/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skæve bremseskiver
Fra : Danny


Dato : 28-06-05 10:30

Hej

For to måneder siden fik jeg skiftet bremseskiver. Men nu piver de begge når
jeg bremser, og opbremsningen er ujævn.

Mekanikeren siger, at det kan skyldes, at metallet i skiverne ikke er
hærdet, når de er helt nye. Det vil de blive efter et stykke tid hvor de har
været brugt og været varmet op. Men i mit tilfælde har de (siger han) været
varmet kraftigt op, hvorefter jeg umiddelbart har parkeret bilen. Skiverne
er dermed blevet hurtigt afkølet på den del, som bremseklodserne ikke har
dækket, mens afkølingen er foregået langsommere på den del, som
bremseklodserne har dækket. Det skulle give en uensartet afkøling med skæve
bremseskiver til følge. Og det ville ikke være sket, hvis jeg havde fortsat
min kørsel, så bremserne var blevet ensartet afkølet.

Det var mekanikerens forklaring. Men jeg har ikke meget forstand på det, så
mit spørgsmål er nu, om det kan passe? Er det et velkendt problem og skal
jeg til at betale ekstra for at få drejet mine skiver af, som jeg lige har
fået sat på for to måneder siden?

Mvh,
Danny




 
 
Christian B. Andrese~ (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 28-06-05 10:36


"Danny" <santos@post.cybercity.dk> wrote in message
news:42c118c3$0$209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> For to måneder siden fik jeg skiftet bremseskiver. Men nu piver de begge
når
> jeg bremser, og opbremsningen er ujævn.
>
> Mekanikeren siger, at det kan skyldes, at metallet i skiverne ikke er
> hærdet, når de er helt nye. Det vil de blive efter et stykke tid hvor de
har
> været brugt og været varmet op. Men i mit tilfælde har de (siger han)
været
> varmet kraftigt op, hvorefter jeg umiddelbart har parkeret bilen. Skiverne
> er dermed blevet hurtigt afkølet på den del, som bremseklodserne ikke har
> dækket, mens afkølingen er foregået langsommere på den del, som
> bremseklodserne har dækket. Det skulle give en uensartet afkøling med
skæve
> bremseskiver til følge. Og det ville ikke være sket, hvis jeg havde
fortsat
> min kørsel, så bremserne var blevet ensartet afkølet.
>
> Det var mekanikerens forklaring. Men jeg har ikke meget forstand på det,

> mit spørgsmål er nu, om det kan passe? Er det et velkendt problem og skal
> jeg til at betale ekstra for at få drejet mine skiver af, som jeg lige har
> fået sat på for to måneder siden?

Hvis du vælger at ofre nye skiver kan du lige så godt få drejet de gamle
ned, de har jo sat sig.


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
min CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?X5943575B
top 4 juni 2005: 4) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B



Lars Knudsen (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 28-06-05 10:37

Hej,

On Tue, 28 Jun 2005 11:30:13 +0200, "Danny" <santos@post.cybercity.dk>
wrote:

>Mekanikeren siger, at det kan skyldes, at metallet i skiverne ikke er
>hærdet, når de er helt nye. Det vil de blive efter et stykke tid hvor de har
>været brugt og været varmet op. Men i mit tilfælde har de (siger han) været
>varmet kraftigt op, hvorefter jeg umiddelbart har parkeret bilen. Skiverne
>er dermed blevet hurtigt afkølet på den del, som bremseklodserne ikke har
>dækket, mens afkølingen er foregået langsommere på den del, som
>bremseklodserne har dækket. Det skulle give en uensartet afkøling med skæve
>bremseskiver til følge. Og det ville ikke være sket, hvis jeg havde fortsat
>min kørsel, så bremserne var blevet ensartet afkølet.
>
>Det var mekanikerens forklaring. Men jeg har ikke meget forstand på det, så
>mit spørgsmål er nu, om det kan passe?

Har du kørt hårdt og efterfølgende parkeret - for så tror jeg sagtens
det kan passe. Jeg har altid fået at vide at jeg skulle tilsigte at
bremse "forsigtigt" de første 500-1.000 km med nye skiver. Jeg tror
sagtens der kan være noget om snakken.

Og når det så er sagt så kørte min gamle Xsara VTS altså skiverne
foran skæve for et godt ord. Magen til skrammel, jeg fik skiftet
skiver 2 gange på 60.000 km....... Og kørte den altså ikke udpræget
hårdt.

** Lars


Henrik B. (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-06-05 13:36


"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
news:bd62c191if5d5ape08umk9jqpanogn3seh@4ax.com...

> Og når det så er sagt så kørte min gamle Xsara VTS altså skiverne
> foran skæve for et godt ord. Magen til skrammel, jeg fik skiftet
> skiver 2 gange på 60.000 km....... Og kørte den altså ikke udpræget
> hårdt.

Det er et generelt fransk problem.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Christian B. Andrese~ (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 28-06-05 14:27


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:42c14429$0$88611$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
> news:bd62c191if5d5ape08umk9jqpanogn3seh@4ax.com...
>
> > Og når det så er sagt så kørte min gamle Xsara VTS altså skiverne
> > foran skæve for et godt ord. Magen til skrammel, jeg fik skiftet
> > skiver 2 gange på 60.000 km....... Og kørte den altså ikke udpræget
> > hårdt.
>
> Det er et generelt fransk problem.

Hvis man bruger originale bremsedele ja, men fx. Brembo skiver er gode, og
kombineret enten med original klodser eller (efter hvad jeg har hørt) EBC
Green Stuff skulle være godt.


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
min CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?X5943575B
top 4 juni 2005: 4) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B



Henrik B. (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-06-05 14:46


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:42c1500f$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> > foran skæve for et godt ord. Magen til skrammel, jeg fik skiftet
>> > skiver 2 gange på 60.000 km....... Og kørte den altså ikke udpræget
>> > hårdt.
>>
>> Det er et generelt fransk problem.
>
> Hvis man bruger originale bremsedele ja, men fx. Brembo skiver er gode, og
> kombineret enten med original klodser eller (efter hvad jeg har hørt) EBC
> Green Stuff skulle være godt.

Det nytter jo ikke noget, når der klaskes skrammel på bilen, fra fabrikken,
og i garantiperioden.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Christian B. Andrese~ (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-06-05 09:49


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:42c154af$0$3616$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:42c1500f$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> >> > foran skæve for et godt ord. Magen til skrammel, jeg fik skiftet
> >> > skiver 2 gange på 60.000 km....... Og kørte den altså ikke udpræget
> >> > hårdt.
> >>
> >> Det er et generelt fransk problem.
> >
> > Hvis man bruger originale bremsedele ja, men fx. Brembo skiver er gode,
og
> > kombineret enten med original klodser eller (efter hvad jeg har hørt)
EBC
> > Green Stuff skulle være godt.
>
> Det nytter jo ikke noget, når der klaskes skrammel på bilen, fra
fabrikken,
> og i garantiperioden.

Så må man selv skifte bremsedele.

Men det er korrekt at det er et stort problem mht. garanti.


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
min CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?X5943575B
top 4 juni 2005: 4) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B



Henrik B. (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 29-06-05 14:36


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:42c26064$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Det nytter jo ikke noget, når der klaskes skrammel på bilen, fra
> fabrikken,
>> og i garantiperioden.
>
> Så må man selv skifte bremsedele.
>
> Men det er korrekt at det er et stort problem mht. garanti.

Jep, mine bekendte med en 307'er der skulle slås med forhandler og importør
for hver 10.000 km var sgu noget knotne.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Christian B. Andrese~ (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-06-05 14:48


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:42c2a3ac$0$41011$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:42c26064$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> >> Det nytter jo ikke noget, når der klaskes skrammel på bilen, fra
> > fabrikken,
> >> og i garantiperioden.
> >
> > Så må man selv skifte bremsedele.
> >
> > Men det er korrekt at det er et stort problem mht. garanti.
>
> Jep, mine bekendte med en 307'er der skulle slås med forhandler og
importør
> for hver 10.000 km var sgu noget knotne.

Det kan jeg godt forstå.


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
min CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?X5943575B
top 4 juni 2005: 4) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B



Klaus G. (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 28-06-05 16:07

> Det er et generelt fransk problem.
>
Heldigvis har min Pug405 Mi16 aldrig haft skæve skiver, og det er andet sæt
jeg køre med nu. Om det er fordi jeg køre fint, eller om jeg bare har været
heldig, det skal jeg da ikke kunne sige :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Henrik B. (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-06-05 16:55


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4Idwe.57385$Fe7.188284@news000.worldonline.dk...
>> Det er et generelt fransk problem.
>>
> Heldigvis har min Pug405 Mi16 aldrig haft skæve skiver, og det er andet
> sæt
> jeg køre med nu. Om det er fordi jeg køre fint, eller om jeg bare har
> været
> heldig, det skal jeg da ikke kunne sige :)

Den er nok også udstyret med "sportskiver" ab fabrik. Men prøv at spørge en
håndfuld 307-ejere.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Lars Knudsen (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 28-06-05 20:55

Hej,

On Tue, 28 Jun 2005 14:35:58 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>> Og når det så er sagt så kørte min gamle Xsara VTS altså skiverne
>> foran skæve for et godt ord. Magen til skrammel, jeg fik skiftet
>> skiver 2 gange på 60.000 km....... Og kørte den altså ikke udpræget
>> hårdt.
>Det er et generelt fransk problem.

Tænkte jeg nok. Har haft to Xsara'er - og de havde faktisk begge samme
problem Nu prøver jeg så noget tysk i stedet...

** Lars


Christian B. Andrese~ (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-06-05 09:49


"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message
news:2na3c1hncf4d2o77vl3rviq10r1bk0sbb5@4ax.com...
> Hej,
>
> On Tue, 28 Jun 2005 14:35:58 +0200, "Henrik B."
> <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>
> >> Og når det så er sagt så kørte min gamle Xsara VTS altså skiverne
> >> foran skæve for et godt ord. Magen til skrammel, jeg fik skiftet
> >> skiver 2 gange på 60.000 km....... Og kørte den altså ikke udpræget
> >> hårdt.
> >Det er et generelt fransk problem.
>
> Tænkte jeg nok. Har haft to Xsara'er - og de havde faktisk begge samme
> problem Nu prøver jeg så noget tysk i stedet...

Bosch ?


--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian 2) http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B
min CMT.com 3) http://makeashorterlink.com/?X5943575B
top 4 juni 2005: 4) http://makeashorterlink.com/?N2EA36C4B



Liquid (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Liquid


Dato : 28-06-05 11:54

"Danny" <santos@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:42c118c3$0$209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> For to måneder siden fik jeg skiftet bremseskiver. Men nu piver de begge
> når
> jeg bremser, og opbremsningen er ujævn.

Få skiverne drejet af ... det koster 2-300,-. Og så skal du lade være me at
holde foden på bremsen når du holder for rødt og måske nøjes med at sætte
bilen i gear når du forlader den (med mindre du bor på Valby bakke - så
ville jeg nok også tage håndbremsen) :)

- Martin



Torben Scheel (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-06-05 12:58

Danny wrote:
> Hej
>
> For to måneder siden fik jeg skiftet bremseskiver. Men nu piver de begge når
> jeg bremser, og opbremsningen er ujævn.
>
> Mekanikeren siger, at det kan skyldes, at metallet i skiverne ikke er
> hærdet, når de er helt nye. Det vil de blive efter et stykke tid hvor de har
> været brugt og været varmet op. Men i mit tilfælde har de (siger han) været
> varmet kraftigt op, hvorefter jeg umiddelbart har parkeret bilen. Skiverne
> er dermed blevet hurtigt afkølet på den del, som bremseklodserne ikke har
> dækket, mens afkølingen er foregået langsommere på den del, som
> bremseklodserne har dækket. Det skulle give en uensartet afkøling med skæve
> bremseskiver til følge. Og det ville ikke være sket, hvis jeg havde fortsat
> min kørsel, så bremserne var blevet ensartet afkølet.
>
> Det var mekanikerens forklaring. Men jeg har ikke meget forstand på det, så
> mit spørgsmål er nu, om det kan passe? Er det et velkendt problem og skal
> jeg til at betale ekstra for at få drejet mine skiver af, som jeg lige har
> fået sat på for to måneder siden?
>
Det lyder som en typisk mekaniker mumbo jumbo for at få kunden ud af
vagten med et kendt problem, som mekanikeren ikke kender den præcise
forklaring på. I går fjernede jeg hærdningen af en aksel ved at varme
den rødglødende og lade den køle langsomt af. Skal noget hærdes skal det
varmes rødglødende og køles lynhurtigt af - f.eks. i vand. Efter at have
fjernet hærdningen kunne jeg dreje af akslen i en drejebænk - det kunne
jeg ikke før.

Jeg _tror_ at forklaringen holder så langt som at der har været uens
afkøling af skiven og at den derfor har slået sig (er blevet skæv). Jeg
_tror_ også at det primært sker på bremseskiver af lav kvalitet (men det
udelukker ikke originale skiver).

Jeg ville kræve at få dem drejet af på forhandlerens regning, men
forberede mig ved at have indhentet priser på afdrejningen fra et andet
værksted først. Livet er for kort til juridiske slagsmål for småpenge IMHO.

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Ukendt (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-06-05 12:23


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:42c13b04@news.carlbro.dk...

> Jeg _tror_ at forklaringen holder så langt som at der har været uens
> afkøling af skiven og at den derfor har slået sig (er blevet skæv). Jeg
> _tror_ også at det primært sker på bremseskiver af lav kvalitet (men det
> udelukker ikke originale skiver).
>
> Jeg ville kræve at få dem drejet af på forhandlerens regning, men
> forberede mig ved at have indhentet priser på afdrejningen fra et andet
> værksted først. Livet er for kort til juridiske slagsmål for småpenge
IMHO.

Det gavner intet at dreje skiver af og så tro at det løser problmet. De
bliver hurtigt skæve igen.
Ved min mondeo har det været et problem både med originale og uoriginale.
Det har hjulpet efter at jeg har skiftet kørselsmøster og begyndt at bremse
noget hårdere i stedet for de lange bløde opbremsninger. En anelse kan de
dog stadigt ryste ved opbremsning men jeg orker ikke at bekymre mig over det
mere. Der findes måske ikke nogen brugbar løsning på det alligevel

--
Tom



Ukendt (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-06-05 12:37


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

En anelse kan de
| dog stadigt ryste ved opbremsning men jeg orker ikke at bekymre mig over
det
| mere. Der findes måske ikke nogen brugbar løsning på det alligevel
|
En kollega fik drejet skiver af på hans "deo" i et væk, da han gik
fård-mekanikeren på "klingen", fik han det råd at prøve Høyer's skiver- de
kunne holde sig lige ;). En anden har prøvet det samme på en Carina, fik
drejet skiver af ifbm købet af bilen, smadrede dem selv 2 gange, 3 gang kom
der Høyer's på- ingen probs. mere. Jeg køre også med Høyer's, men det tæller
ikke, for jeg har deres sports-skiver- som self. holder sig lige, lige meget
hvilken behandling de får.



Ukendt (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-06-05 12:52


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:42c13628$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>
> En anelse kan de
> | dog stadigt ryste ved opbremsning men jeg orker ikke at bekymre mig over
> det
> | mere. Der findes måske ikke nogen brugbar løsning på det alligevel
> |
> En kollega fik drejet skiver af på hans "deo" i et væk, da han gik
> fård-mekanikeren på "klingen", fik han det råd at prøve Høyer's skiver- de
> kunne holde sig lige ;). En anden har prøvet det samme på en Carina, fik
> drejet skiver af ifbm købet af bilen, smadrede dem selv 2 gange, 3 gang
kom
> der Høyer's på- ingen probs. mere. Jeg køre også med Høyer's, men det
tæller
> ikke, for jeg har deres sports-skiver- som self. holder sig lige, lige
meget
> hvilken behandling de får.

Jeg kører også med høyer-skiver nu.....de er ok

--
Tom



Hans Paulin \(6310\) (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 28-06-05 23:37

Tom skrev:

> Det gavner intet at dreje skiver af og så tro at det løser problmet.
> De bliver hurtigt skæve igen.
> Ved min mondeo har det været et problem både med originale og
> uoriginale.

snip

> Der findes måske ikke
> nogen brugbar løsning på det alligevel

Lad være med at købe Ford.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm




Ukendt (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-06-05 07:41


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message
news:42c1d134$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tom skrev:
>
> > Det gavner intet at dreje skiver af og så tro at det løser problmet.
> > De bliver hurtigt skæve igen.
> > Ved min mondeo har det været et problem både med originale og
> > uoriginale.
>
> snip
>
> > Der findes måske ikke
> > nogen brugbar løsning på det alligevel
>
> Lad være med at købe Ford.

tror jeg også seriøst at jeg vil alvorligt genoverveje.
Jeg er VILDT utilfreds med deres modstandsdygtighed over for rust. Det er
simpelthen noget svineri at Ford sælger en bil til SÅ mange penge og så skal
den "smuldre" mellem hænderne på ejerne, fordi fabrikken skal spare et par
tusind kr under fremstillingen. DET kan gøres bedre.

--
Tom



Hans Paulin \(6310\) (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 29-06-05 10:12

Tom skrev:

> Jeg er VILDT utilfreds med deres modstandsdygtighed over for rust.
> Det er simpelthen noget svineri at Ford sælger en bil til SÅ mange
> penge og så skal den "smuldre" mellem hænderne på ejerne, fordi
> fabrikken skal spare et par tusind kr under fremstillingen. DET kan
> gøres bedre.

Ja, dét ka' det!

Jeg var bare så træt af de ski** skiver jeg måtte skifte i tide og utide på
Granadaen (samt af lignende beretninger om Sierraer)

Rusten tog jeg med CO2'et
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



Robert Piil (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 28-06-05 13:03

On Tue, 28 Jun 2005 12:58:19 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Det lyder som en typisk mekaniker mumbo jumbo for at få kunden ud af
>vagten med et kendt problem, som mekanikeren ikke kender den præcise
>forklaring på. I går fjernede jeg hærdningen af en aksel ved at varme
>den rødglødende og lade den køle langsomt af. Skal noget hærdes skal det
>varmes rødglødende og køles lynhurtigt af - f.eks. i vand. Efter at have
>fjernet hærdningen kunne jeg dreje af akslen i en drejebænk - det kunne
>jeg ikke før.

Uden iøvrigt at have forstand på bremseskiver, så er det du siger kun
delvist korrekt. Der findes mange forskellige måder at hærde på, alt
efter hvilket resultat du vil opnå. Den du har bekrevet gør nok
meterialet hårdt, men også skørt. Jeg er ikke sikker på det er den
optimale måde at hærde bremseskiver på.
--
Robert Piil
http://piil.org/
Nu har knægten fået sin egen weblog
http://victor.piil.org

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste