Diskwarrior kan ikke klare jobbet
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-07-05 20:04

På min PB G4 med Tiger meldes alt OK ved kørsel af diskrep. og
tilladelser (med install.CD som startdisk).

Så startes der med Diskwarrior-CD (vers. 3.01).

Test siger: Drive is functioning normally.

Graph siger: 8 % items out of order.

Rebuild siger: Disk cannot be rebuild. The original directory is too
severely damaged (2155, 2179).

Det siger sig selv, at denne melding ikke findes i manualens oversigt
over mulige fejlmeldinger.

Det er ikke, fordi systemet har større problemer. Men det er da
bekymrende med den slags besked.

Skal jeg have en ny Diskwarrior? Eller noget andet og bedre?

Er der andet, man kan gøre for at teste og reparere?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard

Dato : 10-07-05 21:20

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:
> På min PB G4 med Tiger meldes alt OK ved kørsel af diskrep. og
> tilladelser (med install.CD som startdisk).
>
> Så startes der med Diskwarrior-CD (vers. 3.01).

Du bør opdatere til ver. 3.03.
<http://www.alsoftinc.com/download.html>

> Test siger: Drive is functioning normally.
>
> Graph siger: 8 % items out of order.

Disken kan godt funktionere normalt ved helt op til 15-20% af
directory'en 'out of order'

> Rebuild siger: Disk cannot be rebuild. The original directory is too
> severely damaged (2155, 2179).
>
> Det siger sig selv, at denne melding ikke findes i manualens oversigt
> over mulige fejlmeldinger.

Ja, og det er heller ikke en fejlmelding. Det er en angivelse af, hvilke
'B-tree nodes', der er så ødelagte, at de ikke kan repareres af DW, da
det er 2 af de 'nodes', der indeholder 'bootsectors', men for dig
heldigvis ikke de 2 nodes, der indeholder diskens registrerings- og
initialiseringsfunktioner.

> Det er ikke, fordi systemet har større problemer. Men det er da
> bekymrende med den slags besked.

Klart, men hvis du har Norton Systemworks 3.0, kan du bruge DiskDoctor
og forsøge at reparere de 'B-tree nodes', der er i uorden.

> Skal jeg have en ny Diskwarrior? Eller noget andet og bedre?

Du kunne lave en ny 'bootdisk' på enten en CD eller DVD og lægge den DW
3.03 opdatering på, jeg henviser til ovenfor.

Den bedste måde at gøre det på er at lave en image fil med fx. Toast 6.x
og så installere DiskWarrior 3.01 og derefter køre opdateringen 3.03 på
diskimagen og så brænde den ud. - Evt., hvis du har flere partitioner på
din HD, så læg DiskWarrior på den anden partition og opdater den til
3.03 og bruge den derfra. - Du skal stadig starte fra din DW CD.

> Er der andet, man kan gøre for at teste og reparere?

Jeg véd godt, at der er nogen, der ikke kan lide Norton Systemworks, men
det er stadig det værktøj, der giver de bedste resultater sammen med
DiskWarrior. Du må ikke bruge NSW 1.0 eller 2.0, men skal bruge 3.0, da
den har nogle kraftige både ændringer og forbedringer i forhold til de 2
andre versioner. En af grundene til det er, at NSW 1.x og 2.x _kan_
'pille' ved disktilladelser og/ellr ødelægge symbolske links, selvom jeg
aldrig selv har været ude for det med den NSW 1.03, jeg også har.

Så jeg til anbefale, at du gør følgende:
- Kører Norton Systemworks 3/DiskDoctor.
- Reparer evt. fejl undervejs.
- Kører DiskWarrior 3.03
- Udskifter directory.
- Kører Norton Systemworks 3.0SpeedDisk
- Fuld optimering.

Modsat nogle, der hele tiden hævder, at Norton er så og så dårlig og
farlig, har jeg _aldrig_ haft _ET_ eneste problem med den. tværtimod var
det den, der for nogle uger siden reddede mig fra at skulle
geninstallere alle mine systemer og al software, da jeg havde det enorme
nedbrud. Så jeg er en af de mange, der er kede af, at Norton ikke
længere vil udvikle Systemworks til Mac.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-07-05 22:59

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> nedbrud. Så jeg er en af de mange, der er kede af, at Norton ikke
> længere vil udvikle Systemworks til Mac.

Jeg brugte også Norton Utilities, før jeg gik over til OS X. Jeg kunne
godt lide programmets skærmbillede, hvor man tydeligt kunne følge med i,
hvad der skete, når Disc Doctor og Speed Disc arbejde. Men til sidst
magtede Speed Disc ikke rydde på min eksterne harddisk.
Da jeg altså ikke har NSW, vil jeg nok prøve med at hente opdatering til
DW i morgen. Jeg har godt nok gå et og tænkt på, hvilke eksakte
omstændigheder der ville gøre en opdatering nødvendig. Er det nogle nye
egenskaber, der er kommet med Tigeren?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-07-05 23:07

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> DW i morgen. Jeg har godt nok gå et og tænkt på, hvilke eksakte
> omstændigheder der ville gøre en opdatering nødvendig. Er det nogle nye

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/support.html#Tiger - bekræfter, at det
er nødvendigt at opdatere DW, hvis man er gået over til Tigeren. Man kan
hente vers. 3.03 gratis og lave sig en ny CD, hvis man har en brænder og
i forvejen er ejer af vers. 3.x.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-07-05 07:32

> [...]

> er nødvendigt at opdatere DW, hvis man er gået over til Tigeren. Man kan
> hente vers. 3.03 gratis og lave sig en ny CD, hvis man har en brænder og

Du bliver lige nødt til at forklare mig hvad man skal bruge Disk Warrior
til, hvis ens Mac kører som den skal ?

Hvis man kører en Repair Disk Permissions engangimellem rækker det så
ikke ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-07-05 08:56

> Du bliver lige nødt til at forklare mig hvad man skal bruge Disk Warrior
> til, hvis ens Mac kører som den skal ?
>
> Hvis man kører en Repair Disk Permissions engangimellem rækker det så
> ikke ?

I rigtig gamle dage (dvs. før OS X) var det en uomgængelig betingelse
for tryghed at have Norton Utilities liggende, så at man kunne nå den
fra sin arbejdsplads uden at rejse sig op. Hvis man kørte Diskdoktor en
gang om måneden, fik man altid underretning om en stribe fejl, der
skulle rettes. Og med Speeddisk fik man en grafisk afbildning af al den
uorden, der var skabt.
Jeg husker, hvordan jeg for 12-13 år siden kom ind til Apple
Universitetscenter på Aaboulevarden (nu OfficeLine) med min lille LC,
der var gået død. Så startede de den med Norton Utilities, som jeg
aldrig havde hørt om. På skærmen kunne jeg se det syndige rod, som
Speeddisk var en time om at udrydde. At se hvordan de forskelligt
farvede prikker én efter én blev flyttet på plads - det var
anskuelsesundervisning, hvor alle novicer kunne følge med.
Det kan med dette i erindring være svært at forestille sig, hvordan ens
Mac i dag kan klare sig uden et tilsvarende hjælpemiddel. Og når man
lader DW teste, så kommer der jo rent faktisk besked om, at noget
trænger til at blive rettet. Det vil jeg overhovedet ikke gøre mig klog
på.
Det er ihvertfald en kendsgerning, at der kan opstå uorden på computeren
under den regulære daglige brug. Frossen skærm er jeg blevet forskånet
for under OS X (andre vist nok ikke). Til gengæld sker det jævnligt, at
et program afbrydes "uventet". Eller "programmet svarer ikke".
Jeg kan se, at systemets egne to reparationsfunktioner tilsyneladende er
meget stærkere end den gamle diskførstehjælp. Jeg har tidligere (før
Tiger) oplevet, at DW ikke kunne arbejde, før jeg havde repareret
disktilladelser. Er det et faktum, at Macens eget diskværktøj i
virkeligheden indeholder alle de nødvendige funktioner, som findes i
andre reparationsprogrammer?
Hvordan kan det overhovedet gå til, at der opstår uorden i et fuldt
opdateret Macsystem anno 2005, hvor man selv er eneste bruger og kun
udfører ganske uskyldige og harmløse operationer?

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-07-05 18:26

> [...]
> farvede prikker én efter én blev flyttet på plads - det var
> anskuelsesundervisning, hvor alle novicer kunne følge med.

God historie.

> [...]
> lader DW teste, så kommer der jo rent faktisk besked om, at noget
> trænger til at blive rettet. Det vil jeg overhovedet ikke gøre mig klog

Men hvordan kører din Mac uden ?

> [...]
> for under OS X (andre vist nok ikke). Til gengæld sker det jævnligt, at
> et program afbrydes "uventet". Eller "programmet svarer ikke".

Det er altså meget sjældent at et program slutter uventet. En gang hver
14. dag.

> [...]
> disktilladelser. Er det et faktum, at Macens eget diskværktøj i
> virkeligheden indeholder alle de nødvendige funktioner, som findes i

Det ved jeg ikke, men jeg oplever ikke at det er nødvendigt med DW eller
Norton.

> Hvordan kan det overhovedet gå til, at der opstår uorden i et fuldt
> opdateret Macsystem anno 2005, hvor man selv er eneste bruger og kun
> udfører ganske uskyldige og harmløse operationer?

Aner det ikke, men der findes et godt udtryk som hedder:

If it works - don't fix it.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-05 22:48

In article <1gzlpro.1071jvkax5ipsN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> If it works - don't fix it.

Jeg holder med Jesper. Jeg har heller aldrig svælget i
reparationsprogrammer, og det går såmænd fint. Til OS X har jeg købt
Cocktail, der er shareware, men det gratis Onyx, kan vist det samme. De
kan reparere tilladelser, slette caches, køre cron-scripts osv. Det
virker betryggende at køre den slags en gang imellem, men ærligt talt,
så mærker jeg ikke nogen videre forskel.
Meget kan desuden klares manuelt. Jeg kan huske min allerførste
PowerBook med OS 7.5. Der stod i manualen, at man med mellemrum burde
kopiere hele harddisken over på en ekstern disk, slette harddisken og
derefter kopiere det hele tilbage. Det fjerner fragmentering fuldstændig
som de smarte reparationsprogrammer.
Det kan ske, at jeg med års mellemrum beslutter mig for at rydde
op og starte på en frisk. Det sker ofte i forbindelse med en opgradering
af styresystemet. Så kopierer jeg alt over på en anden harddisk,
formaterer computerens harddisk og installerer det nye styresystem. Så
får man da ryddet op, og herefter kan man lægge alting tilbage. Apple
har endda automatiseret processen med de nye styresystemer. Det skal
lige siges, at jeg endnu ikke har gjort det på min to-et-halvt år gamle
PowerBook, der er blevet opgraderet fra 10.2 til både 10.3 og 10.4 med
"arkiver og installer" uden problemer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-07-05 00:20

> [...]
> lige siges, at jeg endnu ikke har gjort det på min to-et-halvt år gamle
> PowerBook, der er blevet opgraderet fra 10.2 til både 10.3 og 10.4 med

Det glæder mig, at jeg kunne puste lidt liv i debatten. Der bliver mæppe
skabt enighed. Men uenigheden bliver løftet til højere plan.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-07-05 12:53

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

Jeg passer de regelmæssige serviceeftersyn på min bil, selvom den kører
upåklageligt. Og på den måde er jeg undertiden blevet gjort opmærksom
på, at dæk, bremser, lydpotte m.m. ikke var, hvad de burde være, inden
katastrofen indtraf. På samme er det sikkert en god idé at diagnosticere
sin velfungerende computer med passende mellemrum med et eller andet
pålideligt hjælpemiddel og rette småfejl, inden de vokser sig store og
talrige. - Nogle mener endda, at man tilsvarende bør besøge sin læge en
gang imellem, selv om man føler sig godt tilpas.

Nu har jeg hentet DW 3.03. Installationsprogrammet brændte den nye CD,
uden at jeg behøvede starte et brænderprogram. Den nye CD har haft
computeren under behandling.

En irriterende detaille: Med DW i CD-drev startede jeg med tryk på
æble-c (ikke med valg af alternativ startdisk). Da jeg skulle genstarte
efter endt behandling, startede computeren igen uopfordret med DW som
startdisk. Jeg måtte trykke på tastaturets skub ud-tast under genstart
for at vende tilbage til normal tilstand. DW udnævner altså sig sig selv
til foretrukken startdisk. Det burde ikke kunne ske.

Som nogle vil kunne huske, kørte jeg OS X's reparationsprogrammer for to
dage siden. Efter så at have haft alt bøvlet med DW, kom der
nedenstående rapport ud af. Operationen varede mindst en time.
Rapportens volapyk dækker over, at der åbenbart var rod i nogle
orientalske fonte (som jeg aldrig bruger). Der ser også ud til at have
været nogle problemer med Classic (hvor jeg stadig bruger en gammel
FileMaker). Og så kan man naturligvis konstatere, at der trods alt er
noget, som OS X's reparationsprogrammer ikke har taget sig af.

Venlig hilsen

Ove Steen

RAPPORT:

DiskWarrior has successfully built a new optimized directory for the
disk named "Macintosh HD." The new directory is
ready to replace the original directory.
Notes:
All file and folder data was easily located.
Optimizing the Catalog Tree Directory File has increased available disk
space.
Comparison of the original and replacement directories indicates that
there will be changes to the number, the
contents and/or the attributes of the files and folders. It is
recommended that you preview the replacement
directory and examine the items listed below. All files and folders were
compared and a total of 23,936,728
comparison tests were performed.
• Errors, if any, in the directory structure such as tree depth, header
node, map nodes, node size, node counts, node
links, indexes and more have been repaired.
Disk: "Macintosh HD"
Repaired the Available Disk Space of the Volume Information
Location: "Desktop"
Folder: "Logitech Control Center.pkg"
Repaired Custom Icon Flag
Location: "Macintosh HD/Library/Receipts/"
File: "ÉqÉâÉL?Émä€ÉR. Pro W4.otf"
Repaired Text Encoding
Location: "Macintosh HD/System/Library/Fonts/"
File: "ÉqÉâÉL?Émñæí© Pro W3.otf"
Repaired Text Encoding
Location: "Macintosh HD/System/Library/Fonts/"
File: "Apple ÉJ?ÉCÉg?"
Repaired Text Encoding
Location: "Macintosh HD/System/Library/CoreServices/Classic
Startup.app/Contents/Resources/Japanese.lproj/
SystemFiles/"
File: "USB àÛï\ã@ã§ãù"
Repaired Text Encoding
Location: "Macintosh HD/System/Library/CoreServices/Classic
Startup.app/Contents/Resources/zh_TW.lproj/
SystemFiles/OptionalFiles/"
File: "äÓñ{ê›íu"
Repaired Text Encoding
Location: "Macintosh HD/System/Library/CoreServices/Classic
Startup.app/Contents/Resources/zh_TW.lproj/
SystemFiles/"
File: "ïWèÄïçâ¡íˆéÆ"

Fra : Erik Richard

Dato : 13-07-05 20:50

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> for at vende tilbage til normal tilstand. DW udnævner altså sig sig selv
> til foretrukken startdisk. Det burde ikke kunne ske.

Ja, det er irriterende. Det samme problem oplever jeg ofte, når jeg har
brugt fx. DW og NSW. Hvorfor den gør det, véd jeg ikke, men jeg har en
fornemmelse af, at det er samme 'feature' som under OS 8.x og 9.x, - at
der altid vælges 'nyeste' startdisk, og det selvom det er en ældre
systemversion, - så er 'nyeste' den version, der sidst er
lavet/installeret...

> [...]
> FileMaker). Og så kan man naturligvis konstatere, at der trods alt er
> noget, som OS X's reparationsprogrammer ikke har taget sig af.

Aha! - Du har lige løst et problem, som flere har haft, efter at de er
gået over på Tiger. En del af vores Nisus brugere har rapporteret
problemer med bl.a. skrifter - primært asiatiske, men også et par
semittiske (farsi + arabiske) - sammen med vores OS X ver. af Nisus
Writer - NisusWriter Express 2.x.

Samt problemer med at starte classic mode op i Tiger. Desuden har et par
stykker rapporteret, at de ikke har kunnet vælge OS 9.2 som startdisk i
Systemindstillinger på Pismo 500 (opg. til 900mhz) PowerBook G4 867,
TiBook 500, 667 og iBook 700 og 800. Samt 2 stks. iMac 400DV.

Jeg har siddet med problemrne for at finde ud af, om det var systmet
ellre om det er NWE, der har lavet en konflikt. Jeg var nået frem til,
at det måtte være i NWE, der var et problem mht. 'skriftkald' i
opstartsfasen af NWE. NWE loader alle skrifter i en 'temporary font
bank', som slettes igen, når NWE afsluttes.

Det har overhovedet ikke strejfet mig, at det kunne være et B-Tree
problem! Men ud fra din DW rapport kan jeg nu se, at det højst
sandsynlig er det, der er årsagen. Jeg vil tillade mig at videresende
din DW rapport, da den ikke indeholder specifikke opl. om din maskine og
data på den. - Så, som vi siger på jydsk, - møj manne tak!

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 14-07-05 14:19

> If it works - don't fix it.

Næ næ, det hedder:
If it ain´t broke - don't fix it.

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 22:35

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det kan med dette i erindring være svært at forestille sig, hvordan ens
> Mac i dag kan klare sig uden et tilsvarende hjælpemiddel.

Den har laaangt mere avancerede hjælpemidler:

1) Mere solidt filsystem (seneste versioner af HFS+).
2) Bedre in/out. I dag kan kun kernen skrive til disken, det hjælper en
hel del. Den tjekker osse de data den /har/ skrevet.
3) En journal oven på filsystemet (smart i tilfælde af
crash/strømafbrydelse)
4) Programmer der tjekker disken når maskinen starter (fsck)
5) Bedre hardware/firmware (fejl på moderne diske er sjældne)
6) SMART (intiligente hardduiske der holder øje med sig selv)

osv...

> Og når man lader DW teste, så kommer der jo rent faktisk besked om,
> at noget trænger til at blive rettet. Det vil jeg overhovedet ikke
> gøre mig klog på.

Netop. Og pointen er at en del af "fejlene" ikke behøver at blive rettet
iflg. Apple. Tror ud man kører DW og lignende på server? (*1)

> [...]
> disktilladelser. Er det et faktum, at Macens eget diskværktøj i
> virkeligheden indeholder alle de nødvendige funktioner, som findes i

stort set - den mangler dog det som DW kan når din partition _er_
forsvundet.

> Hvordan kan det overhovedet gå til, at der opstår uorden i et fuldt
> opdateret Macsystem anno 2005, hvor man selv er eneste bruger og kun
> udfører ganske uskyldige og harmløse operationer?

Det gør der osse sjældetn se *1

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 12-07-05 13:46

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Du bliver lige nødt til at forklare mig hvad man skal bruge Disk Warrior
> til, hvis ens Mac kører som den skal ?

Det er noget af det gode ved Mac, - selvom der er deciderede harddisk
fejl, så kan den som regel godt køre ganske udmærket. Men med
DiskWarrior kan man holde øje med og evt. reparere formatteringsfejl i
directory filerne. - Altså kan med 'Graph' funktionen se, om der
overhovedet _er_ fejl på disken. Er der det, reparerer man, er der ikke
- lader man blot være...

> Hvis man kører en Repair Disk Permissions engangimellem rækker det så
> ikke ?

Til en del, men ikke til at reparere directory fejl og sortere de
forskellige 'B-tree leaves', hvis de er kommet til at ligge i en forkert
rækkefølge...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-07-05 18:20

> [...]

> directory filerne. - Altså kan med 'Graph' funktionen se, om der
> overhovedet _er_ fejl på disken. Er der det, reparerer man, er der ikke

Nu har jeg brugt OS X i ganske lang tid og jeg har aldrig brugt
DiskWarrior eller Norton og har aldrig oplevet det som værende et
problem. Det samme gør sifg gældende for mange af de som jeg har bistået
igennem mange år.

Tilgengæld har jeg op til flere gange måtte rede kastanjerne ud af ilden
for op til flere OS X brugere, fordi en eller anden mente at det ville
være en god ide med fx. Norton. En gang røg en hel spillefilm, da Norton
havde været inde over.

Fælles for dem alle var at deres Mac kørte glimrende inden "den venlige
sjæl" havde blandet sig som supporter.

> Til en del, men ikke til at reparere directory fejl og sortere de
> forskellige 'B-tree leaves', hvis de er kommet til at ligge i en forkert
> rækkefølge...

Og det retter Repair Disk Permissins ikke ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Karl Antz

Dato : 12-07-05 22:38

> Og det retter Repair Disk Permissions ikke ?

Nej - disk permissions retter netop kun tilladelserne, men intet andet.

Disk Warrior's styrke er at den på basis af de på harddisken
foreliggende informationer laver en splinterny og ren diskfortegnelse,
som den i sit sidste arbejdstrin sætter istedet for den gamle og slidte.
Andet kan den ikke - til gengæld kan den heller ikke ødelægge filer, og
det kan Norton, da den netop går direkte ind i de enkelte filer.

Norton var fremragende i de meget gamle pre-X og pre-9-dage - men idag
vil jeg ikke røre den med en ildtang.

Generelt er det sådan at Apple's egen Disk Utility faktisk laver et
fremragende job. De få gange hvor jeg selv har brugt DiskWarrior har det
været pga en fuske-installation af et program, altså hvor programmøren
havde lavet bøvl, eller fordi jeg selv har lavet en bommert.

Men såvidt jeg husker har det i de sidste to år kun været _nødvendigt_
en gang, og da havde jeg selv været ekstremt dum: jeg havde brugt et OS
9-program der påstod at den kunne partitionere en disk uden at slette
den.

Den blev reddet - men det tog DiskWarrior adskillige timer, og jeg var
flere gange ved at opgive håbet

Morale: Brug _aldrig_ et OS 9-program på en OS X-disk, selv om det nok
så meget påstår at det er der ikke noed problem i
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard

Dato : 13-07-05 11:32

> [...]
> DiskWarrior eller Norton og har aldrig oplevet det som værende et
> problem. Det samme gør sifg gældende for mange af de som jeg har

Jeg kan selvfølgelig ikke sige, hvad du har eller ikke har oplevet. Til
gengæld har jeg reddet adskillige maskiner blot med brug af DiskWarrior
og Norton Utilities på de klassiske systemer og nu også DW + Norton
Systemworks på OS X baserede maskiner.

Det siger jo ikke en dyt om problemer og deres løsning hos dem, der har
problemer, at nogle ikke har oplevet det. Det, der er afgørende, er, at
man kan redde en disk uden at skulle geninstallere alt muligt!

> Tilgengæld har jeg op til flere gange måtte rede kastanjerne ud af ilden
> for op til flere OS X brugere, fordi en eller anden mente at det ville
> være en god ide med fx. Norton.

Det har jeg så til gengæld aldrig oplevet, når man holder sig til Norton
Systemworks. - Derimod kan det godt give visse - men ikke uoprettelige -
problemer, hvis man bruger Norton Utilities. NU er ikke og har aldrig
været beregnet til brug på OS X!

> En gang røg en hel spillefilm, da Norton
> havde været inde over.

Det tror jeg ret og slet ikke på! Hverken NU eller NSW kan ødelægge en
fil, der i forvejen ikke er ødelagt. Derimod kan begge ver. sagtens
redde en tilsyneladende håbløst ødelagt fil.

Et enkelt eksempel er en FM database på godt og vel 9gb var af en eller
anden grund blevet så ødelagt, at den ikke kunne åbnes. Jeg kørte en NU
6.x på disken, og det viste sig, at dele af filen lå i et område, som NU
ikke kunne reparere pga. 'out of order' fejl i B-Tree leaves, - brugte
så DW til nyt directory, derefter NU 6.x til at gøre det færdigt med. Nu
kunne filen igen åbnes _uden_ problem!

> Fælles for dem alle var at deres Mac kørte glimrende inden "den venlige
> sjæl" havde blandet sig som supporter.

Sludder Jesper. Hverken NU eller NSW kan ødelægge noget, der ikke i
forvejen er ødelagt. - Læs NU/NSW vejledningen...

> Og det retter Repair Disk Permissins ikke ?

Nej, RDP kan kun rette fejl i B-Tree nodes og ikke i B-Tree leaves. NSW
kan rette B-Tree leaves, hvis de er korrupte, men ikke, hvis de er out
of order.

Men uanset, hvilken ver. af Norton, man bruger, gælder det om, at man
véd, hvad man gør, og hvornår man skal gøre det. Det er der desværre
ikke alle, der lige tænker på.

mhv. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 22:18

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Nej, RDP kan kun rette fejl i B-Tree nodes og ikke i B-Tree leaves.

fis og humbug, "Repair Disk Permissens" kan ikke en skid andet end at
sammenligne tilladelserne på bootdiskens filer med kvitteringerne fra
/Library/Recipts! - og rette eventuelle afvigelse.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 12:59

On 2005-08-02 23:18:15 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> fis og humbug, "Repair Disk Permissens" kan ikke en skid andet end at
> sammenligne tilladelserne på bootdiskens filer med kvitteringerne fra
> /Library/Recipts! - og rette eventuelle afvigelse.

Nej nej, det er _dig_ der har misforstået det hele

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 13:16

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Nej nej, det er _dig_ der har misforstået det hele

åh ja det er rigtigt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 22:14

> Og det retter Repair Disk Permissins ikke ?

Nej, iøvrigt er det ret omdiskuteret om hvorvidt det DW gør nu også er
rigtigt. Seneste versioner af HFS+ og journaliseringen burde klare
opgaven, og gør det også i 99.9999999999999999999999999999999999% af
tilfældende.
DW's "optimering" af directory recorden er hverken mere elle mmindre
rigtig at gøre end Apples måde. dvs man kunne dog anføre at Apples
måde nok ikke er helt ueffen idet det er deres filsystem og de må
forventes at forstå det selv.

Vi kan hurtigt blive enige om at der køres alt for meget
diskwarrior. Det er et værktøj man bruger når noget _er_ gået galt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 22:21

> [...]

> fejl, så kan den som regel godt køre ganske udmærket. Men med
> DiskWarrior kan man holde øje med og evt. reparere formatteringsfejl i

Du skal lige lære at skelne mellem formatering, partitionering og
filsystem.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-07-05 20:49

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
> på æble-c (ikke med valg af alternativ startdisk). Da jeg skulle
> genstarte efter endt behandling, startede computeren igen

Ja, det er direkte usmart. Jeg fatter ikke, at der ikke er en
mulighed for at vælge startdisk inde fra DW-konsollen, eller hvad
man nu skal kalde det.

> Jeg måtte trykke på tastaturets skub ud-tast under genstart for
> at vende tilbage til normal tilstand.

Og jeg måtte finde et tastatur med ledning, da mit trådløse BT-
tastatur ikke kan noget som helst under opstarten, så jeg kunne
ikke få CD'en ud.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-05 22:28

> [...]

> Skal jeg have en ny Diskwarrior? Eller noget andet og bedre?
>
> Er der andet, man kan gøre for at teste og reparere?

Er der noget galt med din Mac ?

Hvis ikke, hvorfor kører du så Disk Warrior ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-07-05 22:59

> Er der noget galt med din Mac ?
>
> Hvis ikke, hvorfor kører du så Disk Warrior ?

Jeg skrev, at jeg ikke har "større problemer". Min scanner reagerer ikke
på kommando fra Scanwizard, selvom dens "eksistens" tilsyneladende er
registreret. Og så kan det vel ikke skade at bruge alle forhåndenværende
hjælpemidler.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Erik Richard

Dato : 10-07-05 23:49

Hej ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> Jeg skrev, at jeg ikke har "større problemer". Min scanner reagerer ikke
> på kommando fra Scanwizard, selvom dens "eksistens" tilsyneladende er
> registreret.

OK, det var lige en ekstra opl. Du kan prøve at geninstallere den
_nyeste_ ver. af ScanWisard, men husk, det skal være den ver., der er
beregnet på OS X 10.3.x

Prøv at hente flg. filer:
Til ScanWisard (OS 9.x):
ICC v1.51 <ftp://ftp.microtek.com/microtek/macfiles/icc_v1_51_mac9.hqx
ScanWisard v3.24.4
<ftp://ftp.microtek.com/microtek/macfiles/drv_sw_v3_24_4_mac89_ad.hqx>

Til ScanWisard Pro (OS X 10.2.x - 10.3.9):
Icc v3.00 <ftp://ftp.microtek.com/microtek/macfiles/icc_v3_00.dmg>
ScanWisardPro v7.20
<ftp://ftp.microtek.com/microtek/macfiles/drv_swpro_v7_20_ad.dmg>

Til ScanWisard TX (OS X 10.2.8 - ?):
ICC TX v2.01 <ftp://ftp.microtek.com/microtek/macfiles/icc_tx_v2_01.dmg>
ScanWisardTX v7.15
<ftp://ftp.microtek.com/microtek/macfiles/drv_swprotx_v7_1_5_macx_pan_ad.dmg>
ScanWisardProTX v7.20
<ftp://ftp.microtek.com/microtek/macfiles/drv_swprotx_v7_20_ad.dmg>

Jeg véd fra andre Microtek brugere, at det _kan_ være nødvendig med en
opd. eller sågar en geninstallering af ScanWisard, hvis man skifter fra
ét hovedsystem til et andet - fx. fra 10.x til 10.3.x eller fra 10.3.x
til 10.4.x. - Jeg kan ikke garantere, det er nok...

> Og så kan det vel ikke skade at bruge alle forhåndenværende
> hjælpemidler.

Så absolut ikke!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-07-05 11:08

> [...]
> på kommando fra Scanwizard, selvom dens "eksistens" tilsyneladende er
> registreret. Og så kan det vel ikke skade at bruge alle forhåndenværende

Jeg ville også foretrække en fejlfri DW-rapport. Uden at vide hvorfor
havde jeg et tilbagevendene problem ved tjek af en af mine harddiske.
Jeg endte op med at reformattere og lægge systemet ind igen.

M.h.t. ScanWiz så er den altså lidt tricky. Du kan ikke reinstallere dig
ud af det, fordi den beholder nogle af de gamle filer. Derfor skal du
have en opskrift, der fortæller præcist hvad du skal fjerne. Den kan jeg
sende dig på PDF.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-07-05 14:35

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> ud af det, fordi den beholder nogle af de gamle filer. Derfor skal du
> have en opskrift, der fortæller præcist hvad du skal fjerne. Den kan jeg

Jatak. Det har nok ikke noget med DW-historien at gøre. Men Scanwizard
har det med at gå i hårdknude. Jeg efterhånden vænnet mig til at slette
hele skidtet (alt hvad der hedder noget med Microtek eller Scanwizard)
og hente en frisk installation). Men jatak, hvis der er en nemmere måde
at gøre det på.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 22:05

> [...]

> på kommando fra Scanwizard, selvom dens "eksistens" tilsyneladende er
> registreret. Og så kan det vel ikke skade at bruge alle forhåndenværende

ja, du kan osse lifte den eller give den krykke. DW kan ikke afhjælpe
et sådan problem. (vi lever ikke længere i OS9 voodoo'ens tidsalder)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-08-05 08:36

> ja, du kan osse lifte den eller give den krykke. DW kan ikke afhjælpe
> et sådan problem. (vi lever ikke længere i OS9 voodoo'ens tidsalder)

Det er også min konklusion. ScanWizard er et fint program, når det
virker. Men der går kludder i det 2-3-4 gange om året. Så jeg har vænnet
mig til at slette alle emner, der hedder noget med Microtek / ScanWizard
/ ScanMaker og hente en frisk installation.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-07-05 09:58

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> På min PB G4 med Tiger meldes alt OK ved kørsel af diskrep. og
> tilladelser (med install.CD som startdisk).
>
> Så startes der med Diskwarrior-CD (vers. 3.01).

Opgrader til 3.03, som er TIger kompatibel. Har selv gjort det og det
virker fint.

--

regards, Peter Bjørn Perlsø - http://neglesaks.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-07-05 12:43

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Opgrader til 3.03, som er TIger kompatibel. Har selv gjort det og det
> virker fint.

Det er jeg også lige ved at gøre. Jeg er standset dér, hvor man bliver
bedt om sit serienummer. Jeg skal lige have fundet ud af, hvor jeg har
gemt det.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-07-05 08:45

> [...]

> Det er jeg også lige ved at gøre. Jeg er standset dér, hvor man bliver
> bedt om sit serienummer. Jeg skal lige have fundet ud af, hvor jeg har

UPS - det står jo trykt på CD-en. Så forstår jeg bedre, at jeg ikke
havde noteret det nogen steder.

OS