Sikkert set før.. ( disktilladelser..)
Fra : Tom

Dato : 12-07-05 23:21

Jeg har lige opdateret fra 10.2.8 til tiger..
Skønt..
Nu har jeg bare det problem at jeg.. Faktisk i en del tilfælde..
Ikke har disktilladelser ( nok) til at se visse mappers indhold som alm.
Bruger..
Der er selvfølgelig ingen problemer som rut...
Hvordan får jeg ordnet "alle disktilladelser" for "brugeren"..?
Kan man ex. Highlighte startdisken ( den eneste) og så ellers sige giv
tilladelse til alle underliggende mapper for bruger !?
Tom

Fra : Karl Antz

Dato : 13-07-05 08:43

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Kan man ex. Highlighte startdisken ( den eneste) og så ellers sige giv
> tilladelse til alle underliggende mapper for bruger !?

For guds skyld nej

Jeg prøvede det i OS X-tidernes morgen - og mistede adgang til min
harddisk, den ville ikke engang starte op ...

I Unix-verdenen er der _altid_ flere bruger på et system. Hvis du for
eksempel tager en info på den mappe på din harddisk der hedder system,
så vil du se at den ejes af brugeren "System" og at du kun har
læserettigheder til den.

Denne mappe samt dens indhold _forventes_ at ejes af systemet, og hvis
den ikke ejes af systemet - ja så kan systemet ganske enkelt ikke starte
op.

Faktisk er OX X, altså Mac-versionen af Unix, af hensyn til os
almindelige dødelige der ikke kender Unix godt nok indrettet lidt mere
smart end det ellers er tilfældet i denne verden.

Normalt findes der i Unix to niveauer: Root som må alt incl installere
programmer, og alm. bruger som kun må anvende programmer samt håndtere i
sin egen brugermappe samt de mapper som vedkommende selv opretter.

I Mac OS X er der tre niveauer:

Niveau 1: Root som må alt - denne bruger er fra fabrikken deaktiveret,
og skal den kunne bruges skal den (på en måde som er lidt kringlet at
finde ud af - tænk NetInfo Manager) aktiveres af et medlem af

Niveau 2: Administrator, som må installere programmer og (indenfor visse
grænser) rode rundt i mappen "Library/Bibliotek" på harddiskens øverste
niveau samt i sin egen brugermappe og de af vedkommende selv indrettede
mapper. Administratorrettigheder kan tildeles til flere brugere.

Niveau 3: er så den almindelige bruger. En sådan må anvende programmer
men ikke installere dem og ellers rode rundt i sin egen usermappe samt
de af vedkommende selv oprettede mapper, men ellers ikke røre noget i
'puteren.

Smart - for på denne måde sikrer Apple at selv administratorer ikke
umiddelbart kan rode rundt eller ødelægge noget i systemets ædlere dele.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 13-07-05 08:51

> [...]

> Kan man ex. Highlighte startdisken ( den eneste) og så ellers sige giv
> tilladelse til alle underliggende mapper for bruger !?

Et lille follow-up:

Denne diskussion kan så måske også bringe lidt klarhed i alt det der med
at reparere tilladelser/repair permissions:

Systemet forventer, som jeg sagde i mit andet indlægt, at visse mapper
og filer tilhører bestemte brugere,fx system, administrator, appowner
(som ejer programmer), daemon (som sørger for baggrundsopgaver) osv osv
osv.

Hvis der af en eller anden årsag er gået kage i disse tilladelser, så de
ikke er som forventede, så kan computeren ikke fungere som den skal.

Det der så sker når man laver en Repair permissions, er at Disk Utility
sammenligner de faktisk foreliggende tilladelser med sin egen interne
database samt package receipts for senere installerede programmer -
unix-hajer: ret mig hvis jeg lyver - og sørger for at de faktisk
foreliggende tilladelser igen svarer til de forventede tilladelser,
sådan at systemkaldene igen går til de rigtige addresser.

Håber dette er til at forstå - kommentarer?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Tom

Dato : 13-07-05 23:14

Fik løst problemet !
Alle mapper skal ( skulle ) åbnes, og det skulle tjekkes om en eller flere
af filerne var "låst"...( lærte hurtigt vælg alt i mappen.. Æble i..)
Hver gang en eller anden fil var låst, var det IKKE muligt at give brugeren
tilladelse til at se indholdet af mappen !!( underliggende mapper)
Ret langsommelig proces..
Men det gik !!
Gad vide hvor det gik galt..

Nu er ejeren til gengæld vældigt mobset.. Over at det hele skulle tage så
lang tid..
Måske skal jeg til at indskrænke mig til at blot at rode med min egen
maskine..
Tom