Pudse Vinduer.
Fra : Bent

Dato : 29-06-05 11:51

Her står man og Vasker og vokser og støvsuger sin bil, slutter af med at
pudse vinduer, og hvad ser man efter at man har stået og gnubbet på dem i
lang tid, ja de er stadig "stribede" jeg har brugt alm vindues pudsemiddel.
Så er det jeg vil spørge, findes der ikke et godt middel til for alvor
at få de ruder rene ? Det findes jo et utal af bil pleje midler, er der
nogen af dem der for alvor er effektive ??
Hvad er jeres erfaringer ?

Mvh Bent M.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-06-05 12:04

"Bent" <bom@skovparknet.dk> wrote in

> [...]
> til for alvor at få de ruder rene ? Det findes jo et utal af bil pleje
> midler, er der nogen af dem der for alvor er effektive ??

I mangel af bedre prøvede jeg for noget tid siden at pudse vinduerne i alm.
sprit, det virkede faktisk rigtig godt. Men ellers har jeg ikke haft det
store bøvl med det. Det kan tænkes at din rude måske er snasket ind i
trafikfilm og lign. så det er svært at få af med alm. pudsemiddel. Prøv
evt. tricket med et overskåret æble og se om ikke du kan få ruden ren med
den først.

Thomas

Fra : Brian S Jensen

Dato : 29-06-05 12:31

"Bent" <bom@skovparknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at få de ruder rene ? Det findes jo et utal af bil pleje midler, er der
> nogen af dem der for alvor er effektive ??

Hej

Microfiberklude - de er suverænt det bedste jeg har prøvet !

Bemærk at den "rigtige" måde, er med 2 slags microfiberklude
- én som er fugtig (beregnet til rengøring) samt én specielt til glas, til
at tørre efter med.

Intet andet end lunt vand samt kludene - det giver skinnende rene
ruder.

De fåes forøvrigt på tilbud i Aldi i næste uge - det er dog ikke dem
jeg har brugt (vores er grønne, men mon ikke det er det samme)

Prøv det ! - så er man også fri for fnug fra køkkenrulle osv.

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 29-06-05 14:26

jeg kan anbefale sprit og tørre efter med en klud...bliver det ikke helt
rene skifter du ud med et sæt rene klude og samme omgang igen

æbler vil efterlade frugt"snask"

og de "dyre" midler er skam ikke bedre end sprit

mvh bo

Fra : Bossen

Dato : 29-06-05 14:58

"Bo Hermannsen" <bo.hermannsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> æbler vil efterlade frugt"snask"
>
> og de "dyre" midler er skam ikke bedre end sprit
Ved forsvaret ´blandede vi selv vinduespolere middel.
1 liter sprit
1 liter opvaskemiddel, blandes med 8 liter vand i en 10 liters dunk, det
virkede både som sprinklervædske og pudsemiddel.
Jeg er også mest til den med microfiberklude, de er ihvertfald hamrende gode
til mine briller, og jeg er en klovn til det med at pudse briller

Fra : PMH

Dato : 29-06-05 15:40

> [...]
> at få de ruder rene ? Det findes jo et utal af bil pleje midler, er der
> nogen af dem der for alvor er effektive ??

Det bedste middel der findes til at pudse vinduer
uden at det giver striber, det er at pudse med en avis..

Ja du læste rigtigt..
Prøv at sprøjte pudsemiddel på vinduet, og derefter
tørre/pudse med en sammenkrøllet avisside, så skal
du bare se løjer..
Det suger alt fugt til sig, og efterlader ingen striber..

Du vil også kunne mærke det på avisen, den efterlader
ruden helt tør, og kan derfor være sej at trække/skubbe
hen over ruden..

Mvh
PMH

Fra : Bent

Dato : 29-06-05 17:30

Tak til jer alle sammen, jeg vil prøve både det med aviserne og microfiber
kludene.

Bent M

Fra : Mogens

Dato : 29-06-05 17:33

On Wed, 29 Jun 2005 12:50:48 +0200, "Bent" <bom@skovparknet.dk> wrote:

> [...]
>at få de ruder rene ? - Hvad er jeres erfaringer ?
>Tak til jer alle sammen, jeg vil prøve både det med aviserne og microfiber

Må jeg på falderebet tilføje, at jeg anvender pudsemidlet fra Statoil.
Det er simpelthen det bedste, jeg har prøvet. Nem at dosere med
sprayflasken og meget nem at pudse ruden med - uden striber.
Jeg bruger blot køkkenrulle, og det funker bare helt perfekt!

Mvh...

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 18:42

> [...]
> at få de ruder rene ? Det findes jo et utal af bil pleje midler, er der
> nogen af dem der for alvor er effektive ??

Polêr i eks. Sonax eller Turtle lak-polish.

Ruderne blir' RENE, og de afviser
vand meget bedre, og viskerne kører
uden støj og striber.

Insekter fjernes nemt næste gang.

Du skal blot polerer til ruden står perfekt, som lakken.

Når du pudser ruderne, så husk dem indvendigt
og kom helt ud i krogene. De er MØG beskidte.

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 29-06-05 23:16

> [...]
> uden støj og striber.
>
> Insekter fjernes nemt næste gang.
>
> Du skal blot polerer til ruden står perfekt, som lakken.

Lyder utroligt... efter en bilvask for man jo servietter med for at FJERNE
voksen fra ruderne???

Men jeg vil da prøve alligevel

/Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 00:14

"Jasper Ahrensbach" <ahrensbach@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder utroligt... efter en bilvask for man jo servietter med for at FJERNE
> voksen fra ruderne???

Ja, og dem der bruger servietter efter en bilvask
putter vel også viskerne i disse viskerblads-poser
som hænger på tanken, så de ikke blir' revet af
under vasken.

Begge dele er unødvendige, og hvis
folk har problemer med deres viskere
efter en simpel bilvask, så er der noget
andet galt eller de køber for billige
viskerblade.

> Men jeg vil da prøve alligevel

God idê.

Fra : PMH

Dato : 30-06-05 07:55

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Ja, og dem der bruger servietter efter en bilvask
> putter vel også viskerne i disse viskerblads-poser
> som hænger på tanken, så de ikke blir' revet af
> under vasken.

Der er vist noget du har misforstået..
Poserne til viskerbladene er ikke for at forhindre at viskerne
bliver revet af, men for at beskytte dem mod sæbe og voks.
Og det er jo netop voksen som giver striberne.
Når jeg er i vaskehal, pakker jeg altid viskerne ind i poser,
og tørrer altid vinduet af med servietten bagefter, så er jeg fri
for trafikfilm..

> Begge dele er unødvendige, og hvis
> folk har problemer med deres viskere
> efter en simpel bilvask, så er der noget
> andet galt eller de køber for billige
> viskerblade.

Det har intet med viskerbladene at gøre..
Det er den varme voks som løber ned af ruden, og som ligger
sig på viskerne der gir problemer..
Men når du skriver "simpel bilvask" er det måske uden varm
voks behandling, i det tilfælde vil jeg heller ikke tro at det giver
problemer..

PMH

Fra : CBA

Dato : 30-06-05 04:20

Udvendigt kan du "polere" med et poler/wax middel beregnet til lak. det
giver en helt ren rude der, i meget lang tid, er meget afvisnende over for
snavs. Foruden at viskerne kører lydløst og at regnen preller hurtigere af
ruden. endelig findes der jo også produkter som Rain-X og Diamondite, som er
egentlige kits til at renovere slidte og ridsede ruder med. På www.qxl.dk
har jeg desuden set at man sælger såkaldt nano forsegling til ruder mm.
(pris 75-100 Kr) At dømme ud fre købernes feedback skulle produktet være
fremragende (har dog ikke selv prøvet det.

Indvendigt vil jeg anbefale at du prøver Mr. Muscle Rude-rens.(fås bla. i
Metro) Det er til dato det bedste jeg har prøvet. og jeg har prøvet mange
både som professionel chauffør, med hang til rene ruder og i forbindelse med
professionel klargøring af biler.

Mvh

Claus