Spirulina og mørkfarvning
Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 03-06-01 20:49

Nå!

Først vil jeg lige rette en undskyldning til Jan. UNDSKYLD (((( with sugar
on top smiley face
Jeg har taget kontakt til en professor fra landbo højskolen.

Forklaring følger:

Jeg har taget fejl af Carotenoids i betacaroten og phycocyanin byt
Carotenoids ud med phycocyanin i mine beskrivelser og i skulle have et 100%
korrekt svar.
Her er 2 links og de taler vist for sig selv:
http://www.spirulina.com/SPBNutrition.html
http://www.wdatech.org/CSVTECH/spirulinafacts.htm

Dog vil jeg lige tilføje at Carotenoider i betacaroten gør det samme, og at
farvepigment giver sig stadig til udtryk på 2 forskellige måder i
henholdsvis varmblodet og koldblodet dyr.

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 03-06-01 22:07

Hej Carsten!

Jeg håber du stiller dig tilfreds med det her nu, men jeg vil gerne uden
surer miner finde links til dig der forklarer det med antioxydanter,
melanophorer, foreskellen i manifestationen af farvepigment i varmblodet og
koldblodet dyr, intracellulært fordeling etc., men jeg vil lige forberede
dig på at det er sindsygt tungt læsning.

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-01 00:08

Morten Loui Tejlgaard Hansen <loui@it.dk> skrev i en
> [...]
> koldblodet dyr, intracellulært fordeling etc., men jeg vil lige forberede
> dig på at det er sindsygt tungt læsning.

Du har stadig ikke svaret på det første og letteste af spørgsmålene.
Hvilken baggrund har du for at udtale dig om tingene?
Hvilken uddannelse har du, der giver basis for dine udtalelser?

Carsten

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 04-06-01 02:23

Hej Carsten

Jeg synes dit spørgsmål om uddannelse er ude af relevans, interesse for
emnet må da både være baggrund og basis nok for at udtale sig om emnet i en
newsgroup. Der skal vel være plads til at bevæge sig på forskellige
niveauer, også i en newsgroup. Derfor føler jeg på ingen måde at jeg skylder
hverken dig, eller resten af newsgroupen, mit uddannelsesforløb blotlagt på
nettet. Jeg skal da til din trøst fortælle dig at min uddannelse rækker en
del videre, end en karriere som lokofører.

Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-01 10:18

> [...]

> nettet. Jeg skal da til din trøst fortælle dig at min uddannelse rækker en
> del videre, end en karriere som lokofører.

Der er nok en der bliver let stødt på manchetterne!

Når det er så hemmeligt hvad uddannelse du har eller ikke har.
Synes jeg at du skal lade være med at komme med så bombastiske udtalelser
om at vi andre er en flok tåber.
Den seriøsitet du kom frem med til at starte med, sætter du meget hurtigt
overstyr
ved at opføre dig som du gør. Den bedrevidende og noget nedladende
holdning
som du har lagt for dagen, bruger vi ikke her i gruppen.

I øvrigt er du galt afmacheret, men hensyn til hvad jeg laver. Jeg er
ikke lokomotivfører.
Og i øvrigt hvad skulle der være galt med det.

EOD

Carsten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-06-01 11:20

Carsten Gall skrev:
> Morten Loui Tejlgaard Hansen <loui@it.dk> skrev:
<snip>

> Der er nok en der bliver let stødt på manchetterne!

Nogle har mere sarte manchetter end andre. Det bør man respektere
og forsøge at tage hensyn til.

> I øvrigt er du galt afmacheret, men hensyn til hvad jeg laver. Jeg er
> ikke lokomotivfører.

Jeg læste da Mortens bemærkning som om at han selv er igang
med en karriere som lokofører, men at han altså (også) har en
anden uddannelse. Hvilken relevans det så overhovedet skulle
have her må henstå i det uvisse.

> Og i øvrigt hvad skulle der være galt med det.

Forhåbentlig intet. Dog undrer diverse formuleringer i denne
tråd mig en del, idet jeg ellers anså netop lokoførere som
udstyret med nogle generelt ret solide manchetter.

Sorry, jeg ku' ikke' la' vær',
Jonas

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-06-01 15:32

Jonas Jacobsen skrev:
<snip>
> [...]
> tråd mig en del, idet jeg ellers anså netop lokoførere som
> udstyret med nogle generelt ret solide manchetter.

Efter at have postet ovenstående har jeg modtaget en email fra
Morten, som bl.a. forklarer hans halvspydige bemærkning om
en karriere som lokofører.
Ovenpå denne kan jeg ved efternærlæsning af mit forrige
indlæg godt se at de kan misforstås. Bare lige for at imødegå
evt. ubehageligheder var det altså bestemt ikke ment som noget
angreb mod hverken lokofører eller Carsten Gall. Blot en
simpel ironisk kommentar, som ikke var ment som noget bidrag
til debatten - ja, jeg skulle måske endda have holdt den for
mig selv

Mvh Jonas

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 04-06-01 12:58

Hej Carsten

Selvom du bruger EOD i slutningen vil jeg dog svare alligevel.
Jeg synes også vi skal stoppe den diskussion, du som sagt tidligere ikke
ville deltage i.
Desuden har jeg lavet en officiel undskyldning til Jan for mit sure opstød,
dog sammen med det rigtige videnskabelige svar!. Ja! jeg kan også tage fejl.
Denne form for mudderkast du ligger for dagen har intet at gøre med
akvariefisk, det havde diskussionen dog med Jan. Jeg synes dog stadig at
Jans kritik på mange områder kan virke provokerende, ikke blot hans kritik
af mit svar, men generelt meget af hans kritik i denne newsgroup, men
opfattelse er forskellig, og jeg må indrømme, at den i denne sammenhæng,
pågrund af min fejl var fuldt ud berettet, derfor fik han også min
undskyldning!. Jeg kunne godt bruge tid på at pille din post fra hinanden og
svare, men omvendt det kunne du også gøre på mit Re: Re: Re: Re: Reply, men
det er min tid ikke til.
Dette vil også blive min sidste tråd med dig Carsten, inde for dette. Jeg
vil hellere bruge min begrænsede tid i denne newsgroup på noget andet, noget
som jeg kan bidrage med, og det mener jeg at jeg kan og har gjort fuldt ud
inden for spirulina og mørkfarvning, til trods for at jeg byttede rundt på
to ting. Jeg vil gerne fortælle dig til sidst, hvorfor jeg færdes i denne
newsgroups, det er udelukkende for at opdage nye ting jeg måske ikke vidste,
som det fremgår af mine posts svare jeg ikke på alt jeg kommer i nærheden af
selvom jeg har en mening, og en viden om det aktuelle emne, jeg er her ikke
for at "spille" klog mand, og engang håbe på at blive citeret, for mine
udtalelser. Nogle har dog tid til at svare på det meste, og det er godt, dog
kan jeg ikke dy mig for at svare nogle gange, når jeg synes det er lidt
interresant. Til sidst! Jeg har på ingen måde brug for at blære mig med
nogle som helst titler for at deltage. Hvis du stadig mener min kompetance
for at svare videnskabeligt på dette spørgsmål ligger for fjernt; Ja, så lad
det være uvidst.

Med Venlig Hilsen

Morten

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-06-01 14:01

"Morten Loui Tejlgaard Hansen" <loui@it.dk> wrote in message

> [...]
> Jans kritik på mange områder kan virke provokerende, ikke blot hans kritik
> af mit svar, men generelt meget af hans kritik i denne newsgroup, men

Det er du i din gode ret til at synes, men når du skriver det i et indlæg,
bør du være i stand til at dokumentere det. Selvfølgeligt kan jeg godt se at
det kan virke provokerende at jeg har ret ) - især, hvis man selv tager
fejl (det er i øvrigt den slags spøgefuldheder, der kan fremkalde et sandt
uvejr af vrede reaktioner, men jeg kan sgu ikke lade være).

> [...]
> inden for spirulina og mørkfarvning, til trods for at jeg byttede rundt på

Ja, phycocyaniderne var et glimrende indspark.

> [...]
> for at svare videnskabeligt på dette spørgsmål ligger for fjernt; Ja, så

Rigtigt - titler og grader giver ikke meget i sig selv - men når man er ude
med riven og kommer med udokumenterede påstande, er det meget rimeligt at
gøre rede for hvorfor ens postulater skulle være mere troværdige end alle
mulige andres.

mvh
Jan