Tog dyrere end bil - yeah right!
Fra : Otto J.

Dato : 22-06-05 08:51

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2514361

Der er nogen der trænger til at lære noget om matematik... Det kan altså
godt ske at priserne på den offentlige transport er stærkt stigende (hvilket
absolut også er et problem i mine øjne), men det får nu ikke toget til at
være et dyrere alternativ til bilen... Medmindre jeg køber en 3L, så vil min
udgift til brændstof alene stort set være den samme som jeg bruger i
togbilletter nu, og med en lidt ældre bil formentligt højere. Så vil jeg
gerne vide hvor TV2 finder en gratis forsikring, for slet ikke at snakke om
en bil der ikke er afskrivning på...

Dét der det store problem med den slags overskrifter er at de potentielt set
kan påvirke politikernes holdning til hvorvidt biler er for dyre eller ej. I
overmorgen husker folk kun overskriften, ikke selve teksten - der kun taler
om benzinpriser, ikke de samlede omkostninger ved at køre bil - og kun taler
om stigning og fald, ikke om hvad der er dyrest eller billigst.

Mvh. Otto

Fra : JS

Dato : 22-06-05 08:59

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3L, så vil min udgift til brændstof alene stort set være den samme som jeg
> bruger i togbilletter nu, og med en lidt ældre bil formentligt højere.

Mon ikke pendlerkort er fraregnet?
Hvis der sammenlignes med enkeltbilletter er det noget dyrere at køre i tog.

Fra : Otto J.

Dato : 22-06-05 09:11

> Mon ikke pendlerkort er fraregnet?

Den pågældende nyhed gælder stigning/fald i prisen på en enkeltbillet vs.
benzinprisen.

> Hvis der sammenlignes med enkeltbilletter er det noget dyrere at køre i
> tog.

Er det? Så skal det godt nok også være en billig øse man kører rundt i...
Jeg kører fra Horsens til Århus (i tog) hver dag (eller rettere hver
arbejdsdag). Det ville koste lidt over 2100,- i enkeltbilletter. Hvilken bil
skal jeg købe for at holde de samlede udgifter ved 1700 km kørsel om måneden
under 2100,-?

Bortset fra dét, så var min pointe at man skal sammenligne æbler med æbler.
Der er jo ingen pendlere der kører på enkeltbillet, så dén sammenligning er
jo ligegyldig. Det relevante er at sammenligne med pendlerkortet, og det
koster knap 1200,- om måneden.

Hvis man SKAL bruge sammenligningen til noget, så skulle det være at der i
forhold til bus og tog ikke ville være noget i vejen for at hæve
benzinpriserne for at kunne sænke registreringsafgiften.

Mvh. Otto

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-06-05 09:21

Hej,

On Wed, 22 Jun 2005 10:11:19 +0200, "Otto J." <hifiotto@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>skal jeg købe for at holde de samlede udgifter ved 1700 km kørsel om måneden

Vi er to der pendler fra Eslöv i Sverige til Kbh. Enkeltbillet koster
cirka 120 kr. De ville blive 480 kr/dag eller lige 9600 kr/md...

Du har helt ret.

** Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-05 09:30

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in

> Mon ikke pendlerkort er fraregnet?
> Hvis der sammenlignes med enkeltbilletter er det noget dyrere at køre
> i tog.

Well... hvis jeg tager prisen på fx. en køretur fra Århus til København,
så er det dælme meget dyrere at køre i bil. Det koster v. DSB 292kr at
tage toget (normal voksen billet). Iflg. Krak er der 300km (banegård til
banegård) og hvis det skal være billigere skal du finde en bil der kun
koster dig 1kr/km at køre i. Og her er slet ikke regnet de 200kr det
koster at køre over storebæltsbroen! Så er vi nede på 100kr/300km det får
du altså ikke nogen bil til at køre det for (ok regnestykket bliver mere
fornuftigt jo flere mennesker du putter i bilen)

Jeg mener man plejer at sige en ny bil koster 1.5kr/km + brændstof som så
i de fleste tilfælde bliver omkring 0.75kr/km med nuværende priser.

Så det er et meget svært regnestykke at stille op, for der er dels ikke
afsat penge til rep (det kommer der med 112% garanti) og forsikring og
lign. er også meget variabelt. At prisen for offentlig transport er
steget kan vel heller ikke undre så mange. En del af selskaberne er jo
blevet privatiseret med krav om at de skal vise fornuftige regnskaber.
Hvis de var rigtig offentlige så var det jo bare et spørsgmål om at åbne
for den store pengekasse (statskassen) og så rigtig socialt lade alle
betale for at køre offentlig transport.

Der er så også nogle ting ved at have bil som ikke kan gøres op i penge.
Det at man ikke er bundet af faste tider for hvornår bus og/eller tog
kører er en frihed der er svær at prissætte. Noget andet er ens brug af
bilen, fx. vil det være voldsomt upraktisk for mig at køre mellem Århus
og Aalborg med komplet dykkerudstyr via offentlige transportmidler (hvis
jeg overhovedet for lov til at køre med al det udstyr, dragt, vest, 15L
flaske, 12kg bly og meget andet sjov). derudover vil køreturen blive
bus->tog->bus hvor hver bus tager 30-45 mins

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-05 09:34

Thomas Rasmussen skriver:

> Well... hvis jeg tager prisen på fx. en køretur fra Århus til København,
> så er det dælme meget dyrere at køre i bil. Det koster v. DSB 292kr at
> tage toget (normal voksen billet).

Så tager du lige turen 2 personer en fredag eftermiddag til en søndag
enftermiddag (lang weekend i København).

Der vinder bilen, hvis man har den i forvejen...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-05 09:48

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Thomas Rasmussen skriver:

> Så tager du lige turen 2 personer en fredag eftermiddag til en søndag
> enftermiddag (lang weekend i København).
>
> Der vinder bilen, hvis man har den i forvejen...

Ja, men "kun" med 200kr (600kr til benzin og 400kr til broen, kontra 1200
for toget) men du har jo så også lige brugt måske 200.000kr på at købe den
bil, for så mange penge kan du altså få rigtig mange togture Det der er
problemet er at man i medierne idag ikke vil tage alle de andre udgifter
der er med når man har bil. Det er jo blandt mange medier ikke velset at vi
dumme egoistiske billister skal have lov til fortsat at bevæge os frit.
Derfor vil de oftest fremstille det at have bil, som værende en dejlig
billig gode som sagtens kunne beskattes mere end det allerede er. Dagens
artikler er netop et resultat af dette, og har intet hold i virkeligheden
da benzinudgifterne sådan set kun er en lille del i det store regnestykke
når man er bilejer.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-05 14:55

Thomas Rasmussen skriver:

> Ja, men "kun" med 200kr (600kr til benzin

Er du da rablende vanvittig ?
640 km = 2/3 tank eller 300 kr.

> og 400kr til broen, kontra 1200
> for toget) men du har jo så også lige brugt måske 200.000kr på at købe den
> bil

Den har jeg i forvejen. Konen skal på arbejde og svigermor bor 115 km i
en retning, hvor offentlig transport er krop umuligt.

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 19:09

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> Det er jo blandt mange medier ikke velset at vi
> dumme egoistiske billister skal have lov til fortsat at bevæge os frit.

Der er ikke ret mange journalister, der ikke selv har bil. Og kig engang på
P-pladsen foran et bladhus ... så vil du opdage, at det sjældent er gamle
øser, de oser rundt i i medieverdenen. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Leonard

Dato : 22-06-05 09:54

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Så tager du lige turen 2 personer en fredag eftermiddag til en søndag
>enftermiddag (lang weekend i København).

Hvorfor f***** skulle man det ?
- jeg kan forstå den omvendte tur, men at holde weekend i København,
det er da unaturligt ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Henrik B.

Dato : 22-06-05 09:12

> [...]
> vil jeg gerne vide hvor TV2 finder en gratis forsikring, for slet ikke at
> snakke om en bil der ikke er afskrivning på...

*Tsk tsk* Otto! Hvis du så indslaget, så sagde de at beregningen kun var ud
fra brændstofprisen.

Fra : Otto J.

Dato : 22-06-05 09:23

> *Tsk tsk* Otto! Hvis du så indslaget, så sagde de at beregningen kun var
> ud fra brændstofprisen.

Jeg har ikke set indslaget, jeg taler om nyheden på tekst-tv og deres
hjemmeside. Og her er _overskriften_ "Tog og bus er langt dyrere end bil".
Det er jo en yderst forkert konklusion af den artikel som overskriften
dækker over, det er sådan set bare dét jeg vil sige. Så hvis du vil tsk'e af
nogen, så gør det af TV2, det er deres fejl, ikke min...

Mvh. Otto

Fra : JS

Dato : 22-06-05 09:41

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3119752/

Fra : Thomas H.

Dato : 22-06-05 09:51

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3119752/

Gad vide hvem der kommer til at betale det loft, trafikministeren vil lægge
på billetpriserne?
I det hele taget utroligt at den slags historier kan have overskrift i alle
medier, uden at ÉN eneste hæfter sig ved at folk skal betale 180% afgift
bare for at få en bil, og at forsikringer og alle andre afgifter er steget -
men det kræver jo at journalister tænker og ikke bare er talerør!

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 19:24

> [...]

> Det er jo en yderst forkert konklusion af den artikel som overskriften
> dækker over, det er sådan set bare dét jeg vil sige.

Jamen der er DIN konklusion - baseret på overskriften - der er forkert. Så
du har kun dig selv at klandre for den forkerte konklusion. *S*

Du KUNNE have forestillet dig, at det handlede om, at det er dyrere at købe
et tog og en bus end at købe en bil... hvilket endda ville være rigtigt nok.
Det ville dog stadig ikke være dækkende for artiklens indhold.

Du har vist i stedet konkluderet noget, der er lige så lidt dækkende og lige
så lidt korrekt...... at det måtte handle om, at når alle udgifter er taget
med, er bilen billigst... og så bliver du "mopset" (?) over, at indholdet er
et andet, end du har gættet på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Otto J.

Dato : 22-06-05 19:43

> Jamen der er DIN konklusion - baseret på overskriften - der er forkert. Så
> du har kun dig selv at klandre for den forkerte konklusion. *S*

Øh - overskriften ER en konklusion... "Tog og bus er dyrere end bil" -
hvordan kan man fortolke dét? Nedenunder er der så en artikel der ikke
hænger sammen med overskriften. Det kalder jeg en forfejlet konklusion.

Mvh. Otto

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 20:13

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øh - overskriften ER en konklusion...

Jeps... konklusionen er baseret på artiklens indhold, der drejer sig om
udgiften til henholdsvis billet og brændstof.

> "Tog og bus er dyrere end bil" - hvordan kan man fortolke dét?

På flere måder... hvis man nøjes med de syv ord og stopper der.

Eksemplvis kunne man, som jeg skrev i foregående indlæg, konkludere, at
overskriften betyder, at et tog og en bus er dyrere at anskaffe end en
bil......

Man kan konkludere, at når alle udgifter regnes med, så er tog og bus
dyrest.

Begge konklusioner er forkerte i forhold til, hvad artiklen handler om!

> Nedenunder er der så en artikel der ikke hænger sammen med overskriften.
> Det kalder jeg en forfejlet konklusion.

Jeg synes det hænger fint nok sammen. Det er jo KUN en sammenligning af
udgiften til benzin og billet. Vi ved godt allesammen, at der er andre
udgifter.

Det er lige som at konkludere, at "Dagplejebørn er billigere end
børnehavebørn". Vi ved godt allesammen, at der er andre udgifter forbundet
med at have børn end udgifterne til pasning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 11:39

Glem det, vi har tydeligvis ikke samme opfattelse af hvad en overskrift går
ud på.

Mvh. Otto

Fra : Thomas H.

Dato : 22-06-05 09:19

> [...]
taler
> om stigning og fald, ikke om hvad der er dyrest eller billigst.

Ja det er nogle imponerende folk man har siddende rundt omkring i
forskellige råd og interesseorganisationer, med nogle imponerende
lommeregnere.
Jeg synes de folk der hykler skulle prøve at købe en bil, og så se om deres
økonomi bliver bedre.

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 10:16

> Der er nogen der trænger til at lære noget om matematik...

Mine forældre bor i Vejen, og jeg selv i Randers. En tur frem og tilbage med
DSB, for fruen og jeg vil beløbe sig i 840 kr. + 80 kr. til pladsbilletter
( man skal jo betale ved siden af for at være sikker på at kunne sidde ned )

Ialt 920 kr.

Fruens forældre bor i Silkeborg. En tur med bus koster 232 kr.

Derforuden har vi hver et månedskort til bybussen for at komme i skole.
Beløber sig til 2 gange 290 kr.

Så med et forældrebesøg pr. måned og daglig transport, vil udgiften for et
år være 20784 kr.

Det samlede antal kilometer kørt er ca. 10000

Min gamle Honda gik 12 km/l. Det er ca. 8000 om året til benzin. 2800 kr.
til vægtafgift. 4000 kr. til ansvarsforsikring. Ialt omkostninger til bil :
14800.

Det giver en difference i bilens favør på knap 6000 kr. Det burde jeg nok
kunne holde den kørende for i reparationsudgifter på årsbasis.

Og herfra er alt hvad jeg kører af kilometer med en lille besparelse,
såfremt jeg har bil selvfølgelig, hvad jeg pt. ikke har råd til på S.U.

Men matematikken de kommer med, passer vel meget godt.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 22-06-05 11:40

"

> [...]
> :
> 14800.
>
> Det giver en difference i bilens favør på knap 6000 kr.

Afskrivning?
Fik du bilen gratis?

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 12:28

> Afskrivning?
> Fik du bilen gratis?

Nej det gjorde jeg ikke, det var for at stille et forbrugsregnskab op. Man
kan købe biler fra 10000 kr og opefter. At inddrage en en ny bil til 400000
kr, ville være utopi i denne sammenhæng.

Men jeg kan jo vælge at indregne en søndagsudflugt 2 gang om måneden. Så
skulle bilen også være betalt.

Vi kan godt blive enige om at priserne for omkostninger til en bil er
urimelige. Men når man tænker på pris kontra de muligheder der ved at have
en bil. Så har jeg svært ved at forstå at prisen for offentlig transport
skal være så høj.

I bilen kører du fra Udgangspunkt til destination.

Med tog skal du have en taxi til stationen. Tog videre til næste station, og
herfra videre igen med taxi.

Vil du købe et møbel på tilbud, kan du hente det i bil. Har du ikke bil,
skal det sendes. Har du tjekket de fragtpriser møbelforretninger tager ?
Sidst gav vi 200 kr. for at få tilsendt et saml selv skab. Forretningen
ligger 4 km fra bopælen. Det koster måske 20 i benzin, højt sat.

Så alt i alt falder det ud til bilens fordel, medmindre man selvfølgelig vil
have en bil til en halv million. Men så sidder du sgu også noget mere
behagligt end i tog og bus

Mvh
Jan Rysz

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-06-05 12:44

Michael Kirkegaard wrote:
> "

> Afskrivning?
> Fik du bilen gratis?

Fik du toget gratis???
I think not my friend!
Vi har alle betalt tog, busser metro, broer You name it, indtil flere gange over skatten.

Mvh
Roberto

Fra : SG

Dato : 22-06-05 18:12

Roberto Saldo <rs@yahoo.com> wrote in

> Fik du toget gratis???
> I think not my friend!
> Vi har alle betalt tog, busser metro, broer You name it, indtil flere
> gange over skatten.
>
> Mvh
> Roberto

Øhh, skatten har vi jo alle betalt, så den kan du da ikke drage ind i
sammenligningen.

Hvis dem der tager toget også betaler til vores billån, så har du ret, men
det gør de jo ikke. Godt nok får vi et lille skattefradrag for at betale
renter af vores billån, men dem betaler vi så rigeligt igen gennem de
skyhøje registreringsafgifter, vægtafgifter, synsafgifter mv.

Og de afgifter betaler togrejsende jo i øvrigt heller ikke.

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 19:27

"SG" <ssamsonice-FD@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øhh, skatten har vi jo alle betalt, så den kan du da ikke drage ind i
> sammenligningen.

Hvis vi ikke kan drage skatten ind i sammenligningen, fordi vi har betalt
den, kan vi vel heller ikke drage den betalte bil ind i beregningen.

> Hvis dem der tager toget også betaler til vores billån, så har du ret

Jeg afdrager hver eneste måned til kollektiv trafik via skatten.
Bilen er derimod betalt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Otto J.

Dato : 22-06-05 19:45

> Hvis vi ikke kan drage skatten ind i sammenligningen, fordi vi har betalt
> den, kan vi vel heller ikke drage den betalte bil ind i beregningen.

Jo da. Det er jo hamrende ligegyldigt om vi regner skatten med ind i
beregningen eller ej, for den er uafhængig af om vi vælger toget eller
bilen.

> Jeg afdrager hver eneste måned til kollektiv trafik via skatten.
> Bilen er derimod betalt.

Det betyder jo ikke at den ikke har kostet penge. Jeg kunne også have købt
et årskort til toget i januar, det betyder da ikke at jeg ville køre gratis
nu.

Mvh Otto

Fra : SG

Dato : 22-06-05 20:00

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in

> Jo da. Det er jo hamrende ligegyldigt om vi regner skatten med ind i
> beregningen eller ej, for den er uafhængig af om vi vælger toget eller
> bilen.

Lige præcis.

Bilejere har jo betalt for både finansiering af toget (igennem skatten) og
bilen (via egen lomme), mens togpassagerer kun har betalt for finansiering
af toget (gennem skatten).

Altså skal man huske at regne bilens finansieringspris med i udgifterne i
at køre bil, mens togets finansieringsudgifter er lige meget i denne her
sammenhæng.

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 20:20

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det betyder jo ikke at den ikke har kostet penge.

Nej bestemt ikke. Men toget har sørme heller ikke være gratis for mig.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 22-06-05 20:46

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej bestemt ikke. Men toget har sørme heller ikke være gratis for mig.

Ikke nok med det, du har også været med til at betale vejene og nu skal du
også være med til at betale nogen nye skinner.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 20:57

> Ikke nok med det, du har også været med til at betale vejene og nu skal du
> også være med til at betale nogen nye skinner.

Og det gør jeg gerne - betaler til både det ene og det andet. Jeg betaler
såmænd også for benzin uden at få tudefjæs.... men jeg vil til gengæld IKKE
give 15 kr. for en flaske drikkevand.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 22-06-05 21:09

> [...]

> såmænd også for benzin uden at få tudefjæs.... men jeg vil til gengæld
> IKKE give 15 kr. for en flaske drikkevand.

Det kommer du til uanset, hvad du så gør ... betale for alt .... med mindre
du modtager de løn fra/via staten.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 22:09

> Det kommer du til uanset, hvad du så gør ... betale for alt .... med
> mindre du modtager de løn fra/via staten.

Øhhh... skrev jeg noget om at ville slippe? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 22-06-05 22:49

KLIP

> Øhhh... skrev jeg noget om at ville slippe? *S*

Slet ikke, men staten har den mulighed at trykke flere penge, det har ingen
andre.

De må gå ned med flaget, det gør staten aldrig..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 23:18

> Slet ikke, men staten har den mulighed at trykke flere penge, det har
> ingen andre.
> De må gå ned med flaget, det gør staten aldrig..;)

Fatter ikke en meter af, hvad dit budskab er.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 22-06-05 23:27

KLIP

> Fatter ikke en meter af, hvad dit budskab er.

Du vil altid komme til at betale, lige gyldigt hvad.

Fatter du da ikke det..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 23:38

> Du vil altid komme til at betale, lige gyldigt hvad.

Hvad er det, jeg altid vil komme til at betale?

> Fatter du da ikke det..?

Nej... jeg fatter ikke overhovedet, hvad du mener! Sorry, men det gør jeg
altså ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 22-06-05 23:39

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er det, jeg altid vil komme til at betale?

Vand der vil koste 15 kr. literen, benzin til skyhøje priser, afgifter,
fejltagelser osv. osv.

> Nej... jeg fatter ikke overhovedet, hvad du mener! Sorry, men det gør jeg
> altså ikke.

Det er jeg ked af.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lisbeth

Dato : 22-06-05 23:42

> Vand der vil koste 15 kr. literen,

Jeg talte om vand, der står i plasticflasker i supermarkedet og på
tankstationen. Bestemmer godt nok selv, om jeg vil købe sådanne flasker.

Bestemmer sørme også selv, om jeg vil betale de øvrige ting... det er jo
konsekvensen af at jeg har valgt at bo i DK.... med de afgifter, skatter
etc. der er i dette samfund.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 22-06-05 23:52

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg talte om vand, der står i plasticflasker i supermarkedet og på
> tankstationen. Bestemmer godt nok selv, om jeg vil købe sådanne flasker.

Det holder nok ikke der.

> Bestemmer sørme også selv, om jeg vil betale de øvrige ting... det er jo
> konsekvensen af at jeg har valgt at bo i DK.... med de afgifter, skatter
> etc. der er i dette samfund.

Så lang tid du kan betale, men på den anden side, kan du ikke betale, så
betaler du jo alligevel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 11:38

> Nej bestemt ikke. Men toget har sørme heller ikke være gratis for mig.

Hør nu her: Om du regner ud om bilkørsel er dyrere end togkørsel, eller om
du regner bilkørsel+skat/afgifter for tog+skat/afgifter for veje er dyrere
end togkørsel+skat/afgifter for tog+skat/afgifter for veje, det ændrer jo
ikke på om det er A eller B der er dyrest. Havde du ikke matematik i skolen?
Ergo, at vi betaler skat til tog og veje, ændrer ikke en dyt på om det er
billigst for mig at taget toget eller købe en bil. Det kan da ikke være så
svært?

Mvh. Otto

Fra : Henrik B.

Dato : 24-06-05 15:18

> Jo da. Det er jo hamrende ligegyldigt om vi regner skatten med ind i
> beregningen eller ej, for den er uafhængig af om vi vælger toget eller
> bilen.

Nope. Hvis ingen valgte toget, eller bussen, vil jeg vædde med, at vi kunne
spare noget i skat.

Fra : Torben Madsen

Dato : 23-06-05 10:04

"Rysz (8900)" <rysz(snabel)rysz(dot)net> skrev i en meddelelse

> [...]
> såfremt jeg har bil selvfølgelig, hvad jeg pt. ikke har råd til på S.U.
>
> Men matematikken de kommer med, passer vel meget godt.

???? - Du argumenterer lige ovenfor for at der skulle være penge for dig at
spare ved at have bil istedet for at køre med den offentlige trafik. Men så
slutter du af med, at du alligevel ikke har råd til at have bil, fordi du er
på S.U.

Er du radikal, eller ved du egentlig godt inderst inde, at tingene alligevel
ikke hænger helt sådan sammen, som du beskriver det her?

mvh
Torben Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 10:23

"Torben Madsen" <torben@vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

| Er du radikal, eller ved du egentlig godt inderst inde, at tingene
alligevel
| ikke hænger helt sådan sammen, som du beskriver det her?

Det er sgu' da klart, han skriver at han ikke har startkapital til at komme
til at spare penge. For det er som bekendt dyrt at være fattig, læs; så har
man ikke de samme muligheder.

Fra : BJ

Dato : 23-06-05 10:31

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> komme
> til at spare penge. For det er som bekendt dyrt at være fattig, læs; så

Er 'fattig' ikke ved at være et udfaset ord i Danmark.... burde man ikke
sige 'mindrebemidlet'..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-06-05 10:40

BJ wrote:
> [...]
>
> KLIP

> Er 'fattig' ikke ved at være et udfaset ord i Danmark.... burde man ikke

Insolvent er et bedre ord.
Fattig er ikke et brugbart ord mere.

Mvh
Roberto

Fra : BJ

Dato : 23-06-05 10:41

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Insolvent er et bedre ord.
> Fattig er ikke et brugbart ord mere.

Insolvent, den køber jeg:

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3122314/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 10:43

| Er 'fattig' ikke ved at være et udfaset ord i Danmark.... burde man ikke
| sige 'mindrebemidlet'..?

"Fattig" er jo relativt, hvis man ønsker, og kan se et reelt behov, for sin
egen bil, men ikke har adgang til "midler", startkapital, så er man da
fattig i dagens DK. . Så kan man kalde det hva' man vil :).

Fra : BJ

Dato : 23-06-05 10:48

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> egen bil, men ikke har adgang til "midler", startkapital, så er man da
> fattig i dagens DK. . Så kan man kalde det hva' man vil :).

Jeg er rig, jeg har råd til og kan spise 4 frikadeller om dagen.

Det går rigtig skidt, jeg har råd til og kan spise 3 frikadeller om dagen.

Jeg er fattig og sulter som ind i helvede, jeg kun råd til at spise 2
frikadeller om dagen.

:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-06-05 10:52

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> "Fattig" er jo relativt, hvis man ønsker, og kan se et reelt behov, for sin
> egen bil, men ikke har adgang til "midler", startkapital, så er man da
> fattig i dagens DK. . Så kan man kalde det hva' man vil :).

Der er for mange i landet der bruger penge de ikke har.
De kører i en flot bil, men det gør dem ikke rige (modsat fattige).
Derfor 'insolvent'.
Det er et generelt problem at man forveksler 'ødsel' med 'rig'.

Mvh
Roberto (nærrig og solvent)

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 11:01

> Er 'fattig' ikke ved at være et udfaset ord i Danmark.... burde man ikke
> sige 'mindrebemidlet'..?

Kald det hvad du vil.

Der findes stadig nogle i DK, der skal vende de små mønter for at spise og
må bo i bakteriebefængte lejligheder, hvoraf min er af samme definition, men
det er så fordi jeg har valgt at få en uddannelse, så det er jeg selv skyld
i.

Men hvis man hænger fast i en situation, såsom dårlige boligforhold eller
ikke have råd til transport, på grund af manglende midler, så er man i mine
termer fattig. Hvorimod man gerne vil flytte til noget større eller have en
nyere bil, men ikke kan på grund indkomststørrelser, så er man mindre
bemidlet.

Jeg ligger efter egen mening, midt mellem de 2 definitioner. Men igen er det
valg jeg selv har taget. Jeg kunne sikkert have blokket mine forældre for en
større sum, som så mange andre, men jeg sætter en ære i at klare mig selv.

Tror i øvrigt vi skulle lukke debatten her eller fortsætte andetsteds. Vi er
ved at være noget langt fra prisen på bil kontra bus/tog.

Mvh
Jan Rysz

Fra : BJ

Dato : 23-06-05 11:06

"Rysz (8900)" <rysz(snabel)rysz(dot)net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kald det hvad du vil.

'Fattig' er et nøje defineret ord, så det vil jeg ikke:

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=fattig

http://www.makeashorterlink.dk/bd8ecdb7

.... men ellers har du ret i det sidste.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 10:36

> Er du radikal, eller ved du egentlig godt inderst inde, at tingene
alligevel
> ikke hænger helt sådan sammen, som du beskriver det her?

Tingene hænger fint sammen i regnestykket. Problemet på nuværende tidspunkt
er at jeg skal have en startkapital til bilen, forsikringen og vægtafgiften.
Den startkapital er sgutte nem at skrabe sammen på en S.U. Havde jeg kunnet
indbetale det hele løbende pr. måned som med alt andet, så havde jeg købt en
bil, men sådan fungere det jo ikke altid.

Og ja, jeg er ved at sparer op. Og nej, jeg er ikke radikal, for så havde
jeg haft råd til mindst 2 biler.

Mvh
Jan Rysz

Fra : BJ

Dato : 23-06-05 10:38

"Rysz (8900)" <rysz(snabel)rysz(dot)net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og nej, jeg er ikke radikal, for så havde
> jeg haft råd til mindst 2 biler.

LOL .... jep, du skal jo både frem og tilbage.

PS: Er du søn af Rysz i Snoghøj..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 10:50

> PS: Er du søn af Rysz i Snoghøj..?

Nope. Dog ikke utænkeligt at vi er i familie, jeg har aldrig lavet research
på stamtræet

Mvh
Jan Rysz

Fra : BJ

Dato : 23-06-05 10:51

"Rysz (8900)" <rysz(snabel)rysz(dot)net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nope. Dog ikke utænkeligt at vi er i familie, jeg har aldrig lavet
> research
> på stamtræet

O.k., jeg kender/kendte en Michael i det område..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 24-06-05 15:22

> O.k., jeg kender/kendte en Michael i det område..

Orgel-/klaverspiller?

Fra : BJ

Dato : 24-06-05 15:25

KLIP

> Orgel-/klaverspiller?

Med videre...jep..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 24-06-05 17:00

> Med videre...jep..

Gik i sin tid på HF med Michaels daværende Brasilianske kone - Claudia.
Michael gik et par klasser over mig. Han staves iøvrigt: Rüsz.

Fra : BJ

Dato : 24-06-05 17:11

KLIP

> Gik i sin tid på HF med Michaels daværende Brasilianske kone - Claudia.
> Michael gik et par klasser over mig. Han staves iøvrigt: Rüsz.

Oki doki.

Det er da også rigtigt. Jeg har ikke set/talt med ham de sidste (+)10 år.

Han smuttede vist over i IT indenfor branchen/koncernen.

Hvis du ser ham, så hils og sig jeg håber tingene har flasket sig for ham
som det har for mig..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 11:42

> Tingene hænger fint sammen i regnestykket. Problemet på nuværende
> tidspunkt
> er at jeg skal have en startkapital til bilen, forsikringen og
> vægtafgiften.

Det beviser jo bare at der er nogen der ikke har hørt efter i skolen. Man
skal bare lige brænde 50.000,- af først, SÅ er det billigere at køre bil?
Startkapitalen og om nødvendigt finansieringen af denne må nødvendigvis
indgå i regnskabet. Ellers er det jo ikke et retvisende regnskab for hvad
det reelt koster at køre i bilen! Bilen har ikke været gratis bare fordi du
har betalt den.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 11:53

> Det beviser jo bare at der er nogen der ikke har hørt efter i skolen. Man
> skal bare lige brænde 50.000,- af først, SÅ er det billigere at køre bil?

Jeg kan sagtens få regnestykket til at gå op. Det der er galt her at rejse
kapitalen i starten. Med toget kan jeg betale hvergang jeg skal afsted,
hvorimod jeg med bilen skal smide tyve tusser på bordet inden jeg kan gøre
noget.

Det er når jeg dividerer bilen ud på en længerer periode, at den er
billigst. Det troede jeg du kunne læse i mellem linierne ?

Ellers skal vi jo ud i noget med at hjemrejsen er gratis med toget, fordi
jeg købte returbillet på udrejsen, så jeg har kun betalt en gang.

Se det dog i større perpektiv

Mvh
Jan Rysz

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 12:21

> Det er når jeg dividerer bilen ud på en længerer periode, at den er
> billigst. Det troede jeg du kunne læse i mellem linierne ?

Jeg så kun at du glemte at indregne selve investeringen i udgiften...

> Ellers skal vi jo ud i noget med at hjemrejsen er gratis med toget, fordi
> jeg købte returbillet på udrejsen, så jeg har kun betalt en gang.

Det er jo lige præcis sådan jeg mener du regner! Du kigger på hvad det
koster at køre i bilen når du _har_ købt den. Og du forudsætter iøvrigt også
at ansvarsforsikringen koster 4000,- - tillykke med det, så må du meget
gerne vise mig hvor jeg det første år kan få en ansvarsforsikring til
4000,-...

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 13:09

> Det er jo lige præcis sådan jeg mener du regner! Du kigger på hvad det
> koster at køre i bilen når du _har_ købt den.

En bil til 10000 kr. på 4 år er 2500 om året. Du skal ikke rejse meget for
at holde de penge hjemme også.

Jeg kan godt se det ikke holder hvis du kun køre mellem hjem og
arbejdsplads, men det er de færreste der ikke tager en afstikker en gang i
mellem. Hvis fruen og jeg vil til stranden, koster det ca. 200 kr. med bus
til fjellerup. Der er 75 km tur-retur. Det koster max 100 kr i bil.

Det jeg mener er jo mere du køre, jo billigere bliver bilen. Hvis du sidder
hjemme hele året og kun besøger faster anna i københavn til jul, ja så
smutter udregningen selvfølgelig.

Og du forudsætter iøvrigt også
> at ansvarsforsikringen koster 4000,- - tillykke med det, så må du meget
> gerne vise mig hvor jeg det første år kan få en ansvarsforsikring til
> 4000,-...

Nu har jeg ikke skrevet at det er det første år jeg køre. Jeg har haft
registreret bil før. Men starter du som førstegangsbilist, kan du opnå en
gennemsnitspris på ca. 5000 om året på en periode på 4-5 år ved FDM
forsikring. Sikkert også lavere hvis man gider at sætte sig ned og ringe
lidt rundt.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 29-06-05 21:48

On Wed, 22 Jun 2005 11:15:32 +0200, "Rysz \(8900\)" <rysz(snabel)rysz(dot)net> wrote:

> [...]
>( man skal jo betale ved siden af for at være sikker på at kunne sidde ned )

Med 10 turskort koster det 4x169 = 676. Pladsbilletter burde ikke være
nødvendige på strækningen, med mindre du absolut skal køre på de værste
tidspunkter.

Det var så lige 1968 (eventuelt plus 960) på årsbasis.

>Fruens forældre bor i Silkeborg. En tur med bus koster 232 kr.

Klippekort igen. 172 per gang.

Det var så lige 720 ekstra.

> [...]
>Beløber sig til 2 gange 290 kr.
>
>Så med et forældrebesøg pr. måned og daglig transport, vil udgiften for et

Minus 2688 (3648).

Fra : Robert Piil

Dato : 22-06-05 13:05

On Wed, 22 Jun 2005 09:50:33 +0200, "Otto J." <hifiotto@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>om benzinpriser, ikke de samlede omkostninger ved at køre bil - og kun taler
>om stigning og fald, ikke om hvad der er dyrest eller billigst.

Din fremstilling er lige så forenklet. Selvom den nok gælder i din
specifikke situation.

I min situation, ville man skulle regne med kort, da jeg ikke tager på
arbejde nok dage (arbejder flere steder og nogle gange hjemmefra) til
at et pendlerkort kunne betale sig. På nogle tidspunkter kan jeg slet
ikke tage et tog, uden at skulle tage hjemmefra 5-6 timer før jeg skal
møde (arbejder uden for normale arbejdstider), der skulle jeg så tage
en taxa.I andre tilfælde har jeg mulighed for at køre sammen med en
kollega. I mit tilfælde er bilen uden konkurrence det billigste.

Mere generelt kan der stilles spørgsmål ved hvordan man skal beregne
det.

- Hvormeget koster evt. ekstra transporttid ved en transportform frem
for en anden?

- Hvormange mennesker propper man i bilen?

- Hvor stor en del af afskrivninger og forsikring er det rimeligt at
regne med, hvis man nu alligevel ville have en bil stående i garagen?
(Det er i hvert fald ikke alle der udelukkende holder bil for at køre
til arbejde iden).

Når du beskylder overskrifterne for at være generaliserende og
unuancerede, skulle du passe ekstra på med ikke at falde i den samme
grøft selv.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 22-06-05 21:25

> [...]
> vil jeg gerne vide hvor TV2 finder en gratis forsikring, for slet ikke at
> snakke om en bil der ikke er afskrivning på...

Da jeg for en uge siden skulle til Kbh. for at besøge en kammerat, kostede
en tog + bus billet retur 700kr og mine direkte kørselsudgifter var ca.
700kr - der fik jeg da et sjok, jeg kunne altså komme til kbh. for samme
pris i min privat bil, som med toget. Havde jeg haft bare en med, så havde
det været direkte billigere i bilen. Det er sgu da forrykt. + at jeg sparede
en del tid ved at tage bilen og fik en væsentlig større fleksibilitet sp det
blev bilen der vandt.

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : BJ

Dato : 22-06-05 21:35

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sparede en del tid ved at tage bilen og fik en væsentlig større
> fleksibilitet sp det blev bilen der vandt.

Hvad er det reelt, der har fået priserne (billetprisen) til at eksplodere..?

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3119752/

Brændstofudgifterne er de samme.

Priserne på automobiler er faldet.

Hvad kan det så være?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 06:16

> Hvad er det reelt, der har fået priserne (billetprisen) til at
eksplodere..?

Umiddelbart tror jeg at det er en skatteskrue der har været på spil.
Selskaberne der driver ruterne får en fast pris pr. rute uanset antallet af
passagerer. Billetprisen afgøres af politikerne i henholdsvis stat, amt og
kommune. Og den der med de 300 mill. i manglende støtte, den bliver ikke ved
med at holde. De har mistet støtten en gang, men priserne er steget
kontinuerligt over de sidste 10 år.

> Brændstofudgifterne er de samme.

Ja det er ikke der skoen trykker. Og når der så samtiddig er nedlagt jeg ved
ikke hvor mange ruter på landsplan, virker det lidt dumt.

> Priserne på automobiler er faldet.

Det er prisen på arbejdskraft så til gengæld ikke. Jeg kunne mistænkte
transportområdet, for at bruge den kendte rationeringsmetode : Ansæt en
dygtig leder til 50.000 om måneden, hvorefter han så sparer ruter væk for
det halve og så klapper alle, og synes han er mægtig.

> Hvad kan det så være?

Jeg tror også at forholdet mellem bil og bus/tog i pris, har fået flere til
at investere i bil. Sammen med overfyldte vogne i myldretiden, dårlig
service, beskidte sæder og forsinkelser, er det medvirkende til at ingen
gider bruge systemet. Færre passagerer vil automatisk betyde højere
omkostninger for den enkelte bruger.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 11:45

> [...]
> sparede en del tid ved at tage bilen og fik en væsentlig større
> fleksibilitet sp det blev bilen der vandt.

Det er da overhovedet ikke forrykt - du forudsætter stadig at du _har_
bilen. Det interessante regnestykke er: Jeg har ikke en bil, og bruger
derfor X antal kroner på offentlig transport (pendlerkort + enkeltbilletter
til langture). Kan jeg skifte toget ud med en bil for den samme udgift? Nej.

Ergo: Hvis turen i bil har kostet dig 700,- her og nu, så har det alt i alt
været en tur til væsentligt over 700,-. Dit "problem" er bare at når du
først HAR investeret i bilen, så kan du ikke vælge togturen som den
billigste løsning - du skal jo stadig betale afdrag, forsikring osv osv på
bilen, selv om den holder hjemme i garagen.

Mvh. Otto

Fra : Henrik B.

Dato : 24-06-05 15:24

> [...]
> derfor X antal kroner på offentlig transport (pendlerkort +
> enkeltbilletter til langture). Kan jeg skifte toget ud med en bil for den

DU skal så til at gøre op med dig selv, hvad den sparede tid - i en bil - er
værd for dig.

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 23-06-05 07:44

hold da kæft hvor i kan kaste med mudder over så lidt

hvis det gør så ondt så skaf jer da et køretøj hvor eneste udgifter er
forsikring og benzin

der findes altså sådan noget... og de er så billige at afskrivning ikke er
værd at regne med

slidtage/rep. omkostninger er også så lave at der er til at grine over

så kan i selv prøve at gætte jer frem til hvad det er for et køretøj jeg
snakker om

mvh bo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-05 08:01

Bo Hermannsen skriver:

> så kan i selv prøve at gætte jer frem til hvad det er for et køretøj jeg
> snakker om

Et, hvor man transporterer sig selv med 35 km/t ?

Jeg er overbevist om at Otto ikke gider at tage turen på kanllert fra
Horsens til Århus hver dag iført regntøj..... og han ville få "Hjelmhår"

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 11:51

og han ville få "Hjelmhår"

Dét er der så nogen der vil påstå jeg har i forvejen... Det korte af det
lange er, at forskellen i pris på tog og bil ikke ændrer synderligt på hvem
der tager toget og hvem der tager bilen. Den der har råd til at investere i
den _luksus_ som det er at have en bil, de gør dét. Derfor mener jeg helt
seriøst at dét der ville kunne flytte folk fra privat til offentlig
transport ville være at gøre bilerne _billigere_ at investere i, men dyrere
at køre i. Så ville det hænge noget bedre sammen at lade bilen stå og tage
toget på københavner-turen i stedet. Hvordan det ville hænge sammen rent
samfundsøkonomisk, det har jeg så ikke den store forstand på...

Er der iøvrigt nogen her der ved hvor man kan finde noget rimeligt
detaljeret info på hvad det offentlige transport-system rent faktisk koster,
og hvor mange penge der går til hvad? Eller evt. kan henvise til en gruppe
der omhandler den slags? Jeg gad godt vide hvor mange penge det _rent
faktisk_ ville koste at gøre den offentlige transport gratis... Der må trods
alt blive brændt en del penge af i administration.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 12:07

> Er der iøvrigt nogen her der ved hvor man kan finde noget rimeligt
> detaljeret info på hvad det offentlige transport-system rent faktisk
koster,
> og hvor mange penge der går til hvad?

Nogle af indtægterne finder du her :

http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FL05T&topic=38&searchtype=3

Og udgifterne til offentlig transport samt anlægsomkostniger her :

http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FL05T&topic=28&searchtype=3

Ellers tror du skal ind på amterne for at finde regnskaber for bustrafikken.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-05 12:19

"Otto J." skriver:

> Dét er der så nogen der vil påstå jeg har i forvejen...

Det vil jeg helst ikke udtale mig om

> Den der har råd til at investere i
> den _luksus_ som det er at have en bil, de gør dét.

Klart, men på den anden side vilel det være noget besværligt for min
kone at komme fra Hammel til Galten hver dag. Det kunne måske gøres med
en billigere bil end den vi har nu - bevares, men vi er heldige at vi
har råd.....

> Derfor mener jeg helt
> seriøst at dét der ville kunne flytte folk fra privat til offentlig
> transport ville være at gøre bilerne _billigere_ at investere i, men dyrere
> at køre i.

Det bliver bare noget svært. Skal man så have afgifter tilbage på de
biler vi kører i nu ???

> Jeg gad godt vide hvor mange penge det _rent
> faktisk_ ville koste at gøre den offentlige transport gratis... Der må trods
> alt blive brændt en del penge af i administration.

Det er vel en grund til at Ry og Nørredjurs (så vidt jeg husker, en af
kommunerne på nordkysten af djursland) afskaffede betaling i
lokalruterne. Det kostede mere at administrere pengene, end det der kom
ind på billetterne.

Det flyttede flere over i busserne.

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 12:30

> Det bliver bare noget svært. Skal man så have afgifter tilbage på de
> biler vi kører i nu ???

Jeg er helt på det rene med at det vil være overordentligt vanskeligt at
udfase registreringsafgiften.

> [...]
> kommunerne på nordkysten af djursland) afskaffede betaling i
> lokalruterne. Det kostede mere at administrere pengene, end det der kom

Lige præcis. Sådan vil det naturligvis ikke være alle steder, men det kunne
være skægt at se hvordan regnestykket ville se ud hvis det var sådan
konsekvent. Det er lidt en kommunistisk tankegang, men det er jo nu engang
et små-kommunistisk land vi lever i...

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 12:29

Den der har råd til at investere i
| den _luksus_ som det er at have en bil, de gør dét.

Det er da behovet som afgør om det_er_en_ luksus, vi har ikke alle midler
til at bo i HT.-området, men det gør jo ikke på transport-behovet mindre,
snare tvært i mod.

> [...]
| seriøst at dét der ville kunne flytte folk fra privat til offentlig
| transport ville være at gøre bilerne _billigere_ at investere i, men

Ja bare straf folk fordi de er for ubemidlede, til at rejse kapital til en
bopæl nærmere civilationen.

| Er der iøvrigt nogen her der ved hvor man kan finde noget rimeligt
| detaljeret info på hvad det offentlige transport-system rent faktisk
koster,
| og hvor mange penge der går til hvad?

Nej det er dygtigt skjult, hvor meget man betaler til hvad, selv om man ikke
kan benytter det. Der er ikke tvivl om at billetprisen ikke afspejler de
faktiske omkostninger.

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 12:36

> Derfor mener jeg helt
> dyrere
>
> Ja bare straf folk fordi de er for ubemidlede, til at rejse kapital til en
> bopæl nærmere civilationen.

Dét forstår jeg ikke hvad du mener med. Er det ikke netop investeringen der
er problemet?

> Nej det er dygtigt skjult, hvor meget man betaler til hvad, selv om man
> ikke
> kan benytter det. Der er ikke tvivl om at billetprisen ikke afspejler de
> faktiske omkostninger.

Såvidt jeg kan se af regnskaberne dækker billetpriserne ikke omkostningerne,
der går en hel del kroner fra statskassen til driften, udover
billet-indtægterne. Det var netop dét jeg synes var interessant, hvis
betalingen fra statskassen alligevel dækker det meste af selve driften, og
billet-indtægterne primært går til at aflønne kontrollører og omkostninger
til salgsstederne, så kunne man jo godt skære billet-salget væk. Så simpelt
er regnestykket temmeligt sikkert ikke, men det kunne bare være skægt at se
hvordan regnestykket rent faktisk hang sammen, dvs. hvor meget dyrere selve
service'n "gratis transport" ville være samlet set. Det eneste jeg kan finde
tal på er hvor mange penge der tilføres driften, ikke hvor store
billet-indtægter DSB har på et år.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 13:01

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse .

| Dét forstår jeg ikke hvad du mener med. Er det ikke netop investeringen
der
| er problemet?

Det kræver mere kapital at købe en "passende" bolig, tæt på civilationen,
end en ditto gl. bil.

> [...]
se
| hvordan regnestykket rent faktisk hang sammen,

Men hvis bopæl, indkøbs/pasningsmuligheder, arb.sted/ tider,
sociale/fritidsaktiviteter nødvendiggør en bil, så kan det jo være gratis
alt det vil- uden at noget ændres

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 13:14

> Men hvis bopæl, indkøbs/pasningsmuligheder, arb.sted/ tider,
> sociale/fritidsaktiviteter nødvendiggør en bil, så kan det jo være gratis
> alt det vil- uden at noget ændres

Det er jo også det jeg siger - for nogle vil det være tvingende nødvendigt
med en bil, netop derfor burde det da være en fordel hvis selve éngangs
investeringen var mindre, men driftsudgiften større? Dét med den fri
offentlige transport har ikke noget med dén omvæltning at gøre, det var et
sidespring.

Mvh. Otto

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 13:23

, men det kunne bare være skægt at se
> hvordan regnestykket rent faktisk hang sammen, dvs. hvor meget dyrere
selve
> service'n "gratis transport" ville være samlet set.

De har allerede været ved at kigge på sagerne :

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=170361&vID=0

Det eneste jeg kan finde
> tal på er hvor mange penge der tilføres driften, ikke hvor store
> billet-indtægter DSB har på et år.

Regnskaber for henholdsvis BaneDanmark og DSB :

http://www.banedanmark.dk/publ/2004/aarsregnskab_2003/html/chapter03.htm

http://makeashorterlink.com/?L1462205B

Mvh
Jan Rysz

Fra : Otto J.

Dato : 23-06-05 13:44

Tak, jeg finder lommeregneren frem...

Mvh. Otto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-05 13:48

"Otto J." skriver:

> [...]
> billet-indtægterne primært går til at aflønne kontrollører og omkostninger
> til salgsstederne, så kunne man jo godt skære billet-salget væk.

Og administrationen af penge i busserne, svinde med billetter og røveri
mod chaufførerne ville være en saga blot....

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 24-06-05 19:50

Hvis du var bare lidt med i hvad der sker rundt om dig så køre de altså 45
lovligt.. hvad ingen af dem gør fra fabrikken.. så det er mindst 60 de
køre....

men oki... nogen er f*?è så bekvem syge at de helst vil beem's på job og
hvor de ellers skal hen

Fra : Bo Hermannsen

Dato : 24-06-05 20:02

at i gider blive ved med at bekrige hinanden for jeres meninger

det er sku da for ind i h****** individuelt hvad der er billigtst....

Stop da krigen og find ud af hvad der er billigst hver især og hvad der
passer bedst for den enkelte

jeg har selv fundet min transportløsning.... hvad den så er kan være
ligemeget da den jo sikkert ikke falder i nogen adres smag

Desuden synes jeg der er en uhyggelig tendens til at folk opføre sig som om
de har en træsplint i deres anus... hiv den for helved ud og kom vidre

mvh bo