Tuning af diesel - HK eller NM?
Fra : HKN

Dato : 28-06-05 08:39

Hej,

Når jeg ser på alle de muligheder der findes for at chiptune en dieselbil,
så er der stor forskel i forbedringerne af hhv HK og NM? Langt de fleste
opgiver dog NM ved det samme antal omdrejninger.

Hvad er vigtigst - HK eller NM?

-Henrik

It has removed 94 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 11:46

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> så er der stor forskel i forbedringerne af hhv HK og NM? Langt de fleste
> opgiver dog NM ved det samme antal omdrejninger.

Som andre hylede op over med HID pærer, så er det også ulovligt at chiptune
en bil.

Jeg ville foretrække flere Nm hvis valget var så enkelt. Det er mere
behageligt når man ikke skal presse motoren så meget op i omdrejninger for
at få den til at flytte sig. Honda-ejere er sikkert uening med mig.

--
Tom

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 29-06-05 00:08

> Som andre hylede op over med HID pærer, så er det også ulovligt at chiptune
> en bil.

Så vidt som jeg har læst mig frem til, så må styreboksen godt
modificeres på biler fra før 2001.
Men der skal selvfølgelig foreligge papirer på forurening og ydelse.
Hvis ydelsen overstiger +20%, og det i øvrigt er dokumenteret (eks. TÜV)
at bilen stadig er forsvarlig med den ekstra ydelse, skal bilen vurderes
med henblik på betaling af ekstra registreringsafgift.
Så disse gamle biler kan efter min bedste overbevisning chiptunes lovligt.

Forsikringsselskabet skal også have godkendelsespapirerne + synsrapporten.

Eks. fik jeg tilbud der sagde + kr. 1200/år fra 150hk til 193hk.
Får man ikke bilen forsikret med den nye ydelse, så kan man komme
rigtigt i klemme hvis man bliver impliceret i et uheld.
Forsikringsselskabet betaler, men kan gøre regres.

Efter 2001 må styreboksen ikke modificeres, og bilfabrikanterne skal
sikre at den ikke umiddelbart kan åbnes og modificeres.

Hvis man vil løbe risikoen så er der mange smarte dimser der kan koble
chiptuning til og fra som man nu ønsker det (før/efter syn).

Alt det ovenstående er hvad jeg fandt ud af, og hvordan jeg tolker de
paragraffer jeg har læst.

Og min Golf får aldrig mere end 150hk. Det er alt for kostbart, og hvis
man snyder, er det alt for risikabelt.

--
Tonny

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 07:21

"Tonny Sejr Kromann" <dknixer@hotmail.com> wrote in message

> Så vidt som jeg har læst mig frem til, så må styreboksen godt
> modificeres på biler fra før 2001.

Det må alle biler, men så skal der foretages en "enkeltgodkendelse" i stedet
for en typegodkendelse. "SBI" vil sikkert tage sig godt betalt for dette.

> [...]
> med henblik på betaling af ekstra registreringsafgift.
> Så disse gamle biler kan efter min bedste overbevisning chiptunes lovligt.

ja, men i praksis tvivler jeg på at så meget som EN ENESTE chiptunet har
denne godkendelse. Jeg har hørt priser på over 20.000 Kr for at få lavet
denne test og har endnu ALDRIG hørt om nogen der har fået lavet
den.....dermed er det kun teoretisk at det KAN lovliggøres.

> [...]
> rigtigt i klemme hvis man bliver impliceret i et uheld.
> Forsikringsselskabet betaler, men kan gøre regres.

Såfremt de kan påvise at det har været en medvirkende årsag til ulykken.

> [...]
> chiptuning til og fra som man nu ønsker det (før/efter syn).
>
> Alt det ovenstående er hvad jeg fandt ud af, og hvordan jeg tolker de

Et, er de retningslinier der står i detailforskrifter for motorkøretøjer,
noget andet er hvad det koster i praksis. Det bliver så dyrt at få godkendt
at ingen privatperson vil gøre det og chiptuningsfirmaer gider åbenbart
heller ikke forsøge, eller også chiptuner de så mange forskellige modeller
at det ikke vil være økonomisk rentabelt hvis det skal typegodkendes.

> Og min Golf får aldrig mere end 150hk. Det er alt for kostbart, og hvis
> man snyder, er det alt for risikabelt.

Tja så kan man lige så godt købe en bil med en stor motor fra starten.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-05 12:10

HKN skriver:

> Når jeg ser på alle de muligheder der findes for at chiptune en dieselbil,
> så er der stor forskel i forbedringerne af hhv HK og NM?

Ja, hvor meget vil du forurene ekstra, skru op til den ryger og skru
lidt ned igen.

Og bed til at der er ingen der laver røggsmåling på den i ved ekstra
effekt.

> Langt de fleste
> opgiver dog NM ved det samme antal omdrejninger.

Ja, Nm er evnen til at sejtrække, Hk er evnen til at køre stærkt (og
kommer ud fra Nm x omdrejninger), jeg foretrækker Nm, så man er fri for
at skifte gear.

Klaus (så vælg dog en større motor)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-06-05 13:11

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>

> Ja, Nm er evnen til at sejtrække, Hk er evnen til at køre stærkt (og
> kommer ud fra Nm x omdrejninger), jeg foretrækker Nm, så man er fri for

Hvorfor leveres dieslbiler så med 6 gear???!

> Klaus (så vælg dog en større motor)

Du har så inderligt ret.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 13:25

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse |
| Hvorfor leveres dieslbiler så med 6 gear???!

Jeg har en lumsk mistanke om at, det er for at skåne gearboxen for det
dræbende moment fra en dieselmotor. Ellers var det da oplagt at nøjes med en
2-3 gear i en diesel.

| Du har så inderligt ret.

Enig

Fra : Henrik B.

Dato : 28-06-05 13:38

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en lumsk mistanke om at, det er for at skåne gearboxen for det
> dræbende moment fra en dieselmotor. Ellers var det da oplagt at nøjes med
> en
> 2-3 gear i en diesel.

Korrekt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-05 16:59

Roberto Saldo skriver:

> Hvorfor leveres dieslbiler så med 6 gear???!

Popsmart ???

Firmavito'en med 6 gear kunne godt nøjes med 4.

Min nye golf kunne sagtens nøjes med 4, heraf det sidste højere gearet
en 5'e i dag.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 17:41

> [...]
>
> Firmavito'en med 6 gear kunne godt nøjes med 4.
>
> Min nye golf kunne sagtens nøjes med 4, heraf det sidste højere gearet

Min morfar' bil har også moment nok til at kunne nøjes med 4 gear i stedet
for 5. Især i "byen" irriterer det mig at man skal sidde og hakke sig frem
gennem så mange gear.
Med byen mener jeg det område jeg bor i hvor man må køre 70 Km/t men har der
er så mange lysreguleringer at det er precis som i centrum af en storby.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 06:44

Især i "byen" irriterer det mig at man skal sidde og hakke sig frem
| gennem så mange gear.

Men det er tilladt at springe over, jeg bruger fx. sjældent 3'ide. Men det
er nu rat at have i baghånden ;).