Et teknisk spørgsmål om gearkasser
Fra : Thomas

Dato : 03-07-05 09:25

Hej NG

Jeg har lige set på Discoverychannel , hvor de byggede en Fort GT40 replica.
De brugte en Ford V8 motor og en Audi gearkasse. Så blev der ikke snakket
mere om det. Jeg aner intet om gearkasser, men følger de efter en standard
så alt passer sammen, eller er det en gearkasse som Audi har lavet specielt
til denne Ford V8?? Da de byggede Cobra replica'en var det også en af de
ting der undrede mig, at tingene passede sammen (kan ikke lige huske hvilket
fabrikat eller om det evt. bare var sierra-gearkassen der passede på v8'eren
men der var heller ingen forklaring)

Håber en af jer har en forklaring

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-05 09:47

"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige huske hvilket fabrikat eller om det evt. bare var sierra-gearkassen
> der passede på v8'eren men der var heller ingen forklaring)

tror næppe der findes ret mange gearkasser der bare passer på en anden bil.
Men det er da muligt at "tilpasse" meget ved hjælp af boremaskiner,
snittapper og lign.

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-07-05 08:53

Thomas wrote:

> [...]
> fabrikat eller om det evt. bare var sierra-gearkassen der passede på v8'eren

Tingene følger ikke en standard og du kan ikke bare forvente at
kunne koble tilfældige ting sammen, men "interfacet" mellem en
motor og en gearkasse er ikke voldsomt kompliceret:

Et bud kunne være at de bruger et Audi svinghjul og en Audi
kobling, for de to ting passer sammen og passer til de stråler der
er på akslen ud af Audi gearkassen. Enden af akslen skal passe ind
i et hul for enden af Ford motorens krumptap, men det må være
relativt simpelt at modificere en af delene til at passe eller
måske lave et stykke rør der gør akslen tyk nok til at passe
såfremt den er for lille.

Hernæst skal Audis svinghjul passe til boltmønstret for enden af
Fords krumptap. Normalt sidder der en 6-8 bolte og holder de to
ting sammen, og hvis de ting ikke passer sammen, må det være
muligt at lave et mellemlægsstykke eller modificere svinghjulet så
det passer til en Ford krumptap. Dybest set kan man jo fylde
hullerne i svinghjulet med metal og bore nogle nye huller der
passer.

Endelig er der koblingshuset, som egentlig bare er et "rør" der
skrues til motoren i den ene ende og gearkassen i den anden og som
har plads til svinghjul og kobling. Det skal sandsynligvis
specialfremstilles for at passe med bolthullerne i både motor og
gearkassen, men er en overkommelig opgave.

Ovenstående er ikke noget man "bare" gør på hobbyplan, men kan
sagtens være noget firmaet bag replikaen har sat i system. Måske
har man fundet ud af at Ford mangler en passende gearkasse til
formålet, at en original GT40 gearkasse er umulig at skaffe eller
koster en jetjager, men at Audi har en standard gearkasse der er
perfekt. Jeg kunne forestille mig det var noget med udgangene til
drivakslerne. Motoren i en GT40 er langsliggende, og bortset fra
GT40'eren har Fords biler med langsliggende motor alle været af
typen med frontmotor og baghjulstræk. Det betyder at Fords
gearkasser har været "lige igennem" med udgang til en kardanaksel
på linie med indgangsakslen fra motoren. Audi har derimod bygget
biler med langsliggende frontmotor og forhjulstræk, dvs. Audi har
en gearkasse med indbygget "bagtøj" og differentiale og to udtag
til drivaksler, et på hver side.

Du kan se et billede af en såkaldt "transaxle" gearkasse her
<http://alfasud.alfisti.net/getriebe.jpg>. Kraften fra motoren
kommer ind via svinghjul/kobling i højre ende af billedet, går en
tur gennem alle tandhjulene og ledes tilbage til differentialet
der sidder tæt på koblingen. Herfra er der et kraftudtag til
drivakslerne og hjulene på hver side af gearkassen. På billede har
de monteret en bremseskive på den fjerne side, men det er bare en
Alfa Romeo ting, det behøver du ikke lade dig forvirre af her..

Bag i en GT40 er der ikke plads til en langsliggende motor, en
normal gearkasse, en kort kardan og et normalt bagtøj, det ville
blive for langt til at være under hjelmen. Replikafirmaet har
derfor valgt at bruge en langsliggende Ford motor, et
specialbygget koblingshus og modificeret Audi svinghjul og en
standard Audi transaxle-gearkasse. Det er en løsning der er meget
kort og passer perfekt til en bil som GT40. Replikafirmaet sælger
garanteret modificeringerne som et standard kit, så kunderne blot
køber det specielle svinghjul og koblingshus og herefter bolter en
standard Audi gearkasse til en standard Ford motor..

Håber det gav mening..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas

Dato : 07-07-05 07:57

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> Thomas wrote:
>
> Håber det gav mening..
>
> --
> Hygge..
> Thomas

hej

Det var ihvertilfælde en flot besvarelse . Og jo, jeg blev klogere på,
at der ikke bare er tale om standarder indenfor gearkasseverden. Uanset om
den originale gearkasse fåes eller ej, så er det nok både en billigere og
sikkert mere vedligeholdelsesfri løsning, at vælge en moderne gearkasse.
Folk ønsker nok ikke så mange reparationer på deres replika, som jeg kan
forstå der var på den originale 40'er. Motoren var så den originale v8'er,
men den er vel heller ikke til at slå ihjel på nogen måder

Mvh

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-07-05 20:22

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> det passer til en Ford krumptap. Dybest set kan man jo fylde
> hullerne i svinghjulet med metal og bore nogle nye huller der

Har set en VW 1302 monteret med en VW Scirocco motor. Her blev der brugt
en 8-10 mm jernplade hvor der blev lavet huller så de passede til hhv
motor og gearkasse.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,

Fra : EjS

Dato : 04-07-05 18:33

"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
hvilket
> fabrikat eller om det evt. bare var sierra-gearkassen der passede på

Jeg vil tro man fra Fords side skriver en specifikation på interface og evt.
andre ting i gearkassen til Audi som så leverer den med rette interface -
eftersom Ford jo er kunden der efterspørger en service (og således betaler)
og Audi er leverandør...

Eller også tilpasser de deres egne dele... Når de har købt audis gearkasse
har de som det mindste også købt specifikationen på gearkassen. Resten er
CAD design der så skydes afsted til respektive
underleverandører/powertrain-afdelingen. Det skal bare gøres én gang!

Der er en helt utrolig detaljegrad når man laver sådanne specifikationer og
det foregår alt sammen på computer. Ikke noget med folk der bliver beskidte
i et skummelt hjørne af værkstedet.

MVH EjS