MS Windows
briani 27239
halv time for at få windows klar
Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-07-05 14:05

Jeg skulle lige boote windows for at se et nyhedsindslag på tv2.dk
(Jeg bruger ellers Linux, men TV2 overholder jo ikke internettes standarter)

Men efter en halv times spildtid opgav jeg.

Først så kom der et vindue op og sagde at jeg ikke var beskyttet mod virus,
nå så måtte jeg jo få Norton antivirus til at hente opdateringer.
Så ville den reboote maskinen.

Så ville windows hente opdateringer, det er meget godt, det er jo hullet som
en si, så at få lukket nogle af hullerne kan man ikke klage over,,,
Men hvorfor skal det være nødvendigt at reboote maskinen? Og så op til flere
gange, det er mig totalt uforståligt.
Hente -> installere -> reboote -> hente -> installere -> reboote osv. osv.
osv.

Hvordan undgår man det? Er det kun at slå opdateringer fra, og så forsætte
med at lade installationen være hullet?

Jeg må sige, jeg forstår godt at der er så mange windows maskiner derude på
nettet som ikke er opdateret, og ikke bliver holdt opdateret, der er jo
ikke til at holde ud med alle de reboot, man får jo ikke lavet noget.

Nå endelig så endelig kunne man få fred til at kikke på tv2.dk for at finde
ud af hvordan man finder frem til hvor man kan se nyhederne uden at skulle
betale for sputnik *) men så ville det teste mit system, og næ fy skamme,
du tager sikkerhed seriøst og bruger FireFox og ikke hullede IE, det dur
skam ikke, så kan vi jo ikke misbruge de sikkerheds huller der er i den.
Hmm, nå så finde IE frem fra gemmerne, men ikke om jeg kunne få den til at
sende det indslag jeg ville se.

HVORDAN gør man så man kan boote i windows, og så bare se det skide TV2
nyhedsindslag uden at skulle bruge halve og hele timer på det?

Hvordan undgår man at IE hopper over på
http://sea.search.msn.dk/dnserror.aspx?FORM=DNSAS&q=fejl.i.url.dk bare
fordi man skriver forkert i URL'en?

*) Det er vel forståligt nok at jeg nægter at betale for noget der ikke
virker uden at jeg booter om på et andet OS end jeg normalt har maskinen
kørende med

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser på
http://milli.dk/index.php/CC_ADSL_priser

Fra : John

Dato : 16-07-05 14:43

"Ivar Madsen" skrev i en meddelelse

> Først så kom der et vindue op og sagde at jeg ikke var beskyttet mod
> virus,
> nå så måtte jeg jo få Norton antivirus til at hente opdateringer.
> Så ville windows hente opdateringer

Du har da vist et ret afslappet forhold til sikkerhed...:)

> du tager sikkerhed seriøst og bruger FireFox

- som jo også jævnligt bør opdateres:
http://www.mozilla.org/projects/security/known-vulnerabilities.html#Firefox

Sikkerhedshul, Firefox-hjemmeside hacket:

'SpreadFirefox.com, the community marketing Web site for the open-source
Firefox Web browser, was hacked earlier this week, potentially exposing user
data.'
Link:
http://news.com.com/Firefox+marketing+site+hacked/2100-7349_3-5790030.html?tag=cd.top

Mvh John

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-07-05 15:47

John skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Du har da vist et ret afslappet forhold til sikkerhed...:)

Jeg tager sikkerhed seriøst, jeg har bare svært ved at forstå hvorfor det
skal være nødvendigt at reboote så mange gange, bare fordi der er hentet og
intalleret en update. Det er ikke mere end et par uger siden jeg
installerte Mandrake 10.0, som vel er et halvt år til trekvart gammel (frit
fra huskeren), der var over 500 MB opdateringer til de pakker*) jeg havde
fået installeret, en god del af dem er sikkerheds opdateringer.
Men på min linux spand er det ikke nødvendigt at reboote maskinen bare fordi
en pakke er opdateret, det er nok at reloade den pakke, ved at starte
programmet op igen. Typisk noget updateringsprogrammet gør for en.

> - som jo også jævnligt bør opdateres:

Det skal den da, og de laver da også fejl, man har lige udgivet 1.0.5 og
trukket den tilbage igen, pga. den har en fejl.

Men du svare ikke på hvorfor det er nødvendigt at reboote windows så mange
gange?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-07-05 16:43

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev

> Men du svare ikke på hvorfor det er nødvendigt at reboote windows så mange
> gange?

Fordi du ikke holder din windows løbende opdateret. Det er da klart, at der
skal rebootes, når man kun opdaterer hvert halve år og så tager dem i een
stor bunke. Min w2k er fuldt opdateret og gør det automatisk, og jeg kan
ikke huske, at der er kommet en opdate i flere måneder som krævede en
reboote, og det er en server, som kører i døgndrift.

Dernæst er er stor forskel på windows og linux. Win bruger mange DLL filer,
som er afhængige af hinanden, og der er det da soleklart, at det er
væsentligt, at det er det rigtige indhold, der ligger i hukommelsen.

Linux har f.eks. ikke den brede understøttelse af hardware som win har, så
naturligvis er der forskelle.

Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-07-05 17:50

Claus Tersgov skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Linux har f.eks. ikke den brede understøttelse af hardware som win har, så
> naturligvis er der forskelle.

Linux er kommet ganske godt med mht. understøttelse af HW. Men det er korekt
at det engang var nødvendigt at sikre sig returret, hvis det HW man ville
købe ikke virkede.
Nogle firmaer levere gerne de oplysninger der skal til for at Linux
udviklerne kan lave en driver, andre laver selv driver, men vil ikke
frigive kildekoden, og så kan driveren ikke komme med i diverse Linux
distributitoner. Det kan man synes om hvad man vil, jeg synes det er noget
pjat.
Det er klart, his HW producenterne holder oplysningerne tæt ind til kroppen,
så kan det være svære end svært at lave driver der understøtter HWen.

Andre producenter som AMD støtter kerne udviklerne, og Linux er da også
langt forand MS mht. understøttelse af AMD 64 bit CPU'erne, vi har haft 64
bit versioner af Linux i jeg havde nær sagt årevis, men thivertifald fra
AMD var klar med CPUerne.

Fra : Karsten Madsen

Dato : 16-07-05 16:47

> Men du svare ikke på hvorfor det er nødvendigt at reboote windows så mange
> gange?

Under normale omstændigheder er det ikke nødvendigt at genstarte Windows,
hver gang en opdatering er foretaget, heller ikke selv om opdateringen beder
om det.

Grunden til at Windows beder dig om at genstarte, er den store spredning i
bruger niveauer, som Windows har. Der findes jo alt fra Maren i Kjæret til
IT-nørder... Microsoft kører efter laveste fællesnævner.

mvh
Karsten

Fra : John

Dato : 16-07-05 16:54

"Ivar Madsen" skrev i en meddelelse

> Men du svare ikke på hvorfor det er nødvendigt at reboote windows så mange
> gange?

Windows 'fuldfører installationen', som det hedder, dvs der lægges på plads,
ryddes op mm. Efterhånden hører det dog (vist) til sjældenhederne, at
Windows kræver genstart efter opdatering, men nogle opdateringer vil ikke
installere, hvis en foregående installation ikke er afsluttet med genstart.

Jeg vil medgive dig, at det kan virke aldeles uoverkommeligt at skulle
opdatere Windows, Office, antivirus, antispyware mm, hvis man ikke har
benyttet sin 'puter i meget lang tid. Tålmodighed Ivar, tålmodighed..:)

Mit eneste råd: Det tager den tid det tager, men betaler sig i sidste ende.
(Vi har to xp'er kørende m/ IE6 (!) og alle updates, og: no problemos!)

Jeg synes i øvrigt, opdateringsfunktionen kører formidabel godt, især den
nye:
http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da

Mvh John

Fra : Joke

Dato : 16-07-05 18:28

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Men du svare ikke på hvorfor det er nødvendigt at reboote windows så mange
> gange?

Nu er det jo ikke windows peoblem du vælger norton antivirus men derimod dig
derfor denne genstart. altså di n skyld.

At du er nødtil at genstarte windows er også lidt din skyld jeg opdatere
løbende og den dag deer opdateres genstarter jeg eller lukker maskinen på
vej i seng,

Nogen vil måske men genstart nu men efter som jeg har undværet opdateringen
længe klare jeg mig også en halv dag mere.

Så mit råd er beug windows oftere eller klar dig med linux.

Jeg er ikke fortaler for det ene eller andet, begge systemer har sit gode og
sit onde.

Hilsen

Johnny

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 16-07-05 22:17

> HVORDAN gør man så man kan boote i windows, og så bare se det skide TV2
> nyhedsindslag uden at skulle bruge halve og hele timer på det?

Tænd for computeren -> Boot op i XP -> Dobbeltklik på ikonet "Internet
Explorer" -> Skriv http://sputnik.dk/?channel i adresselinien.

Dette kan gøres på et minuts tid.

Mvh. Flemming Nielsen