Extern HD (PEN) til mac og pc
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 18-06-05 12:32

Hej

Hvordan er det nu lige, at man får sin PEN til at virke på såvel mac som
pc.
Jeg har en lille (125MB) der virker og den oplyser format
Arkivudveksling (MS-DOS) hvorimod den store (1GB) oplyser mac OS -
udvidet (journaled) - og det må være det jeg skal ændre.
Jeg har spurgt før og fået brugbart svar, men det kan jeg ikke
huske(finde).

Michael C.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-06-05 14:38

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> udvidet (journaled) - og det må være det jeg skal ændre.
> Jeg har spurgt før og fået brugbart svar, men det kan jeg ikke

For at kunne bruges på både mac og pc, skal den formateres i FAT32.
Det er det der i mac'ens diskværktøj hedder "MS-DOS"

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Storm

Dato : 18-06-05 23:00

> [...]

> udvidet (journaled) - og det må være det jeg skal ændre.
> Jeg har spurgt før og fået brugbart svar, men det kan jeg ikke

Jeg har også spurgt svar og har været glad ved følgende svar:

<1gv22bn.2ojbizvzf44mN%nospam@reippuert.dk>

"____

> Har du en "tumbe-sikker" opskrift på at gøre det fra terminalen så jeg
> kan lave en FAT32 partition f.eks.?

Værsgod:

sudo diskutil partitionDisk disk(N) 1 MBRFormat MS-DOS USBnøgle (M)

(N) er nummeret på den fysiske disk, det slår du op ved at identificere
den med komandoen (disk0 er altid din bootedisk):

diskutil list

(M) er størrelsen på den ønskede partition. dvs hvis disken er på 128MB
skriver du "128M". Er den på 21GB skriver du "21GB"

afslut din komando med return, og husk at sudo kræver du indtaster dit
administrator password.

"____

Jeg tjekker altid en eksta gang at jeg nu formatere min USB og ikke min
harddisk - f.eks. skriver jeg på en 256 mb nøgle:

sudo diskutil partitionDisk disk1 1 MBRFormat MS-DOS NINAS_GEMME 246M

--
Venlig hilsen Nina Storm