Netværk xp til Tiger
Fra : Martin

Dato : 18-07-05 10:52

Jeg har nogle filer fra min gamle windows XP som jeg gerne vil have over
på min Ibook (Tiger). Jeg har dog en masse problemer - men dette skyldes
nok at jeg ikke ligefrem er netværks ekspert.

Tilsyneladende skulle det være enkelt

Jeg har koblet begge computere sammen med et ethernet kabel.

Jeg kan se på XP computeren at der er forbindelse. Det er endvidere
muligt at pinge ip adressen til tiger computeren.

Firewall i XP og tiger er slået fra

Jeg har delt de mapper som jeg gerne vil overføre fra xp computeren

internet & netværk ->deling ->windows deling i tiger er slået til

Når jeg går ind i opret forbindelse i finderen kan jeg ikke finde min xp
computer

Heller ikke hvis jeg søger efter den

Det skal lige for en god ordens skyld siges, at min tiger, bliver koblet
til internettet via min airport, men dette burde vel ikke have nogen
betydning?

Er der nogen der har en god forklaring om hvad jeg gør forkert, eller
endnu bedre et godt link til en step by step instruktion af hvordan jeg
skal gøre

/Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-07-05 19:06

On 2005-07-18 11:52:19 +0200, Martin <none@nospam.dk> said:

> [...]
>
> internet & netværk ->deling ->windows deling i tiger er slået til
>
> Når jeg går ind i opret forbindelse i finderen kan jeg ikke finde min

Af en eller anden grund er det ikke altid muligt at browse efter
PC'ere. Det virker heller ikke altid rigtigt på Windows

Det er vigtigt at de er i samme arbejdsgruppe, og hvis du har en dansk
Windows XP hedder standardgruppen ARBEJDSGRUPPE, hvor Mac OS X befinder
sig i WORKGROUP. Det er nemmest at ændre på Windows, så hvis den ikke
er i WORKGROUP, så ret det lige. Det kræver desværre en genstart af
PC'en. Du finder indstillingen i Start -> Denne computer og i vinduet
vælger du Systemindstillinger (tror jeg det hedder) ude til venstre.
Her skal du vælge fanebladet Computernavn og skifte arbejdsgruppen.

Hvis det ikke gør nogen forskel, så skal du sikre dig at begge maskiner
har en IP-adresse i samme range. Du kan f.eks. give Mac'en 192.168.0.1
og PC'en 192.168.0.2, begge med 255.255.255.0 som netmaske. Så skulle
du meget gerne kunne skrive følgende fra Mac'en i "Opret forbindelse
til server":

smb://192.168.0.2/

Fra PC'en kan du i Start -> Kør skrive:

\\192.168.0.1\

og trykke Return.

Begge dele burde skabe kontakt med den anden maskine.

> Det skal lige for en god ordens skyld siges, at min tiger, bliver
> koblet til internettet via min airport, men dette burde vel ikke have
> nogen betydning?

Ikke umiddelbart, men hvis ovenstående ikke virker, så prøv at trække
Ethernet-forbindelsen øverst i Systemindstilinger -> Netværk.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin

Dato : 18-07-05 19:32

Mange tak for hjælpen. Jeg fik det til at virke.

/Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 20-09-05 17:54

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> og PC'en 192.168.0.2, begge med 255.255.255.0 som netmaske. Så skulle
> du meget gerne kunne skrive følgende fra Mac'en i "Opret forbindelse

faldt lige over denne gamle tråd!
Kan man på samme måde forbinde fra en XP til en mac udenfor ens netværk
(altså over internettet) hvis man har mac'en "udvendige" ip nr. ?

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-05 18:41

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> Kan man på samme måde forbinde fra en XP til en mac udenfor ens netværk
> (altså over internettet) hvis man har mac'en "udvendige" ip nr. ?

Ja, hvis der er åbent ind og der er sat samba deling op.

Fra : Michael Holm

Dato : 20-09-05 18:48

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Ja, hvis der er åbent ind og der er sat samba deling op.

fedt!
De windows bruger jeg kender, har ikke kunne finde ud af det :)
Kun hvis det har været på lokal netværk og de har kunne browse sig frem
til mac'en via netværksteder på deres xp.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-09-05 20:07

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Kan man på samme måde forbinde fra en XP til en mac udenfor ens netværk
> (altså over internettet) hvis man har mac'en "udvendige" ip nr. ?

I princippet kan du godt. Det kræver, at Mac'en har åbent for
Windows-netværk fra Internettet, at XP'en har en åben netværks-klient
mod Internettet, at der ikke er en firewall, som blokerer på nogen af
maskinerne, og at det ikke sidder nogle filtre i en router undervejs,
som blokerer.

Man skal være lidt påpasselig med det. Sikkerheden i Windows-netværk er
ikke specielt god...

Hvad mener du med "Mac'ens udvendige IP-nr."? Har du 2 netkort i din
Mac, eller hvordan skelner du mellem "udvendigt" og "indvendigt" IP-nr.?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Michael Holm

Dato : 20-09-05 21:11

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> I princippet kan du godt. Det kræver, at Mac'en har åbent for
> Windows-netværk fra Internettet,

Det er den.

> at XP'en har en åben netværks-klient mod Internettet,
Det forstå jeg ikke helt :) har den ikke det automatisk når den er i
forbundet til internettet? på mac'en trykker man jo bare "æble k" og
skriver ip nr.

>at der ikke er en firewall, som blokerer på nogen af
> maskinerne, og at det ikke sidder nogle filtre i en router undervejs,
> som blokerer.

ok

> [...]
>
> Hvad mener du med "Mac'ens udvendige IP-nr."? Har du 2 netkort i din
> Mac, eller hvordan skelner du mellem "udvendigt" og "indvendigt" IP-nr.?

Herhjemme med adsl, har macen jo et ip nr. som er lokal (10.0.0.2) men
den hænger jo sammen med det faste ip nr. jeg har fået af cybercity
(217.157.xxx.xxx)

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-09-05 22:08

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Det forstå jeg ikke helt :) har den ikke det automatisk når den er i
> forbundet til internettet?

Hvis den sidder i et lokalnet, så har den sikkert. I Windows'
kontrolpanel til netværket, kan man vælge at "binde" forskellige
tjenester til netværksgrænsefladen, bl.a. klienten til Windows-netværk.
Hvis PC'en sidder direkte på Internettet, plejer jeg ikke binde noget
som helst Windows-netværk til netværksgrænsefladen.

> Herhjemme med adsl, har macen jo et ip nr. som er lokal (10.0.0.2) men
> den hænger jo sammen med det faste ip nr. jeg har fået af cybercity
> (217.157.xxx.xxx)

Jeg fornemmer på dit svar, at din Mac ikke sidder direkte på
Internettet, men bag en NAT-router. Er det rigtigt? I så fald gør det jo
tingene noget sværere, for så skal du først "forward"e portene i
routeren. Det er noget med 137/tcp, 137/udp, 138/tcp, 138/udp, 139/tcp,
139/udp. Jeg ved faktisk ikke, om de alle er nødvendige.

Og, ja, det er det offentlige IP-nr. der skal bruges ude fra
Internettet.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.