Engrosbil - reklamationsret?
Fra : Q

Dato : 22-06-05 00:55

Lige et spørgsmål af ren nysgerrighed: Kan de forskellige
brugtvognsforhandlere overhovedet slippe afsted med at sælge biler som
engros ( altså "som beset og uden garanti " ) til private ?

Hvis privatpersonen står med en købsaftale mellem sig selv og et firma,
hvordan står privatpersonen så mht. garanti når der står engros mv på
købsaftalen?

/peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-05 06:31

Q skriver:

> Lige et spørgsmål af ren nysgerrighed: Kan de forskellige
> brugtvognsforhandlere overhovedet slippe afsted med at sælge biler som
> engros ( altså "som beset og uden garanti " ) til private ?

Nej

> Hvis privatpersonen står med en købsaftale mellem sig selv og et firma,
> hvordan står privatpersonen så mht. garanti når der står engros mv på
> købsaftalen?

Engros betyder intet. Men har man fået den røvbilligt afspejler prisen
også bilen kvalitet og sælger kan dermed sige at sådanne fejl var
forventelige på sådan en bil.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 06:52

|Q skriver:

| Nej

Den må reelt kun sælges til en anden forhandler el. mekaniker. Det ligger i
ordet "engros" ;). Hvis en forbruger alligevel køber den, kan forhandleren
hævde at han troede at den blev købt for at blive solgt videre- altså at
reklamationsretten ikke gælder ifht. ham. Det kan der blive meget "sjov" ud
af :(. Du er reelt lige så godt/dårligt stillet som ved en privat handel.

Fra : martin r

Dato : 22-06-05 06:59

det er der nogen der slipper godt afsted med, så det i bt, eller var det
ekstrabladet? en privat uden CVR der sælger en gros til private-

Fra : Otto J.

Dato : 22-06-05 09:14

> det er der nogen der slipper godt afsted med, så det i bt, eller var det
> ekstrabladet? en privat uden CVR der sælger en gros til private-

Det har ikke noget med en gros at gøre. Købeloven gælder for forbrugerkøb,
dvs. når en forbruger køber fra en forhandler. Salg mellem to
erhvervsdrivende eller to private er ikke omfattet af købeloven, her kan man
aftale fuldstændigt hvad man har lyst til - deriblandt "købt som beset" osv.

Mvh. Otto

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-06-05 17:58

> [...]
>
> Hvis privatpersonen står med en købsaftale mellem sig selv og et firma,
> hvordan står privatpersonen så mht. garanti når der står engros mv på

Du har da reklamationsret, men du skal ikke regne med forhandleren gider
løfte en finger når du reklamerer.
Jeg vil gætte på han tydeligt oplyser dig om hvorfor bilen har en lav pris,
og accepterer du det, så er min holdning at man ikke skal komme og klage.

Niels