tysk keyboard til dansk??
Fra : Erling Hansen

Dato : 15-07-05 23:30

Hej. Jeg ønsker ikke nogen 'vejledning i sprogskift' - bare en kort
melding om, hvorvidt det vil være svært at sætte æ, ø og å ind på de
pladser de har på et dansk keyboard.
Med venlig hilsen
Erling Hansen

PS. Det drejer sig om evt. køb af en iBook i Tyskland.

Fra : Karl Antz

Dato : 16-07-05 08:29

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen
> Erling Hansen
>
> PS. Det drejer sig om evt. køb af en iBook i Tyskland.

Du går ind i System Preferences/International og vælger Input Menu
(Systemindstillinger/International - Tastaturmenu). Her sætter du hak i
de tastaturlayouts som du vil benytte - i dit tilfælde vel dansk og
tysk.

Desuden kan det anbefales at sætte hak i Character Palette og Keyboard
Viewer (Tastaturfremviser og Tegnpalet).

Når du har gjort det dukker der et lille flag i højre side af menuen op.
Her kan du så frit skifte mellem dine tastaturlayouts. Vælger du dansk,
sidder (med en tysk iBook) æ på ä, ø på ä, å på ü, z på y og y på z.

Man vænner sig hurtigt til at skifte alt efter behov

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-07-05 09:34

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> sidder (med en tysk iBook) æ på ä, ø på ä, å på ü, z på y og y på z.
>
> Man vænner sig hurtigt til at skifte alt efter behov

Tusind tak. Det ser da ikke voldsomt vanskeligt ud - så jeg kan da vist
roligt købe en Tangerine - og de koster jo under det halve syd for
grænsen.
Mvh
Erling

Fra : Claudia Voelker

Dato : 19-07-05 15:18

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Hej. Jeg ønsker ikke nogen 'vejledning i sprogskift' - bare en kort
> melding om, hvorvidt det vil være svært at sætte æ, ø og å ind på de
> pladser de har på et dansk keyboard.
[...]
> PS. Det drejer sig om evt. køb af en iBook i Tyskland.

På tysk keyboard er:
- alt-a = å
- alt-ä = æ
- alt-o = ø

Claudia

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-07-05 15:39

Claudia Voelker
<mails.an.diese.adresse.werden.nicht.gelesen@krazykat.de> wrote:

> [...]
>
> På tysk keyboard er:
> - alt-a = å
> - alt-ä = æ
> - alt-o = ø
>
> Claudia
Tusind tak - det må man ku' klare sig med den første uges tid. Jeg
forærede min datter én af det gamle iBooks - clamshell - og nu er jeg
næsten nødt til at have én selv, men jeg synes de er for dyre i Danmark.
Mvh
Erling