MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ftp-server bag router
Fra : Lars HT

Dato : 06-07-05 10:37

Hej

Jeg har tidligere fået hjælp til af Michael at fjernstyre en PC bag en
router, som jeg ikke kunne konfigurere, fra min hjemme-PC. Løsningen var en
ssh-server på hjemme-PC'en og en ssh-klient til at remote-forwarde porten,
som Radmin skulle bruge.

Jeg har nu brug for at kunne gøre det samme med en ftp-server: Altså at
kunne arbejde direkte på PC'en hjemmefra.

Følgende er tilføjet i c:\cygwin\etc\ssh_config:

remoteforward 20005 xxx.xxx.xxx.xxx:21

og jeg logger ind via internet explorer med:
ftp://brugernavn:password@localhost:20005

Jeg får kontakt til ftp-serveren, som accepterer login, men videre kommer
jeg ikke! Indholdet i de ønskede foldere vises aldrig.
Hvad er det, jeg mangler?

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 11:31

"Lars HT" <FJERNaslaktoke@yahoo.NREJFdk> skrev

> Jeg får kontakt til ftp-serveren, som accepterer login, men videre kommer
> jeg ikke! Indholdet i de ønskede foldere vises aldrig.
> Hvad er det, jeg mangler?

Måske kører klient og server ikke i samme tilstand?

Der er aktiv og passiv tilstand, og klienten skal sættes til det samme som
serveren kører. Prøv først at kigge i din klient's opsætning, og sæt den så
til passiv ftp. Det er normalt det man kører, når der er en NAT router på.

Claus

Fra : Lars HT

Dato : 06-07-05 11:53

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]

> serveren kører. Prøv først at kigge i din klient's opsætning, og sæt den

Men jeg bruger jo IE som klient!? kan du forklare lidt mere om dette? Jeg
skulle måske også nævne, at jeg bruger Cerberus Ftp-server, og at den også
kører på hjemme-pc'en - altså på begge!

Lars

Fra : Hans

Dato : 06-07-05 11:34

Lars HT wrote:

> Jeg får kontakt til ftp-serveren, som accepterer login, men videre
> kommer jeg ikke! Indholdet i de ønskede foldere vises aldrig.
> Hvad er det, jeg mangler?

Har du givet brugeren de fornødne rettigheder til at se filer o.s.v.

Hans

Fra : Lars HT

Dato : 06-07-05 11:55

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Har du givet brugeren de fornødne rettigheder til at se filer o.s.v.

Hvis du mener ifm. opsætningen af brugeren i Cerberus ftp, så ja!

Lars

Fra : MadHatter

Dato : 06-07-05 11:55

On Wed, 6 Jul 2005 11:36:57 +0200, "Lars HT"
<FJERNaslaktoke@yahoo.NREJFdk> wrote:

> [...]
>

>Jeg får kontakt til ftp-serveren, som accepterer login, men videre kommer
>jeg ikke! Indholdet i de ønskede foldere vises aldrig.

Med den opsætning skal du køre ftp-klienten i passive mode - Jeg kan
ikke lige gennemskue om windows's ftp klient rent faktisk understøtter
passiv modus, men det bør i hvert fald fungere via internet eksplorer
- hvis du husker at aktiverer passive mode under avanceret i internet
indstillinger.

Fra : Lars HT

Dato : 06-07-05 12:02

"MadHatter" <madhatter@danmark.invalid> wrote in message

> [...]
> passiv modus, men det bør i hvert fald fungere via internet eksplorer
> - hvis du husker at aktiverer passive mode under avanceret i internet

IE er sat til passiv mode allerede! I Cerberus opsætning skal der angives
nogle porte ifm. PASV! Hvad er PASV og skal disse porte remoteforwardes
også???

Lars

Fra : jamen

Dato : 06-07-05 22:12

Lars HT wrote:

> I Cerberus opsætning skal der angives
> nogle porte ifm. PASV! Hvad er PASV og skal disse porte remoteforwardes
> også???

I PASV mode er det klienten som opretter dataforbindelsen. Serveren
oplyser ip og portnummer som forbindelsen skal oprettes til. Derfor:

1) Sikre dig at routeren er i stand til at forwarde de porte som
benyttes i passiv mode. En del routere kan gøre dette dynamisk, hvis
ftp'en kører over sin standard port 21

2) Sikre dig at klienten får oplyst ipen på WAN siden af routeren. Det
kan nemt kontrolleres ved at se hvilken ip klienten får oplyst

Fra : Lars HT

Dato : 06-07-05 23:24

"jamen" <jamen@invalid> wrote in message

> [...]
> i passiv mode. En del routere kan gøre dette dynamisk, hvis ftp'en kører

Det må jeg prøve at undersøge!

> 2) Sikre dig at klienten får oplyst ipen på WAN siden af routeren. Det kan
> nemt kontrolleres ved at se hvilken ip klienten får oplyst

Hvor ser jeg dette?

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-05 11:58

"Lars HT" <FJERNaslaktoke@yahoo.NREJFdk> skrev

> og jeg logger ind via internet explorer med:
> ftp://brugernavn:password@localhost:20005

Og den linje fik jeg overset i farten. Så er det næsten helt sikkert et
tilstandsproblem. Gå ind i IE under internetindstillinger>avanceret og sæt
hak i "brug passiv ftp". Så burde det spille!

IE har nemlig fpt som standard.

Claus

Fra : Lars HT

Dato : 06-07-05 12:03

> [...]
> tilstandsproblem. Gå ind i IE under internetindstillinger>avanceret og sæt
> hak i "brug passiv ftp". Så burde det spille!

Den er allerede sat til passiv! Hmmmm!

Lars

Fra : Calle.

Dato : 06-07-05 14:53

Lars HT wrote:
> og jeg logger ind via internet explorer med:
> ftp://brugernavn:password@localhost:20005

hvorfor localhost?
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 06-07-05 18:21

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> hvorfor localhost?
> --

Fordi jeg ikke kan tilgå ftp-serveren på fjern-computeren direkte:

PC-A er hjemme bag router-A, som jeg selv er herre over.
PC-B er på studiet bag router-B, som jeg ikke kan ændre på - derfor heller
ikke forwarde porte til PC-B.

Derfor benytter jeg cygwin ssh-server, som er installeret på PC-A og en
ssh-klient på PC-B.
Klienten kommunikerer med serveren og sørger for at remoteforwarde den port
21 til port 20005.

Når ftp://brugernavn:password@localhost:20005 kaldes, kommunikeres igennem
port 20005 på localhost (PC-A) til port 21 på PC-B (ftp-serveren).

Dette virker som sagt fint - ftp-serveren får og accepterer login, men så
sker der ikke mere!

Håber, at det var forklaring nok!

Lars

Fra : Peter T.

Dato : 06-07-05 20:27

Lars HT leverede følgende historie fra de varme lande:

> Klienten kommunikerer med serveren og sørger for at remoteforwarde den
> port 21 til port 20005.

Du skal også forwarde port 20. Hvorfor ved jeg ikke, når ftp-serveren
kører i passiv mode. Men det er den eneste måde jeg og andre har fået det
til at spille på når vi har bøvlet med det bag en router.

--
Peter T.

Er du ny på usenet? Så gør os gamle garvede rotter en tjeneste og læs:

Fra : Lars HT

Dato : 06-07-05 23:23

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
> [...]
> kører i passiv mode. Men det er den eneste måde jeg og andre har fået det
> til at spille på når vi har bøvlet med det bag en router.

Nej desværre!

Lars

Fra : Peter T.

Dato : 07-07-05 09:45

Lars HT leverede følgende historie fra de varme lande:

> Nej desværre!

Et skud i tågen; kan det lade sig gøre at sætte serverens port fra 20005
til 21, så du blot forwarder 21/LAN til 21/WAN?
For jeg har selv haft problemer med at forwarde feks. port 21 på en
ftpserver (G6 server) til feks port 50000 på WAN-siden - omvendt af din
portforwarding. Og hos mig virker det kun hvis jeg beholder default
portopsætning på ftpserver og samtidig forwarder port 20 og 21 til WAN. Og
dette problem har jeg haft med både min Dlink 804 router og min nuværende
Cybercity Zyxel 650-R31 adsl-router.

Fra : Lars HT

Dato : 07-07-05 12:29

> [...]
> Og
> dette problem har jeg haft med både min Dlink 804 router og min nuværende

Nope - får stadig kontakt til serveren, og den accepterer login, men ikke
mere!

Lars

Fra : Peter T.

Dato : 07-07-05 14:25

Lars HT leverede følgende historie fra de varme lande:

> Nope - får stadig kontakt til serveren, og den accepterer login, men
> ikke mere!

Sært. Så kan jeg kun anbefale dk.edb.netvaerk.

Fra : Lars HT

Dato : 07-07-05 18:41

> Lars HT leverede følgende historie fra de varme lande:

> Sært. Så kan jeg kun anbefale dk.edb.netvaerk.

Tak for tippet, spørgsmål stillet der nu!
Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-05 18:14

"Lars HT" <FJERNaslaktoke@yahoo.NREJFdk> skrev

> Nope - får stadig kontakt til serveren, og den accepterer login, men ikke
> mere!

Har du prøvet med nogle andre/rigtige FTP klienter?

Der er jo masser af shareware eller gratis programmer, du kan hente, så prøv
først om du kan få hul igennem til serveren med et af dem. Det er 1000% mere
stabilt end explorer. Hvis det så virker med en anden klient, så ved du at
dit setup er i orden, og du kan så gå videre med det andet lort

Claus

Fra : Lars HT

Dato : 07-07-05 18:40

> [...]
> stabilt end explorer. Hvis det så virker med en anden klient, så ved du at
> dit setup er i orden, og du kan så gå videre med det andet lort

Det kan du have ret i! Prøver og vender tilbage!
Kan du anbefale en god én?

Lars

Fra : Peter T.

Dato : 07-07-05 20:22

www.smartftp.com

Fra : Lars HT

Dato : 08-07-05 09:36

> Lars HT leverede følgende historie fra de varme lande:

> www.smartftp.com

Tak for tippet!

Installeret og afprøvet - med samme resultat (muligvis fordi jeg ikke har
helt overblik over indstillingerne), men for lige at ridse op og få
konkretiseret nogle spørgsmål, jeg sidder med:

På min hjemmePC har jeg installeret cerberus ftp-server og oprettet nogle
brugere. Port 21 er forwardet i routeren, og jeg kan med IE hvorsomhelst fra
tilgå serveren og alt virker, som det skal.

Jeg er klar over, at det er mere besværligt med hensyn til at sætte
ftp-server op på den anden PC, fordi jeg ikke kan forwarde port 21 til den.

Det jeg er i tvivl om er, i hvilket omfang, der er brug for at åbne (i dette
tilfælde remoteforwarde andre porte)?

Og hvorfor skulle det være nødvendigt, når det ikke er det på min hjemme-PC?

De porte (range af porte), som cerberus skal bruge ifm. passiv ftp - åbner
den ikke bare dem selv, når den skal bruge dem? Og hvad benyttes de egentlig
til?

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-05 11:38

"Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> skrev

> Det kan du have ret i! Prøver og vender tilbage!
> Kan du anbefale en god én?

Nej, ikke rigtigt. Jeg bruger aldrig andet end Total Comannder fra
www.ghisler.com

Jeg har ganske vist testet nogle andre for min svoger, og de virker fint,
men jeg kender dem ikke til at anbefale dem.

Prøv dig frem..

Claus