Vinyl/plast misfarvet af sprit, gode forsl~
Fra : a

Dato : 03-07-05 16:03

Hejsa,

jeg har netop fået min nye Picanto og skulle lige rense forruden
indvendig med sprit inden jeg monterede parkeringsskiven. Så langt så
godt, men ville i samme omgang lige fjerne en plet på instrumenbrættet
og brugte samme klud med sprit på. Det kan så ses meget tydeligt hvor
jeg har kørt kluden over, glansen er en helt anden.

Hvad skal jeg gøre for at få den tilbage på samme glans over det hele?
Intil videre prøvet med Alaska Vinylrens og med almindelig Ajax
vinduesrens, uden nogen effekt.

Mvh,

Carsten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-07-05 16:11

a wrote:
> [...]
>
> Hvad skal jeg gøre for at få den tilbage på samme glans over det hele?
> Intil videre prøvet med Alaska Vinylrens og med almindelig Ajax

Du må overhovedet ikke engang tænke på at bruge de skrappe midler (sprit
eller salmiak).
Vinylmakeup er sådan noget fedtet stads man sprøjter på så det glinser.

Mvh
Roberto

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 03-07-05 16:31

Roberto Saldo wrote:

> Du må overhovedet ikke engang tænke på at bruge de skrappe midler (sprit
> eller salmiak).

Salmiak ville jeg aldrig bruge til noget som helst, men opfattede
egentlig ethanol som ret mildt. Det er tydeligvis ikke tilfældet på
bilplast...

> Vinylmakeup er sådan noget fedtet stads man sprøjter på så det glinser.

Problemet er også lidt at det "sprittede" område er mere skinnende end
resten og jeg kan klart bedre lide det oprindelige mere matte look.

Carsten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-07-05 16:37

Carsten Svensgaard wrote:

> [...]
>

> Problemet er også lidt at det "sprittede" område er mere skinnende end
> resten og jeg kan klart bedre lide det oprindelige mere matte look.

Jeg ville altså heller ikke forvente at alm rensesprit ville angribe.

Brugte du det ufortyndet? (93%) for så er det ved spritten i sig selv
der fedter! Man bruger ikke ufortyndet sprit til afrensning af fex
kontakter da det efterlader en fedtet hinde.

Ellers må du jo spritte hele kabinen af så det bliver ens.

Mvh
Roberto

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 03-07-05 16:44

Roberto Saldo wrote:

> Jeg ville altså heller ikke forvente at alm rensesprit ville angribe.

Nej, heller ikke jeg.

> Brugte du det ufortyndet? (93%) for så er det ved spritten i sig selv
> der fedter! Man bruger ikke ufortyndet sprit til afrensning af fex
> kontakter da det efterlader en fedtet hinde.

For at være helt præcis, så er der tale om 97% Semiconductor Grade
Ethanol (lyder fancy, men er det som det laboratorium jeg arbejder for
bruger, betyder bare at det er helt rent), på en fnugfri papirserviet.
Kan godt tænkes at det er det der er tale om, hvad kan man affedte det
med? Det skal lige siges at servietten tog klar farve fra behandlingen,
ikke sikker om det var snavs eller en reaktion med plasten. Eneste
forskel er en glansforskel, ser ikke ud som om der er sket en direkte skade.

> Ellers må du jo spritte hele kabinen af så det bliver ens.

Det har jeg overvejet, men tænkte at jeg her kunne finde folk med gode
forslag og viden på området. Er lidt voldsomt, hvis der er en bedre løsning.

carsten

Fra : Basil

Dato : 03-07-05 17:34

a" <""nosp\"@m(a)svensgaard.dk wrote:
> [...]
>
> Hvad skal jeg gøre for at få den tilbage på samme glans over det hele?
> Intil videre prøvet med Alaska Vinylrens og med almindelig Ajax

Jeg har noget udvendigt vinylrens der hedder noget med "A1 - bla bla bla"
Jeg blev anbefalet det af en anden, og det virker rigtig fantastisk til at
hive den oprindelige farve op af vinyl.
Hvis det var min bil, var det det jeg ville forsøge mig med, selvom det
hedder udvendigt rens og opfrisk.
Kai

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 03-07-05 17:39

Basil wrote:

[snip]

> [...]
> hive den oprindelige farve op af vinyl.
> Hvis det var min bil, var det det jeg ville forsøge mig med, selvom det

Kan du oplyse lidt flere detaljer, herunder hvorhenne det kan købes?

carsten

Fra : Basil

Dato : 03-07-05 17:44

Carsten Svensgaard wrote:
> Basil wrote:
>
> [snip]

> Kan du oplyse lidt flere detaljer, herunder hvorhenne det kan købes?
>
> carsten

Ja, gid jeg kunne, men det ligger nede i bilen, og der skal jeg ikke lige
hen, foreløbig.
Producenten skulle hedde A1, produktet noget med udv. vinylrens.
Det er købt for 5-8 år siden.
Det er en lille buttet blå dunk, med et låg der sidder forneden, og
indeholder en svamp.
Det er helt suverent til at rense gummilister og vinyl for voks, når man har
overtalt sig selv til at vokse sin bil (det gjorde jeg for 5-8 år siden
)
Kai