Hvad med thinkfree Office?
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-05 12:31

Nu er AppleWorks jo ved at være udfaset. Det ser i hvert fald ikke ud
til, det bliver opdateret mere. Jeg er så småt begyndt at bruge
NeoOffice, hvis jeg får sendt Office-dokumenter. Det fungerer da fint,
men det er nok en smule tungt, lidt beta-agtigt og ikke alt for Mac OS
X-agtigt.
Da jeg sad og surfede lidt på Apple Store, faldt jeg over
thinkfree Office til kun kr. 550,-. Det er jo billigt. Firmaet lover
kompatibilitet med MS Office. Hvad er det for et program? Er det en
arvtager til AppleWorks? Eller vil det være helt åndsvagt at give penge
for et program, når man kan hente OpenOffice eller NeoOffice gratis?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-05 15:33

> [...]
> arvtager til AppleWorks? Eller vil det være helt åndsvagt at give penge
> for et program, når man kan hente OpenOffice eller NeoOffice gratis?

Det er et Java program der delvist kører over internettet. Det er ikke
videre godt.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-05 16:32

In article <gl6tp2-h42.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er et Java program der delvist kører over internettet. Det er ikke
> videre godt.

Det lyder ellers avanceret, men måske lidt for avanceret og tungt. Nu
har jeg ikke gennemtrevlet deres sider, men jeg så godt noget med
internettet og muligheden for off-line-brug. Hvorfor skal en
office-pakke køre over internettet? Det går da fint uden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 06-07-05 16:56

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Det lyder ellers avanceret, men måske lidt for avanceret og tungt.

ThinkFree Office _er_ avanceret, men det er særdeles langsom pga., at
det er et rent Java baseret system.

> Nu har jeg ikke gennemtrevlet deres sider, men jeg så godt noget
> med internettet og muligheden for off-line-brug.

Jeg véd ikke, hvorfor der står, at det kører over internet, for det
passer ikke en dyt! - Jeg har brugt det på OS 8.x og 9.x i mange år, men
holdt op med det, da det er så langsom, som det er.

Fordelen ved opbygningen er helt klart, at TFO har en 'multi-access'
funktion, der betyder, at flere kan bruge det samme program _samtidig_.
Det betyder, at man kan nøjes med at installere _ét_ program på en
central server, og den enkelte bruger kan så koble sig på programmet,
når det er nødvendigt.

Fordelen ved, at den også kan bruges over internettet, er helt klart, at
man kan kommunikere med flere netværk - placeret fysisk på vidt
forskellige steder - fx. et firma + dets filialer...

> Hvorfor skal en office-pakke køre over internettet?
> Det går da fint uden.

Det skal det som sagt heller ikke. Det er en mulighed og en 'feature'
ved programpakken. Og du kan sagtens bruge den uden i det hele taget at
have en netopkobling eller lokalt netværk.

Men den er drææææææbbeeennnddee laaaaaaaaaaaangsooooooooom...

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-05 20:45

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg véd ikke, hvorfor der står, at det kører over internet, for det
> passer ikke en dyt!

Jeg mindes en version som man gratis kunne benytte i en periode, det
krævede forbindelse til internettet (vi er tilbage i 2001), når demo
perioden udløb skulle man betale men det var stadig påkrævet med
internetforbindelse - Det er muligt at det nu er muligt at bruge den
offline i ammo 2005.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-05 23:53

In article <muotp2-653.ln1@G5.reippuert.dk>,
> [...]

> perioden udløb skulle man betale men det var stadig påkrævet med
> internetforbindelse - Det er muligt at det nu er muligt at bruge den

Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside har de netop lanceret version 3,
der ser ud til at være et helt almindeligt program. Man kan købe det som
download, men det siger jo ikke noget. Men så har det også en service,
der hedder ThinkFree Online, hvor der ser ud til, programmerne ligger på
firmaets server. Man installerer så nogle plug-in i sin browser, og
programmerne åbner i et browservindue. Der er tekstbehandling, regneark
og præsentation. Det er en gratis, men reklamefinancieret service.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 07-07-05 00:35

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside har de netop lanceret version 3,
> der ser ud til at være et helt almindeligt program. Man kan købe det som
> download, men det siger jo ikke noget.

Selvom det er et alm. officeprogram, så er det dog stadig Javabaseret...

> [...]
> programmerne åbner i et browservindue. Der er tekstbehandling, regneark
> og præsentation. Det er en gratis, men reklamefinancieret service.

Ja, det er en anden mulighed end den, jeg nævnte, hvor du har det
liggende på din egen centralt placerede server.

Jeg har heller aldrig været ude for, - hverken med den ver. til OS 9.x
ellre med ver. 2.1 til X, at der er blevet krævet en IT forbindelse for
at kunne bruge den. Jeg har faktisk stadig også den gode gamle ver. 1.0,
der var gratis, og den kræver heller ikke en netforbindelse.

For mig at se, ser det - som du skriver - ud til, at det er en ekstra
service, de tilbyder, men jeg mener ikke, den service er gratis. Man
betaler et abonnement, så sørgre TFO hele tiden for, at det er nyeste
ver., der ligger til rådighed, og på den måde er man fri for hele tiden
at følge med i nye opdateringer.... - I øvrigt, så er ver. 3.0 endnu
ikke kommet til Mac OS X.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-05 22:49

In article <42cc6a92$0$21453$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Selvom det er et alm. officeprogram, så er det dog stadig Javabaseret...

Det kan selvfølgelig være lidt tungt. På den anden side, så er
computerne efterhånden ved at være så hurtige, at det måske ikke betyder
alverden. Jeg er f.eks. også blevet ligeglad med, om folk sender mig
e-mail i HTML med alle mulige farver, lyde og illustrationer. Det går jo
alligevel lyndende hurtigt at åbne det på en moderne computer. For år
tilbage var det meget vigtigt, at e-mail bare var ren tekst, for det var
hurtigt, og alle kunne læse det. Sådan løser udviklingen stille og
roligt mange problemer.

> [...]
> ver., der ligger til rådighed, og på den måde er man fri for hele
> tiden at følge med i nye opdateringer.... - I øvrigt, så er ver. 3.0

De skriver nu, at det er gratis, men at man modtager lidt reklamer. Man
kan dog købe ekstra serverplads til at gemme dokumenter på. Tillad mig
at citere:

"Revolutionary New Free Service Lets Users Create, Access and Edit Any
Word, Excel or PowerPoint File Without Extra Software; Includes 30 MB of
Upgradeable Storage, Blog Embedding and PDF Creation".

Systemet angives at være ideelt for folk, der har mange computere eller
bruger fælles computere f.eks. på netcaféer. Der er da også mange gode
ting ved den idé. Apple har jo været lidt inde på det system med netboot
og sådan noget, hvor man kun har et minimalt system på sin pc, mens
resten af styresystemet, programmer og dokumenter ligger på en central
server.
Når man læser nærmere på hjemmesiden, ser man i øvrigt, at
ThinkFree er blevet købt af Haansoft fra Korea. Kigger man på
pressemeddelelser og anmeldelser, der ligger på deres hjemmeside, så er
der et hul fra januar 2003 til juni 2005. Det tyder på, at ThinkFree har
ligget i dvale i en periode og først nu er kommet frem igen, hvor et nyt
firma har overtaget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster