iCal fødsesldage
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 30-06-05 20:09

Jeg er lige skiftet fra Entourage med hele det integrerede apparat til
Mail/iCal/Addressbook-pakken, og det er dejligt.

Der er imidletd nogle msåproblemer og spørgsmål som jeg håber gruppen
her kan hjælpe med at besvare:

I iCal er der af en eller anden grund TO (2) fødselsdags kalendere -
helt ens på nær farven som er hhv rød og grøn. Jeg kan ikke slette den
ene uden at den anden også ryger med. Jeg kan selvfølgelig bare slå den
ene fra, men jeg forstår bare ikke hvorfor der overhovedet er to, og
hvorfor jeg ikke kan kylde den ene væk

Er der et sted hvor man kan indstille en default reminder-tid til netop
fødselsdage? Altså så jeg altid bliver mindet om en fødselsdag 5 dage i
forvejen?

Tak
Carsten

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-06-05 21:20

Carsten Ortmann <vousortmann@mail.dk> wrote:

> I iCal er der af en eller anden grund TO (2) fødselsdags kalendere

Hos mig bruger jeg hele fire farver.
Jeg bruger en farve til mine aftaler, konen bruger sin egen farve, så er
der ferier etc. og fødselsdage.
Jeg synes det er smart nok.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 30-06-05 21:58

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> Hos mig bruger jeg hele fire farver.
> Jeg bruger en farve til mine aftaler, konen bruger sin egen farve, så er
> der ferier etc. og fødselsdage.
> Jeg synes det er smart nok.

Jamen det er sådan set heller ikke farverne der er problemet. det er
det, at der er to helt identiske kalendere med identisk indhold. For den
sags skyld kan de begge to være røde. Jeg kan bare ikke forstå at der
overhovedet er to. Jeg har jo kun skrevet folks fødselsdage ind i
Addressbook én gang.

Og så vil jeg, som sagt, gerne have sat en default påmindelses-tid for
hele dynen.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-06-05 22:28

Jeg har også lidt blandede erfaringer med iCal. Dog ikke dublerede
kalendere, men ved import kan ting fordobles eller sågar firdobles.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-05 22:47

In article <1gyzrof.xm9kt51tpmenuN%vousortmann@mail.dk>,
vousortmann@mail.dk (Carsten Ortmann) wrote:

> [...]

Jeg tror, Carsten taler om den automatiske fødselsdagkalender, der er
kommet i OS X 10.4, som selv henter fødselsdage fra Adressebog.

> [...]
> sags skyld kan de begge to være røde. Jeg kan bare ikke forstå at der
> overhovedet er to. Jeg har jo kun skrevet folks fødselsdage ind i

Har du synkroniseret med en Palm eller lignende? Det kan nogle gange
give problemer. Har det begge den lille lagkage med lys i ud for navnet
på kalenderen? Ellers er det ikke en ægte fødselsdagkalender. Den kan så
være hentet tilbage fra en Palm ved synkronisering som en almindelig
kalender. Har du prøvet at slå fødselsdagkalender fra? Forsvinder de så
begge to? Kommer de begge tilbage, hvis du slår funktionen til igen?

> Og så vil jeg, som sagt, gerne have sat en default påmindelses-tid for
> hele dynen.

Det ser det desværre ikke ud til, at man kan. Det kan man kun fra
"rigtige" kalendere. Hvis du insisterer, må du lave en manuel
fødselsdagkalender. Det havde vi før OS X 10.4. Det er såmænd ikke
svært. Det store arbejde ligger i at lave den i første omgang. Derefter
skal der jo kun rettes ved fødsler og død.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-06-05 23:01

> Jeg tror, Carsten taler om den automatiske fødselsdagkalender, der er
> kommet i OS X 10.4, som selv henter fødselsdage fra Adressebog.

Okay, der kan jeg slet ikke være med - jeg leger stadig med panteren.
Jeg har dog oplevet dobbelte datoer, da jeg brugte .mac til at
synkronisere mine forskellige ting - men .mac har jeg ikke brugt længe.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 30-06-05 23:16

> Det ser det desværre ikke ud til, at man kan. Det kan man kun fra
> "rigtige" kalendere. Hvis du insisterer, må du lave en manuel
> fødselsdagkalender.

Det kan automatiseres med BirthdayCal:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16484

(Det er egentligt for dumt, at iCals indbyggede fødselsdagskalender ikke
kan tilføje påmindelser. Det er da netop grunden til at have den! Min
familie bliver så sur, når jeg glemmer at sende en hilsen på deres
fødseldage.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 01-07-05 08:08

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote in message

> Jeg tror, Carsten taler om den automatiske fødselsdagkalender, der er
> kommet i OS X 10.4, som selv henter fødselsdage fra Adressebog.

Det er nemlig lige præcis, den/dem jeg taler om

> [...]
> kalender. Har du prøvet at slå fødselsdagkalender fra? Forsvinder de så
> begge to? Kommer de begge tilbage, hvis du slår funktionen til igen?

Jeg har ingen Palm, som jeg har synkroniseret med. Det eneste jeg kan komme
i tan ke om er min mobiltelefon (T630) og den har jeg ikke manuelt skrevet
fødselsdage ind i, så iCal kan næppe få derfra ... eller hvad. Det skulle
selvfølgelig være hvis telefonene har dem fra Addressbook og så iCal får fra
både Addressbook og T630. Det virker bare ulogisk og knap så
synkroniseringsagtigt.

De har begge to lagkager med lys i, og hvis jeg slår kalenderen fra i prefs,
så forsvinder de begge to.

> [...]
> svært. Det store arbejde ligger i at lave den i første omgang. Derefter
> skal der jo kun rettes ved fødsler og død.

Jeg har sådan set allerede en manuel kalender med fødselsdage på alle mine
venners børn, og andre som jeg ikke lige har personlige emailadresser på.
Det kan da godt være jeg bare skal sætte mig ned en aften med noget musik og
en øl og få det kopieret over Nu tror jeg først lige jeg prøver det der
BirthdayCal, som Thorkil foreslår.

Tak for hjælpen
Carsten

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 05-07-05 21:54

Carsten Ortmann <cot@dr.dk> wrote:

> Det er nemlig lige præcis, den/dem jeg taler om

Jeg har ikke tiger, så dette er bare et vildt skud i tågen: kan du have
kommet til at abonnere på din egen fødselsdagskalender? Dvs. først
publiceret og dernæst abonneret?
--
Mvh. Poul