Volvo 740
Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-06-05 21:14

Hej
Har kig på en Volvo 740:
Er der noget specielt man skal holde øje med?

hilsen jesper

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-06-05 23:13

> Har kig på en Volvo 740:
> Er der noget specielt man skal holde øje med?

Alt
Men måske var det bare mig som havde en "mandags-model"?
Men den 740'er fra '84 som jeg havde, havde gået lidt over 300.000 km, og
der var mange dele som blev skiftet ud i det 1½ år jeg havde den. Det gælder
både motoren og de mekaniske dele i resten af bilen. Da den skulle synes,
var der tilmed rust et eller andet kritisk sted under vognen, og resten af
undervognen havde rustpletter hist og pist som anbefaledes at lappe på.
Inden det kom så langt til syn, havde jeg brugt næsten 40.000 kr i de 1½ år
(godt nok på et Volvo-værksted), da synet afslørede yderligere reperationer
og pladearbejde for omkring 20.000 kr, så valgte jeg at sælge den som
reservedels-bil. Bilen var på overfladen rigtig flot, og kabinen var også
velholdt i betragtning af alder og km. Så det har nok været et smiket lig.
Når bilen endelig kørte som den skulle, var den virkelig komfortabelt og
støjsvag at køre i, noget jeg savner og som man ikke kan få i nutidens
gennemsnits-bil.

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 16:57

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Når bilen endelig kørte som den skulle, var den virkelig komfortabelt og
> støjsvag at køre i, noget jeg savner og som man ikke kan få i nutidens
> gennemsnits-bil.

Den 740GLE jeg fes lidt rundt i var komfortabel,
men min brors 1.8 Mondeo går bedre ved 140 i 5. gear.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 20-06-05 23:05

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> [...]
> smiket lig. Når bilen endelig kørte som den skulle, var den virkelig
> komfortabelt og støjsvag at køre i, noget jeg savner og som man ikke kan

Hej og tak for svar.
Ville du have noget imod at være lidt mere nøjagtig i listen over hvad der
blev skiftet.
Kan huske jeg havde en 240 engang.
Den skiftede jeg også mange dele på. Men jeg synes egentlig ikke den var så
forfærdelig dyr.
Jeg kan huske en gang at der røg en indsugningsventil (motoren kunne i
virkeligheden ikke tåle blyfri benzin) og Volvo ville have kr. 7K for at
skifte den. Men jeg mener ikke jeg gav mere end ca. kr. 500,- for delene, da
jeg skiftede den selv. Og det var egentlig ikke så svært som man skulle have
troet.
Hvis man vedligeholder sådan en karet hos en aut. Volvo-pusher så løber det
selvfølgelig op, men den er vel rimelig enkel at gå til med gammeldags
baghjulstræk og langsliggende maskine.

hilsen Jesper

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 25-06-05 02:25

> Hej og tak for svar.
> Ville du have noget imod at være lidt mere nøjagtig i listen over hvad der
> blev skiftet.

Øh, jeg solgte bilen, og køberen fik kvitteringerne på reperationerne. Så
jeg kan ikke liste fejlene op. Men fra hukommelsen:
Køleren udskiftet
Bremseskiver udskiftet
Luftmængdemåler udskiftet
Udstødningsrøret udskiftet
Servo-styringen skulle repareres iflg syn (ville koste 2-3000 kr)
Rust i undervognen, en bestemt zone var gennemtæret ifølge syn
Forureningsniveau til syn var ikke i orden
og MANGE MANGE flere reperationer

> Hvis man vedligeholder sådan en karet hos en aut. Volvo-pusher så løber
> det selvfølgelig op, men den er vel rimelig enkel at gå til med gammeldags
> baghjulstræk og langsliggende maskine.

Jeps, men ikke for mig med 10 tommelfingre :-/

Mvh

Emil