En nybegynder i Schweiz ;)
Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 04-07-05 21:42

Hejsa,

Jeg er i den situation at jeg er ved at forsøge at anskaffe en bil her i
Schweiz (Har endelig fået
min opholdstilladelse så man endelig kan være istand til at gøre andet end
at betale skat :)

Jeg har kigget på brugte biler hernede, men jeg føler ikke rigtigt for at
købe en brugt bil hernede
da jeg jeg 1) ikke er den store bil-vedligeholder 2) ikke rigtigt har
fundet nogle brugtbilsforhandlere
der har været til at snakke engelsk med som også havde en god brugt bil.

Så jeg er lidt lun på at købe eller lease en ny bil.

De to jeg har i søgelyset er Ford Focus station car TDCI 1.6 eller 1.8 og
VW Touran 1.9 TDCI.

Er der nogen der har kommentarer til disse når jeg fortæller at jeg vil
gerne
have en:

1) hellere køre langt end hurtigt
2) være økonomisk end sjov
3) priserne hernede er ca. det halve i fht. DK priser

I dag fik jeg så også det tip at jeg faktisk kunne købe en Touran
50-60.000 billigere
i indkøb i DK uden afgift (skal så betale ca. 12% for at få den ind i
Schweiz såvidt jeg har kunne finde ud af)

Er der nogen der kan pege mig i retning af info omkring købe bil i DK for
så at eksportere den til f.ek.s Schweiz ?
Hvad er der for og imod det ?

Og giver det mening at man ved at købe den I DK og bruge den i Schweiz i
nogle år faktisk har en
bil man kan sælge til en god brugtpris i Schweiz da jeg jo sparede en del
penge da jeg købte den i DK ?

Nogen siger endda at hvis jeg får den gode ide og kommer tilbage til DK om
nogle år faktisk står godt ifht.
til at få den ind i landet da afgiften vil være noget lavere (da det nu er
en brugtbil) og det vil
være noget billigere end at købe en tilsvarende brugt bil i DK ?

Håber det gav lidt mening og venter spændt på gode kommentarer eller
mod-spørgsmål ;)

/max

Fra : Martin Sorensen

Dato : 11-07-05 21:08

In article <op.steo3wiysj49yt@max>, "Max Rydahl Andersen"
<max.andersen@jboss.com> wrote:

> Hejsa,

Hej, Ved godt det er en uge siden, men alligevel...

> [...]
> fundet nogle brugtbilsforhandlere
> der har været til at snakke engelsk med som også havde en god brugt bil.

Har du evt en kollega du kunne overtale til at hjælpe dig?

> I dag fik jeg så også det tip at jeg faktisk kunne købe en Touran
> 50-60.000 billigere
> i indkøb i DK uden afgift (skal så betale ca. 12% for at få den ind i
> Schweiz såvidt jeg har kunne finde ud af)

Det er også rigtigt, en at mine venner i Zürich købte sin Passat i DK. Jeg
ved ikke hvor meget han sparede (tror han nævnte CHF 5-6000, men jeg tror
han betalte en lokal VW-forhandler for at ordne papirarbejdet. Hvis du kan
læse tysk er der hjælp at hente på www.hallo-schweiz.de

> Er der nogen der kan pege mig i retning af info omkring købe bil i DK for
> så at eksportere den til f.ek.s Schweiz ?
> Hvad er der for og imod det ?

For: Sparede penge. Imod: Du skal selv gøre det.

Metoden er at du får den leveret på grænseplader, hvorefter du har 24
timer til at komme ud af landet. Forsikring af dette er efter sigende
dyrt, men du kan nok nøjes med 3 mdr. I Schweiz importerer og registrerer
du den så, hvorefter du er kørende. Garanti gælder svjv i hele Europa.

> [...]
> nogle år faktisk har en
> bil man kan sælge til en god brugtpris i Schweiz da jeg jo sparede en del

Regn ikke med det. Biler falder hurtigere i værdi i CH end i DK, bl.a.
fordi man ikke kan tillade sig at køre i en gl bil, hvad vil naboerne ikke
tro? Prøv på www.autoscout.ch at se hvad en 10 år gammel Mercedes står i.
Op til 2 år giver det nok mening (gæt)

> [...]
> en brugtbil) og det vil
> være noget billigere end at købe en tilsvarende brugt bil i DK ?

Afgiften vil være 63% af hvad en tilsvarende bil koster hos forhandler i
DK. Du slipper for moms og og måske told (flyttegods). Men du har bestilt
bilen og bestemt farve, udstyr mm, og du har sørget for at den blev
behandlet ordenligt.

> Håber det gav lidt mening og venter spændt på gode kommentarer eller
> mod-spørgsmål ;)
>
> /max

Håber det hjalp!

mvh