Hvor finder jeg EOBD kabler og diagnostic ~
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 11:45

Hej Gruppe....

Var forbi det lokale mazda værksted forleden dag, Her oplevede jeg
hvordan mekanikeren diagnostiserer en moderne bil med en bærbar
computer...

Det er sgu' slut med at få olie på tøjet

Anyway: So ein ding müss ich auch haben...

Problemet er bare, hvor pokker finder man den slags udstyr. Det eneste
jeg kan finde på nettet er VAG-COM fra NEtech, og det du'r vist ikke til
Mazda'en....
<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Lars Jensen

Dato : 12-06-05 11:59

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Problemet er bare, hvor pokker finder man den slags udstyr. Det eneste
> jeg kan finde på nettet er VAG-COM fra NEtech, og det du'r vist ikke til

Der er lidt her http://www.gendan.co.uk/diagnostic/connectors.shtml

Hvis du finder ud af noget konkret, må du gerne sige til :)

> <mlr>

Lars B
Mazda 6 2,3 Sport

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 12:25

Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> wrote:

>Hvis du finder ud af noget konkret, må du gerne sige til :)

Det eneste konkrete, jeg har at gå efter, er at Mazda 6 anvender CAN
(Controller Area Network) protocollen. Men software kan jeg ikke finde
noget steds

>Mazda 6 2,3 Sport

Samme her, stationcar - Bedste bil jeg har haft i mange år....

<mlr>

Fra : Lars Jensen

Dato : 12-06-05 12:36

Michael Rasmussen wrote:

> Det eneste konkrete, jeg har at gå efter, er at Mazda 6 anvender CAN
> (Controller Area Network) protocollen. Men software kan jeg ikke finde
> noget steds

Hmmm, mon man kan finde en nyhedsgruppe med binært feed, hvor sådan
noget skrammel er til at opdrive?! Jeg må på jagt!

> Samme her, stationcar - Bedste bil jeg har haft i mange år....

Dejligt! Da jeg kun er mig selv, så er en St.Vagon lige i overkanten.

Jeg er også vældig glad for min - klart den bedste af de biler jeg har
ejet - men det er så også kun min 5. vogn..

> <mlr>

Lars B

Fra : EjS

Dato : 12-06-05 13:25

> Det eneste konkrete, jeg har at gå efter, er at Mazda 6 anvender CAN
> (Controller Area Network) protocollen. Men software kan jeg ikke finde
> noget steds

Det gør alle bilfabrikanter i hver deres udgave. Der findes ikke bare et
netværk men flere, eks. high-speed til motorstyring etc., og low-speed til
infotainment etc.

Hver bilfabrikant konfigurerer deres netværk efter behov og flere har
udviklet deres egne operativsystemer til at konfigurere netværk og
microcontrollere der sidder i bilerne.

Hvis man vil ha fingrene i det er man ude i en umulig mission. Alternativt
findes der flere analyseapparater som bilindustrien selv anvender til
udvikling. De kan købes for spidsen af en jetjager - men så skal man altså
selv "dekode" signalerne hvilket jeg tror vil være umuligt. I
diagnosesystemet udlæses informationen som binære tal fra en bestemt adresse
som angiver bilens status for et givent system - man skal i hvert fald have
en eller anden form for dokumentation - jeg kan ikke forestille mig den er
tilgængelig (det burde den i hvert fald ikke være og er sikkert beskyttet
juridisk).

MVH EjS

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 15:49

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>tilgængelig (det burde den i hvert fald ikke være og er sikkert beskyttet

Øvv, lyseslukker

Men du har nu heller helt ret - Til VW kan man f.eks få VAG-COM samt det
noget ældre VWTool

http://www.netech.dk/vagcom/index.html

Jeg håber at finde noget lignende til min Mazda....

<mlr>

Fra : EjS

Dato : 12-06-05 18:42

> [...]
> noget ældre VWTool
>
> http://www.netech.dk/vagcom/index.html
>
> Jeg håber at finde noget lignende til min Mazda....

Held og lykke :) Det kan da være der findes nogen som har lavet en gang
"reverse engineering" (skille lortet ad og se hvordan det fungerer) på
Mazda's diagnosesystem.

Jeg kan godt sætte mig ind i det ville være rart at kunne se fejlkoderne i
bilen og andre statistiske data men jeg ville tro bilfabrikanterne ville
syntes det var et problem hvis alle kunne gå ind og ændre konstruktivt i
bilens opsætning. Dels fordi det indebærer en sikkerhedsmæssig risiko, dels
pga. garanti etc., og dels fordi bilfabrikanten jo har brugt enorme
ressourcer på at udvikle bilens elektronik.

Der findes givetvis store dele af systemet som er lovmæssigt beskyttet men
gad vide om der findes nogen lov omkring offentliggørelse af dele af
kildekoden, ligesom Microsoft har måttet opgive for Windows???

Af ren nysgerrighed - hvad har du i tankerne hvis du finder sådan et kit til
din bil?

MVH EjS

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 19:07

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> wrote:

>Af ren nysgerrighed - hvad har du i tankerne hvis du finder sådan et kit til
>din bil?

Det er bare den menneskelige natur der plager mig: Det er teknisk
muligt, ergo skal det afprøves...

<mlr>

Fra : EjS

Dato : 12-06-05 20:37

> Det er bare den menneskelige natur der plager mig: Det er teknisk
> muligt, ergo skal det afprøves...

Ok - men det er næsten for oplagt ;)

MVH EjS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-06-05 14:52

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> Problemet er bare, hvor pokker finder man den slags udstyr. Det eneste
> jeg kan finde på nettet er VAG-COM fra NEtech, og det du'r vist ikke til

Hvis du har penge nok kan du sikkert godt få fat i det. Men jeg tror nok
du skal være autoriseret til det enkelte bilmærke før du, officielt, kan
købe udstyret.

På det lastbil værksted hvor jeg var i sidste uge, har de droppet den
bærebare. I stedet har de en "rigtig" computer til at stå midt i
værkstedet. Og så en lille trådløs forbindelsesboks.

Det er i øvrigt mange sjove ting de så kan få lastbilen til at gøre,
styret fra et andet sted i værkstedet.

--
MVH Finn - der er starter i nyt, fast, job.
Og det er s** hårdt.