Spørgsmål om turbo, godt nok på en traktor~
Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 18:21

Systemet er vel næsten det samme hvor end turboen er monteret. Jeg kan
se at der hen til turboen sidder en justerbar stang som kommer ud fra en
dåse, jeg er ikke klar over om det er en vaccumdåse eller det er en
trykdåse, så langs ind kan jeg ikke se men der sidder en ca 10 mm
gummislange i modsatte ende af dåsen. Den justerbare stang sidder så
fast på en svingarm på turboen, er det et spjæld eller hvad er det den
regulerer, jeg kan ikke finde noget på nettet som beskriver hvad det er
der sker, jeg vil nemlig gerne vide hvorfor stangen fra dåsen til
turboen er justerbar?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 18:24

> er der sker, jeg vil nemlig gerne vide hvorfor stangen fra dåsen til
> turboen er justerbar?

Den styrer ladetrykket. Gør du stangen kortere, vil ladetrykket blive
højere.

"Dåsen" kaldes en actuator.

--
Thomas Krath

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 18:49

Thomas skrev:

> Den styrer ladetrykket. Gør du stangen kortere, vil ladetrykket blive
> højere.
>
> "Dåsen" kaldes en actuator.

Aha så er jeg da så klog, sig mig engang skal den ikke vandre frem og
tilbage hvis man giver motoren gas, eller er det først under ekstrem
belastning den vandrer, jeg stod nemlig på hovedet idag for at se
hvordan det fungerede, men jeg kan ikke se den flytter sig, det ser også
ud til at den er trukket helt tilbage i dåsen?

Fra : John Sahl

Dato : 14-06-05 18:57

Henning Lund wrote:
> [...]
> hvordan det fungerede, men jeg kan ikke se den flytter sig, det ser
> også ud til at den er trukket helt tilbage i dåsen?

Det er først under belastning, en turbo danner kun minimalt
tryk i ubelastet tilstand.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 19:31

John Sahl skrev:

> Det er først under belastning, en turbo danner kun minimalt
> tryk i ubelastet tilstand.

Ok så er jeg med på den også, takker.

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 19:41

Thomas skrev:

> Den styrer ladetrykket. Gør du stangen kortere, vil ladetrykket blive
> højere.
>
> "Dåsen" kaldes en actuator.

Vaccumstyret ikke?

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 19:44

> Vaccumstyret ikke?

Nemlig :)

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 19:53

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Vaccumstyret ikke?

Jain. Det er et overtryk der aktiverer den. Den består kun af en simpel
blikdåse med et stempel+stang med en gummuring der lukker helt tæt.....og så
en fjeder til at skubbe stemplet på plads. Bosch vil have 800-1000 Kr for
sådan en sag.
Den plejer at blive "træt" efter en 7-8 år og kan derefter ikke hjæpe
motoren til at opbygge fuld ladetryk.

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 20:15

Tom skrev:

> Jain. Det er et overtryk der aktiverer den. Den består kun af en
> simpel blikdåse med et stempel+stang med en gummuring der lukker helt
> tæt.....og så en fjeder til at skubbe stemplet på plads.

Fjederen skubber den 1 iflg. tegning ud eller ind?

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 20:24

> Fjederen skubber den 1 iflg. tegning ud eller ind?

Fjederen skubber stangen ind, når trykket samtidig falder nok

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 20:29

Tom skrev:

> Fjederen skubber stangen ind, når trykket samtidig falder nok

Jeg er med nu, langt om længe

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 18:28

> [...]
> regulerer, jeg kan ikke finde noget på nettet som beskriver hvad det er
> der sker, jeg vil nemlig gerne vide hvorfor stangen fra dåsen til turboen

Kaldes wastegate.
Ved at justere stangen kan man hæve sænke ladetrykke og dermed også hvor
mange heste bilen skal have. Men lad værre med bare at skrue på den. Hvis du
hæver ladetrykket uden at resten måske kan følge med, så ødelægger du
motoren.
Hvis man piller stangen helt af så stiger ladetrykket let, til 1.5 bar og
måske ryger toppe an bilen (overdrevet) eller stemplerene smelter (ikke
overdrevet)

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 18:51

Tom skrev:

> Hvis man piller stangen helt af så stiger ladetrykket let, til 1.5
> bar og måske ryger toppe an bilen (overdrevet) eller stemplerene
> smelter (ikke overdrevet)

Hvad styres af stangen, er det et spjæld eller?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-06-05 18:56

> Hvad styres af stangen, er det et spjæld eller?

Stangen åbner et spjæld kaldet wastegaten. Det leder udstødningsgasserne
udenom turbinen.

Niels

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 19:37

Niels Bengaard skrev:

> Stangen åbner et spjæld kaldet wastegaten. Det leder
> udstødningsgasserne udenom turbinen.

Ok men på den motor jeg prøvede at spille klog på, der er stangen rykket
helt tilbage i dåsen hvad enten motoren går eller ikke, så jeg fatter
ikke lige at stangen ikke skal skubbes ud af dåsen, fordi som jeg ser
spjældet er det trukket helt tilbage, og skal det åbne så
udstødningsgasserne ledes udenom, så skal stangen skubbes ud af dåsen,
da armen til spjældet har en meget stor vandring der, men ikke hvis der
skal trækkes i stangen, så er vandringen inden for et par mm.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 19:49

> [...]
> meget stor vandring der, men ikke hvis der skal trækkes i stangen, så er

Som andre siger, så kan du ikke se vandringen ved bare at starte motoren og
måske give lidt gas. Der skal belastning på motoren således at den udvikler
varme.
Når spjældet (wastegaten) er lukket så yder turboen sit maksimale

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 19:53

Tom skrev:

> Som andre siger, så kan du ikke se vandringen ved bare at starte
> motoren og måske give lidt gas. Der skal belastning på motoren
> således at den udvikler varme.

Styres den ikke af dåsen?

> Når spjældet (wastegaten) er lukket så yder turboen sit maksimale

Ser lidt sær ud at stangen i dåsen er helt trukket tilbage på den her
så, når at jeg lige har fået at vide at stangen skal kortes for at få
ladetrykket op?

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 20:02

> Styres den ikke af dåsen?

Jo

> Ser lidt sær ud at stangen i dåsen er helt trukket tilbage på den her så,
> når at jeg lige har fået at vide at stangen skal kortes for at få
> ladetrykket op?

Jeg vil nu også mene at den skal være længere for at hæve trykket.
Men det er ikke meget det kan justeres og især ikke hvis den er træt fordi
den er ved at blive utæt.

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 20:05

> Jeg vil nu også mene at den skal være længere for at hæve trykket.

For at justere ladetrykket op, skal wastegaten/actuatoren strammes, dvs.
gøres korterere. Sådan virker det på en Garret T34 turbo.

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 20:08

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> For at justere ladetrykket op, skal wastegaten/actuatoren strammes, dvs.
> gøres korterere. Sådan virker det på en Garret T34 turbo.

du har ret

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 20:07

> [...]
>
> Jeg vil nu også mene at den skal være længere for at hæve trykket.
> Men det er ikke meget det kan justeres og især ikke hvis den er træt fordi

næh, hov det er vist rigtig nok at den skal kortes op for at hæve trykket

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 20:01

> Ser lidt sær ud at stangen i dåsen er helt trukket tilbage på den her
> så, når at jeg lige har fået at vide at stangen skal kortes for at få
> ladetrykket op?

Fjederen er "sløv" og ladetrykket er muligvis justeret før. Måske du er
komme til det tidspunkt hvor en ny actuator skal til?
--
Thomas Krath

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 19:45

Jeg har lige været ude og fjerne låsen på armen og løftet den af
spjældet, som den står nu er den trykket helt tilbage og der er næsten
ingen vandring hvis dåsen skal trække den tilbage, men modsatte vej er
der en kvart omgang på armen, hvis nu stangen skubbes ud af dåsen
istedet, kan det passe at den ikke er vaccumstyret så, eller er jeg på
vildspor.

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 19:52

> [...]
> der en kvart omgang på armen, hvis nu stangen skubbes ud af dåsen
> istedet, kan det passe at den ikke er vaccumstyret så, eller er jeg på

Jeg forstår ikke helt hvad du skriver - kan du referere til dette billede???
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/turbo001.jpg

--
Thomas Krath

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 20:13

Thomas skrev:

> Jeg forstår ikke helt hvad du skriver - kan du referere til dette
> billede??? http://www.tkrath.dk/forum/dfb/turbo001.jpg

Ja da, den er nøjagtig magen til den der, 1éren er trukket helt tilbage
i dåsen, det samme er 3, derfor kan 1 0g 3 ikke trækkes længere tilbage
ved vaccum, det er det jeg ikke lige kan forstå da der var en som sagde
at ved at korte 1 så øgede man ladetrykket, det kan man da ikke når
3éren ikke kan trækkes mere tilbage.?

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 19:58

> [...]
> kvart omgang på armen, hvis nu stangen skubbes ud af dåsen istedet, kan
> det passe at den ikke er vaccumstyret så, eller er jeg på vildspor.

Når trykket bliver for højt så skubbes stemplet, stangen UD af dåsen og
aktiverer derved armen så åbner for wastegaten så ladetrykket falder. Sådan
fungerer det i hver fald på Garrett T25 turboen.
I en turbo er der ikke rigtig noget vacum men derimod et overtryk.

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 20:27

Tom skrev:

> [...]
> falder. Sådan fungerer det i hver fald på Garrett T25 turboen.
> I en turbo er der ikke rigtig noget vacum men derimod et overtryk.

Nu fatter jeg den sq, den skubbes ud for at sænke ladetrykket, så kan
jeg se fremgangsmåden i det, jeg havde misforstået det med at korte
stangen som om at dåsen hev stangen ind ved overtryk og derved lod
ladetrykket falde.
Jamen så ved jeg også det.

Jeg har et andet spørgsmål om dieselpumper, hvordan ændrer man mængden
af brændstof på en pumpe, jeg har engang på lang afstand set en som ved
et traktortræk skruede på en pumpe og derved fik flere HK ud af det,
hvad er der af justeringsmuligheder da det ikke er omdrejningerne der
skal ændres. Thomas har du billeder af det ogs`å?

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 20:41

> [...]
> der af justeringsmuligheder da det ikke er omdrejningerne der skal ændres.

Det er forskelligt alt efter hvilken pumpe der er tale om. Men som regl
giver pumpen det samme konstante tryk. Man har så en trykregulator til at
reducere/regulere trykket. Pumpen plejer bare at være en lille pumpe der er
smidt ned i tanken. Da der er både et fremløb og et returløb, kan
trykregulatoren sende noget af brændstoffet tilbage til tanken og holde et
konstant tryk ude ved dyserne.
Så ved at skifte denne regulator samtidig med at man hæver ladetrykket, kan
der pustes godt op for hestene. Den plejer ikke at være justerbar.

Med højtrykspumper (flere tusinde bar) aner jeg ikke hvordan man kan tune på
det.

Traktortræk anvender nok et eller andet vildt hjemmebygget, med både
kompressor, vild pumpe og lign.

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 20:57

Tom skrev:

> [...]
> være justerbar.
> Med højtrykspumper (flere tusinde bar) aner jeg ikke hvordan man kan

Jeg kan huske i gamle dage da der var mekanisk stop på pumperne, da
løsnede man bare modholdsskruen på stoparmen og skruede den lidt
tilbage, det gav noget ryk, men med de ny pumper med elstop kan jeg ikke
finde løsningen.

Fra : Thomas

Dato : 14-06-05 20:56

> omdrejningerne der skal ændres. Thomas har du billeder af det ogs`å?

Desværre, jeg har aldrig rodet med diesel maskiner.

--
Thomas Krath

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 21:09

Thomas skrev:

> Desværre, jeg har aldrig rodet med diesel maskiner.

Pokkers. Der mangles en gruppe, dk.fritid.pil.i.traktormotor

Fra : Henning Lund

Dato : 15-06-05 15:16

Thomas skrev:

> Desværre, jeg har aldrig rodet med diesel maskiner.

En lille ting, stangen man justerer på, der er der et temmeligt langt
gevind på, hvor meget kan det gå at korte den op, er der nogle
retningslinier for det, jeg prøvede at korte den 5 mm idag, jeg mener
det har givet lidt mere power, men det er ret svært at vurdere.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 16:19

> [...]
> retningslinier for det, jeg prøvede at korte den 5 mm idag, jeg mener det
> har givet lidt mere power, men det er ret svært at vurdere.

Det har sikkert ikke givet noget så.
Der sidder ofte også en elektronisk trykmåler som også begrænser trykket.

Man er i hvert fald ikke i tvivl om man har fået flere heste når først
ladetrykket bliver hævet med 0,1 bar eller mere.

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 15-06-05 16:32

Tom skrev:

> Det har sikkert ikke givet noget så.
> Der sidder ofte også en elektronisk trykmåler som også begrænser
> trykket.

Ok hvor har den en føler siddende?

> Man er i hvert fald ikke i tvivl om man har fået flere heste når først
> ladetrykket bliver hævet med 0,1 bar eller mere.

Det er ikke sikkert, jeg lagde mærke til at når jeg tog stangen af
spjældet og kortede den ½ cm så skulle den ligesom trækkes ud af dåsen,
hvad har det at sige?

Fra : Thomas

Dato : 15-06-05 17:24

> [...]
> retningslinier for det, jeg prøvede at korte den 5 mm idag, jeg mener
> det har givet lidt mere power, men det er ret svært at vurdere.

Hvis jeg strammer min med 5mm vil jeg tro at mit ladetryk stiger fra 1 bar
til 1,7 bar - den er en voldsom ændring på min turbo!!

--
Thomas Krath

Fra : Casper R

Dato : 15-06-05 20:09

Hey

> Hvis jeg strammer min med 5mm vil jeg tro at mit ladetryk stiger fra 1 bar
> til 1,7 bar - den er en voldsom ændring på min turbo!!

På mine turbo'r fra ford har det altid været 1 omgang = 1 psi
Og ja 5mm er meget hehe
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Henning Lund

Dato : 15-06-05 20:31

Casper R skrev:

> Hey

> På mine turbo'r fra ford har det altid været 1 omgang = 1 psi
> Og ja 5mm er meget hehe

Ok så er der andre ting der må spille ind, jeg synes også det ser sært
ud at armen nærmest skal trækkes ud af dåsen for at hægte armen på
spjældet når den er kortet op.
Er der en som kan forklare mig nøjagtigt hvad det er der sker når armen
vandrer ud af dåsen og drejer spjældet, lukkes der så op for
udstødningen eller?

Fra : martin bjerre

Dato : 16-06-05 20:41

> [...]
> Er der en som kan forklare mig nøjagtigt hvad det er der sker når armen
> vandrer ud af dåsen og drejer spjældet, lukkes der så op for udstødningen

Hej
I dåsen sidder en membran der bevægersig når ladetrykket bliver stort nok.
Den presser så på stangen, der igen drejer en lille arm der kommer ud af
turboen. Indeni turboen sidder en bypassventil der leder udstødningsgassen
udenom turbinebladene. Når du korter stangen op skal membranen bevæge sig
mere før den lukker op for bypass..= større ladetryk
Håber det var forståeligt ?

Martin

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-06-05 19:56

> [...]
> meget stor vandring der, men ikke hvis der skal trækkes i stangen, så er

Stangen bevæger sig først når turbotrykket er højt nok. Det kan du ikke
simulere med motoren i tomgang, der skal du have turbotryk på, dvs. motoren
skal yde noget.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 20:05

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Stangen bevæger sig først når turbotrykket er højt nok. Det kan du ikke
> simulere med motoren i tomgang, der skal du have turbotryk på, dvs.
> motoren skal yde noget.

Hverken i tomgang eller med f.eks 3000 RPM. KUN med belastning på
motoren.....hvilket vil sige kørsel.

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 20:16

Niels Bengaard skrev:

> Stangen bevæger sig først når turbotrykket er højt nok. Det kan du
> ikke simulere med motoren i tomgang, der skal du have turbotryk på,
> dvs. motoren skal yde noget.

Ja men jeg forsøger bare at indse hvordan en stang der ikke kan trækkes
længere tilbage i dåsen, kan øge et ladetryk når den ikke _kan_ trække
spjældet længere tilbage?

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 20:28

> Ja men jeg forsøger bare at indse hvordan en stang der ikke kan trækkes
> længere tilbage i dåsen, kan øge et ladetryk når den ikke _kan_ trække
> spjældet længere tilbage?

Måske kan du få lidt ud af dette?
http://auto.howstuffworks.com/turbo6.htm

Som sagt det er ikke sikkert at der er mere at justere på.

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 14-06-05 20:41

Tom skrev:

> Måske kan du få lidt ud af dette?
> http://auto.howstuffworks.com/turbo6.htm
>
> Som sagt det er ikke sikkert at der er mere at justere på.

Jeg er ved at være helt med på den, tak for linket.