/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
kølevands temperatur?!?!
Fra : Christian


Dato : 16-06-05 15:54

hejsa

jeg har et underligt problem med min punto, jeg får efter ca 15-20 km en
indikation om at kølevandet er for varmt (bilen har kun en lampe der tænder
i instrument panelet)

fejlen er opstået for to dage siden (da det jo er varmt de her dage), det
mærkelige er at den ikke koger og når jeg kigger i motorrummet og føler jeg
på slanger er de ikke kogende, ydremere hvis jeg tænder for varmen så blæser
den varm luft fra varme apparatet dvs der er flow hele tiden (bliver ikke
kold), det får nu ikke lampen til st slukke


tager jeg proppen af ekspantions beholderne er der tryk på men ikke meget
væsken stiger ca 2 cm ikke mere!, og jeg skal heller ikke efterfylde, der er
100% kølervæske dvs intet vand blandet i.

hvis jeg stopper i 1min, og starter motoren slukker lampen??!! hvorefter jeg
kan køre ca 6-7 min igen før den tænder...sjot nok her til eftermiddag da
det blev overskyet (lavere temperatur) lyste den ikke??



der er skiftet:
køler og termostat (til blæsermotor), termostathus(incl termostat), sensor
til lampe i instrument panel.

sjovt nok hvis jeg kører en kort tur og bilen bliver varm, kan jeg stille
den og blæsermotoren går igang og holder bilen kold!, og indikations lampen
i instument panelet lyser ikke.

hvis jeg kører en længere tur, og indikatons lampen tænder, og jeg så
parkere, virker det som om at køleren igen lige skal fyldes med det varme
vand, og den starter med at blæse..uden lampen slukker?

lader jeg bilen stå slukket 2 min er lampen slukket og jeg kan starte og
lade den stå i tomgang og blæsermotoren starter og stopper..


jeg har hørt det kan være toppakningen hvordan det, så ville der vel være
meget tryk i systemet?,olie i vandet, eller hvidt snask i olien.

ydremere har jeg tænkt på at det kunne være vandpumpen, men det er da for
det meste selve lejet der går istykker?, på den anden side har jeg hørt om
vandpumper som virker dårligt!, men det må vel være fordi den bliver snasket
til i skovlhjulet?





 
 
Kim Voss Schrader (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 16-06-05 15:58

Hej!

Christian wrote:
....
> tager jeg proppen af ekspantions beholderne er der tryk på men ikke meget
> væsken stiger ca 2 cm ikke mere!, og jeg skal heller ikke efterfylde, der er
> 100% kølervæske dvs intet vand blandet i.

Kølervæske _skal_ blandes ca. 50/50 med vand så er du helt sikker på det?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Christian (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 16-06-05 16:02


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
news:42b19383$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Christian wrote:
> ...
>> tager jeg proppen af ekspantions beholderne er der tryk på men ikke meget
>> væsken stiger ca 2 cm ikke mere!, og jeg skal heller ikke efterfylde, der
>> er 100% kølervæske dvs intet vand blandet i.
>
> Kølervæske _skal_ blandes ca. 50/50 med vand så er du helt sikker på det?
>
har tænkt over det...for den er jo lidt 'fed' ved 100%...men har det noget
at sige?



Kim Voss Schrader (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 16-06-05 16:31

Hej!

Christian wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> news:42b19383$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Kølervæske _skal_ blandes ca. 50/50 med vand så er du helt sikker på det?
>>
> har tænkt over det...for den er jo lidt 'fed' ved 100%...men har det noget
> at sige?

Ja, frysepunktet bliver åbenbart ikke lavt nok uden vand tilsat.

Se denne tråd:

<
http://groups.google.com/groups?q=dk.fritid.bil+k%C3%B8lerv%C3%A6ske+50+50&hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2005-08,GGLD:en&selm=1ehp163.xfzrbx13sug0iN%25rubini%40image.dk&rnum=2
>

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Christian (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 16-06-05 16:42


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
news:42b19b1a$0$18636$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Christian wrote:
>
>> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
>> news:42b19383$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>>Kølervæske _skal_ blandes ca. 50/50 med vand så er du helt sikker på det?
>>>
>> har tænkt over det...for den er jo lidt 'fed' ved 100%...men har det
>> noget at sige?
>
> Ja, frysepunktet bliver åbenbart ikke lavt nok uden vand tilsat.
>
> Se denne tråd:
>
> <
> http://groups.google.com/groups?q=dk.fritid.bil+k%C3%B8lerv%C3%A6ske+50+50&hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2005-08,GGLD:en&selm=1ehp163.xfzrbx13sug0iN%25rubini%40image.dk&rnum=2


aha..

jeg hæfter mig ved

4. muligvis lavere varmekapacitet og derved ringere køleevne
5. muligvis risiko for slanger og pakninger

ok der skal nok vand i...



Kim Voss Schrader (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 16-06-05 16:44

Hej!

Christian wrote:
....
> aha..
>
> jeg hæfter mig ved
>
> 4. muligvis lavere varmekapacitet og derved ringere køleevne
> 5. muligvis risiko for slanger og pakninger
>
> ok der skal nok vand i...

God plan.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Christian (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 16-06-05 16:54


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
news:42b19e35$0$18636$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Christian wrote:
> ...
>> aha..
>>
>> jeg hæfter mig ved
>>
>> 4. muligvis lavere varmekapacitet og derved ringere køleevne
>> 5. muligvis risiko for slanger og pakninger
>>
>> ok der skal nok vand i...
>
> God plan.
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

hele tråden her:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2005-08,GGLD:en&frame=right&th=1e785f9bb6bc0e16&seekm=1ehn1bt.1m6w5mzart0tiN%25rubini%40image.dk#link1

det er en dårlig varmeleder, og viskositeten er også dårligere end vand...så
jeg skal nok lide ud og tappe noget af!.



solvang (16-06-2005)
Kommentar
Fra : solvang


Dato : 16-06-05 17:59

> >> 4. muligvis lavere varmekapacitet og derved ringere køleevne
> >> 5. muligvis risiko for slanger og pakninger
> >>
> >> ok der skal nok vand i...
> >
> det er en dårlig varmeleder, og viskositeten er også
> dårligere end vand...så

burde man ik` ku bruge en meget tynd olie, for olie leder jo varmen godt??



Mikkel Lund (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 16-06-05 18:10


"solvang" <solvang@FJERNparadis.dk> skrev i en meddelelse
news:Rdise.99$3q6.54@news.get2net.dk...
>> >> 4. muligvis lavere varmekapacitet og derved ringere køleevne
>> >> 5. muligvis risiko for slanger og pakninger
>> >>
>> >> ok der skal nok vand i...
>> >
>> det er en dårlig varmeleder, og viskositeten er også
>> dårligere end vand...så
>
> burde man ik` ku bruge en meget tynd olie, for olie leder jo varmen godt??
>
>

Jo, men varmekapasiteten er ikke så god (den kan være ringe).

--
Hilsen Mikkel
------
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.



solvang (16-06-2005)
Kommentar
Fra : solvang


Dato : 16-06-05 20:33

> >> >> 4. muligvis lavere varmekapacitet og derved ringere køleevne
> >> >> 5. muligvis risiko for slanger og pakninger
> >> >>
> >> >> ok der skal nok vand i...
> >> >
> >> det er en dårlig varmeleder, og viskositeten er også
> >> dårligere end vand...så
> >
> > burde man ik` ku bruge en meget tynd olie, for olie leder jo varmen
godt??
> >
> >
>
> Jo, men varmekapasiteten er ikke så god (den kan være ringe).
>
hvad mener du med det??



Jacob (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 16-06-05 21:40


>> Jo, men varmekapasiteten er ikke så god (den kan være ringe).
>>
> hvad mener du med det??
>

At olien hurtigt bliver 'mættet' med varme. Dvs. man når hurtigt til et
punkt hvor den ikke har nogen kølende effekt (eller meget ringe kølende
effekt).



Mikkel Lund (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 16-06-05 21:44


>>
>> Jo, men varmekapasiteten er ikke så god (den kan være ringe).
>>
> hvad mener du med det??
>
>

Jeg mener varmekapacitet:
http://www.netleksikon.dk/v/va/varmekapacitet.shtml

Da olies varmekapacitet er lavere end vands, skal der mindre engergi til at
varme det op. Derfor vil olie istedet for vand blive varmere ved samme
energi tilførsel, ergo vil motoren blive varmere. Det kan afhjælpes med
bedre køle egenskaber (størrer radiator og/eller mere flow). Men vand er
billigt og godt, så hvorfor ikke "bare" vand.


--
Hilsen Mikkel
------
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.



Ivar (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 16-06-05 21:42


Mikkel Lund skrev:

> > burde man ik` ku bruge en meget tynd olie, for olie leder jo varmen godt??
>
> Jo, men varmekapasiteten er ikke så god (den kan være ringe).

Ja, vand er noget af det bedste (højeste varmekapacitet). Rent vand på
køleren er kølemæssigt det bedste for motoren: Man bør derfor ikke tilsætte mere
kølervæske end nødvendigt.


Ivar Magnusson



Søren C. Fischer (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 16-06-05 18:24

Christian skrev:
> jeg har hørt det kan være toppakningen

Tril ned på et værksted.
De har sådant noget smart udstyr som du kan måle på din kølervæske med.
Hvis den viser at der er olie og/eller benzin i din kølervæske, så er
toppakningen gået.

Lad mig gætte: det er en Punto 55 eller 60 ?
Hvis ja, så er din toppakning gået... Det lægger jeg 25 øre på...
De kan ikke tåle at rende varm, og der var vel en årsag til, at du fik
skiftet køler+termostat+diverse ??

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as
Fiat Seicento Sporting Abarth


Christian (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 16-06-05 21:09


"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> wrote in message
news:42b1b5c0$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
> Christian skrev:
>> jeg har hørt det kan være toppakningen
>
> Tril ned på et værksted.
> De har sådant noget smart udstyr som du kan måle på din kølervæske med.
> Hvis den viser at der er olie og/eller benzin i din kølervæske, så er
> toppakningen gået.
>
> Lad mig gætte: det er en Punto 55 eller 60 ?
> Hvis ja, så er din toppakning gået... Det lægger jeg 25 øre på...
> De kan ikke tåle at rende varm, og der var vel en årsag til, at du fik
> skiftet køler+termostat+diverse ??
>
jo det er en 60...toppakningen er en klassiker,-men det ser ikke så svært ud
at skifte..har lige haft tandremmen af da remstrammeren hylede,-den
tidligere ejer fik den ikke skiftet åbenbart...når den er af så er det bare
2xmanifold og otte bolte..



bme (16-06-2005)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 16-06-05 18:59


"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42b19299$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hejsa
>
> jeg har et underligt problem med min punto, jeg får efter ca 15-20 km en
> indikation om at kølevandet er for varmt (bilen har kun en lampe der
> tænder i instrument panelet)
>

snip en hel masse.

Det lyder lidt som en fejl jeg har haft på min laguna. Den tændte også en
advarselslampe samtidig med at temp-måleren steg kraftigt. Bilens kølesystem
var dog ikke synderligt varmt, nøjagtig som du beskriver dit system.

Fejlen viste sig at være en dårlig stelforbindelse, de kan give de
underligste fejl og ikke altid i et gennemskueligt mønster. Jeg ville prøve
at få tjekket stelforbindelserne fra motor til karosseri samt hvad der nu
ellers måtte være af stelforbindelser, der tjener motorstyring mm.

/bo



martin bjerre (16-06-2005)
Kommentar
Fra : martin bjerre


Dato : 16-06-05 20:48

>>
>> jeg har et underligt problem med min punto, jeg får efter ca 15-20 km en
>> indikation om at kølevandet er for varmt (bilen har kun en lampe der
>> tænder i instrument panelet)
>>
>
> snip en hel masse.
>
Hej
Når du nu har skiftet køler, mon du så har vendt ledningerne til blæseren
forkert ? Kører blæseren den forkerte vej, kan den godt holde en "parkeret"
bil kold, det kan den ikke hvis du kører.
Den fejl har jeg set nogle gange efterhånden...(dumme pladesmede *G* )

Martin



Jacob (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 16-06-05 22:30

>
> Hej
> Når du nu har skiftet køler, mon du så har vendt ledningerne til blæseren
> forkert ? Kører blæseren den forkerte vej, kan den godt holde en
> "parkeret" bil kold, det kan den ikke hvis du kører.
> Den fejl har jeg set nogle gange efterhånden...(dumme pladesmede *G* )
>

En bilmotor bliver normalt varmere i parkeret tilstand end når du kører pga.
den manglende luftkøling ...



Christian (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 16-06-05 21:05


"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message
news:42b19299$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hejsa
>
> jeg har et underligt problem med min punto, jeg får efter ca 15-20 km en
> indikation om at kølevandet er for varmt (bilen har kun en lampe der
> tænder i instrument panelet)
>


har tappet ca 2 liter af nu og smidt vand på istedet...kørte 18 km, og
stoppede et par gange for at se om blæseren gik i gang,-no problem
advarselslampen lyste heller ikke...men jeg får se imorgen om det holder...





Christian B. Andrese~ (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 17-06-05 08:33


"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message
news:42b19299$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hejsa
>
> jeg har et underligt problem med min punto, jeg får efter ca 15-20 km en
> indikation om at kølevandet er for varmt (bilen har kun en lampe der
tænder
> i instrument panelet)
>
> fejlen er opstået for to dage siden (da det jo er varmt de her dage), det
> mærkelige er at den ikke koger og når jeg kigger i motorrummet og føler
jeg
> på slanger er de ikke kogende, ydremere hvis jeg tænder for varmen så
blæser
> den varm luft fra varme apparatet dvs der er flow hele tiden (bliver ikke
> kold), det får nu ikke lampen til st slukke
>
>
> tager jeg proppen af ekspantions beholderne er der tryk på men ikke meget
> væsken stiger ca 2 cm ikke mere!, og jeg skal heller ikke efterfylde, der
er
> 100% kølervæske dvs intet vand blandet i.

Så er det nok derfor, shjv er det vandet som køler, kølevædske en
korrosionsbeskytter.


--
mvh / regards

Christian



Jacob (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 17-06-05 20:57


> Så er det nok derfor, shjv er det vandet som køler, kølevædske en
> korrosionsbeskytter.
>

Eller frostbeskyttelse så man også kan bruge bilen om vinteren.



Christian B. Andrese~ (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 20-06-05 08:14


"Jacob" <ji@mobil.dk> wrote in message
news:70453$42b32b18$3e3d8433$24909@news.arrownet.dk...
>
> > Så er det nok derfor, shjv er det vandet som køler, kølevædske en
> > korrosionsbeskytter.
> >
>
> Eller frostbeskyttelse så man også kan bruge bilen om vinteren.

Korrekt, den ret vigtige detalje havde jeg glemt


--
mvh / regards

Christian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste