Sløv Ibook
Fra : Martin

Dato : 20-06-05 21:59

Jeg har en købt en ny ibook 1,33 GhZ i april 2005

Problemet er bare at jeg synes at den temmelig hurtig bliver en smule
overbelastet. Det er som om at computeren ikke rigtigt har kapacitet til
eks at køre Itunes, Firefox og måske et andet program på samme tid.
Effekten er, at alting foregår forsinket, specielt i firefox - Altså når
jeg trykker på et link, kommer responsen nogle sekunder senere.

Skyldes dette at jeg har opgraderet panther til tiger. Kan huske dengang
jeg opgraderede en windoes 98 med en xp eller millenium - Resultatet var
under alle omstændigheder ikke særligt heldigt.

Vil ram kunne afhjælpe dette problem, eller skal jeg lave en
nyinstallering at Tiger?

En anden ting jeg har lagt mærke til at computeren bliver temmelig varm.
Sammenlignet med min tidligere IBM bliver den en hel del varmere. Er
dette normalt??

Undskyld for en masse begynder spørgsmål

Martin

Fra : Peter Kiil

Dato : 20-06-05 22:51

Martin - none@mac.com on 20/06/05 22:58 wrote:

> Jeg har en købt en ny ibook 1,33 GhZ i april 2005

Hvis du kører med de medfødte 256mb, så køb noget mere. Jeg vil anbefale dig
at købe en 512mb klods til det ledige slot.
--
/peter

Fra : Per Madsen

Dato : 21-06-05 00:10

Martin <none@mac.com> wrote:

> [...]
> Sammenlignet med min tidligere IBM bliver den en hel del varmere. Er
> dette normalt??
>
> Undskyld for en masse begynder spørgsmål

Hej Martin

Tillykke med mac'en

Som Peter skriver, så er det vigtigt med nok ram til OS X...nok vil sige
_minimum_ 512 mb...meget gerne mere.

Efter du opdaterede til Tiger reparerede du så dine tilladelser?
(Programmer->Hjælpeprogrammer->Diskværktøj->markér startdisk og tryk
Reparer)...hvis ikke så gør det.

Når du nu skriver du er begynder, så smider jeg lige et par links til
dig...måske er der noget du kan bruge:

http://android8.users.whitehat.dk/wordpress/index.php?p=255

http://www.macattorney.com/tutorial.html (stort set alle tips virker
også i Tiger og Panther mht. troubleshooting)

iBook'sne bliver ret varme, så det er vist normalt...

Du skal bare spørge løs

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-05 00:47

permandREMOVETHIS@cool.dk (Per Madsen) wrote in

> Efter du opdaterede til Tiger reparerede du så dine tilladelser?
> (Programmer->Hjælpeprogrammer->Diskværktøj->markér startdisk og
> tryk Reparer)...hvis ikke så gør det.

Jeg har tit set det nævnt... hvad gør det ved computeren at "reppe
disktilladelser" ?

> iBook'sne bliver ret varme, så det er vist normalt...

A hva? Ik min.. ikke varmere end normalt. Holder sig under 50 grader
ved "hård" brug.

Er det det du mener med varm? Det må være relativt så :)

MVH

Fra : Martin

Dato : 21-06-05 06:58

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> ved "hård" brug.
>
> Er det det du mener med varm? Det må være relativt så :)

Mange tak for hjælpen

/Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 21-06-05 10:35

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:

> Jeg har tit set det nævnt... hvad gør det ved computeren at "reppe
> disktilladelser" ?

Alle de filer, der ligger i din brugermappe, har kun du adgang til.
Andre filer, såsom dem som ligger i System, samt Bibliotek og Programmer
i roden af din disk, kan andre bruger-konti tilgå

Hvis der så sker en fejl i en fils tilladelser, hvilket kan ske på mange
forsk. måder, kan det betyde at du ikke længere har rettighederne til at
skrive til/læse fra filen. Det kan så igen give sig udslag på mange
forskellige måde,- programmer vil ikke launche, de crasher og anden
underlig opførelse.

Når du reparerer tilladelserne bringer du orden i de tilladelser der
måtte være gået ged i....

Når jeg en sjælden gang oplever at mit system bliver ustabilt, reparerer
jeg altid mine tilladelser, og det har hidtil kunnet klare de fleste af
problemerne.

Du kan læse mere her:

http://www.thexlab.com/faqs/durepairfns.html#Anchor-The-49575

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751

> A hva? Ik min.. ikke varmere end normalt. Holder sig under 50 grader
> ved "hård" brug.
>
> Er det det du mener med varm? Det må være relativt så :)

Selvfølgelig er det et relativt begreb,- hvis du ikke synes at din iBook
bliver varm er det jo bare alletiders, men mange klager over at deres
iBooks og PB's bliver meget varme.
Apple har jo f.eks. også iværksat et "udskiftningsprogram" idet det
viste sig at der var problemer med nogel batterier,- de kunne bryde i
brand.
Men kig evt. i trådene her og Google dig selv til flere...der er som
sagt mange, der finder deres iBooks ret varme:

http://www.macaddict.com/forums/topic/62916

http://forums.macnn.com/showthread.php?t=257245

http://www.macopinion.com/columns/roadwarrior/03/02/11/

og her ikke mindst her

http://macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=11183993844498614

Der kører en tråd på macnyt om emnet lige nu forresten....(er det dig
der er med i den?):

http://macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=111801134120863882

Laters

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-05 21:04

> [...]
> launche, de crasher og anden underlig opførelse.
>
> Når du reparerer tilladelserne bringer du orden i de tilladelser

Okay - det er det jeg kender fra Linux som værende file-permissions.

Kanon tak for god forklaring! Det skal huskes til den dag den brokker
sig :)

Hov... jeg har ændret mit UID/GID til et andet end standard 501 - hvad
vil der ske hvis jeg kører en rep?

MVH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-05 22:25

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:

> Hov... jeg har ?ndret mit UID/GID til et andet end standard 501 - hvad
> vil der ske hvis jeg k?rer en rep?

nada - apple installerer intet der ejes af 501.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-06-05 10:01

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote in

> nada - apple installerer intet der ejes af 501.

Kanon. Jeg har også ændret uid/gid i system settings (kan ikke huske
hvad det hedder, men den ligger i hjælpeprogrammer/utilities) så den
burde jo tage hensyn til dette i så fald.

MVH

Fra : Michael Holm

Dato : 22-06-05 10:10

> [...]

> hvad det hedder, men den ligger i hjælpeprogrammer/utilities) så den
> burde jo tage hensyn til dette i så fald.

hvad er fordelen ved at ændre ejerforholdet?
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-06-05 21:58

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote in

> hvad er fordelen ved at ændre ejerforholdet?

Jeg kører NFS op mod min server, så det er unægteligt en KÆMPE fordel
for mig at have samme uid/gid på min client som på serveren.

MVH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-05 23:39

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:
> fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote in

> Jeg k?rer NFS op mod min server, s? det er un?gteligt en K?MPE fordel
> for mig at have samme uid/gid p? min client som p? serveren.

har du ikke NIS, AD eller LDAP paa denne? Saa behoever du ikke sidde
og dimse med at aendre GID/UID paa deine kontis.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-06-05 00:22

> har du ikke NIS, AD eller LDAP paa denne?

Nope

Konen kører også Linux så det passer fint med at vi bruger NFS begge
to.

MVH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-05 00:54

> [...]

> Nope

> Konen k?rer ogs? Linux s? det passer fint med at vi bruger NFS begge

Det udelukker da ikke ovenstaaende.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-06-05 10:41

> Det udelukker da ikke ovenstaaende.

Jeg vil lade tvivlen komme dig tilgode. Jeg aner ikke hvad de 3
services er/gør, jeg ved bare jeg ikke har dem på serveren

MVH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-05 17:09

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:

> Kanon. Jeg har ogs? ?ndret uid/gid i system settings (kan ikke huske
> hvad det hedder, men den ligger i hj?lpeprogrammer/utilities) s? den
> burde jo tage hensyn til dette i s? fald.

GUI Netinfo editoren. Hvor har du ellers aendret indstillingerne? Det
er da netop der goeres.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-06-05 21:59

> GUI Netinfo editoren. Hvor har du ellers aendret indstillingerne?
> Det er da netop der goeres.

Netinfo ja :)

Kunne ikke lige huske navnet da jeg ikke pt. sidder på min iBog.

MVH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-05 23:37

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote in

> Netinfo ja :)

> Kunne ikke lige huske navnet da jeg ikke pt. sidder p? min iBog.

saalaenge du kun har aendret paa en brugeres UID eller GID vil en
reset af retigheder m. Apples dertilhoerede vaerktoejer stadig stadig
betyde "nada".

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-05 11:04

In article <Xns967C1220E26Dnononoinvalidt@62.243.74.163>,
> [...]

> ved "hård" brug.
>
> Er det det du mener med varm? Det må være relativt så :)

Min kones 14" 1,2 GHz iBook bruges mest stationært. Den har ødelagt en
lakeret bordplade på et skrivebord i lyst bøgetræ. Lakken er blevet helt
hvid og krakeleret, hvor computeren står, så lidt varme må den altså
afgive.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 21-06-05 13:41

On 21/06/05 12:03, skrev Henrik Münster:

> [...]
> lakeret bordplade på et skrivebord i lyst bøgetræ. Lakken er blevet helt
> hvid og krakeleret, hvor computeren står, så lidt varme må den altså

Nu er de 50 grader jo nok målt internt i computeren, går jeg ud fra. Det
siger ikke så meget om den udvendige temperatur - iBook'en kommer jo netop
af med en del af varmen nedenud - derfor er den kun 50 grader indvendig.

Det er i øvrigt min erfaring, at varmeudviklingen i høj grad afhænger af
hvilke arbejdsopgaver man udfører.

- Bo

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-06-05 15:10

Bo H. Thomasen <REMOVEbothomasen@softhome.net> wrote:

> [...]
> af med en del af varmen nedenud - derfor er den kun 50 grader indvendig.
>
> Det er i øvrigt min erfaring, at varmeudviklingen i høj grad afhænger af

Jeg har bemærket at min harddisk kører mere efter seneste opgradering
til 10.4 og det varmer. Jeg har også Screen Spanning Doctors utility
mistænkt for at have medført en del varmere grafikkort selv uden
tilkoblet skærm.
Min iBook oplever jeg nu meget varmere end før jul.
Gad vide om jeg har en temp-util-ting...

Flemming Rubini

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 21-06-05 18:24

Bo H. Thomasen wrote:
> [...]
> af med en del af varmen nedenud - derfor er den kun 50 grader indvendig.

Jeg tvivler på at den er i stand til at spytte luft ud der er varmere
end den varmeste komponent indvendig. Om det så er den varmeste
komponent der måles på skal jeg ikke kunne sige.

/Andreas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-05 21:02

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote in

> [...]
> ødelagt en lakeret bordplade på et skrivebord i lyst bøgetræ.
> Lakken er blevet helt hvid og krakeleret, hvor computeren står, så

Den må være defekt. Min afgiver slet slet ikke nær så meget varme.

MVH

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-05 21:28

In article <Xns967CE01E95EEFnononoinvalidt@62.243.74.163>,
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote:

> "Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote in

> Den må være defekt. Min afgiver slet slet ikke nær så meget varme.

Så varm synes jeg nu heller ikke, den bliver. Det er nok mere det lange
tidsrum, påvirkningen har været over. Det er måske i virkeligheden flere
måneder, den har stået på samme sted. Det er lidt det samme med
brandsår. Man kan faktisk blive forbrændt af relativt lave temperaturer,
bare det sker over lang tid.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-05 22:13

> Så varm synes jeg nu heller ikke, den bliver. Det er nok mere det
> lange tidsrum, påvirkningen har været over. Det er måske i
> virkeligheden flere måneder, den har stået på samme sted.

Det lyder altså ekstremt vildt må jeg nok indrømme.

> Det er
> lidt det samme med brandsår. Man kan faktisk blive forbrændt af
> relativt lave temperaturer, bare det sker over lang tid.

Ja kender det så godt - for satan solen brænder for tiden *GG*

MVH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-06-05 21:04

> [...]
> måneder, den har stået på samme sted. Det er lidt det samme med
> brandsår. Man kan faktisk blive forbrændt af relativt lave temperaturer,

Nu er det så lige at "Praktiske Mich" skal give en erfaring videre. Jeg
har jo også klaget over en varm PB (især den kørende blæser).

Fandt en vinprop og skar den igennem på tværs. To halve vinpropper
(kork, ikke plast) under de to støtter under skærmen løfte puteren så
meget, at blæseren kører sjældnere. Nogen videnskabelig forklaring har
jeg ikke, men mon ikke de cirka to centimeter mere luft under fætteren
gør tricket?

Nu er der selvfølgelig nogen, som vil sige, at det ikke passer med
Macens eksklusive design. Men tastaturet får faktisk en bedre hældning,
synes jeg. Og den står faktisk klippestabilt.

Og når man så skal i byen, kan man vel bruge champagnepropper (husk, at
det skal være Brut)

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-05 21:47

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Fandt en vinprop og skar den igennem på tværs. To halve vinpropper
> (kork, ikke plast)

saa laenge der er tale om Cinelli Cork vil det nok ikke udelukke dig
fra Dork2erens klub af tidligere Esbjergensiske Superdisk ejere - Tvaertom.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-06-05 21:39

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> saa laenge der er tale om Cinelli Cork vil det nok ikke udelukke dig
> fra Dork2erens klub af tidligere Esbjergensiske Superdisk ejere - Tvaertom.

Hvad er "Cinelli Cork"? Er det korkens Apple class? Rolls Royce (nævn
ikke den selvantændelige, så tænder jeg helt af)? Eller er det bare
sådan lidt Gucci agtigt?

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-05 22:05

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Hvad er "Cinelli Cork"? Er det korkens Apple class? Rolls Royce (nævn
> ikke den selvantændelige, så tænder jeg helt af)? Eller er det bare
> sådan lidt Gucci agtigt?

det kan man godt sige, jeg tvivler paa at Dok2eren i sin ungeoms vaar
ikke kunne finde paa at holde om andet end:

<http://www.cinelli.it/eng/bici/original/index.html>

(det var selfoelgelig foer han moedte fnullergoej)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-06-05 22:37

> [...]

> det kan man godt sige, jeg tvivler paa at Dok2eren i sin ungeoms vaar
> ikke kunne finde paa at holde om andet end:

OK, jeg havde lidt på fornemmelsen, hvad det drejede sig om:) Men jeg
turde da slet ikke kloge mig, når det drejer sig om sikler. Dertil er
modvinden for stor herinde. Men det ser nu noget klæbebåndsagtigt ud det
der! Må jeg så bede om et ægte korkhåndtag på en fiskestang!

> (det var selfoelgelig foer han moedte fnullergoej)

Jeg er ikke helt med på, hvad du udtrykker hér! Jeg er heller ikke
sikker på, at jeg vil vide det. Men det kunne da være spændende at høre
lidt om Dok2rens (tidlige) ungdom - hvis han har haft en?

NB: tidlige ungdom = før Fnullergøjen. Det har vel ikke kun været
studier og sikler - det hele?

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-05 23:24

> [...]

> lidt om Dok2rens (tidlige) ungdom - hvis han har haft en?

> NB: tidlige ungdom = før Fnullergøjen. Det har vel ikke kun været

jo hvad kan det ellers vaere? hverken netbutikker eller VISA kort
fandets paa Arilds tid.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-06-05 22:01

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> jo hvad kan det ellers vaere?

Similikork eller klisterbånd på sikelstyret? Havde Dok2eren andet at
holde (fast) på i sine unge dage?
Hvad med dig selv? Du holdt vel bare aviser? Dagens Nyheder?

>hverken netbutikker eller VISA kort
> fandets paa Arilds tid.

Vodbindere og søkort har da ellers eksisteret i umindelige tider.

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-06-05 23:37

In article <5okro2-mq.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> det kan man godt sige, jeg tvivler paa at Dok2eren i sin ungeoms vaar
> ikke kunne finde paa at holde om andet end:
>
> <http://www.cinelli.it/eng/bici/original/index.html>

Du ved vist ikke, hvor gammel jeg er. Vi brugte lærredstape dengang:

<http://www.rivbike.com/webalog/handlebars_stems_tape/16068.html>

Siden kom det blanke Guerciotto-tape i f.eks. giftig-grøn. Det var bare
det mest hotte. Der var ingen lim bagpå, så det var umuligt at få til at
sidde. Til gengæld var det simpelthen så glat, at man ikke kunne holde
ordentligt fast på styret. Det var især slemt til løbene, når man havde
smurt varmesalve på benene først. Så var hænderne rigtig dejligt fedtede.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-05 23:59

> Du ved vist ikke, hvor gammel jeg er. Vi brugte lærredstape dengang:

> <http://www.rivbike.com/webalog/handlebars_stems_tape/16068.html>

ahr, nu goer du vist dig selv aeldre og visere end du rent faktisk er.

> [...]
> ordentligt fast på styret. Det var især slemt til løbene, når man havde
> smurt varmesalve på benene først. Så var hænderne rigtig dejligt fedtede.

jeg kan godt huske det stads, det var slemt - ossse uden fedteriet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-05 23:58

In article <1gykvk7.ndlc11gm15wqN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> så meget, at blæseren kører sjældnere. Nogen videnskabelig forklaring
> har jeg ikke, men mon ikke de cirka to centimeter mere luft under

I teorien skulle det virke. Bunden leder også varme bort, så hvis man
sørger for god cirkulation under bunden, skulle computeren blive kølet
bedre, og blæseren køre mindre. Omvendt frarådes det gerne at bruge
computeren på et blødt underlag som f.eks. dynen, da det hindrer
luftcirkulation under bunden.
Noget andet er, at jeg har min TiBook stående oppe på en stander
(iCurve) 15-20 cm over bordet med en pæn hældning. Det burde jo give
ideel luftcirkulation under bunden, men jeg synes ikke, det hjælper et
klap. Blæseren kører næsten hele tiden alligevel, og jeg laver mest
tekstbehandling som f.eks. at skrive her, så det kan ikke være fordi,
computeren er overbelastet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-06-05 21:39

> I teorien skulle det virke.

Jeg understregede jo netop, at jeg ikke havde nogen videnskabelig
forklaring ...

> [...]
> klap. Blæseren kører næsten hele tiden alligevel, og jeg laver mest
> tekstbehandling som f.eks. at skrive her, så det kan ikke være fordi,

Ja, det er jo rigtigt, at du har sådan et stativ. Det har du fortalt.
Men vi har osse tidligere diskuteret det med blæseren (her eller i
klubben?) og jeg "godter" mig stadigvæk lidt over, at da du og Michael
købte jeres 667 (?) MHz, da jeg netop sad med min nye 550'er. Jeres
havde blæserne kørende ofte, min var for det meste tavs. Men O.K. det
var før vinpropperne.

P.S.: så flittig, som du er (bl.a. her i fruppen) kan der vel godt være
tale om en lettere overbelastning? :)

--
v.h.
Mich.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-06-05 14:58

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> hvad er fordelen ved at ændre ejerforholdet?

Hvis man f.eks. bruger NFS er det ulig meget nemmere at have samme
brugerid på samtlige maskiner. OpenBSD har noget NFS proxy der kan
oversætte id'er, men det findes mig bekendt ikke til Mac OS X. Dette er
et punkt hvor både SMB og AppleShare er bedre end NFS, da man i de to
førstnævnte (har mulighed for at) autentificerer sig med et andet
brugernavn/password end man anvendte til at logge ind.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH