Har importøren/forhandleren overhovedet et~
Fra : Christian

Dato : 16-06-05 23:48

Hej,

Er der nogen som kan komme med et kvalificeret svar på følgende : Man
har købt en bil som viser sig at gå 20-25% mindre på literen end EU
normen angivet selvom man kører efter de retningslinjer der er angivet i
normen. Værkstedet kan ikke finde nogen fejl. Kan man få noget ud af at
klage? Og er der overhovedet eksempler herpå?

Og er der nogen som ved hvor man kan finde eu normen beskrevet i detaljer?

Christian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-06-05 00:06

"Christian" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

: Man
> har købt en bil som viser sig at gå 20-25% mindre på literen end EU normen
> angivet selvom man kører efter de retningslinjer der er angivet i normen.

Hvilken bil?, det er kendt at mange HDI-ejere sjældent opnår
fabriks-tallene. Og der skal så lidt til at påvirke forbruget, så din
version af retningslinjerne er måske ikke god nok ;).

Kan man få noget ud af at
> klage? Og er der overhovedet eksempler herpå?

Hvis der er ejere nok som råber op, kan man nok få et svar. Men juridisk
tror jeg ikke der er noget at "hente", fordi forbrugs-tallene er så
relative.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-05 08:28

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
> fabriks-tallene. Og der skal så lidt til at påvirke forbruget, så din
> version af retningslinjerne er måske ikke god nok ;).

Jeg kender mange (incl. mig selv) som godt kan opnå det, eller komme meget
tæt på.
Surprise: Jeg tror meget af det hænger sammen med kørestil. Hvis man kommer
fra en benzinbil og går til diesel så er der en del der skal ændres på.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-06-05 08:44

> Jeg kender mange (incl. mig selv) som godt kan opnå det, eller komme meget
> tæt på.

Mange her i NG. kan ikke få deres PSA til det, men hvis de skifter til en
VAG overholder de fabrikstallene, som oven i købet er bedre end PSA's ;).

Hvis man kommer
> fra en benzinbil og går til diesel så er der en del der skal ændres på.

Hvilket?, du skal da bare vide at pga. det bedre moment, kan du smide den
hurtigere i "højt" gear og beholde den der længere. Det da nøjagtigt som med
enhver anden bil.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-05 09:37

> Mange her i NG. kan ikke få deres PSA til det, men hvis de skifter til en
> VAG overholder de fabrikstallene, som oven i købet er bedre end PSA's ;).

Jeg kan ikke komme med en forklaring, kun sige at jeg kender flere som
ligger meget tæt.

> [...]
> hurtigere i "højt" gear og beholde den der længere. Det da nøjagtigt som

Netop, men da gearskifter ligger på rygraden tager det noget tid at ændre.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-05 05:17

Christian skriver:

> [...]
> normen angivet selvom man kører efter de retningslinjer der er angivet i
> normen. Værkstedet kan ikke finde nogen fejl. Kan man få noget ud af at

Nej, jeg har mine dybeste tvivl. De kan altid påberåbe sig "tung
højrefod"

> Og er der overhovedet eksempler herpå?

Ja, en tidligere kollega der købte "sidstenye" opel astra benzin da den
kom på markedet for 6-7 (sådan cirka??) år siden. Den gik uroligt i
tomgang, det kunne opel godt lave, derefter gik den kun 12km/l, hvilket
var for lidt i forhold til de 16-17 km/l (pas, kan ikke helt huske de
nøjagtige tal, det er ved at være mange år siden). Bilen var på værksted
21 gange i løbet af det første år og da garantien udløb kom der et pænt
brev fra ople dansmark hvori de skrev at bilen var i perfekt stand....

Klaus (min skal gå 20, men gå kun 18,3- 18,5)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Janner

Dato : 17-06-05 06:44

Lyder som om du har en PSA HDI ??? Det havde jeg selv og de var fløjtende
ligeglade om jeg kun kørte ca 14 km. literen selv om den var opgivet til 20
+ ........ Skiftede til en Octavia TDI og kører nu 18-20 km. literen ......

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 17-06-05 09:23

On Fri, 17 Jun 2005 07:43:59 +0200, "Janner"
<askmejust@nospamnejtak.ja> wrote:

> [...]
>+ ........ Skiftede til en Octavia TDI og kører nu 18-20 km. literen ......

Der er altså (også) noget med kørestil. HDI'erne er ekstremt
påvirkelige overfor hvordan man kører dem, og hvor stærkt man kører.

Jeg kører normalt omkring 17 km/l i min 2,0 HDI, som er opgivet til
18,2 km/l i EU-norm.

For et halvt års tid siden var jeg så ude at rejse et par uger, og den
tank konen kørte alene nåede op på over 19 km/l.

En tur til Barcelona (retur) kørte den 15,9 km/l med en march
hastighed mellem 140-150, fire personer og fuldt læs.
--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-05 09:38

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
>
> En tur til Barcelona (retur) kørte den 15,9 km/l med en march
> hastighed mellem 140-150, fire personer og fuldt læs.

Jeg kører mellem 16-17 km/l, nogle gange op til 19. Det er 90 % motorvej med
120-130 km/t.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Christian

Dato : 17-06-05 08:10

> Nej, jeg har mine dybeste tvivl. De kan altid påberåbe sig "tung
> højrefod"

Jeg tror at du har ret i at det er praksis at det er kørestilen de
bruger som undskyldning, men EU normen (som jeg desværre ikke kan
finde noget steds) skulle beskrive præcist hvordan forbrug skal
opgøres.

Får man forhandleren bag rattet på en "Test" tur tilrettelagt efter
EU normen - så er spørgsmålet om man kan gøre krav gældende
overfor forhandleren hvis forbrugsafvigelsen er for stor?

Hilsen

Christian

P.S. : Jeg kører i en Yaris Diesel

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-06-05 08:53

Christian wrote:
> [...]
> bruger som undskyldning, men EU normen (som jeg desværre ikke kan
> finde noget steds) skulle beskrive præcist hvordan forbrug skal

Og derfor lyder det også mærkeligt at der skulle være spillerum til at
"pynte" på opgivelserne.

> Får man forhandleren bag rattet på en "Test" tur tilrettelagt efter
> EU normen - så er spørgsmålet om man kan gøre krav gældende
> overfor forhandleren hvis forbrugsafvigelsen er for stor?

Jeg tvivler på at forhandleren har tid til at brænde adskillige tanke
brændstof af, for at få et revisende gennemsnit :)

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Christian

Dato : 17-06-05 09:17

"pynte" på opgivelserne.

Tja, man kunne jo forestille sig at den/de biler der bruges til at lave
beregningen er blevet "optimeret".

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-06-05 09:33

> [...]
> klage? Og er der overhovedet eksempler herpå?
>
> Og er der nogen som ved hvor man kan finde eu normen beskrevet i detaljer?

Den cyklus den skal måles efter er her
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw20560.asp hvor der også henvises til et
EU-direktiv.

Jeg ved ikke om der er noget at komme efter hvis det først af producenten er
bevist overfor myndighederne at den kører x km/l, de vil sikkert hævde at du
ikke har samme kørselsmønster som cyklussen hvilket de færreste vel har. Jeg
husker fra et bilblad at man under målingen ikke må have nogle vinduer åbne
eller bruge aircondition eller klimaanlæg og sikkert også andet udstyr, så
der er nok en masse "gode argumenter" på hvorfor du ikke opnår den økonomi.

Får man endeligt med hold må man jo også erkende at staten er i sin gode ret
til at opkræve en højere grøn afgift, det er jo faren ved det. Du kan se
opdelingen af klasser her http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw881.asp

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christian

Dato : 17-06-05 12:04

En ting er jo hvad de testede biler, som har dannet grundlag for EU
Norm tallene - noget andet er hvad den bil man har købt er i stand
til at præstere.

En bil er jo et ret kompliceret stykke mekanik, hvor der er mange
potentielle syndere. Måler man motorens ydelse/forbrug i værkstedet
afslører det jo ikke at der eksempelvis er nogle dårlige hjullejer
eller andet som øger "modstanden" og dermed øger brændstofforbruget.
Selv små tolerancer på vitale dele kan vel betyde ret store forskelle
i udbyttet. Mandags biler er jo et kendt begreb - kunne det ikke
tænkes at der sagtens kan være fejl, der har indflydelse på
forbruget, som aldrig opdages

Spørgsmålet går derfor mere på om forhandleren har et ansvar hvis
den bil man har købt IKKE tilnærmelsesvis er i nærheden af hvad der
er angivet iht EU normen.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 18-06-05 08:24

> [...]
at
| klage? Og er der overhovedet eksempler herpå?

Det fænomen er noget med kørestil.
Jeg oplever præcist det samme som dig, når jeg bruger bilen og var
også på vej med brok - indtil jeg opdagede at min kone med lethed kan
holde normerne.

Knud

Fra : Christian

Dato : 18-06-05 23:07

Kendetegnene for jeres svar er at det kun er kvinder som kan holde
"normen" ..... vi skal sgu have lavet de EU normer om

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 23:08

Christian skriver:

> Kendetegnene for jeres svar er at det kun er kvinder som kan holde
> "normen" ..... vi skal sgu have lavet de EU normer om

Nej for satan, så rykker vores biler op i afgiftsklassse !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe