er stor forskel på sidekollisioner, front- og ½-frontkollisioner.
Som at sammenligne æbler og pærer.
Men måske mener du noget andet, end du umiddelbart beskriver - eller
som jég forstår din tekst?

Mvh Mogens
'97 Camaro Z28...

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-05 10:36

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Der er stor forskel på sidekollisioner, front- og ½-frontkollisioner.
> Som at sammenligne æbler og pærer.

Ikke desto mindre er der stor forskel på de to nævnte køretøjer.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 15:17

> Der er stor forskel på sidekollisioner, front- og ½-frontkollisioner.
> Som at sammenligne æbler og pærer.
> Men måske mener du noget andet, end du umiddelbart beskriver - eller
> som jég forstår din tekst?

Jeg ved jo naturligvis ikke hvordan de to biler er kommet af dage, jeg var
jo ikke tilstede ved uheldet.

Men det var begge ca. lige smadret i forreste ende af bilen. I Multiplaen
var skaden bare fortsat ind i kabinen.
Det mest tankevækkende er så at Saab'en jo nok er ca. 10 år ældre end
Multiplaen.

Selvfølgelig kan man ikke umiddelbart sammenligne skader, da de jo sker
under vidt forskellige forhold.
Men når man går rundt på pladsen ved autoophuggeren tegner der sig desværre
et mønster for enkelt modeller.

Fra : Brian M

Dato : 12-07-05 08:50

"Søren Helskov" <master.clio@45move.dk> wrote in message news:<42d283b3$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Må godt nok ikke være sjovt at være sælger og skal sælge en bil der er
> livsfarlig...

Nu skal vi vel heller ikke overdrive. Selvfølgelig bliver bilerne mere
og mere sikre. Men at kalde en Multipla specielt livsfarlig er vist
Ekstrablads-jounalistisk overdrivelse. Med den indstilling burde folk
jo tage styrthjælm og brandsikker dragt på (hele familien) inden de
kørte ned til købmanden.
Til sammenligning er lidt ældre biler som f.eks den Saab 900 der
nævnes andet sted, jo en ren dræber ifølge Ncaps tests. Med den
tankegang burde alle biler der var bare 5 år gamle jo straks forbydes
og køres i knuseren.

Utroligt nok overlevede jeg selv en barndom, siddende midt bagsædet i
en Volvo 142, så jeg kunne følge med i det hele. Sådan en havde ingen
bagsædeseler selv om den efter datidens forhold blev betegnet som en
meget sikker bil. Så om få år vil vores børn sikkert tage sig til
hovedet over de biler som vi i dag betegner som de mest sikre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-05 08:59

Brian M skriver:

> [...]
> en Volvo 142, så jeg kunne følge med i det hele. Sådan en havde ingen
> bagsædeseler selv om den efter datidens forhold blev betegnet som en

Den kan jeg stikke, i enten en kadett b, d eller en simca 1100 som
vidst ikke kan betegnes som specielt sikre. Til mine forældres
"forsvar" skal det siges at de måske kørte knapt så stærkt dengang og
at trafikken var noget mindre end i dag.

Men så sent som i sidste måned mødte jeg et par stolte forældre i en
"Pug" 405 van, hvor moderen sad på passagersædet med sin 3 årige knægt
på skødet. Bevares vi havde nogenlunde samme hastighed (omkring de 110
km/t) på en profyldt motorvej fra Ejer Bavnehøj og til Århus syd, hvor
de drejede ind mod byen. Det er fint nok at hu tror at manden kører
forsigtigt så ungen ikke risikerer at flyve ud gennem forruden. Men de
kan sku ikke styre alle de andre idioter på vejen der kører som
åndssvage.

> Så om få år vil vores børn sikkert tage sig til
> hovedet over de biler som vi i dag betegner som de mest sikre.

Sikkert...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-05 10:38

> [...]
> "forsvar" skal det siges at de måske kørte knapt så stærkt dengang og
> at trafikken var noget mindre end i dag.

Vi har haft fri hastighed i Danmark, så alt efter din alder, er det ikke
sikkert..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-05 10:52

"Henrik B." skriver:

> Vi har haft fri hastighed i Danmark, så alt efter din alder, er det ikke
> sikkert..

Årgang 1972. Høj hastighed i en Simca 1100

Trafiktætheden var noget andet i slutningen af 70'erne og starten af
80'erne.....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-07-05 11:05

> Årgang 1972. Høj hastighed i en Simca 1100

Når jeg hælder en håndfuld skruer i en dåse, og ryster den, mindes jeg . Det
gør jeg også når jeg ser en gl. rusten tagplade ude bagved skuret ;)).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-05 11:06

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Når jeg hælder en håndfuld skruer i en dåse, og ryster den, mindes jeg . Det
> gør jeg også når jeg ser en gl. rusten tagplade ude bagved skuret ;)).

Ja, der er sku ikke mange tilbage af dem......

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-05 12:34

> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Ja, der er sku ikke mange tilbage af dem......

Aarrrgghh, det kan da vist ikke passe, den er jo fransk, og har været årets
bil engang.

Fra : Brian M

Dato : 12-07-05 23:08

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message news:<42d3aaa5$0$89987$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Aarrrgghh, det kan da vist ikke passe, den er jo fransk, og har været årets
> bil engang.

Tja hvis vi nu sammenligner med hvor tit man lige kommer forbi en Saab
99 fra samme tid eller de tilsvarende Volvo 242 som der før i tiden
kørte en million af. VWerne? ...ja eller i det hele taget så er det
vist meget begrænset hvad der har overlevet af alle de "fantastiske"
biler fra 70`erne. Selv Taunus`erne er der laaaaangt imellem. :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-07-05 05:11

Brian M skriver:

> Tja hvis vi nu sammenligner med hvor tit man lige kommer forbi en Saab
> 99 fra samme tid eller de tilsvarende Volvo 242 som der før i tiden
> kørte en million af. VWerne?

Golf 1 ser jeg stadigt en del af....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-07-05 15:21

> Ja, der er sku ikke mange tilbage af dem......

jeg så en, på DK:plader, for 1½ md. siden- jeg var nær gået i chok, nu ved
jeg hvordan en nær-døds oplevelse føles, ser ud :)).

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 11-07-05 16:34

> [...]
> sikkerhed bla de to ovennævnte - er der nogen der ved hvor man kan gense
> den udsendelse, jeg har ledt og ledt på dr.dk men uden større held..

Prøv f.eks. også www.euroncap.com . Der kan du se hvordan biler klarer sig i
de test de har kigget på i Konsum, før de gik ud og kiggede på de brugte
biler.

Jesper