Besøgstæller?
Fra : Preben Larsen

Dato : 17-07-05 10:30

Hej!

Er det helt uoverskueligt at spørge om, hvorledes nedenstående
besøgstæller "monteres" og gøres kørerklar?
Det er minimalt, hvad jeg ved om PHP - men er det nødvendigt at
jeg tager en doktorgrad i PHP for at lave den lille Ting?

Er det overkommeligt for jer at hjælpe - hører jeg gerne nærmere!

<?
// ps. count.txt skal chmode's til 766...
   $ip = getenv("REMOTE_ADDR");
   $fil = "count.txt";
   $f = file($fil);
   $antal = count($f);
   $yest = time() - 1800;
   $o = "0";
   $xidag = "f";
   $idag = time();
   $idag2 = date("Y F d, H:i");
      while ($antal > $o) {
         $streg = explode(" ", $f[$o]);
            if ($ip == $streg[0]) {
            $x = "t";
               if ($streg[1] > $yest) {
                  $xidag = "t";
               }
            }
         $o++;
      }
      if ($xidag == "f") {
         $logg = fopen("$fil", "a");
         fputs ($logg, "$ip $idag, $idag2\n");

         fclose ($logg);
      }
   $f = file($fil);
   $antal = count($f);
      if ($x == "t") {
// Hvis man har været der før...
         print "Besøg ialt: $antal";
      }
      else {
         print "Besøg ialt: $antal";
      }

?>

Med venlig hilsen
Preben Larsen

Siden den skal sættes ind på: www.arielleforlaget.frac.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-07-05 16:20

> [...]
> jeg tager en doktorgrad i PHP for at lave den lille Ting?
>
> Er det overkommeligt for jer at hjælpe - hører jeg gerne nærmere!

Du kan lave det på følgende måde:

Lave en selvstændig php side med den kode du har - gem den med filendelsen
..php - f.eks. taeller.php

På webhotllet skal ligge et tomt count.txt dokument. Du kan bare åbne et
tomt
notesblok dokument og gemme det som count.txt. I dit FTP program skal du
ændre noget der hedder cmod indstillinger. Marker count.txt filen og find
et sted,
hvor der står noget om cmod - evt. ved at højreklikke på count.txt filen.
I cmod indstilingerne skal du sørge for at count.txt filen er læsbar,
skrivbar og
udførelsesbar (det er typisk bare nogle hak man sætter)

På de sider, hvor besøgstælleren skal sættes ind, kan du f.eks. skrive
følkgende:

<?

include "taeller.php";

?>

så bliver den selvstændige fil automatisk hentet ind der hvor include er
placeret.
Det kræver dog at de pågældene sider har filendelsen .php så vidt jeg
husker.
Der er dog andre måder at include på....

se evt. www.html.dk www.hjemmesideskolen.dk www-html-faq.dk

Fra : Preben Larsen

Dato : 17-07-05 17:48

Hej Martin!

> [...]
> skrivbar og
> udførelsesbar (det er typisk bare nogle hak man sætter)

Delen med at gøre count.txt udførelsesbar i Stones Webwriter er ikke ligetil,
da FTP programmet er en integreret del af editorprogrammet - eller er der
noget, jeg har misforstået!

Mvh
Preben Larsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-05 18:00

Preben Larsen wrote:

> Delen med at gøre count.txt udførelsesbar i Stones Webwriter er ikke
> ligetil, da FTP programmet er en integreret del af editorprogrammet -
> eller er der noget, jeg har misforstået!

Med mindre du har 'sat flag' for skrivebeskyttelse, er en .txt-fil som
udgangspunkt ikke på nogen måde beskyttet - det er ikke noget WW har
indflydelse på. Det er derimod noget, der skal defineres i din
serveropsætning.

Jeg har selv et php-script, der tæller besøgende. Scriptet læser fra og
skriver i en counter.txt - og hvis en sådan fil ikke eksisterer på det
definerede sted, opretter scriptet selv filen:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/count.asp#php

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Larsen

Dato : 17-07-05 20:31

Hej Erik G.

> [...]
> skriver i en counter.txt - og hvis en sådan fil ikke eksisterer på det
> definerede sted, opretter scriptet selv filen:

Jeg har allerede prøvet dit script - men kunne ikke få det til at virke!
Jeg mener, at frac.dk fint understøtter sådanne scripts.
Det går helt fint med din mailform PHP - når ellers frac.dk lukker op for
postserveren!
Jeg gør et nyt forsøg med din udgave af besøgstæller baseret på PHP på
siden: www.arielleforlaget.frac.dk/index.html

Mvh
Preben Larsen

Fra : Preben Larsen

Dato : 17-07-05 21:23

Hej Erik Ginnerskov!

> [...]
> skriver i en counter.txt - og hvis en sådan fil ikke eksisterer på det
> definerede sted, opretter scriptet selv filen:

Jeg har prøvet dit script - men jeg sætter det lige på siden igen og
forsøger at få det til at virke denne gang!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-05 21:56

Preben Larsen wrote:

> Jeg har prøvet dit script - men jeg sætter det lige på siden igen og
> forsøger at få det til at virke denne gang!
>
> www.arielleforlaget.frac.dk/index.html

Jeg kørte lige et forsøg med scriptet på frac. Jeg kom frem til en lille
ændring, der får det til at virke:

Øverst på den side, der skal have tælleren indsat, sætter du denne php-kode:

<?php
if(!session_id()){
session_start();
}
?>

.... og i count.php sletter du øverst disse tre linjer:

if(!session_id()){
session_start();
}

Du kan se en demo på

http://hjemmesideskolen.frac.dk/test/phpcounter.php

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Larsen

Dato : 17-07-05 22:35

> Øverst på den side, der skal have tælleren indsat, sætter du denne php-kode:

> [...]

Skal PHP-koden sættes ind over Doctype-erklæringen - i så fald skal jeg nemlig
ændre i CSS værdierne for at få siden på plads igen!

Mvh
Preben Larsen

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-07-05 23:16

Preben Larsen wrote:

> Skal PHP-koden sættes ind over Doctype-erklæringen - i så fald skal jeg nemlig
> ændre i CSS værdierne for at få siden på plads igen!

Ja, koden skal stå allerførst i dokumenter, men der bliver jo ikke
skrevet noget til skærmen, så det får ikke indflydelse på visningen.
Derfor skal du ikke rette noget i dit css-ark.

--
Benny Nissen

Fra : Preben Larsen

Dato : 18-07-05 06:13

> Ja, koden skal stå allerførst i dokumenter, men der bliver jo ikke
> skrevet noget til skærmen, så det får ikke indflydelse på visningen.
> Derfor skal du ikke rette noget i dit css-ark.

Prøv lige at se nærmere på det her resultat!
www.arielleforlaget.frac.dk/index.html

- det ser i øvrigt heller ikke ud til at virke - eller hvad?

Hvh
Preben Larsen

Fra : Preben Larsen

Dato : 18-07-05 06:34

Preben Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]

I får lige den ændrede php kode - den kan I jo ikke se!

Mvh
Preben Larsen

<?php
if($_SESSION['tracked'] == "") {
$_SESSION['tracked'] = "done";
$path = $PHP_SELF."../";
$fp = fopen($path."counter.txt", "r");
$total = fread($fp, 10000) + 1;
fclose($fp);
$fp = fopen($path."counter.txt", "w");
fwrite($fp, $total);
fclose($fp);
}
function output_total() {
$path = $PHP_SELF."../";
$fp = fopen($path."counter.txt", "r");
$total = fread($fp, 10000) + 1;
fclose($fp);
echo $total;
}
?>

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-07-05 18:32

> Delen med at gøre count.txt udførelsesbar i Stones Webwriter er ikke
ligetil,
> da FTP programmet er en integreret del af editorprogrammet - eller er der
> noget, jeg har misforstået!

Hmm, jeg har lige kigget på Stone's webwriter, og det ser desværre ikke ud
til at
programmet giver den mulighed i FTP delen.

Så er du måske nødt til f.eks at downloade FTP programmet WS_FTP Home
http://www.ipswitch.com/_download/wsftphome.asp

Ellers kan du downloade html editoren HTML - Kit www.chami.com
den har også indbygget FTP klient.

- Martin